Pagina 1 van 1

timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: do 18 mar 2010, 17:39
door Johan Jongbloed
In het kader van dubbel genaaid houdt beter:

ik ben mijn Diese 2,25l uit mijn SIII 109 aan het restaureren. De krukkenas zit er weer in met nieuwe glijlagers. De nieuwe overmaatse zuigers zitten weer aan de zuigerstangen en die weer aan de krukas en dit lijkt allemaal goed gegaan. De nieuwe nokkenas lagers geplaatst en de nokkenas zit ook weer op zijn plaats met <0,1mm axiale speling, ruim binnen de specs. Ben nu bezig de rolerbearings en de sliders op hun plaats te zetten.

kortom dit gaat allemaal wel goed, kost veel tijd 2x meten passen, klopt het ja dan pas monteren. Maar nu moet de timing chain weer gemonteerd worden. Voor het demonteren heb ik gekeken hoe de stand was van de krukas en de nokkenas. Beide spibanen op 12u, naar boven, dus ik heb geen merktekens gezet want wat is er makkelijker dan dit. Maar nu kijk ik in het service manual en hier moeten allerlij merktekens gezet worden.

Waar ik reeds mee begon was "dubbel genaaid houdt beter".
Ik wil graag weten of er iemand op dit forum is die een andere goede manier heeft om de timing chain goed te zetten of juist om te controleren of de timing chain wel goed zit. Ik leg de ketting er liever 5x om, om het goed te krijgen dan dat ik het 1 keer fout doe. ! van de manieren om te controleren is natuurlijk dat er geen klep naar beneden staat waar de zuiger op het b.d.p. staat. Dan weet je in ieder geval dat het fout zit.

Maar herkent iemand de instelling zoals ik die gezien heb met de spiebanen beide naar boven?

In ieder geval bedankt voor het lezen van dit bericht en misschien wel de humor.
Als er niemand is die mijn timing controle kan bevestigen moet ik van de service manual uitgaan. Helaas is deze in het nederlands vertaalt en is dit stuk gewoon niet te lezen, had de UK versie maar genomen, snik.

Met vriendelijke groet,
Land Rover gek
Johan Jongbloed

Re: timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: do 18 mar 2010, 17:50
door Martin88LW
Hoi Johan,

Waar woon je? Het is een klusje van niets als je het goede gereedschap hebt, en toevallig heb ik dat
Je moet alleen wel het stuk van de spiebanen vergeten Dat is echt niet nauwkeurig genoeg.

groeten,
Martin

Re: timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: do 18 mar 2010, 18:11
door Johan Jongbloed
Beste Martin,

Ik neem aan dat jij de klokmicrometer bedoelt die op de klepstoter wordt gemonteerd.

dan heb ik een droevige mededeling want de kop zit nog niet op de motor. Ik heb alleen de onderklok staan met de krukas met zuigers en de nokkenas.

Er wordt hier gekeken of de uitlaat klep volledig is geopend.

Klopt het dat jij deze afstelling bedoeld?

Ik wil de afstelling nu al goed hebben voordat de kop er weer opgaat in iedergeval zo nauwkeurig mogelijk.
Ik ben zelf ook in het bezit van een klokmicrometer, ik moet alleen een beugeltje maken om het te bevestigen.

Maar klopt het dat je deze afstelling bedoelt, want dan moet eerst de kop erop en voordat ik dit doe wil ik dicht genoeg bij de afstelling zitten dat ik geen zuigers /klepstoters etc kan beschadigen. Het uitboren en honen met nieuwe zuigers was duur genoeg.

Ik heb iets nodig om de afstelling te kunnen doen zonder dat de kop er al op zit. Overigens de EP instelling zoals die in de manual staat, is bij mij niet aanwezig. Het is een ex militair en hebben dit waarschijnlijk de tandkrans of vliegwiel vervangen o.i.d. maar de markeringen op het vliegwiel zijn weg.

Johan

Johan

Re: timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: do 18 mar 2010, 19:43
door Martin88LW
Hoi Johan,

De handeling met de micrometer waar jij het over hebt bedoel ik inderdaad en de afstelling van de distributie komt echt heel nauw wil je een rookloze motor als eindresultaat hebben.
Maar waarom zou je die moeite allemaal doen?
Als je de krukas zo zet dat alle zuigers op dezelfde hoogte zitten (halverwege de boring dus) kun je de rest zonder problemen afmonteren. De afstelling van de distributie vereist een compleet opgebouwde motor, in ieder geval de kop erop met heel de kleppentrein. Let bij het in elkaar zetten ook op het verticale tandwieltje wat de pomp aandrijft, en eigenlijk kun je dit ook pas monteren als de nokkenas op tijd staat. De 20 graden tov het blok waar over gesproken wordt komt ongeveer overeen met de spie van de krukas op 12 uur, maar wel bij de juiste stand van de nokkenas die immers de helft van het aantal omwentelingen van de krukas maakt.
Als je met beleid de motor tornt maak je heus niets kapot, als ie gewoon draait wil je niet weten wat voor een geweld er op de zuigers beukt, het kan echt wel wat hebben.
Vreemd is wel dat de vliegwielmarkeringen niet meer te vinden zijn, zonder dat is het volgens mij praktisch onmogelijk om de motor op tijd te zetten. Probeer eens of je met witte verf erop smeren en later weer met een poetsdoek wegvegen misschien weer wat naar boven kan krijgen.
Maar vraag gerust!

Groeten,
Martin

Re: timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: do 18 mar 2010, 22:11
door Johan Jongbloed
Duidelijk Martin,

Zodra ik het vliegwiel erop heb zitten, stel ik het even in de buurt af, lukt op het oog wel.
Dan heb ik de onderdelen niet meer op tafel liggen en doe ik de finale afstelling als ook de kop er weer op zit, zoals in het manual staat. Ik vraag mij alleen af hoe goed je iets kunt afstellen als de meest nauwkeurige manier een tand verder of terug zetten is. Maar goed daar zullen ze in de ontwikkeling wel rekening mee gehouden hebben.

Voordat de kop erop kan moet ik eerst kijken of deze ook een revisie nodig heeft. De boel ligt nu open en het is nu bijna een nieuwe motor, maar wat goed is, is goed of ik doe de kop gewoon later.

Ik moet per september uit mijn werkplaats zijn en ik moet buiten de motor ook al het plaatwerk, elektra, dashboard en binnenwerk nog doen. Dus ik zit niet echt om meer werk verlegen.

Johan

Re: timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 09:09
door paulus-109
johan,

het tandwiel van de nokkenas heeft als het goed is meerdere spiebanen.
elke spiebaan heeft een andere positie tov de tanden.
voor zover ik het nog weet is dat juist bij de ex mil diesels zo.
een civiel tandwiel kan een baan hebben, wij hebben toen het oude,nog goede nokkenastandwiel gebruikt om die reden. de nieuwe die ik besteld had had maar een baan.
zo is het dan wel mogelijk om exact af te stellen.
martin heeft dit voor mij al eens gedaan en het resultaat was een perfecte diesel.
geen rook bij de start en tijdens het rijden.

paul

Re: timing chain, krukas/nokkenas afstelling

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 13:33
door Martin88LW
Klopt als een bus, maar niet teveel reclame maken hoor

Martin
die binnenkort naar de apk moet en benieuwd is of na 3 jaar de roetfactor nog steeds onder de 0,8 ligt