Accu? of Dieselpomp? of ...
Geplaatst: wo 17 feb 2010, 21:46
Mijn 110 uit 1985 (2.5D N/A) start pas na een keer of 10-15 ronddraaien. Dit weekend na weekje goede kou moest ik hem aan de lader leggen want gaf niets meer - startermotor rookte er zelfs van rij over algemeen alleen in weekend met snoWhite.
Gloei over algemeen 45 seconden, waarna hij zonder gas geven start. Zodra hij oppakt moet ik hem wel met het gaspedaal opvangen - hevige combinatie van blauwe, witte en zwarte rook wat na seconde of 5 verdwijnt.
Ik heb met een voltmeter dit weekend de capaciteit van de accu gemeten welke na volladen 13.8v aangaf. Vanavond (dus na 3 dagen) gaf hij 12,8v aan - op moment van contact aanzetten voor voorgloeien zakt spanning in 1x terug naar 12,5v om tijdens gloeien naar zo'n 12,2v te zakken (allemaal redelijk normaal lijkt me). Na de 45 seconden zie je de spanning in 1x weer oplopen naar 12,5v wat mij gevoel geeft dat het voorgloeien z'n werk gedaan heeft. Dan starten (10-15x ronddraaien) waarbij spanning tot zo'n 9.3v terugzakt ... Dan slaat hij aan - opvangen met gas, beetje pruttelen en walmen en hij loopt. Voltmeter loopt dan gestaag op met een progresse van zo'n 0,01v / seconde - hij laadt dus bij maar niet bijzonder snel maar laadt.
2 vragen:
1. is mijn accu aan z'n einde? (of bijna);
2. is het lange starten en walmen normaal;
- tijdens rijden pluimt hij beetje zwart laatste tijd wat mij doet vermoeden dat het compressieveer is of olie via verstuivers -
Alvast bedankt voor jullie reactie.
vr.gr.
Martijn
Gloei over algemeen 45 seconden, waarna hij zonder gas geven start. Zodra hij oppakt moet ik hem wel met het gaspedaal opvangen - hevige combinatie van blauwe, witte en zwarte rook wat na seconde of 5 verdwijnt.
Ik heb met een voltmeter dit weekend de capaciteit van de accu gemeten welke na volladen 13.8v aangaf. Vanavond (dus na 3 dagen) gaf hij 12,8v aan - op moment van contact aanzetten voor voorgloeien zakt spanning in 1x terug naar 12,5v om tijdens gloeien naar zo'n 12,2v te zakken (allemaal redelijk normaal lijkt me). Na de 45 seconden zie je de spanning in 1x weer oplopen naar 12,5v wat mij gevoel geeft dat het voorgloeien z'n werk gedaan heeft. Dan starten (10-15x ronddraaien) waarbij spanning tot zo'n 9.3v terugzakt ... Dan slaat hij aan - opvangen met gas, beetje pruttelen en walmen en hij loopt. Voltmeter loopt dan gestaag op met een progresse van zo'n 0,01v / seconde - hij laadt dus bij maar niet bijzonder snel maar laadt.
2 vragen:
1. is mijn accu aan z'n einde? (of bijna);
2. is het lange starten en walmen normaal;
- tijdens rijden pluimt hij beetje zwart laatste tijd wat mij doet vermoeden dat het compressieveer is of olie via verstuivers -
Alvast bedankt voor jullie reactie.
vr.gr.
Martijn