Pagina 1 van 1

koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 10:18
door 88+48
Beste prikkers.
Bij stationair draaien rammelt m'n koppelingsplaat nogal. Op de site van Ashcroft lees ik dat dit vaker voorkomt bij een 200tdi. Nu las ik laatst iets op het prikbord over het monteren van de plaat van een 130" of de koppelingsplaat van een sierra cosworth. Volgens mij gaf Jurriaan deze tip. Lost dat het probleem van het rammelen op en zijn er nog nadelen aan deze modificatie? Misschien heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb trouwens een R380 met een kort bellhouse. Maakt dat nog iets uit voor welke plaat je monteert?
Alvast bedankt voor het meedenken, Teun

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 11:50
door Anton (Rumble)
hoi,

is dat rammelen echt de koppelings plaat, of is het je druklager die rammelt. een rammelend druklager kan in princiepe nog wel een paar kilometer meegaan. al is dat rammelen erg irritant. een rammelende koppelingsplaat kan natuurlijk, zo'n veertje in de koppeling wil nog wel is breken en die komt klem te zitten of valt in je belhouse. rammelen heb ik nooit meegemaakt.
beste is natuurlijk openhaln en delen vervangen. wat de beste kooppelings plaat is weet ik niet. volgens mij borg.warner de beste, maar kan natuurlijk ook goed bekken.

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 12:33
door Jurriaan
Teun,

Hierbij het topic op het Britse forum waar ik de informatie vandaan heb:

[forums.lr4x4.com]

Zelf nog geen ervaringen in die hoek. M'n vaders Ninety wordt dus paddle clutch, voor mijn eigen auto weet ik nog niet wat het wordt. In de Ninety zit nu nog een 130 exemplaar. Nog geen problemen mee gehad, maar hij heeft pas 1 weekend serieus offroad gedaan waarin 'ie zou kunnen falen.


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2010 11:54 door Jurriaan.

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 16:34
door 88+48
Jurriaan, in je ninety zit nu een plaat van een 130. Heb je dan ook een andere drukgroep nodig?
Wat is trouwens een padle clutch?. Teun

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 16:59
door bas88pickup
clutch.jpg --> mod_embed_images_loadimage('960839e68842afaabb4a34c4c42db259', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ftrack-monkey.co.uk%2Fimages%2F2058v%2Fparts%2Fclutch.jpg', 'http://track-monkey.co.uk/images/2058v/parts/clutch.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ftrack-monkey.co.uk%2Fimages%2F2058v%2Fparts%2Fclutch.jpg', '', 10984439, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hoe minder paddles(vingers) hoe meer de koppeling aan uit is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2010 16:01 door bas88pickup.

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 00:27
door Jurriaan
Nee, een andere drukgroep is niet nodig. Zoals je kunt lezen bij de Britse buren (of even registreren misschien?) heeft Rakeway wel een AP Racing optie nog, tegen 170 pond ex VAT als ik het me goed herinner. Mocht je daar wat mee willen bestellen, laat even weten. Order is nog niet verzonden.

Paddle clutch is inderdaad zoals het plaatje van Bas. Hebben een exemplaar met 6 paddles besteld. Dit zou een niet al te groot verschil met standaard moeten opleveren als je ermee om weet te gaan. We gaan het gewoon proberen.


Jurriaan.

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 17:29
door Scratch
Goh,

Dacht ik nu dat zo'n Paddles clutch alleen voor "snel schakelen" was. Lijkt mij dat minder oppervlak, minder grip heeft. Of heb ik het mis

En bij een havy duty koppeling van een 130 zet ik ook mijn vraag tekens. Deze is speciaal ontwikkeld om zware last in beweging te zetten. Lijkt me bij een 90 voor terein rijden wat "too much" Lijkt mij vooral zwaar koppelen, omdat de veren meer druk leveren op de plaat.

Ik heb wel eens een gewone koppelingplaat van een V8 in een diesel gezet, met als rede dat het hart groter (meer contact met de prise-as)

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('032b32068b3d2108f4fd258437b7d7a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 10991675, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 19:07
door Jurriaan
Eric, materiaal is ook anders. Zou veel meer grip moeten hebben. Maar ben zelf ook benieuwd wat het gaat doen. Wellicht lukt het nog 'm voor het LRCH weekend in Fürstenau erin te hebben zodat we daar eens wat off-road kunnen proberen met de nieuwe koppelings setup.


Jurriaan.

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 20:48
door Scratch
Oh, dus nog meer grip als grip

Ik denk dat ik mijn koppeling vloeistof nog maar even ga bij vullen.....

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('7c09824b2fdd75af61eb94b0ff597e02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 10993096, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: koppelingsplaat 130 of sierra cosworth

Geplaatst: di 16 mar 2010, 18:26
door 88+48
Het gaat mij niet zo zeer om een plat met meer grip. Ik zoek een kwalitaief goede plaat die niet rammelt. Daarom is het misschien toch het beste om voor origineel te gaan en dan een betrouwbaar merk te nemen. Bedankt voor alle reacties, Teun

Kluts kwijt...

Geplaatst: di 06 apr 2010, 13:37
door Jurriaan
...en gevonden in de 'brievenbus' :

b5o3go.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2089cc52e5fe69bc50d385cc0dc24536', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi39.tinypic.com%2Fb5o3go.jpg', 'http://i39.tinypic.com/b5o3go.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi39.tinypic.com%2Fb5o3go.jpg', '', 11890762, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Jurriaan.

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 09:12
door jouke ruardy
eem mooie centorbrons plaat met 6 pets er op
en de trilling demper is dez nog std
of zitten er zwaarde veeren in gemonteerd

mvgr jouke

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 09:21
door 88+48
Nou Jurriaan, ik zou hem alleen al monteren omdat hij er zo geweldig uitziet! Ik ben erg benieuwd hoe hij uiteindelijk bevalt. Houd ons op de hoogte. Groet Teun

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 11:12
door Jurriaan
Goede vraag, ik heb geen idee. Wel positieve ervaringen gehoord met deze leverancier en mensen die er al jaren zonder problemen mee rijden. Zal wel goed zitten denk ik met die afstemming. In't ergste geval moeten we volgend jaar een vliegwiel wisselen oid....


Jurriaan.

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 11:14
door Jurriaan
Denk dat ik opnieuw moet leren rijden Teun Schijnt wel heel anders te rijden namelijk...

Zit jouw nieuwe bak er al onder? Wat heb je uiteindelijk gekozen uit alle koppelings-opties?


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2010 09:14 door Jurriaan.

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 22:09
door 88+48
Dat opnieuw leren rijden zal toch wel meevallen, Jurriaan. Misschien dat je linker voet iets fijngevoeliger moet worden. of is het echt heel aanders? Ik heb een nieuwe bak gemonteerd. Een R380 met kort bellbouse van Ashcroft. Een aanrader. Mijn oude LT7 had een groot gat tussen de 3 en de 4. Dat is nu veel beter verdeeld. Ook heb ik nog nooit zo'n stille bak gehad. Deze hoor je dus echt niet. En het past gewoon 1 op 1 op de plek van de LT77. Dan de koppeling. Ik ben een beetje laf geweest en heb een gewone originele plaat gemonteerd. Over de andere opties was ik toch wat onzeker en het (de)monteren van de versnellingsbak vind ik nou niet bepaald leuk werk. Daarom ben ik voor "zeker" gegaan. Ook prima overigens hoor. En oh ja, ook de tussenbak heb ik veranderd. Ik had een 1:1003 er in zitten. In tegenstelling tot wat andere beweren vond ik het heel goed rijden. Maar ik heb er een disco tussenbak tussen gezet en dat gaat ook goed. Hopelijk kan het er weer jaren tegen. Ga je trouwens nog naar Newbury? Teun

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: do 08 apr 2010, 09:04
door jouke ruardy
de plaat pakt veel eerder en kan als de druk groep goed is
niet slippen gaan. en om dat het centerbrons veel harder is dan het ijzer waar de plaat tussen komt slijt dat wat meer
ik vind dat laatste wel mee vallen heb veel met
deze plaaten gereeden in de ovaal en auto cross
en zelf met starreplaat zonder demper er in maar dat moet je
op de straat niet doen het is alles of niks
wat koste deze plaat en waar heb je hem weg
ben daar wel benieuwd naar

mvgr jouke

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: do 08 apr 2010, 13:26
door Jurriaan
Om en nabij de 150 pond dacht ik, heb nu de rekening niet bij de hand. Hij komt van ORCA in Bordon, Hampshire. Doen niet aan een website voorzover ik weet, maar met een beetje Google is het telefoonnummer wel te vinden.


Jurriaan.

Re: Kluts kwijt...

Geplaatst: do 08 apr 2010, 13:33
door Jurriaan
Schijnt toch wel anders te rijden, vooral tijdens filerijden en in de stad. Hoorde dat als de koppeling eenmaal pakt bij temperatuurstijging steeds meer gaat pakken. Ben heel benieuwd hoe zich dit uit in het dagelijks verkeer. Met zes paddles en de rest van de koppelings-setup van een gerenommeerd merk, maar toch standaard specs zou het geheel zich zo'n 10 jaar moeten houden en nog redelijk te rijden moeten zijn na wat gewenning. Maar ach, eerst eens kijken wat het doet. Durf het voorlopig voor m'n eigen 110 niet aan om ook zo'n paddle te bestellen, toch een heel ander doel dan een Ninety met de nodige off-road aanpassingen.

Goede keus voor zo`n R380 short bellhouse, destijds ook gedaan voor m`n pa's ex-110. Had het zelf in mijn auto het liefst ook zo willen doen, maar de turbo van de TGV is anders waardoor je dan in de knoop komt met je schutbord. De downpipe wil graag door het gaspedaal heen zegmaar. Helaas, dan dus het blok maar verder naar voren monteren op de standaard plaats van een 110. Zo'n groot stuk lompe massa een stuk naar achteren monteren was best welkom geweest eigenlijk, maar gaat gewoon niet makkelijk, en schutbord aanpassen zie ik gewoon niet zitten.

Als je met een standaard 130 koppeling nu al weinig problemen hebt moet `ie in het vervolg het vast ook gewoon goed doen. Hier zijn de TGV's een beetje spelbreker, want die schijnen wel een aanslag te zijn voor zowel bak als koppeling als de rest van de aandrijflijn.

Newbury moet ik even kijken of ik nog ga. Kan misschien met een vriend meerijden, maar die heeft momenteel een plek te weinig in z'n busje. Wellicht weet men nog een ander busje te vinden als trailer-trekker, ben benieuwd. Ga jij nog?

Hoe bevalt de stap van 1.0 naar 1.2 tussenbak trouwens, is dat veel verschil in't rijden?


Jurriaan.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2010 11:39 door Jurriaan.