Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat, ma
-
Boelo
Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat, ma
hoe zit het dan met de hittebescherming van de bedrading van de startmotor, deze loopt dan onbeschermd langs de uitlaat?
De originele uitlaat (downpipe) aan de rechterzijde heeft een hitteschildje dat gemonteerd zit op het chassis. Ik denk dat ik deze moet verwijderen om de nieuwe uitlaat (sportsysteem van Dubble S) te kunnen monteren, er is simpelweg geen plaats meer voor, waar de originele downpipe enkel was, is de nieuwe 4-dik, dat past dus niet. Maar komt er dan niet teveel hitte bij de startmotor(bedrading)?
Heeft iemand dit varkentje al eens gewasssen?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13fda91861f60b4f98d242a3c3b68f41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10822206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
De originele uitlaat (downpipe) aan de rechterzijde heeft een hitteschildje dat gemonteerd zit op het chassis. Ik denk dat ik deze moet verwijderen om de nieuwe uitlaat (sportsysteem van Dubble S) te kunnen monteren, er is simpelweg geen plaats meer voor, waar de originele downpipe enkel was, is de nieuwe 4-dik, dat past dus niet. Maar komt er dan niet teveel hitte bij de startmotor(bedrading)?
Heeft iemand dit varkentje al eens gewasssen?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13fda91861f60b4f98d242a3c3b68f41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10822206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
-
Wim Janssen
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Boelo,
Onder mijn 110 zat ook een sportuitlaat en daar zit een, volgens mij, zelfgemaakt hitteschild om de startmotor. Dus even creatief met een stukje plaat zijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Onder mijn 110 zat ook een sportuitlaat en daar zit een, volgens mij, zelfgemaakt hitteschild om de startmotor. Dus even creatief met een stukje plaat zijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
G-men (Gargamel)
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Hoi Boelo,
Ik heb je net nog geprobeerd terug te bellen.
Heb dezelfde uitlaat en had dezelfde twijfels. Het is heel erg krap als je de kabels weer langs de zijkant van de startmotor monteerd. .Met wat gefriemel is het mogelijk de bekabeling naar de startmotor grotendeels bovenop de startmotor naar de aansluitingen te voeren. Op dat moment kun je de kabels toch al snel een 10-15mm bij de uitlaat vandaan houden. Ter bescherming heb ik alle kabels in zo'n flexibele kunsstof slang gewurmt; hetgeen zowiezo moet als je ze bovenlangs legt. Ze lopen dan n.l. strak langs het vliegwielhuis en daar zitten wat scherpe randen.
De buizen van nummer 6 en 8 zelf loopt op iets van 3-4mm langs de startmotor; eigenlijk te krap om nog een hitteschild op te monteren zonder allerlei rare constructies en rammeltjes.
Het zit er nu ruim 8 maanden op en het lijkt eigenlijk geen probleem. De startmotor zelf is redelijk veel ijzer en wordt niet extreem warm. De bekabeling die bovenlangs loopt geld eigenlijk hetzelfde voor, ik heb het een tijdje in de gaten gehouden en met een infrarood thermometer meet je niet hoger als een graad op 70-75. En daar moet het wel tegen kunnen. Wel wil ik tzt van dat uitaat-isolatieband kopen en om de uitlaten doen, dat werkt denk ik zelfs beter als een hitteschild. (cool-it heet dat spul). Maar dat staat nu niet bovenaan de lijst.
)
Mocht je overigens wel een hitteschildje maken, dan lijkt ijzer me niet de meest goede oplossing, omdat dit ook de stralingswarmte opneemt en zelf dus erg warm zal worden. Je hebt er speciaal materiaal voor wat goeddeels uit glasvzel bestaat.
Let overigens ook op de bekabeling die naar de achterlichten loopt. Die gaan door de rechter chassisbalk en gaan ter hoogte van je schutbord het chassis in. Precies op de plek waar de collector van de rechteruitbuizen samenkomen. Ik heb deze draden boven even met een ty-rep vastgezet aan de remleidingen; dit om te voorkomen dat ze door bewegen tijdens het rijden te dicht bij/tegen de uitlaat komen.
Laatste tip de sleuven die in de passingen van de Y-collector gemaakt zijn (waar de spruitstukken in schuiven) zijn vrij diep. In mijn geval zat alles perfect en kwam ik er vervolgens achter dat hier een klein sleufje open was omdat met het aandraaien van de koppelflenzen op de demper, de buis naar achteren was getrokken........ Even opletten.
Succes !
Gerrit met een blije gargamormel die weer een bewijs van goed gedrag heeft gekregen.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2010 19:10 door G-men (Gargamel).
Ik heb je net nog geprobeerd terug te bellen.
Heb dezelfde uitlaat en had dezelfde twijfels. Het is heel erg krap als je de kabels weer langs de zijkant van de startmotor monteerd. .Met wat gefriemel is het mogelijk de bekabeling naar de startmotor grotendeels bovenop de startmotor naar de aansluitingen te voeren. Op dat moment kun je de kabels toch al snel een 10-15mm bij de uitlaat vandaan houden. Ter bescherming heb ik alle kabels in zo'n flexibele kunsstof slang gewurmt; hetgeen zowiezo moet als je ze bovenlangs legt. Ze lopen dan n.l. strak langs het vliegwielhuis en daar zitten wat scherpe randen.
De buizen van nummer 6 en 8 zelf loopt op iets van 3-4mm langs de startmotor; eigenlijk te krap om nog een hitteschild op te monteren zonder allerlei rare constructies en rammeltjes.
Het zit er nu ruim 8 maanden op en het lijkt eigenlijk geen probleem. De startmotor zelf is redelijk veel ijzer en wordt niet extreem warm. De bekabeling die bovenlangs loopt geld eigenlijk hetzelfde voor, ik heb het een tijdje in de gaten gehouden en met een infrarood thermometer meet je niet hoger als een graad op 70-75. En daar moet het wel tegen kunnen. Wel wil ik tzt van dat uitaat-isolatieband kopen en om de uitlaten doen, dat werkt denk ik zelfs beter als een hitteschild. (cool-it heet dat spul). Maar dat staat nu niet bovenaan de lijst.
Mocht je overigens wel een hitteschildje maken, dan lijkt ijzer me niet de meest goede oplossing, omdat dit ook de stralingswarmte opneemt en zelf dus erg warm zal worden. Je hebt er speciaal materiaal voor wat goeddeels uit glasvzel bestaat.
Let overigens ook op de bekabeling die naar de achterlichten loopt. Die gaan door de rechter chassisbalk en gaan ter hoogte van je schutbord het chassis in. Precies op de plek waar de collector van de rechteruitbuizen samenkomen. Ik heb deze draden boven even met een ty-rep vastgezet aan de remleidingen; dit om te voorkomen dat ze door bewegen tijdens het rijden te dicht bij/tegen de uitlaat komen.
Laatste tip de sleuven die in de passingen van de Y-collector gemaakt zijn (waar de spruitstukken in schuiven) zijn vrij diep. In mijn geval zat alles perfect en kwam ik er vervolgens achter dat hier een klein sleufje open was omdat met het aandraaien van de koppelflenzen op de demper, de buis naar achteren was getrokken........ Even opletten.
Succes !
Gerrit met een blije gargamormel die weer een bewijs van goed gedrag heeft gekregen.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2010 19:10 door G-men (Gargamel).
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Ha Gerrit,
Dank je wel, duidelijk verhaal. Ik ga ermee aan de slag en laat je het eindresultaat wel zien en horen!
Groet Boelo
Dank je wel, duidelijk verhaal. Ik ga ermee aan de slag en laat je het eindresultaat wel zien en horen!
Groet Boelo
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Ha Wim,
Begrijp van Gerrit dat het allemaal wat kritisch is met de ruimte tussen uitlaat en startmotor, dus of er na montage nog ruimte is voor een hitteschild weet ik niet. Er kan natuurlijk nog verschil zijn in de maatvoering van verschillende fabrikaten uitlaten, dus wellicht bij jou wel plaats voor een schildje, heb je misschien een fotootje?
Thanks en groet,
Boelo
Begrijp van Gerrit dat het allemaal wat kritisch is met de ruimte tussen uitlaat en startmotor, dus of er na montage nog ruimte is voor een hitteschild weet ik niet. Er kan natuurlijk nog verschil zijn in de maatvoering van verschillende fabrikaten uitlaten, dus wellicht bij jou wel plaats voor een schildje, heb je misschien een fotootje?
Thanks en groet,
Boelo
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Hoi Gerrit en anderen,
Ik heb nog even gekeken naar het isolatieband van oa Cool-it. Nu de spruitstukken er nog niet op zitten is dit wellicht zinvol en genmakkelijk om te doen, maar je geeft aan dat er bij buis 6 en 8 maar een mm of 3-4 ruimte bij de startmotor, wanneer je de isolatietape aanbrengt lijkt het me dat deze ruimte opgevuld wordt en dat er dus direct contaxt is tussen spruitstuk en uitlaat. Oftwel gaat dat wel passen?
Nog een vraag. Als ik aan de slag ga met die isolatieband, speel ik dan niet met mijn leven, volgens mij zit er asbest verwerkt in de tape....
Groet Boelo
Ik heb nog even gekeken naar het isolatieband van oa Cool-it. Nu de spruitstukken er nog niet op zitten is dit wellicht zinvol en genmakkelijk om te doen, maar je geeft aan dat er bij buis 6 en 8 maar een mm of 3-4 ruimte bij de startmotor, wanneer je de isolatietape aanbrengt lijkt het me dat deze ruimte opgevuld wordt en dat er dus direct contaxt is tussen spruitstuk en uitlaat. Oftwel gaat dat wel passen?
Nog een vraag. Als ik aan de slag ga met die isolatieband, speel ik dan niet met mijn leven, volgens mij zit er asbest verwerkt in de tape....
Groet Boelo
-
G-men
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Hoi Boele,
Als het goed is bevat de tape geen asbest; maar is voor het grootste deel van glasvezel. Asbesthoudend materiaal mag (op een enkele uitzondering na) niet meer verkocht worden in de EU.
Zowiezo moet het er dan met hele grote letters op staan; en het staat nergens vermeld. Dat zou dus wel oed meten zitten,
Ik heb zelf nog niet echt gemeten hoe het uit zou komen; maar als je het dun wikkelt dan zou het denk ik net vrij moeten blijven. Neem dan wel de versie zonder coating; want de watervaste is denk ik idd te dik.
Zowiezo lijkt het me een beetje een verkooptruck, omdat de tape uit glasvezel bestaat neemt deze geen water op.
Maar zoals gezegd, ik heb het er zelf nog niet opzitten en aangezien het bij mijn blok eigenlijk geen probleem opleverd staat het helemaal onderaan het lijstje.
Dit is hun web-site : [www.thermotec.com] Overigens zag ik het ook op e-bay al staan en hebben ze ook een soort sok die je over de kabels kunt trekken.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit en anderen,
>
> Ik heb nog even gekeken naar het isolatieband van
> oa Cool-it. Nu de spruitstukken er nog niet op
> zitten is dit wellicht zinvol en genmakkelijk om
> te doen, maar je geeft aan dat er bij buis 6 en 8
> maar een mm of 3-4 ruimte bij de startmotor,
> wanneer je de isolatietape aanbrengt lijkt het me
> dat deze ruimte opgevuld wordt en dat er dus
> direct contaxt is tussen spruitstuk en uitlaat.
> Oftwel gaat dat wel passen?
>
> Nog een vraag. Als ik aan de slag ga met die
> isolatieband, speel ik dan niet met mijn leven,
> volgens mij zit er asbest verwerkt in de tape....
>
> Groet Boelo
Als het goed is bevat de tape geen asbest; maar is voor het grootste deel van glasvezel. Asbesthoudend materiaal mag (op een enkele uitzondering na) niet meer verkocht worden in de EU.
Zowiezo moet het er dan met hele grote letters op staan; en het staat nergens vermeld. Dat zou dus wel oed meten zitten,
Ik heb zelf nog niet echt gemeten hoe het uit zou komen; maar als je het dun wikkelt dan zou het denk ik net vrij moeten blijven. Neem dan wel de versie zonder coating; want de watervaste is denk ik idd te dik.
Zowiezo lijkt het me een beetje een verkooptruck, omdat de tape uit glasvezel bestaat neemt deze geen water op.
Maar zoals gezegd, ik heb het er zelf nog niet opzitten en aangezien het bij mijn blok eigenlijk geen probleem opleverd staat het helemaal onderaan het lijstje.
Dit is hun web-site : [www.thermotec.com] Overigens zag ik het ook op e-bay al staan en hebben ze ook een soort sok die je over de kabels kunt trekken.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit en anderen,
>
> Ik heb nog even gekeken naar het isolatieband van
> oa Cool-it. Nu de spruitstukken er nog niet op
> zitten is dit wellicht zinvol en genmakkelijk om
> te doen, maar je geeft aan dat er bij buis 6 en 8
> maar een mm of 3-4 ruimte bij de startmotor,
> wanneer je de isolatietape aanbrengt lijkt het me
> dat deze ruimte opgevuld wordt en dat er dus
> direct contaxt is tussen spruitstuk en uitlaat.
> Oftwel gaat dat wel passen?
>
> Nog een vraag. Als ik aan de slag ga met die
> isolatieband, speel ik dan niet met mijn leven,
> volgens mij zit er asbest verwerkt in de tape....
>
> Groet Boelo
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Ha Gerrit,
Ik had het zelfde product op de site van BCCP gevonden. er werd daar een asbestvrije variant aangeboden, dus ik dacht dan is de rest waarschijnlijk niet asbestvrij?!
Maar goed zoals jij al aangeeft, zonder gaat ook prima, dus ik ga de boel ook eerst maar eens zonder monteren.
Eerst vanavond maar het teweede bevestigingsgat van de slave cilinder uitboren en een helicoil plaatsen, de koppeling weer gangbaar maken en dan kan ik starten met de montage van de uitlaat!
Groet Boelo
Ik had het zelfde product op de site van BCCP gevonden. er werd daar een asbestvrije variant aangeboden, dus ik dacht dan is de rest waarschijnlijk niet asbestvrij?!
Maar goed zoals jij al aangeeft, zonder gaat ook prima, dus ik ga de boel ook eerst maar eens zonder monteren.
Eerst vanavond maar het teweede bevestigingsgat van de slave cilinder uitboren en een helicoil plaatsen, de koppeling weer gangbaar maken en dan kan ik starten met de montage van de uitlaat!
Groet Boelo
-
Rob Storsbergen
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Boelo
Ik heb er zo'n matje tussen hangen, wat een loodgieter gebruikt om achterliggende delen te beschermen tegen soldeerschade.
Het is een of ander gevlochten materiaal, ik heb het om het een beetje stijver te maken op een plaatje gepopnageld en aan een paar beugeltjes opgehangen.
Zit er nu zo'n twee jaar op.
Groetjes,
Rob
Ik heb er zo'n matje tussen hangen, wat een loodgieter gebruikt om achterliggende delen te beschermen tegen soldeerschade.
Het is een of ander gevlochten materiaal, ik heb het om het een beetje stijver te maken op een plaatje gepopnageld en aan een paar beugeltjes opgehangen.
Zit er nu zo'n twee jaar op.
Groetjes,
Rob
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Rob, dank voor de tip.
Ik heb zojuist de spruitstukken gemonteerd. De rechterkant gaf veel voorbereidend werk door het wisselen van de startmotor en het beschermen en wegwerken van de bekabeling ervan. Ook de kabelboom van de achterlichten en de kabels van de dynamo liggen erg dicht tegen de uitlaat aan. Ik heb alles omwikkeld in een dubbele laag vulcaniserende tape en alles zo goed mogelijk weggeleid van de uitlaat. Eerst maar eens kijken of dit afdoende is om de hitte te weerstaan.
Ben overigens blij dat ik niet heb gekozen voor het omwikkelen met isolatieband, de LH manifold was een ongelooflijke tight fit! Dat ging maar net
Morgenavond de midendemper en de achterse buis monteren.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2010 21:49 door Boelo.
Ik heb zojuist de spruitstukken gemonteerd. De rechterkant gaf veel voorbereidend werk door het wisselen van de startmotor en het beschermen en wegwerken van de bekabeling ervan. Ook de kabelboom van de achterlichten en de kabels van de dynamo liggen erg dicht tegen de uitlaat aan. Ik heb alles omwikkeld in een dubbele laag vulcaniserende tape en alles zo goed mogelijk weggeleid van de uitlaat. Eerst maar eens kijken of dit afdoende is om de hitte te weerstaan.
Ben overigens blij dat ik niet heb gekozen voor het omwikkelen met isolatieband, de LH manifold was een ongelooflijke tight fit! Dat ging maar net
Morgenavond de midendemper en de achterse buis monteren.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2010 21:49 door Boelo.
-
G-men
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Ja, het is een knap stukje frobelwerk van degene die de pijpen zo ontwikkeld heeft. En hetzelfde geld voor het plaatsen van het spul.
Overigens is het natuurlijk ook zo dat in de oude situatie de enkele (relatief dunne) down-pipe het gas uit vanuit het uitlaatspruitstuk van 4 cilinders afvoerde. Die had een veel kleiner koelend oppervlak als de 4 (dikke pijpen die er nu zittten. Het is verbazend hoe snel de uitlaten aan te raken zijn na het uitschakelen van de motor.Ik denk dat dat 1 van de redenen is waarom het goed gaat.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rob, dank voor de tip.
> Ik heb zojuist de spruitstukken gemonteerd. De
> rechterkant gaf veel voorbereidend werk door het
> wisselen van de startmotor en het beschermen en
> wegwerken van de bekabeling ervan. Ook de
> kabelboom van de achterlichten en de kabels van de
> dynamo liggen erg dicht tegen de uitlaat aan. Ik
> heb alles omwikkeld in een dubbele laag
> vulcaniserende tape en alles zo goed mogelijk
> weggeleid van de uitlaat. Eerst maar eens kijken
> of dit afdoende is om de hitte te weerstaan.
>
> Ben overigens blij dat ik niet heb gekozen voor
> het omwikkelen met isolatieband, de LH manifold
> was een ongelooflijke tight fit! Dat ging maar
> net
>
> Morgenavond de midendemper en de achterse buis
> monteren.
>
> Groet Boelo
Overigens is het natuurlijk ook zo dat in de oude situatie de enkele (relatief dunne) down-pipe het gas uit vanuit het uitlaatspruitstuk van 4 cilinders afvoerde. Die had een veel kleiner koelend oppervlak als de 4 (dikke pijpen die er nu zittten. Het is verbazend hoe snel de uitlaten aan te raken zijn na het uitschakelen van de motor.Ik denk dat dat 1 van de redenen is waarom het goed gaat.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rob, dank voor de tip.
> Ik heb zojuist de spruitstukken gemonteerd. De
> rechterkant gaf veel voorbereidend werk door het
> wisselen van de startmotor en het beschermen en
> wegwerken van de bekabeling ervan. Ook de
> kabelboom van de achterlichten en de kabels van de
> dynamo liggen erg dicht tegen de uitlaat aan. Ik
> heb alles omwikkeld in een dubbele laag
> vulcaniserende tape en alles zo goed mogelijk
> weggeleid van de uitlaat. Eerst maar eens kijken
> of dit afdoende is om de hitte te weerstaan.
>
> Ben overigens blij dat ik niet heb gekozen voor
> het omwikkelen met isolatieband, de LH manifold
> was een ongelooflijke tight fit! Dat ging maar
> net
>
> Morgenavond de midendemper en de achterse buis
> monteren.
>
> Groet Boelo
-
G-men (Gargamel)
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
En Boelo ??? Hoe klinkt ie ??
Gerrit
Gerrit
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Tja dat weet ik nog niet, de startmotor weigert dienst. Ik had hem nog wel getest voordat ik de RH manifold monteerde, en toen deed ie het goed.
Nu dus geen teken van leven. Ik heb de bedrading weer los gehaald en ga de verbindingen en stekkers vervangen, want ik denk dat de oorzaak te vinden is in slechte contacten. Maar doo materiaal gebrek heb ik het gister en vandaag niet af kunnen maken. Dinsdagavond weer verder....
Groet Boelo
Nu dus geen teken van leven. Ik heb de bedrading weer los gehaald en ga de verbindingen en stekkers vervangen, want ik denk dat de oorzaak te vinden is in slechte contacten. Maar doo materiaal gebrek heb ik het gister en vandaag niet af kunnen maken. Dinsdagavond weer verder....
Groet Boelo
-
Roelie
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Kun je eerst niet gaan meten waar je slechte verbinding hebt want anders heb je straks alles vervangen en is het toch anders wat.
Want meten is weten
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('66613a94f9de676e543b43d4b6ae3a06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 10850010, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Want meten is weten
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('66613a94f9de676e543b43d4b6ae3a06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 10850010, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Ja ik weet het, maar ik ben niet zo'n ster in elektriek, zo niet weten hoe ik te werk moet gaan. Moet ik meten of ik 12 volt op de startmotor krijg wanneer ik de sleutel draai om te starten? Dat gaat me nog wel lukken. De slechte verbindingen ga ik sowieso vervangen, dat is echt nodig, na het gemier met de bekabeling om ze bovenlangs te leiden heeft de toch al niet al te beste contacten denk ik te veel kwaad gedaan, dus dat doe ik eerst en dan ga ik idd maar eens meten.
Boelo
Boelo
-
G-men
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Hi Boelo,
Hmm, slecht nieuws.... echter als het voorheen werkte zou ik mijn geld toch echt op de startmotor zetten.
Zowiezo moet je een klik horen als het startrelais inkomt. Qua aansluiten kan er weinig mis, en het spul werkte voordien wel.
Maar je kunt even het volgende doen :
Op de grote aansluiting moet altijd 12v staan. (dit is de dikke kabel met het oog, afkomstig van de accu en de laadkabel van de dynamo erboven)
Op de schuifstekker moet 12 volt komen als je de contactsleutel draait in de "Start" stand.
Om problemen bij je contactslot uit te sluiten kun je ook even met een stukje draad handmatig een verbinding maken tussen de grote aansluiting en het shuifstekkertje. Dan moet het startrelais inkomen en de startmotor gaan draaien.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja ik weet het, maar ik ben niet zo'n ster in
> elektriek, zo niet weten hoe ik te werk moet gaan.
> Moet ik meten of ik 12 volt op de startmotor krijg
> wanneer ik de sleutel draai om te starten? Dat
> gaat me nog wel lukken. De slechte verbindingen ga
> ik sowieso vervangen, dat is echt nodig, na het
> gemier met de bekabeling om ze bovenlangs te
> leiden heeft de toch al niet al te beste contacten
> denk ik te veel kwaad gedaan, dus dat doe ik eerst
> en dan ga ik idd maar eens meten.
>
> Boelo
Hmm, slecht nieuws.... echter als het voorheen werkte zou ik mijn geld toch echt op de startmotor zetten.
Zowiezo moet je een klik horen als het startrelais inkomt. Qua aansluiten kan er weinig mis, en het spul werkte voordien wel.
Maar je kunt even het volgende doen :
Op de grote aansluiting moet altijd 12v staan. (dit is de dikke kabel met het oog, afkomstig van de accu en de laadkabel van de dynamo erboven)
Op de schuifstekker moet 12 volt komen als je de contactsleutel draait in de "Start" stand.
Om problemen bij je contactslot uit te sluiten kun je ook even met een stukje draad handmatig een verbinding maken tussen de grote aansluiting en het shuifstekkertje. Dan moet het startrelais inkomen en de startmotor gaan draaien.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja ik weet het, maar ik ben niet zo'n ster in
> elektriek, zo niet weten hoe ik te werk moet gaan.
> Moet ik meten of ik 12 volt op de startmotor krijg
> wanneer ik de sleutel draai om te starten? Dat
> gaat me nog wel lukken. De slechte verbindingen ga
> ik sowieso vervangen, dat is echt nodig, na het
> gemier met de bekabeling om ze bovenlangs te
> leiden heeft de toch al niet al te beste contacten
> denk ik te veel kwaad gedaan, dus dat doe ik eerst
> en dan ga ik idd maar eens meten.
>
> Boelo
-
G-men
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Voor hetzelfde geld heb je sluiting gemaakt met demonteren en is er een zekering kapot waardoor hij niets meer doet
-
Boelo
Re: Hitteschild van RH downpipe V8 verwijderen voor sportuitlaat
Hoi Gerrit,
Ikdenk dat het toch in de bekabeling zit. Ik heb, nadat ik de startmotor testte, de bedrading ingepakt en weggewerkt, dat ging zo voorzichtig mogelijk maar ik ontkwam er niet aan om toch flink wat te mieren om de ogen zo gedraaid te krijgen en ze pas te maken via de bovenlangse weg.
Maar ik ga morgenavond zeker jouw handleiding volgen nadat ik de stekkerverbindingen en de ogen er opnieuw aan gemaakt heb.
Groet Boelo
G-men Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hi Boelo,
>
> Hmm, slecht nieuws.... echter als het voorheen
> werkte zou ik mijn geld toch echt op de startmotor
> zetten.
> Zowiezo moet je een klik horen als het startrelais
> inkomt. Qua aansluiten kan er weinig mis, en het
> spul werkte voordien wel.
> Maar je kunt even het volgende doen :
>
> Op de grote aansluiting moet altijd 12v staan.
> (dit is de dikke kabel met het oog, afkomstig van
> de accu en de laadkabel van de dynamo erboven)
> Op de schuifstekker moet 12 volt komen als je de
> contactsleutel draait in de "Start" stand.
> Om problemen bij je contactslot uit te sluiten kun
> je ook even met een stukje draad handmatig een
> verbinding maken tussen de grote aansluiting en
> het shuifstekkertje. Dan moet het startrelais
> inkomen en de startmotor gaan draaien.
>
> Gerrit
>
>
>
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja ik weet het, maar ik ben niet zo'n ster in
> > elektriek, zo niet weten hoe ik te werk moet
> gaan.
> > Moet ik meten of ik 12 volt op de startmotor
> krijg
> > wanneer ik de sleutel draai om te starten? Dat
> > gaat me nog wel lukken. De slechte verbindingen
> ga
> > ik sowieso vervangen, dat is echt nodig, na het
> > gemier met de bekabeling om ze bovenlangs te
> > leiden heeft de toch al niet al te beste
> contacten
> > denk ik te veel kwaad gedaan, dus dat doe ik
> eerst
> > en dan ga ik idd maar eens meten.
> >
> > Boelo
Ikdenk dat het toch in de bekabeling zit. Ik heb, nadat ik de startmotor testte, de bedrading ingepakt en weggewerkt, dat ging zo voorzichtig mogelijk maar ik ontkwam er niet aan om toch flink wat te mieren om de ogen zo gedraaid te krijgen en ze pas te maken via de bovenlangse weg.
Maar ik ga morgenavond zeker jouw handleiding volgen nadat ik de stekkerverbindingen en de ogen er opnieuw aan gemaakt heb.
Groet Boelo
G-men Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hi Boelo,
>
> Hmm, slecht nieuws.... echter als het voorheen
> werkte zou ik mijn geld toch echt op de startmotor
> zetten.
> Zowiezo moet je een klik horen als het startrelais
> inkomt. Qua aansluiten kan er weinig mis, en het
> spul werkte voordien wel.
> Maar je kunt even het volgende doen :
>
> Op de grote aansluiting moet altijd 12v staan.
> (dit is de dikke kabel met het oog, afkomstig van
> de accu en de laadkabel van de dynamo erboven)
> Op de schuifstekker moet 12 volt komen als je de
> contactsleutel draait in de "Start" stand.
> Om problemen bij je contactslot uit te sluiten kun
> je ook even met een stukje draad handmatig een
> verbinding maken tussen de grote aansluiting en
> het shuifstekkertje. Dan moet het startrelais
> inkomen en de startmotor gaan draaien.
>
> Gerrit
>
>
>
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja ik weet het, maar ik ben niet zo'n ster in
> > elektriek, zo niet weten hoe ik te werk moet
> gaan.
> > Moet ik meten of ik 12 volt op de startmotor
> krijg
> > wanneer ik de sleutel draai om te starten? Dat
> > gaat me nog wel lukken. De slechte verbindingen
> ga
> > ik sowieso vervangen, dat is echt nodig, na het
> > gemier met de bekabeling om ze bovenlangs te
> > leiden heeft de toch al niet al te beste
> contacten
> > denk ik te veel kwaad gedaan, dus dat doe ik
> eerst
> > en dan ga ik idd maar eens meten.
> >
> > Boelo
-
Boelo
Gelukt!
Ja gelukt, de startmotor doet het weer (was toch kwestie van ondeugdelijke contacten) en de uitlaat klinkt mooi, al had ik eigenlijk een heftiger sound verwacht, maar toch hij klinkt mooi.
Op naar de volgende klussen, koppeling ontluchten, verlichting, frontpanelen grill en bumper voor vervangen.
Groet Boelo
Op naar de volgende klussen, koppeling ontluchten, verlichting, frontpanelen grill en bumper voor vervangen.
Groet Boelo
-
G-men
Re: Gelukt!
Hoi Boelo,
Mooi dat het gelukt is.
Deze uitlaten zijn idd best nog erg beschaafd. Je rijdt tenslotte een "Estate" zoals op het kenteken staat !
Maar je hoort wel heel duidelijk dat er geen 4 cilinder in ligt.
Laatste dingen die je noemt zijn volgens mij fluitje van een cent !!!
Succes en dan snel testen op de weg !
Gerrit
Mooi dat het gelukt is.
Deze uitlaten zijn idd best nog erg beschaafd. Je rijdt tenslotte een "Estate" zoals op het kenteken staat !
Maar je hoort wel heel duidelijk dat er geen 4 cilinder in ligt.
Laatste dingen die je noemt zijn volgens mij fluitje van een cent !!!
Succes en dan snel testen op de weg !
Gerrit