timing chain, krukas/nokkenas afstelling
Geplaatst: do 18 mar 2010, 17:39
In het kader van dubbel genaaid houdt beter:
ik ben mijn Diese 2,25l uit mijn SIII 109 aan het restaureren. De krukkenas zit er weer in met nieuwe glijlagers. De nieuwe overmaatse zuigers zitten weer aan de zuigerstangen en die weer aan de krukas en dit lijkt allemaal goed gegaan. De nieuwe nokkenas lagers geplaatst en de nokkenas zit ook weer op zijn plaats met <0,1mm axiale speling, ruim binnen de specs. Ben nu bezig de rolerbearings en de sliders op hun plaats te zetten.
kortom dit gaat allemaal wel goed, kost veel tijd 2x meten passen, klopt het ja dan pas monteren. Maar nu moet de timing chain weer gemonteerd worden. Voor het demonteren heb ik gekeken hoe de stand was van de krukas en de nokkenas. Beide spibanen op 12u, naar boven, dus ik heb geen merktekens gezet want wat is er makkelijker dan dit. Maar nu kijk ik in het service manual en hier moeten allerlij merktekens gezet worden.
Waar ik reeds mee begon was "dubbel genaaid houdt beter".
Ik wil graag weten of er iemand op dit forum is die een andere goede manier heeft om de timing chain goed te zetten of juist om te controleren of de timing chain wel goed zit. Ik leg de ketting er liever 5x om, om het goed te krijgen dan dat ik het 1 keer fout doe. ! van de manieren om te controleren is natuurlijk dat er geen klep naar beneden staat waar de zuiger op het b.d.p. staat. Dan weet je in ieder geval dat het fout zit.
Maar herkent iemand de instelling zoals ik die gezien heb met de spiebanen beide naar boven?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit bericht en misschien wel de humor.
Als er niemand is die mijn timing controle kan bevestigen moet ik van de service manual uitgaan. Helaas is deze in het nederlands vertaalt en is dit stuk gewoon niet te lezen, had de UK versie maar genomen, snik.
Met vriendelijke groet,
Land Rover gek
Johan Jongbloed
ik ben mijn Diese 2,25l uit mijn SIII 109 aan het restaureren. De krukkenas zit er weer in met nieuwe glijlagers. De nieuwe overmaatse zuigers zitten weer aan de zuigerstangen en die weer aan de krukas en dit lijkt allemaal goed gegaan. De nieuwe nokkenas lagers geplaatst en de nokkenas zit ook weer op zijn plaats met <0,1mm axiale speling, ruim binnen de specs. Ben nu bezig de rolerbearings en de sliders op hun plaats te zetten.
kortom dit gaat allemaal wel goed, kost veel tijd 2x meten passen, klopt het ja dan pas monteren. Maar nu moet de timing chain weer gemonteerd worden. Voor het demonteren heb ik gekeken hoe de stand was van de krukas en de nokkenas. Beide spibanen op 12u, naar boven, dus ik heb geen merktekens gezet want wat is er makkelijker dan dit. Maar nu kijk ik in het service manual en hier moeten allerlij merktekens gezet worden.
Waar ik reeds mee begon was "dubbel genaaid houdt beter".
Ik wil graag weten of er iemand op dit forum is die een andere goede manier heeft om de timing chain goed te zetten of juist om te controleren of de timing chain wel goed zit. Ik leg de ketting er liever 5x om, om het goed te krijgen dan dat ik het 1 keer fout doe. ! van de manieren om te controleren is natuurlijk dat er geen klep naar beneden staat waar de zuiger op het b.d.p. staat. Dan weet je in ieder geval dat het fout zit.
Maar herkent iemand de instelling zoals ik die gezien heb met de spiebanen beide naar boven?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit bericht en misschien wel de humor.
Als er niemand is die mijn timing controle kan bevestigen moet ik van de service manual uitgaan. Helaas is deze in het nederlands vertaalt en is dit stuk gewoon niet te lezen, had de UK versie maar genomen, snik.
Met vriendelijke groet,
Land Rover gek
Johan Jongbloed