Pagina 1 van 1
remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: zo 07 mar 2010, 22:40
door TVR
Hallo allemaal,
Ik ben druk bezig met het rollende chassis in orde te maken. Nou ben ik met de remmen bezig (het gaat om een range rover classic uit 1985)
In de Haynes manuel die ik heb staat bij front brakes:
disc Thickness: 13.0mm Minimum
Nou heb ik de remschijven opgemeten die er bij mij op zitten en die zijn nog 14mm dik.
Betekent het dat ik dus nog maar 1mm schijf te ver-remmen heb?(hoe land doe je daar nog mee?) Weet iemand hoe dik de remschijf is van een range rover als deze nieuw is? en hoe snel slijt de schijf ongeveer?
Ben benieuwd,
GRoet, Tom
PS: Als er nog tips zijn voor hoe de remklauwen te controleren/uit elkaar te halen graag. (auto heeft even stil gestaan, dus zuigertjes eruit? deze zitten een beetje vast)
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 00:57
door Dennis101
Volgens de TRW catalogus zijn de voorremschijven nieuw 14 mm dik en is de minimum maat 12,9 mm, dus waarschijnlijk zijn ze nog nagenoeg nieuw.
Dennis B
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 08:31
door bram-rrc
heb je revisiesetjes voor, nieuwe afdichtingen en zuigers. ik heb er rvs zuigers in gezet.
de stofring zit met een dunne stalen ring gemonteerd, is lastig te plaatsen. Gaat een stuk beter als je de klauwen
in tweeen deelt. Moet je eigenlijk wel nieuwe rubbers tussen de twee helften van de klauw zetten, maar deze
zijn moeilijk te vinden.
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 11:00
door bowy
14 mm is idd nieuw zoals Dennis zegt. 12,9 is minimum. Maar gisteren nog een setje 8,5 mm onder een auto vandaan geschroefd...... Ik bedoel meeste mensen vergeten te meten en denken dat het een APK eis wat niet zo is!!!!
van 14 naar 13 m kan in 20.000 km bij veel terreinrijden maar kan ook in 100.000 km bij normaal gebruik. Bij een automaat slijten ze trouwens sneller.......
Gr Bowy
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 21:38
door TVR
Bedankt voor de reacties!
Mooi, dan kan ik ze erop houden. Nu nog even kijken of ik nog wat aan de klauwen moet doen, en kijken hoe de schijven achter zijn.
Groet, Tom
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 21:46
door paul
Heb het pas ook gedaan, die rubbertjes zijn inderdaad een tijd niet leverbaar geweest, bij de dealer zeiden ze: dan zetten we er gewoon een nieuwe remklauw op..... Ik heb die rubbertjes pas bij Jansen gekocht, kosten bijna niets... en je werkt een stuk makkelijker als de klauwen uit elkaar zijn.
Paul
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 23:52
door TVR
Hoi Paul,
Bedankt voor de tip! Hopelijk krijg ik de zuigers eruit.
Hoe heb je de zuigers eruit gekregen? met perslucht op de aansluiting? (zo staat het in de haynes)
Verder vervolgens goed schoongemaakt en met nieuwe rubbers weer in elkaar? of nog iets met de binnenkant van de cilinder gedaan?
GRoet, Tom
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 00:05
door Grumpy Old Sil
Als ze erg roestig zijn zal perslucht niet altijd werken. Schoonmaken en weer gebruiken heeft bij ernstige roest ook geen zin meer.
Als je klauwen nog op de auto zitten kun je proberen de remblokken eruit te halen en dan het rempedaal voorzichtig indrukken. Als ze niet te vast zitten komen ze dan iets naar buiten. Als je daarna de remklauw verwijdert en uit elkaar haalt kun je met perslucht verder proberen. Lukt dat niet dan heb je in elk geval iets om een tang op te zetten. Als ook dat niet werkt wordt het voorzichtig beitelen. Zoals eerder al vermeld; rvs zuigers erin met nieuwe rubbertjes.
Succes
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('592a6d6b01f6cf64de72a86018087e07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 10950744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 00:11
door paul
Remblokjes eruit en op je rem trappen.
Maar, eenvoudiger gezegd dan gedaan, je moet heel vaak gaan kijken bij de zuigers. Als er een zuiger op het punt staat eruit te springen dan met een blokje hout oid blokkeren en dan nog een keer trappen en zo weer verder kijken. Als er een zuiger uit is bouwen de andere zuigers geen druk meer op. Een beetje gepiel maar het gaat wel. Met perslucht gaat ook, maar ik weet niet zeker of je met een los luchtpistool tegen de slang houdend je genoeg druk kunt opbouwen, waarschijnlijk wel. Een grote tang kan ook heel erg helpen, als je de klauwen eerst splitst in twee helften kun je er met een grote tang goed bij.
Overigens als je geventileerde schijven hebt wordt het ineens heel erg moeilijk om nog aan rubbertjes te komen, dan zou ik de klauwen niet splitsen. Het zijn dezelfde klauwen maar met een vulblokje tussen de helften, hier zit een ander rubbertje in en dat heb ik nergens kunnen vinden.
Paul
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 00:15
door Grumpy Old Sil
Ook de klauwen voor geventileerde schijven kun je op dezelfde manier doen. Zorgen dat je de rubbertjes niet kwijtraakt en weer netjes in elkaar zetten. Als dit goed gedaan wordt is er geen enkel probleem. ( Heb er talloze gedaan).
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b856723233fe40fb5d83b6e61597dba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 10950789, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 05:32
door Andrew Colville
voor een paar pond bestel je in de UK nieuwe (namaak )klauwen perfect passend en tot heden nooit klachten over gehoord
ga je de huidige renoveren dan bestel maar vast een setje nieuwe zuigers al dan niet RVS en de revisisetjes, rangerover klauwen van 10 20 jaar oud kun je in 90% van de gevallen de zuigers in de schrotbak gooien.
groetjes Andrew
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 20:46
door Eric
Als je zuigers echt vastzitten kun je ze ook vol water gooien inplaats van de olie dicht maken en warm stoken.
Wel oppassen want de zuigers knallen er letterlijk uit.
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 20:52
door petertje
Nu we het toch over schijven hebben.
Ik moet nieuwe schijven voor mijn RRC uit 89 hebben.
Kan ik inplaats van de vast schijven ook de geventileerde schijven er op zetten.
Wie weet of dit mogelijk is.
Gegroet
Peter
Meer mensen ervaring met nieuwe(paddocks) klauwen?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 21:01
door TVR
Bedankt voor de reacties, ga het eerst met perslucht proberen, daarna misschien nog met water haha. Heb ze namelijk al van de auto af.
Ik heb even gekeken en een nieuw setje zuigers en keeringen kost ongeveer 40 pond,(per klauw) en een nieuwe klauw kost bij paddocks 67 pond.
Dus als er goede ervaringen zijn met die nieuwe klauwen ga ik daar denk ik voor!
GRoet, Tom
Re: remschijven en klauwen rrc
Geplaatst: di 09 mar 2010, 21:05
door Eric
Ja dat is geen probleem alleen moet je dan of andere klauwen erbij bestellen voor geventileerde schijven of een stukje tussen je oude remklauw zetten zodat deze iets groter word. Anders past hij niet om de geventileerde schijf heen.
Misschien dat andere hier foto's van hebben.