Pagina 1 van 1
Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 23:01
door Jeroen IIA '63
Hoi Prikkers,
het is weer zo ver, ik moet weer een beroep doen op jullie kennis en ervaring.
Na in het najaar zonder remmerij te zijn komen te staan (vroege IIa single brake system 10 inch) heb ik inmiddels alle wielremcylinders en de remschoenen voor vervangen. Ook de flexremleidingen heb ik direct meegenomen en na lang ontluchten en opnieuw stellen van de remmen per wiel had ik eindelijk weer remdruk. kanttekening, hiervoor moest ik het pedaal redelij diep indrukken. Na een weekendje greenlanen moest ik nog verder in drukken en op de terugweg moest ik al weer meermaals pompen om weer druk te krijgen. Ontluchten lost het probleem op, maar het blijft terug komen. (gelukkig inmiddels wel de beschikking over easybleed ontluchter)
Maar mijn vraag: Ik heb alleen echt remdruk als ik alle remmen op het scherpst stel dat ze net niet aan lopen. Dan trap ik het pedaal to over 2/3 in en dan is het keihard. Maar na een tijdje gbruik kan ik tot de bodem trappen en daarna moet ik vaker pompen en dan is het mis.
Iemand een suggestie?
Ik heb geen vloeistoflekkage en ik kan me eigenlijk niet voorstelen dat er toch ergens lucht in de delen kan komen die ik los heb gehad :'(
Alvast bedankt,
Jeroen
Jeroen IIA '63
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 23:13
door jan aart
In wat voor staat is je hoofdrempomp ? volgens mij kan deze intern lekken, bestudeer anders maar eens een doorsnede tekening van de pomp.
gr.
Jan Aart
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 23:15
door Boelo
Wellicht de hoofdremcilinder die niet helemaal meer afdicht of toch nog ergens lucht. Heb je al eens geprobeerd om het systeem (met een oliespuitje) in omgekeerde volgorde te vullen, dus vanaf de ontluchtingsnippels?!
Groet Boelo
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 23:25
door Frans Mien Mesjien
Afstellen van het rempadaal. Door de twee moeren op de as van de hoofdremcilinder te verdraaien verander je de slag van het rempadaal. Probeer dat eens.
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: di 16 feb 2010, 00:43
door G-men (Gargamel)
Heb toevallig van het weekend de hoofdremcilinder van een series 2 uit 66 gereviseerd..... deze lekte naar buiten en het keerklepje was defect waardoor je bijna geen remdruk kon opbouwen. Ook deze zakte heel langszaam als je er druk op hield.
Rubbers die eruit kwamen waren door ouderdom aangetast en redelijk sponzig geworden.
Ook vonden we de nodige rubber in de olie die uit het systeem kwam.
Revisiesetje was 31 Euro bij een nederlandse leverancier. (origineel Lucas/TRW)
G
Gerrit
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: di 16 feb 2010, 08:33
door Nick
Ik heb bij mijn 2A alles vervangen, alle leidingen, slangen, alle cilinders, alle voeringen. Alleen de trommels heb ik niet vervangen. En ook ik heb last van het heel ver indrukken van het rempedaal voordat je pas echt druk hebt. Het eerste wat ik heb gedaan is er gewoon een stuk mee gereden waarbij veel geremd moest worden, daarna heb ik de remmen opnieuw gesteld en toen pakte het pedaal al een stuk hoger. Eigenlijk moet ik ze nu nog een keer opnieuw stellen, omdat het alweer een tijdje geleden is dat ik dat heb gedaan. Ik denk dat als ik ze nog een keer afstel dat het pedaaldan weer hoger komt.
Wat ik dus concludeer bij mijn eigen wagen is dat alles op elkaar in moet lopen voordat het echt helemaal lekker gaat werken, misschien dat dat bij jouw ook zo is? Probeer de remmen nog eens allemaal te stellen en kijk dan of het pedaal hoger pakt.
Overigens heb ik wel een dual line brake systeem, ik weet niet of dat veel verschil maakt.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: di 16 feb 2010, 11:26
door Exfietser
Remmen moeten atijd op elkaar inwerken voor ze echt goed zijn. Maar hij heeft last dat de remdruk wegzakt. Niet alleen dat de pedaalhoogte niet goed zit.
Wegzakken betekend ergens een lek. Een paar keer pompen voor je druk hebt is bijna altijd lucht in het syeteem.
Zeer zelden en alleen als je de rempedaal los hebt gehad voor het plaatsen van een nieuwe hoofremcilinder moet je iets doen aan de instelling van de pedaalhoogte. Dat zijn twee moeren op de draadspindel die aan je remcilinder zit. Bij het vervangen van de hoofremcilinder even de positie van die moeren opmeten\markeren of op een andere manier vastleggen. En dan de nieuwe cilinder exact zo monteren. Dan hoef je niets in te stellen en werkt het gewoon zoals altijd.
Dus waarschijnlijk heb je een lekkende hoofdremcilinder en daardoor na verloop van tijd weer lucht in je systeem. Een lekkende hoofdremcilinder hoeft niet zichtbaar te zijn maar kan intern ook lekken van de ene naar de ander kant van de zuiger of door een rottig werkend terugslagklepje. De vloeistof komt dan weer in het reservoir terecht en je ziet er dus niets van. Je vloeistof nivo in het reservoir blijft ook goed. Je ziet er dan dus niets van. Als je het wel ziet, hangen er druppels aan je rempedaal en ruik je in de kabine de zoetige lucht van de dot3 vloeistof. Tevens raak je dan vloeistof uit je reservoir kwijt.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2010 10:29 door Exfietser.
Re: Remmelarij van lik me vestje
Geplaatst: di 16 feb 2010, 18:44
door Jeroen IIA '63
Juist, ik ga nog een keertje stellen en ontluchten en weer proberen. (het pedaal bleef aanvankelijk namelijk wel hard) Mocht dat niet helpen dan denk ik dat ik idd maar even de hoofdremcylinder onder handen moet gaan nemen. Bedankt voor jullie suggesties!
Jeroen IIA '63