Pagina 1 van 1
oliedruk RRC V8
Geplaatst: wo 17 mar 2010, 21:57
door RaRo83
Hai Prikkers,
Het is een vaker voorkomend probleem, heb dan ook alle draadjes gelezen over de oliedruk maar het is nog niet opgelost.
Bij het aansluiten van mn oliedrukmeter (elektr) kwam ik erachter dat de druk laag was 20psi, bij hevig gasgeven net hierboven.
Bij het wisselen van olie had ik het filter er, las ik later, te lang afgehouden dus dacht dat er lucht inzat.
Deksel van oliepomp erafgehaald, en as oliepomp er uitgehaald, geen zichtbare slijtage. Nieuwe originele pakking ertussen gedaan (tegen inslijten of drukverlies). Alles helemaal met vaseline volgestouwd, dekseltje erop (vaseline kwam er aan alle kanten uit). Starten zonder bobinekabel, geen oliedruk.
Distributor eraf gehaald dop 12 met plakband vast op verlengstuk in boormachine, tijdje gedraaid en de druk kwam weer op 20 psi. Echter bij dagen stilstand ging het lampje van de oliedruksensor (lampje) niet aan. Komt dit door de vaseline? Na starten was er wel weer wat oliedruk te zien op de meter, maar minder dan voorheen. Na een volgende keer ging het lampje wel weer aan voor het starten. Echter na een stukje te hebben gereden ging bij het stoplicht het lampje weer branden. te weinig oliedruk, bij gasgeven ging hij weer uit. de kleppen hoor ik nu wel heel goed ratelen en als ik de vuldop erafhaal zie ik dat de boel droog is vanbinnen.
Gekeken of de aanzuigbuis wel goed vastzat en/of filter niet vervuilt was, zat vast met pakking en brandschoon....
Wat kan het nu nog zijn?
Hoe lang moet je met die boormachine doorgaan? de oliedrukmeter stond op 20psi bij boren. het lijkt wel of hij niet hoger kan..
Radeloos en teleurgesteld, ik heb al 4 weken niet echt gereden! aargh
Hoop dat jullie nog dingen hebben waar ik naar kan kijken.
Alvast bedankt door jullie reacties!!
groet Michael
Rotterdam
(waar ik overigens steeds meer RRC's zie rijden, leuk!)
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: do 18 mar 2010, 00:18
door Philip
20 psi bij stationair is heel netjes, dit haal ik van de website van René Winters:
*SD1 V8 Oil pressures*
Cold 40-50 psi at 2400 rpm
Warm 27-35 psi at 2400 rpm
Warm 15-20 psi when idling
If the pressure gauge shows nothing and the oil pressure light doesn't show up you've still got around 7 psi left of pressure. Stop the engine and check for the reason the gauge shows so little pressure. If the engines start to rattle then immediately stop the engine because the oil pressure is so low it isn't enough to keep the hydraulic lifters pressurised.
You have to seriously start thinking about a rebuilt when the pressure drops to around 20 psi when running at 2400 rpm with a warm engine. Oh! and remember the bi-metal oil pressure gauge on the dash isn't the most accurate instrument there is. So before rebuilding take a reading with a proper oil pressure gauge!
Verder is het belangrijk de juiste olie te gebruiken met de juiste viscositeit, voor een oude Rover v8 20W50.
Controleer of het overstortklepje in je oliepomp nog vrij kan bewegen, misschien blijft deze hangen.
Misschien is je metertje niet helemaal tof meer, controleer je oliedruk anders met een mechanische meter.
Succes,
Philip
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: do 18 mar 2010, 09:40
door RaRo83
Philip,
Dank voor je reactie.
Bij warme motor komt hij onder de 20 psi, ik maak me dus terecht zorgen
De motor liep echter een aantal weken geleden nog prima, hoorde de kleppen niet tikken.
Nou ben ik nog vergeten te zeggen dat er onder de distributor verse olie lag, zou het kunnen dat de afdichting van de distributor niet goed is? komt daar olie? De afdichtingsring was niet kapot maar wel glad.
Ik kan mij voorstellen dat als hier ook druk op staat, hij drukverlies krijgt maar dit zal toch niet genoeg zijn om de druk zoveel lager te krijgen.
Hoop dat iemand anders nog een idee heeft.
Groet, Michael
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: do 18 mar 2010, 23:47
door philip
Hoi Michael,
Dat plasje onder je verdeler zou onder de pakking van je uitlaatspruitstuk vandaan kunnen komen. Als het afdichtringetje van je verdeler niet dicht zou zijn, kun je geen oiliedruk verliezen. Er zou hooguit wat carterdamp langs kunnen gaan, maar dit heeft geen invloed op je oliedruk. In het distributiehuis wordt alles gesmeerd d.m.v. spatsmering via de nokkenas en loopt zo weer het carter in.
Maar nogmaals, ik denk dat je je onterecht zorgen maakt over de oliedruk zoals dit op je metertje wordt aangegeven. In m'n vorige reactie schreef ik dat tussen 15 - 20 psi druk voorgeschreven staat voor idling (stationair). Als dit bij jouw auto net onder de 20 is, dan is dit dus gewoon goed,
Je hebt de verandering (tikkende klepstoters) opgemerkt nadat je olie hebt gewisseld, ik ben nog steeds benieuwd welke olie je hebt gebruikt.
Probeer het volgende eens:
Blikje Wynn's reiniger voor het oliesysteem (dus ook je klepstoters) aan je olie toevoegen en de voorgeschreven tijd je motor laten draaien.
Dan je olie aftappen en vervangen voor verse 20w50 van een fatsoenlijk merk.
Gr. Philip
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 00:03
door G-men (Gargamel)
Ik heb recentelijk ook wat problemen gehad met de oliepomp van mijn V8.
Het lampje moet bij niet lopende motor gewoon altijd branden. Als ie dat af ei toe niet doet zou ik mijn geld zetten op de de drukschakelaar in het pomphuis. die gaan vaak stuk. Kan ook gewoon een stukje vaseline zijn dat de terugloop belemmert, maar ik zet mijn geld op de sensor.
20psi is met warme motor helemaal niet verkeerd, ik heb nieuw pomphuis en tandwielen en kom warm niet veel hoger als 25psi. (oude motor). Uit je stukje lees ik echter dat het nu veel lager is, en de tuimelaars bijna droog zijn....
Dat is niet goed; en exact hetzelfde wat bij mij gebeurd was. Uiteindelijk bleek dat het overdrukventiel in het oliepomphuis vast zat in de (half) open positie. zo'n 50% van de olie werd dus direct weer het filter ingepompt....... (komt regelmatig voor heb ik begrepen) Nog net genoeg druk voor de nokkenas en lifters maar weinig tot niets over voor de tuimelaarassen.
Ik raad je aan dit ventiel te controleren, het zit aan de zijkant van de pomp, onder een grote messing moer. Als je die losdraait moet je de veer en het zuigertje er zo uit kunnen halen. Zit het vast, dan kun je het spul weer gaan demonteren......
Let wel, ook na het verwijderen van het vetiel zit de pomp vol met lucht en kun je weer met vaseline of de boormasjien aan de gang.
Overigens ga ik er even vanuit dat je 15W40 of iets dergelijks als olie gebruikt. Ook dat heeft nogal invloed op de oliedruk.
Succes !!!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2010 23:04 door G-men (Gargamel).
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 01:15
door RaRo83
Philip en gargamel heel erg bedankt voor jullie reaktie!
Om allereerst antwoord op jullie vraag te geven:
heb 15W40 erin zitten (vd de LIDL, lekker goedkoop ).
Heb de overdrukcilinder van het ventiel eruitgehad, dit ging heel makkelijk, toch vertrouw ik m niet helemaal, in een ander draadje werd gezegd dat deze, als hij een heel klein beetje is uitgesleten, al blijf hangen. Inmiddels brand het lampje van de oliedruk wel weer bij contact aan, maar hij gaat ook aan bij stationair lopen.
Ik heb nog zo'n oliepomp liggen, die ga ik dan maar eens monteren.
Qua olie gebruik ik liever die 15W40, ik lees hier in verschillende berichten dat dat prima moet gaan, ookal zou dikkere olie het beter maken. Het probleem blijft, en juist dat zou ik zo graag oplossen.
Ik zou graag willen weten wat er na de oliepomp allemaal met de olie gebeurt, dit gaat naar de zuigers en de kleppen via kanalen in de motor? kunnen deze verstopt zitten? dan zou de oliedruk toch hoger zijn?
Ik heb al meerdere keren zo'n schoonmaakgoedje erin gehad en de vereiste kilometers erna gereden.
Nou kan ik natuurlijk een nieuw pomphuis kopen, maar afgezien van kosten, het type dat ik er nu op heb zitten heeft 3 aansluitingen, temp, druk en schakelaar, die zou ik graag houden. Bij de verkrijgbare maar 1 of 2, kan overigens in het partnummerboek dit type pomphuis niet vinden.
nogmaals bedankt voor jullie reakties
ohja, misschien ben ik te ongeduldig geweest met de boormachine, is het alles of niets of als ik langer de boormachine erop hou wordt hij pas echt ontlucht?
Kan ik het ventiel niet tijdelijk vastzetten ter controle?
groeten Michael
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2010 00:16 door RaRo83.
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 12:43
door G-men
De olie wordt door de oliepopmp door het filter geperst en gaat dan via de oliekanalen door het motorblok. een verstopt filter of oliekanalen geeft dus idd een (te) hoge oliedruk.
Het overdrukventiel is een soort van by-pass voor de pomp. Probleem is dat eventuele slijtage meestal niet het zuigertje maar het pomphuis betreft en dat kun je niet repareren. Hij heeft dan teveel ruimte en een klein beetje vuil kan al vastzitten veroorzaken. Er zijn wat alternatieve opties, om het minder gevoelig te maken.o.a. te zien op de site van RPI. (even googlelen) het is wat anders gevormde zuiger.
Oliedruk is bij de rover V8 altijd vrij laag, zeker bij de oudere motoren. Door slijtage ontstaat er meer ruimte tussen de draaiende delen (lagerschalen e.d.), waardoor er meer olie langs b.v. de krukaslagers loopt en je dus wat minder druk krijgt.
Bij de V8 draait het meer om olievolume als om druk, en ook met 20psi bij 2500-3000 toeren komt er nog ruim voldoende olie overal. Op een gegeven moment wordt echter de druk zo laag, dat er bijna geen olie meer bij de tuimelaars komt; waardoor het daar heel erg droog wordt.
Als je nog een andere pomp hebt liggen, zou ik deze idd eens monteren. Als je 15PSI haalt bij stationair moet dat goed zijn, let echter ook op loopsporen aan de boven en onderzijde van het pomphuis. Als daar diepe voren in zitten is dat ook niet goed voor de effectiviteit van de pomp.
In mijn geval heb ik nu wel een goede oliedruk, het lijkt er echter op dat door het probleem wel motorschade is ontstaan aan de nokkenas en tuimelaars. (hij was al geen 100%) Mis vermogen bovenin en heb zowiezo een olielekkage bij de rechter koppakking. (ondertussen loost ie daar een liter per 400km door.... gezien de leeftijd van het blok (27 jaar) wordt het een revisie of een "nieuw" blok.
Bij mij was het lampje overigens wel in orde en is nooit aan gegaan...... ging direct uit na het starten..... (lampje gaat al uit bij 7psi..... )
Overigens gebruik ik al jaren gewoon 15W40 (castrol GTX) en dat is een prima olie voor de 3.5.
Voor dat pomphuis moet je even kijken bij de oude 110 (83-85). Daar kun je drie sensoren in kwijt. Overigens zit de oliedruknmeter in het front cover. Dus het klopt wel dat er maar 2 in het pomhuis zitten.
De sensoren kun je zo overzetten.
Gerrit
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: za 20 mar 2010, 11:35
door philip
Michael,
Het is geen schande hoor om 20W50 te gebruiken. Dan kun je schade voorkomen en heb je rustig even de tijd om een setje lagerschalen, oliepomptandwielen, tuimelaars en tuimelaarassen en voor het allermooiste een nieuw distributiehuis aan te schaffen. Dan kun je, als alles uit elkaar ligt tegen die tijd, tevens je oliepomp laten vlakken (dan zijn die 'graancirkels' er ook uit

) en stop je daar een nieuwe veer in voor je overdrukventiel. Deze willen nog wel eens slap worden na een leven lang dienst te hebben gedaan.
Grote kans dat, als je overdrukventiel in orde is, de lagerschalen van krukas en drijfstangen versleten zijn. Ik kan geen andere reden bedenken waarom de olie de bovenkant niet zou halen, behalve dan de reden hiervoor en dat het oliesysteem verstopt zou kunnen zijn.
Over je vraag wat er na de oliepomp met je olie gebeurd?
- oliefilter
- krukas- + drijfstanglagers (hieruit komt spatolie voor de cilinderwanden) - nokkenas (van hieruit komt spatolie voor de distributie)
- tuimelaaras - (vanuit hier loopt de olie naar het midden van het blok, zo het carter in en gaat het weer opnieuw richting de oliepomp.
Ps: als je toch bezig bent (zo gaat het met alles natuurlijk), kun je maar beter ook je nokkenas, distributie en klepstoters vervangen. Goed bezig.
Gr. Philip
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: wo 24 mar 2010, 09:28
door RaRo83
Hij doet het weer!
Ik had nog een ander pomphuis liggen, deze zag er wat nieuwer uit dus ik ging er vanuit dat de overdrukventiel hiervan beter zou werken, en dat klopte!
Ik denk inderdaad dat de veer wat slapper was geworden want voor de rest zag alles er goed uit, de cilinder viel er vanzelf uit en de tandwielen het huis was niet uitgesleten.
Met starten heb ik meer dan 30psi, stationair 20 en met rijden 30 psi.
Heb er toch nog 15W40 inzitten, dus hoef me niet zo'n zorgen meer te maken over de conditie van de motor wat dat betreft.
Gargamel, Philip en Gerrit, heel erg bedankt voor jullie reakties, ik kan weer rijden!
Groet, Michael
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2010 08:30 door RaRo83.
Re: oliedruk RRC V8
Geplaatst: wo 24 mar 2010, 14:17
door philip
Dat lijkt verdacht veel op de gegevens op mijn metertje, heel mooi! Blij dat het opgelost is.