Pagina 1 van 1
hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: di 16 feb 2010, 17:27
door CamperChris
Ik heb laatst deze shakelaar gekocht om te gebruiken als massa-schakelaar voor de huishoudaccu.
MBS1_m.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77ecf2970855ede936b1559452ecad7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.ripcamarine.com%2FWebRoot%2FStore%2FShops%2Fripca2_002E_testwebshop_002E_nl%2F4781%2FFB65%2F799B%2FF086%2F5DC7%2F5360%2F9702%2F658A%2FMBS1_m.jpg', 'http://www.ripcamarine.com/WebRoot/Store/Shops/ripca2_002E_testwebshop_002E_nl/4781/FB65/799B/F086/5DC7/5360/9702/658A/MBS1_m.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.ripcamarine.com%2FWebRoot%2FStore%2FShops%2Fripca2_002E_testwebshop_002E_nl%2F4781%2FFB65%2F799B%2FF086%2F5DC7%2F5360%2F9702%2F658A%2FMBS1_m.jpg', '', 10814785, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu kan ik bij ripcamarine dit kitje kopen, maar die is bedoeld voor de aansluiting van een hoofdstroom schakelaar. Her lijkt mij veel makkelijker om een massaschakelaar te hebben, want dan kan ik de schroef-aansluiting op de accu gebruiken voor de accesoire-aansluitingen en is alles met de massa veilig te stellen. Bovendien heb ik geen last van de aparte kabel vanaf de dynamo.
Wat is een voordeel van een hoofdstroomschakelaar tov een massaschakelaar? (nb doordat het om een huishoudsysteem gaat zit er geen startmotor tussne de dynamo en de accu.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2bf70e986179ea72709d2b06fafad594', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10814785, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13d72ca96c0c2c810b72d125afb65044', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10814785, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: di 16 feb 2010, 17:47
door richard78
Voordeel voor een massaschakelaar lijkt mij minder kans op vonken of open liggende onderdelen waar spanning op staat. Maar dat vroeg je geloof ik niet.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('584df8ed0aa9104338cdd64f6fa00a36', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10814935, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: di 16 feb 2010, 19:58
door CamperChris
ik vroeg inderdaad om een stukje bevestiging dat een schakelaar op de massa 'veiliger' is.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72b35214155729ad3cc184a8e964f6ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10815672, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12ec2113272d94537329b68d91ff253f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10815672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: wo 17 feb 2010, 21:39
door Schroten
Bij een hoofdstroomschakelaar zou je nog een draadje kunnen trekken direct vanaf de accu naar bv. de "gele +" van je radio (voor het geheugen, zodat je niet iedere keer je radio hoefd in te stellen), of naar andere gebruikers die je eigenlijk niet stroomloos wil hebben (bv. een klok)
groet
Hans
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: wo 17 feb 2010, 22:00
door VeeTee
Je kunt ook de schakelaar in de massa zetten maar hem overbruggen met zekering met klein amperage, voldoende voor klokje en geheugen radio.
De zekering zal doorbranden indien er ergens kortsluiting optreedt of men probeert te starten zonder de schakelaar te bedienen. Als je de schakelaar niet te opzichtig opstelt dus zo een extra diefstalbeveiliging.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:25
door CamperChris
Bedankt voor de tip, ik had zoiets inmiddels ook van erik begrepen. De reden dat ik de schakelaar er tussen wil hebben ('t is geen diefstalbeveiliging, want het betreft de accesoire-accu), is ondermeer dat ik dan zeker ben dat er geen lekkage plaats vindt (maar ik kan dan dus natuurlijk ook niets aan laten staan), en daarnaast kan ik makkelijker veilig aan de electra sleutelen.
De radio is overigens zo knudde dat zenders programmeren niet echt meer gaat, stroom er af is daarom niet zo'n probleem.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0de576bc97b8d6a67fa2bf543b2a1bf8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10824714, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41a3be97b19486857f65a722e2de07ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10824714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: do 18 feb 2010, 13:38
door Rob
Als je de massa onderbreekt middels deze schakelaar blijft er dus voeding op de verbruikers staan. Mochten die dan ergens "sluiting" naar massa maken (kan makkelijk want dat is je hele auto) kan er alsnog kortsluiting ontstaan. Beter is dus de voeding wegnemen middels een hoofdstroomschakelaar.
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: do 18 feb 2010, 19:57
door Disco
? volgens sluit je met een massa schakelaar de "min"van je accu af er kan dus in principe geen kortsluiting ontstaan
Theo
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: do 18 feb 2010, 20:34
door CamperChris
Euh, Rob,volgens mij moet je eens een kijkje nemen onder de stoel van je LR. Het klopt dat de min van de gebruikers aan het chassis zit, maar vervolgens gaat er een kabel van het chassis naar de MIN van je accu (anders heb je geen gesloten stroomcircuit). In DIE kabel wil ik dus de schakelaar plaatsen.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('697831f71247ff64c4b59bb93c5b5a65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10829629, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('150baece02d0cc984fd5bb3b7a94a014', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10829629, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: do 18 feb 2010, 22:52
door Mud Machine
Dan werkt het natuurlijk wel maar is alles stroomloos (klok, radio). Ik dacht uit je mail op te maken dat je alleen de extra gebruikers op die manier wilde isoleren omdat je het over accessoire aansluiting hebt.
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: vr 19 feb 2010, 08:15
door Hendrik "Blue-Box"
Ik zet de hoofdstroomschakelaar in de plus leiding om de volgende redden:
Als je motor draait is de accu een “nutteloos” apparaat welke alleen nog in het systemen zit om opgeladen te worden.
De dynamo is dan de stroomleverancier en deze heeft een plus en een eigen massa.
Als er dus een calamiteit is met draaiende motor heeft het geen enkele zin om de hoofdschakelaar uit te zetten. Met een draaiende motor is er namelijk een ander stroom systeem (via dynamo) dan met niet draaiende motor (via accu).
• Ik plaats de voedringsdraad van de dynamo met een 100 ampère zekering rechtstreeks op de plus van de accu (dus niet via de startmotor).
• Via de hoofdstroomschakelaar gaat deze stroom de auto in.
Op deze manier werkt de hoofdschakelaar ook als calamiteiten- of noodstopschakelaar, en dat doet een massa schakelaar niet omdat een dynamo haar eigen massa heeft welke niet via de massaschakelaar loopt.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5dc2a92512b85e10937020d19fbc8b56', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 10832940, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: vr 19 feb 2010, 12:29
door CamperChris
Kijk! daar is over nagedacht! toch betwijffel ik of jou constructie wel werkt, Hendrik. Ik begrijp dat je met de schakelaar de voeding vanuit de dynamo uitschakelt, maar volgens mij houdt je dan de voeding via de accu over, die houdt de brandstofspoel onder spanning en je motor loopt doodleuk door. (of ben ik nou gek?)
Ik dacht bij mezelf: RTFM!!, dus doosje op gezocht en het electrisch schema eens goed bekeken. In het schema van Hella staat (net als wat jij doet), een kabel diret vanaf de dynamo naar de accu, niet naar de startmotor. Hella zet echter de schakelaar in de kabel van de accu+ naar de starmotor (met de verbruikers daaraan), en dus NIET in de hoofdstroomaanvoerdraad waar jij hem hebt. De motor gaat in dat geval wel uit, omdat de stroom naar de brandstofspoel en evt ontsteking wordt onderbroken.
Maar nu: ik heb een volledig dubbel stroomsysteem gemaakt, en heb al een afsluiter bij de startaccu. Ik wil ook op de huishoudaccu een schakelaar zetten, en die dient dan dus niet primair voor stroomonderbreking bij calamiteiten, maar als handige en snelle stroomonderbreker voor situaties dat ik er zeker van wil zijn dat er geen lekstromen ontstaan die de accu leeg trekken (tijdens langere perioden van stilstand) en voor als ik aan het electrisch systeem ga knutselen. Normaal haal je dan de massakabel van de accu er even af, maar dat is me vaak te veel werk en dus doe ik dat niet en dan knutsel ik er dus vaak toch aan met stroom er op..
In dit specifieke geval kan hij volgens mij dus wel in de massa gezet worden. de motor draait niet (en wil je ook niet laten draaien), en de dynamo levert dan dus ook geen stroom. Hij zou ook wel tussen de accu+ en de verdeling naar de gebruikers kunnen, maar dan kan ik die mooie vleugelmoer-aansluiting van de accu voor mijn accesoires niet gebruiken.. (en bij de minus had ik die toch al niet nodig..)
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9dcbc0be03a475047d6c35890ec771a3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10833986, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8165ba5936462b77affeeab8339cca3e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10833986, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: vr 19 feb 2010, 12:57
door Marijn & Simba
Ehhhmmm dynamo onderbreken bij een draaiende motor is toch einde dynamo/ regelaar?
Of isoleer je dan de hele dynamo?
T is niet voor niets dat je de Series diesels niet mag uitzetten via het contact maar enkel door de stopknop uit te trekken...
Als je twee circuits hebt die je onafhankelijk van elkaar voedt en uitschakelen wilt zou ik voor de massaschakelaar gaan voor je hoofdcircuit en voor de accesoires een dubbelpolige oplossing zoeken (dus zowel + als - schakelen). Geen idee hoeveel ampère je voor je accessoires nodig hebt, maar een lastscheider van 63A kost niet de wereld (rond 60 euro bij een groothandel, zo een met een grote rode draaiknop) en met een aanvullende massaschakelaar koppel je de accu los.
Dan ben je veilig aan beide zijden van de accu.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c07fe2dfc1c80764fcd2b5360175d413', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10834123, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: vr 19 feb 2010, 23:48
door Michel
Ik denk inderdaad dat zoiets de netste oplossing is, zeker in het geval van zo'n compleet los systeem. Zowel de + als - loskoppelen via een lastscheider of hoofdschakelaar. Dan kom je meer in de installatie techniek uit als in de auto markt, maar ze doen het niet voor niets zo in de installatie techniek wereld

Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: za 20 feb 2010, 00:11
door Eric&Betty Boop
Bij Pepé(ex-mariniers) zit de hoofdschakelaar in de plus gelijk achter de accu.
Vanaf de hoofdschakelaar gaat het naar de startmotor en dan naar de dynamo en als ik met draaiende motor de hoofdschakelaar omzet slaat de motor af omdat de spanning op de stopsolenoid wegvalt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a496dd48e47d5622bd83fab205adab30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10838685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bc066d69c2f4bdd6cabe661fa83d928d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10838685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2010 08:31 door Pepé le Pew&Porky Pig&Betty Boop.
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: za 20 feb 2010, 09:17
door Hendrik "Blue-Box"
Zoals ik al eerder schreef:
• Ik plaats de voedringsdraad van de dynamo met een 100 ampère zekering rechtstreeks op de plus van de accu (dus niet via de startmotor).
• Via de hoofdstroomschakelaar gaat deze stroom de auto in.
Misschien wat onduidelijk geschreven maar ik plaats de hoofdschakelaar dus tussen de accu en de auto.
Je tweede accu zou ik op dezelfde manier schakelen. Ik kan je echter alleen niet goed adviseren omdat ik niet weet hoe je deze aangesloten hebt op de dynamo.
2 schakelaars plaatsen, in zowel het min als de plus aansluiting is compleet overbodig. Kost alleen maar meer ruimte en geld en is ook weer storingsgevoeliger.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbe6c1cce30cf4f5a5759b2922f5c27e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 10839288, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: za 20 feb 2010, 09:21
door Hendrik "Blue-Box"
Ik begrijp je gedachtegang maar er is een zeer groot verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom……………
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa60471943f8b9eba85aa69f1d2fc63b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 10839298, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: za 20 feb 2010, 09:32
door Erik One-ten+LW
De grote schakelaars zijn er wel die zowel de + als de - in 1x schakelen. Ze worden toegepast in grote kranen en graafmachines enzo.
Maar zoals Hendrik al aangeeft, niet nodig en ik zou er ook niet aan beginnen.
Die dingen zijn overigens best groot, lomp en hufterproof.
Erik
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: za 20 feb 2010, 12:23
door Marijn & Simba
Niemand vroeg of het klein moest worden
Oplossing komt uit de installatietechniek ja, en Michel heeft het goed gezien: daar doen ze het niet voor niets zo...
Welke schakelaar je dan precies nodig hebt weet ik niet, maar ze zijn er wel, en nauwelijks groter dan zo'n enkele met zo'n sleutel. Geloof dat de gelijkstroomuitvoeringen kleiner zijn dan de wisselstroomuitvoeringen.
Hendrik:
weet ik, ben er in afgestudeerd maar ik maak uit jouw reactie op dat jij van een gelijkstroomdynamo uitgaat?
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('82a737b66aaead65170b1d792db1d560', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10840048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoofdstroomschakelaar of massa-schakelaar
Geplaatst: zo 21 feb 2010, 11:02
door G-men (Gargamel)
Ik persoonlijk zou ook voor de oplossing van Hendrik gaan. Je weet dan zeker dat de accu altijd direct aan je accu gekoppeld is en dus nooit zonder belasting zal lopen. (Dat kan in sommige gevallen de spanningsregelaar beschadigen); ook maak je alles in de wagen spanningsloos.
Bij eens schakelaar in de massa is altijd de mogelijkheid (hoe klein dan ook) aanweizg dat er door b,v, een defect in die schakelaar een open circuit zonder accu ontstaat, met alle mogelijke electronische problemen toe.
Gewoon installatiemateriaal gebruiken voor gelijkstroom kan prima, dan echter wel even checken wat het te schakelen vermogen mag zijn bij het schakelen gelijkspanning. Deze is meestal aanzienlijk lager als wisselspanning !!!! Overigens geld dat voor de contacten, voor de relaisspoel uiteraard wel een gelijksspanningsversie kopen. Anders wordt "smoke gets in your eyes".
In mij auto staat de startaccu op de standaard wijze aangesloten (dus zonder schakelaar, de huishoudaccu's via een hoofdtroomschakelaar. Dit ook om te voorkomen dat ik de startaccu leegtrek
NAdeel is dat je er wel even alert op moet zijn wanneer wat te schakelen.
Gerrit