Pagina 1 van 1

Verschil in revisieset

Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:26
door Wim Janssen
Wie weet wat het verschil is tussen AEU1047 en RTC3387? Beiden zijn revisiesets voor hoofdremcilinders. Ik heb nu RTC3387 als revisieset voor de hoofdremcilinder van mijn 1983er 110, maar ik heb de indruk dat de diameter van de seals te klein is. Moet ik nu AEU1047 bestellen of is die hetzelfde?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:36
door Gert
Lrseries laat zien dat:

BRAKE MASTER CYLINDER SERVICE KIT

Part number: AEU1047

Applicable Models:
Land Rover series 3 models inc. Military lightweright with dual line brake system.

Product Description:
Dual line system brake master cyl.
Seal service repair kit.




MASTER CYLINDER REPAIR KIT
Part number: RTC3387

Applicable Models:
Defender to vin MA701009

Product Description:
Brake master cylinder repair kit.


Kortom; de ene is voor series en de ander lijkt voor defender te zijn.
Die laatste is voor cilinder NRC6096, volgens landroverorphanage.

Dit soort puzzels kun je oplossen door de nummers in google in te tikken.
Bovenstaande is na 30 seconden speurwerk, wellicht is wat meer speurwerk nodig om de absolute waarheid te achterhalen.

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: di 16 feb 2010, 21:02
door Wim Janssen
Gert,

Ik heb ook al wat zitten googlen, vandaar ook mijn eindvraag: zit er verschil in deze sets? Ik heb een 110 van feb. 1983 dus val onder normaal gesproken onder "Defender to vin MA701009" Daarom had ik ook RTC3387 besteld. Toen ik vanmiddag de mastercilinder demonteerde zag ik het Girlingnummer 74660213, wat een late Series cilinder is. Dus waarschijnlijk een typische Land Rover overgangstruc. Deze blijkt een binnendiameter van 25 mm en nog iets (waarschijnlijk 1&quot te hebben. De seals in RTC3387 hebben een buitendiameter van ca. 24 mm. Betekend dit dat de eerste 110's en 90's dezelfde mastercilinder hadden, maar dan met een 1 mm kleinere diameter? En moet ik dan inderdaad de AEU1047 hebben die dan wel die diameter van 25 mm hebben?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: di 16 feb 2010, 23:03
door Dennis101
RTC3387 is de reparatieset voor een vroege 90" met (23,8 mm) hoofdremcilinder NRC9529.

AEU1047 is de reparatieset voor een series vanaf 1980 met (27 mm) hoofdremcilinder NRC6096.

AEU3015 is de reparatieset voor een vroege 110" met (25,4 mm) hoofdremcilinder NRC8690.

Let er wel op dat een hoofdremcilinder zelden een revisie waard is, zodra er al een klein krasje of verkleuring zichtbaar is kun je hem al weggooien.
Honen is uit den boze, want daarmee vergroot je de diameter van de boring.

Dennis B

Edit: schrijffout hersteld



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2010 23:47 door Dennis101.

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: di 16 feb 2010, 23:25
door Wim Janssen
Dennis,

Volgens onderstaande site heb ik een NRC6096 want in de cilinder staat 74660213 maar hij is wel 25,4 mm
[www.landroverspares.co.uk]
Ik ben de draad een beetje kwijt. Dennis, hoe kom jij aan deze informatie? AUE3015 levert op google niet veel op. Zouden die dan niet meer te krijgen zijn.
De cilinder is trouwens in prima staat. Er zijn absoluut geen beschadigingen of onregelmatigheden te zien. Alleen de laatste seal was een beetje rottig. Honen is niet aan de orde.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 00:01
door Dennis101
Ik schreef dat het nummer voor de reparatieset AUE3015 is, maar dat is een schrijffoutje, deze herstelt.

Het meegegoten nummer 74660213 heeft alleen waarde als je ook de boring van de cilinder weet, dit nummer vindt je op alle in mijn vorige reactie beschreven remcilinders.
Het meegegoten nummer zegt namelijk alleen wat over het gietstuk zelf, de boringen die later aangebracht zijn zie je in dit nummer niet meer terug.
De gegevens betreffende de boring zijn (gecodeerd) weer terug te vinden op het plastic bandje om de cilinder.

Je ziet telkens terugkomen dat het gietnummer 74660213 alleen voor herkenning gebruikt wordt bij remcilinders voor de series modellen en dit komt omdat alleen de series modellen maar 1 remcilinder gebruiken met dit gietnummer, waardoor vergissing niet mogelijk is.
Bij de 90/110 wordt dit nummer niet gebruikt, omdat er dan nog diverse varianten overblijven.

De informatie haal ik uit de onderdelenboeken van betreffende bouwjaren en modellen, de catalogi van de fabrikanten en eigen aantekeningen uit het verleden.

Dennis B

Edit: verwijzing naar schrijffout vorige posting geplaatst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2010 23:44 door Dennis101.

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 00:15
door Eric&Betty Boop
Als jij de 74660213(NRC6096) hebt moet je dus de AEU1047 hebben.
In dit draadje op een engels forum hebben ze het over 15/16" en 1" hoofdremcilinders voor serie's.
Jouw gemeten 25,4mm klopt dus wel denk ik.
Het gebeurd niet vaak maar ik denk dat Dennis er naast zit met die 27mm
Maar een 110 zou dus eigenlijk NRC8690 moeten hebben,maar gezien het hele vroege bouwjaar kan het best zijn dat de jouwe veel serie onderdelen bevat.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16dca172edcd4301c379fe857eecae36', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10818038, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3047406a277cc9902ef7e02bf386c41d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10818038, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2010 23:19 door Pepé le Pew&Porky Pig&Betty Boop.

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 00:46
door Dennis101
Dan heb je de informatie die ik gegeven heb en de informatie uit de link die je vermeld niet goed gelezen.

De 15/16" en 1" series hoofdremcilinders waar ze over schrijven zijn de optionele hoofdremcilinders 569671 (15/16&quot en 90577520 (1&quot met UNF draad aansluitingen en met het afgeronde reservoir met de twee schroeven als bevestiging van het reservoir op de cilinder.
Ik schrijf in mijn eerste reactie al dat de NRC6096 de series hoofdremcilinder is vanaf 1980 met 27 mm boring.

De 1" 90577520 hoofdremcilinder ziet er heel anders uit en heeft ook een ander gietnummer als de NRC6096, ook heeft de laatst genoemde metrische leiding aansluitingen.

Wim schrijft dat hij een hoofdremcilinder heeft met het gietnummer 74660213, waardoor het de NRC6096, NRC9529 of NRC8690 zou kunnen zijn omdat die allemaal hetzelfde gietnummer hebben.
Volgens Wim is de binnendiameter van de cilinder iets meer als 25 mm, waarbij ik aanneem dat de diameter 25,4 mm (1&quot zal zijn.
Het is alleen de NRC8690 die zowel het gietnummer 74660213 als een boring van 25,4 mm heeft dus blijft deze cilinder over.
Dit is niet geheel toevallig, want dit is volgens het onderdelenboek ook de cilinder die een vroege 110 hoort te hebben.
Bij deze hoofdremcilinder hoort de reparatieset AEU3015, die op geen enkele van bovengenoemde cilinders past.

Dennis B

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 01:06
door Eric&Betty Boop
Ik had je posting van 23:01 nog niet gelezen Dennis,toen zat ik te googlelen.
Ze maken het wel ingewikkeld daar in Engeland met al die nummers.

Maar eerst schrijf je dit:
"Bij de 90/110 wordt dit nummer niet gebruikt, omdat er dan nog diverse varianten overblijven."
Betreffende het gietnummer.

En daarna dit:
"Het is alleen de NRC8690 die zowel het gietnummer 74660213 als een boring van 25,4 mm heeft dus blijft deze cilinder over.
Dit is niet geheel toevallig, want dit is volgens het onderdelenboek ook de cilinder die een vroege 110 hoort te hebben."

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('743fd61f79e9a99ceb377e6d0d289c89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10818190, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d667d40b4961ee40b9483a68895677f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10818190, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 13:18
door Wim Janssen
Dennis en Eric,

Dank voor alle aanvullende informatie. Ik denk dat het duidelijk is en de spullen zijn besteld.

groeten
Wim

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 13:31
door Eric&Betty Boop
Mij hoef je niet te bedanken hoor.
Ik zat er helemaal naast.
De kennis van Dennis (dat rijmt ) is niet te evenaren op de prik.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b18b6029e10dc61114db510957b53422', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10819879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5828d14e0c49c6151f8911c9d65bcb59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10819879, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Verschil in revisieset

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 13:38
door Wim Janssen
Eric,

Je moet niet vergeten dat dit soort scherpe discussies iedereen wakker houdt. Er worden maar al te vaak snelle uitspraken als waarheid betiteld.

groeten
Wim