Pagina 1 van 1
koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:57
door rob noordegraaf
goede morgen,
ik heb een probleem met de koppeling van mijn defender 1999 Td5. De hulpcilinder en de hoofdcilinder zijn vervangen, maar na een tijdje rijden valt de druk op het pedaal zo goed als weg. Er valt bijna niet meer te schakelen. Volgens de garage moet de drukgroep van de koppeling vervangen worden. Wie kan mij daarin adviseren? Is dat echt nodig? Of kan er iets anders aan de hand zijn?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Rob Noordegraaf
Re: koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 17:27
door Joep
heb je dat alleen bij een warme motor en heb je het iee dat de koppeling eerst gaat slippen? Wat gebeurt er als je in z'n 4 terugschakelt naar z'n drie? Voel je dan een forse vertraging, zo ja zou de drukgroep goed moeten zijn.
joep
90 2.5D 24-01-1985
Re: koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 17:33
door Marc-my-Words
rob noordegraaf Schreef:
-------------------------------------------------------
> goede morgen,
> ik heb een probleem met de koppeling van mijn
> defender 1999 Td5. De hulpcilinder en de
> hoofdcilinder zijn vervangen, maar na een tijdje
> rijden valt de druk op het pedaal zo goed als weg.
> Er valt bijna niet meer te schakelen. Volgens de
> garage moet de drukgroep van de koppeling
> vervangen worden. Wie kan mij daarin adviseren? Is
> dat echt nodig? Of kan er iets anders aan de hand
> zijn?
> Alvast bedankt voor je antwoord.
> Rob Noordegraaf
Is de vrije slag wel goed afgesteld?
Ik heb het fijne ervan nog niet doorgrond, maar heb wel begrepen dat een niet goed afgestelde vrije slag vervelende gevolgen heeft voor de werking.
Niet goed ontlucht kan natuurlijk ook nog, een klein luchtbelletje dat bij warm worden meer en meer opspeelt?
Marc
Re: koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 18:00
door WillemNoord
ik ben er nu zelf ook mee bezig.
Maar het klinkt niet logisch.
Als je de koppeling indrukt gaat er via de leiding naar de cilinder druk zodat de drukgroep kan worden bediend.
Maw als je geen druk meer hebt zou dit los moeten staan van je drukgroep.
gr
Willem
Re: koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 21:08
door Joep
Als de vrije slag niet goed is afgesteld sluit de plunjer het reservoir niet af. Hierdoor bouw je dus geen druk op. Het uitzetten van de vloeisstof door de warmte van de uitlaat kan dat al veroorzaken.
joep
90 2.5D 24-01-1985
Re: koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 22:56
door Dennis101
Kijk eerst eens hoe de hoofdcilinder wel werkt en corrigeer daarna de foutjes jouw reactie.
Dennis B
Re: koppeling defender
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 23:24
door Harrie
Beste Rob,
Ik heb een zeer vergelijkbaar probleem. Schakelen werd sinds de zomer steeds moeilijker, vooral als ik een tijd gereden had de auto/motor dus warm was. Tijdens de vorstperiode geen probleem. Toen de temperatuur weer boven nul kwam een paar weken gelden begon het probleem opnieuw: moeilijk of soms niet in de versnelling te krijgen.
Defender TD5 uit 2005 naar garage waar beide koppelingscylinders vervangen zijn. Auto opgehaald maar toen ik 80 km gereden had en voor het eerst (terug) moest schakelen, was dat niet mogelijk. Met veel gepruts en zo min mogelijk schakelen weer thuis gekomen. Met moeite schakelde de auto nog helemaal 'onderin'. Min of meer znder koppeling de auto weer naar de garage gekregen.
Daar is het system ontlucht en leek alles weer normaal, maar als je dan de auto een nacht laat staan heeft de koppeling toch weer druk verloren. Morgen wordt voor een tweede keer (een van ?) de koppelingcylinders vervangen om uit te sluiten dat vernieuwde niet in orde is. Vreemd is dat de koppeling dus druk verliest terwijl er geen lek lijkt en dat dat wel enige tijd duurt.
Wie helpt ?
Ben benieuwd hoe jouw probleem zich oplost Rob.
Mvg.,
Harrie
Re: koppeling defender
Geplaatst: ma 08 feb 2010, 00:05
door Marc-my-Words
Laat ik dan maar eens een naief voorzetje doen:
Met de mastercylinder bouw je druk op die de slave opzet in de ontkoppelende beweging.
Laat je het koppelingspedaal los dan moet de master weer helemaal vrij komen opdat het systeem weer geheel "neutraal" is.
Komt de master niet helemaal vrij dan wordt het systeem niet "neutraal" en heel kleine lekkages langs de master maken dat het steeds moeilijker wordt genoeg druk op te bouwen. Uiteindelijk komt de slave niet meer in actie.
Staat de auto lang stil dan vult het systeem zich alsnog weer aan (wellicht omdat de verbinding tussen reservoirtje en druksysteem toch niet helemaal wordt afgesloten.
Dit dus allemaal op basis van wat ik gezien heb bij het vervangen van de master en wat ik zo nu en dan hier zie langskomen -- het kan dus moeiteloos de plank helemaal misslaan (maar het had dan wel zo kunnen werken).
Marc
Re: koppeling defender
Geplaatst: di 09 feb 2010, 19:50
door stefan van ringelestijn
ben een koppeling van een defender aan het vervangen maar tijdens het loshalen van de drukgroep is de plaat op de grond gevallen.
nu heb ik een nieuwe plaat maar welke kant is de versnellingsbak kant en welke van de motor. 1 kant heeft een langere bus aan de plaat waar de ingaande as van de bak in komt.
graag snelle reactie.
bedankt
Re: koppeling defender ontkoppelt onvoldoende
Geplaatst: vr 29 jun 2012, 22:12
door jerrel
Koppeling ontkoppelt onvolledig, waardoor hij niet in de 1ste versnelling wil. Bij ingetrapte koppeling rolt hij wel weg. Wat te doen?
Re: koppeling defender ontkoppelt onvoldoende
Geplaatst: vr 29 jun 2012, 22:18
door Exfietser
Vloeistofniveau nakijken.
Arnold.