Pagina 1 van 1

Accu? of Dieselpomp? of ...

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 21:46
door Tinus TB
Mijn 110 uit 1985 (2.5D N/A) start pas na een keer of 10-15 ronddraaien. Dit weekend na weekje goede kou moest ik hem aan de lader leggen want gaf niets meer - startermotor rookte er zelfs van rij over algemeen alleen in weekend met snoWhite.

Gloei over algemeen 45 seconden, waarna hij zonder gas geven start. Zodra hij oppakt moet ik hem wel met het gaspedaal opvangen - hevige combinatie van blauwe, witte en zwarte rook wat na seconde of 5 verdwijnt.

Ik heb met een voltmeter dit weekend de capaciteit van de accu gemeten welke na volladen 13.8v aangaf. Vanavond (dus na 3 dagen) gaf hij 12,8v aan - op moment van contact aanzetten voor voorgloeien zakt spanning in 1x terug naar 12,5v om tijdens gloeien naar zo'n 12,2v te zakken (allemaal redelijk normaal lijkt me). Na de 45 seconden zie je de spanning in 1x weer oplopen naar 12,5v wat mij gevoel geeft dat het voorgloeien z'n werk gedaan heeft. Dan starten (10-15x ronddraaien) waarbij spanning tot zo'n 9.3v terugzakt ... Dan slaat hij aan - opvangen met gas, beetje pruttelen en walmen en hij loopt. Voltmeter loopt dan gestaag op met een progresse van zo'n 0,01v / seconde - hij laadt dus bij maar niet bijzonder snel maar laadt.

2 vragen:

1. is mijn accu aan z'n einde? (of bijna);
2. is het lange starten en walmen normaal;

- tijdens rijden pluimt hij beetje zwart laatste tijd wat mij doet vermoeden dat het compressieveer is of olie via verstuivers -

Alvast bedankt voor jullie reactie.

vr.gr.
Martijn

Re: Accu? of Dieselpomp? of ...

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 21:53
door Rickske
als je accu zover inkakt, kan het zijn dat je accu op is. Maar waarschijnlijker kan je beter nieuwe dikke kabels van accu naar startmotor trekken. Dit maakt een groot verschil, er komt minder spanning over de kabel zelf te staan waardoor er meer overblijft voor de startmotor. Deze draait dan sneller rond en ben je eerder gestart. Met deze temperatuur de hele tijd heeft je accu zowieso wat minder capaciteit. Probeer ook het archief eens te doorzoeken. Over accu en startproblemen wordt elke winter en zo ook deze erg veel geschreven.

Ik hoop wel dat je startmotor nie verbrand is met die rook die er af kwam.

Zwarte rook is geloof ik onvolledig verbrande diesel. Nou nog even uitzoeken of hij te weinig lucht krijgt door een vervuild filter of dat het andere oorzaken heeft.
Succes

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29903e18d7f3b5146b43c4822ca09dce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10823701, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Accu? of Dieselpomp? of ...

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 22:11
door Dennis101
Kijk eens de gloeipluggen na (of vervang ze gewoon), want 45 seconden is veel te lang voor deze gloeipluggen.
Ik krijg de indruk dat niet alle gloeipluggen het meer (goed) doen, hetgeen het slechte starten zou verklaren.
Wel het gaspedaal half (of meer) ingetrapt houden bij het starten, want deze verdelerpompen hebben geen automatische koude start inrichting.
Zodra de motor aanslaat natuurlijk wel het gaspedaal wat terugnemen.
Om de startmotor niet onnodig te belasten en uit veiligheidsoverwegingen ook de koppeling ingetrapt houden tijdens het starten.

Dennis B