Pagina 1 van 1
Portugees dorp vergiftigd door Land Rover ...UPDATE...
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 03:50
door Peter T.
Analyse van de eerder geplaatste berichten.....zie helemaal onderaan het lijntje....reacties zijn uiteraard wederom welkom!
Lekkere titel die haast werkelijkheid was...het verhaal met een "waarom" vraagje.
Blauwige rook uit een SIII diesel is wel een bekend gegeven natuurlijk. Starten met een koude motor geeft altijd wel wat blauwe rook in het begin, motorslijtage of zelfs afgebroken zuigerveren is ook een oorzaak van blauwe rook en dan hebben we nog de oliepomp die toestanden kan geven of carter overdruk enz. Oorzaken kunnen legio zijn maar wat is nu eigenlijk de oorzaak van het volgende verschijnsel welke mij al een tijdje bezig houd en verleden week weer een beschamende toestand gaf in een stadje hier in de buurt.
Na een lange rit aangekomen in weer een mooi stadje en "Jeltsin" geparkeerd in een van de smalle straatjes. Meestal let ik hierbij op dat ik niet meteen met koude motor een steile helling op moet...gaat altijd met wat gekreun en zwarte rook gepaard...niks ernstigs. Nu dus ook geparkeerd op een plaats waar ik bij het wegrijden eerst moet afdalen. Na terugkomst (motor was weer koud) starten en wegrijden en toen bleek het weggetje (smal en bochtig tussen hoge huizen door) wel erg steil naar beneden te lopen (18 %). Dan lopen er ook nog mensen dus lekker rustig in de 1 naar beneden laten lopen zodat je ook niet zoveel hoeft af te remmen. Voor ons wel handig en veilig maar voor de winkels met hun open deuren, achterliggers en zeker het winkelende publiek is dat heel wat minder.... De straat wordt totaal gehuld in een dikke blauwe rook alsof ik een heavy duty rookgranaat in de uitlaat heb gestopt. Nu zijn ze hier wel wat gewend maar ik krijg toch wel een rood hoofd als ik in de spiegel deuren en ramen zie dichtslaan, winkelend publiek hun handen voor de mond zie slaan terwijl ze langzaam verdwijnen in de niets ontzienende rook. Iets verderop werdt gelukkig de weg weer vlakker zodat de rook ook meteen weer minder wordt, met een beetje gas geven helemaal zelfs weg. Wat achterblijft in mijn achteruitspiegel is een straatje waar een dikke walm langzamerhand zijn weg naar buiten zoekt en achterliggende achterliggers met de lampen aan uit komen rijden.... gasgeven en vluchten (voor mijn eigen schaamte vooral) is dan mijn enige optie.
To zover de schets van het regelmatige gebeuren hier. Dan mijn vraag; Wat is nu eigenlijk de oorzaak van een dergelijke rookontwikkeling. Blijkbaar wordt er een hoop koude, dus nog dikke olie mijn zuigers ingezogen en onvoorledig verbrand. Bij normaal stationair lopen en rijden is er niks aan de hand, zeker bij een warme motor. Afremmen op de motor geeft het beschreven probleem. Wie heeft het antwoord op deze vraag?
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c1568dc606296ef6ef830e3847100f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10747774, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2010 01:27 door Peter T..
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 04:16
door RoLandrover
Ik had exact het zelfde met een gebroken zuigerveer, net zoals je zelf ook al determineerde.
grtn
RoLandRover
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 04:25
door Peter T.
Lijkt mij bij mij onwaarschijnlijk omdat er bij "normaal"rijden nauwelijks blauwe rook te zien is. Bij olieverversen (pas geleden) niks gevonden in de olie die dat zou kunnen duiden. Zelfs geen splinters in de olie gevonden (kijk ik altijd secuur na in de oude olie).
Zoals beschreven bij stationair draaien ook niks aan de hand. Betreft echt alleen bij het afremmen op de motor. Maar wie weet.....mocht het zo toch zijn dan kunnen we alleen maar hopen dat de rest van de veren nog even (twee maanden) het uithouden totdat we weer terug zijn in Nederland. Wil dan toch gaan reviseren.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c846a11fd603393b0ca20a3352cd7af6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10747787, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 09:15
door Tinus
Had vroeger een BMW 316 die precies hetzelfde deed, alleen bij afremmen op de motor een giga blauwe walm, de zuigerveren waren versleten. Tijdelijke oplossing was een blikje Wyns "anti olieverbruik" erin, dat is meer dan een jaar goed gegaan, maar versleten zuigerveren bleef en na olieverversen weer één of 2 nieuwe blikjes erin.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d8e05b22cd3ba546549102811c00c53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 10747893, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c67696a529e759a00af37751d00eaa85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 10747893, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 10:29
door Eric&Betty Boop
Peter ik zou eerst het kleppendeksel eens lichten en kijken of alle klepseals nog op hun plek zitten.
Ik heb al vaker gezien dat de seals los zijn van de klepgeleiders en helemaal boven aan de klepsteel zitten.
Dit geeft ook veel blauwe rook bij afremmen op de motor.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1835283cc8838acb174599351877ab4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10748035, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('39806ed96632727e7680a29be8ce646d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10748035, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 10:43
door Mud Machine
Klepseals eerste verdachte
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 10:58
door Bart van Dessel
Schaam je! Ik zou het in ieder geval wel doen. Beetje het winkelend publiek en het milieu vergassen. Het roken is het gevolg van een gesloten gasklep, de motor draait toeren en wil verbranden en zuigt aan wat ie aan kan zuigen, benzine krijgt ie niet, dan maar olie door de versleten gangen van kop naar verbrandingsruimte, of via de versleten zuigerveren van het carter uit naar boven.
gr, Bart
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 11:06
door Marc-my-Words
Twee eenvoudige oplossingen:
1 Onderaan het dorp parkeren
2 Op de zwaartekracht en remmen naar beneden rijden
(Met een permanent 4x4 zou je ook nog Low kunnen kiezen en gas bijgeven.)
Marc
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 11:16
door Tinus 110
mijn gevoel zegt olieschraapveer - klinkt als olie uit carter.
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('539e0634995e4dbc99b00535f58c1ef2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 10748268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2010 10:19 door Tinus TB.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 11:37
door Bart van Dessel
Bij oudere BMW's komt het meestal uit de kop, kleprubbers versleten.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:17
door Apke
Was inderdaad ook mijn gedachte. Nu weet ik dat Peter redelijk recent zijn klepseals heeft vernieuwd (en gelijk de hele cilinderkop heeft aangepakt), maar er kan natuurlijk altijd 1 van de klepseals los zijn geschoten (of het veertje er omheen gebroken).
Peter, laat maar weten of ik gereedschap of onderdelen moet opsturen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13f531fc825986c14725cbfe614e0116', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10748571, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:20
door RoLandrover
't was toch echt zo Peter,..
net zoals Bart al uitlegt.
succes daar!
grtn
Roland
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:24
door Exfietser
Peter heeft een Diesel.
Arnold.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:28
door Apke
Oh, de achterliggende gedachte is dat bij het afkoelen de lucht in de cilinders krimpt waardoor er een beetje onderdruk ontstaat. Op die manier kan er olie via de klepstelen de cilinders ingezogen worden.
Jij hebt (volgens mij) de smoorklep nog gemonteerd waardoor er bij het afremmen op de motor ook onderdruk zal ontstaan waardoor het bovenstaande proces zich ook zal afspelen.
Normaal heb je overdruk door de compressie en de ontsteking van de brandstof waardoor de olie er niet in gezogen zal worden.
Klepseals zijn mijn eerste gedachte. Relatief eenvoudig te controleren en te repareren. Een gebroken zuigerveer zou ook een soortgelijk effect kunnen veroorzaken, maar ik denk niet dat je daar op zit te wachten. Er zou zelfs een klein lekje in de koppakking kunnen zitten. Controleer even op overdruk bij je carterontluchting en je koelvloeistof niveau.
Hoe je het ook went of keert, gevoelsmatig is het olie die in de cilinders komt en er zijn veel manieren hoe dit kan gebeuren
Volgens mij (maar het is alweer bijna 10 jaar geleden dat ik in Portugal was) hebben ze daar garage bedrijven op redelijk primitieve stijl. Precies wat jij met jou Landrover zoekt (liever dat dan een high tech garage die alleen maar een computer kunnen aansluiten om te zien wat er mis is).
Laat maar weten of ik iets voor je kan betekenen.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:32
door Apke
Die zijn bij Peter redelijk recent vernieuwd.
Oh, voor wie de sleutelwijze van Peter niet kent: Als Peter iets doet, dan doet hij het goed, veel lezen, veel controleren en monteren op de vooraf beschreven wijze. Liever drie maal zoveel tijd krijt dan een halve oplossing.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('819e5e98fc8343bc9e3184879e65b847', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10748660, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 12:56
door Bart van Dessel
Zal het winkelend publiek daar niet mee eens zijn
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 16:21
door Huub Pennings
Hoi Peter, klinkt als een combinatie van klepseals en de onderdruk reminrichting van de Nederlandse leger 2.25.
Huub
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: ma 08 feb 2010, 01:30
door Peter T.
Hoi iedereen,
Bedankt voor alle reacties. Tja wat zal ik er van zeggen.... De seals... daar heb ik een setje van bij mij en is een relatief klein klusje om te vernieuwen op mijn gemak. Lastiger zijn eventueel gebroken zuiger(olieschraap)veren. Da's niet wat je effe in een particuliere achtertuin (waar we steeds verblijven) gaat doen. Zou het hier in een garage kunnen (laten) doen maar dat betekent bestellen, opsturen en maar afwachten of dit allemaal wel goed gaat in een onderblok dat toch een keer opnieuw opgeboord zou moeten worden (en da's iets wat ik op mijn gemak direkt toch wil gaan doen in Nederland).
Gezien de relatief beperkte overdruk ( de heldere lucht die uit een openstaande olievulpijp komt is er, maar is niet veel meer dan een paar jaar geleden en de carterontluchting laat niet meer oliedoorvoer zien als voordien) ga ik er maar even vanuit dat er geen zuigerveer helemaal eruit geknalt is. Versleten....dat zou het wel kunnen zijn.
Overigs heb ik de remvacuumvlinderklep al jaren geleden verwijderd en vervangen door een poeli aangedreven vacuumpomp.
Al met al: Heb nog 2,5 maand hier te gaan (en nog een terugreis van 3000 kilometer voor de kiezen..) en ga maar even hopen dat de boel niet verder in de soep gaat lopen. De seals ga ik wel effe nakijken en bij erger.....dan wordt het repatriering terug naar nijmegen via de ANWB...lullig maar het zij zo. In de tussentijd toch maar niet meer midden in een dorpje op een heuvel parkeren.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b97238a439221133a86aee4309b0c858', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10753632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: ma 08 feb 2010, 14:00
door Exfietser
Peter, enig idee wat je oliedruk is? Als die te hoog is doordat je regelaar vast zit kun je dit ook krijgen.
Arnold.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: wo 10 feb 2010, 00:09
door Peter T.
nopes, oliedruk is mooi rond de drie/dieenhalf bar bij koude olie en 2 bar bij olie op temperatuur.(gemeten via mijn ingebouwde VDO oliedrukmeter) stationair bij warme olie is ie anderhalf/ twee bar dus lijkt mij prima. denk inderdaad dat mijn zuigerveren aan het verslijten zijn. helaas hier geen mogelijkheid om mijn compressie te meten maar die zal inmiddels wel onder de 20 bar zijn gezien de slakkengang die ik volbeladen heb heuveltje/bergje op.....
Bij thuiskomst wilde ik toch de motor gaan reviseren (nu 120.000 km) dus is kwestie van nog effe uithouden....
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9e0e2c22a8335c615cb0ea6c4e898ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10769184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: wo 10 feb 2010, 12:24
door Exfietser
Die oliedruk is inderdaad wel mooi. Tja, als de wagen inderdaad zover versleten is kun je je ook afvragen hoe het is met je injectiepomp. Als die verleten is bouwt die te langzaam druk op en is de einddruk te laag, het inspuittijdstip te laat, de brandstof verstuift niet helemaal goed meer. Gevolg een moeizamere verbranding, mogelijk roken en minder vermogen. Bij mij scheelde de pomprevisie heel veel in ieder geval.
Gebroken zuigerveren is het denk ik niet. je zegt zelf al dat je geen metaalresten in de olie vind. Bovendien kun je je afvragen of nieuwe veren dan helpt. Door slijtage zijn de cilinders ovaal uitgesleten de cilinder met de gebroken veer is waarschijnlijk zwaar beschadigd. Alleen uitboren helpt dan waarschijnlijk nog.
Ik ben bang dat je het inderdaad moet uitzingen tot je weer hier bent. Ik weet ook even geen oplossing. Mischien een nieuwe motor bij vandam vandaan opsturen?
Kost wel het nodige maar je hebt dan wel het en en ander.
Arnold.
Re: naast Portugal ook Ardennen soms ook 'vergiftigd' door Land
Geplaatst: wo 10 feb 2010, 12:49
door die zijn onderweg
Dag allen, ook wij hebben dat euvel ook met onze 109IIIexleger 1979 op 85.000 km.
Rook bij koude start, en als we de heuvels afgaan in de Ardennen, kijken we maar niet te veel achterom.
Ik heb aan Ron Bolleboom gevraagd wat het kon zijn, want ook ik kwam, via deze site op de klepseals.
Nou Ron was kort daarover daar ligt het niet aan, al haal je ze der uit(!) het roken zal blijven.
We zoeken verder, combinatie van pomp, slijtage riem ... enige remedie is een beetje gas geven bij 't naar beneden rijden ... tot nu toe.
grt Martijn en Caroline
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: wo 10 feb 2010, 16:30
door Marc-my-Words
In het verleden reden er in de Spaanse binnenlanden precies daar waar je doorkomt van N-Portugal richting deze kant van de Pyreneeen heel wat Santana's rond. Die rookten echter eigenlijk allemaal en altijd, ook helling op dus, maar dat lag ook aan de diesel-kwaliteit want ook een modernere Renault roette in Spanje aanmerkelijk meer als elders. In ieder geval meen ik dat de 4 cylinder Santana's een nogal overeenkomstige opzet hebben als de oorspronkelijke voorbeelden, dus wellicht is dat nog wat ?
Marc
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: wo 10 feb 2010, 17:01
door RoLandrover
ik had dus wel een gebroken zuigerveer en ook geen metaalresten in de olie,
de veer was enkel in 2 stukken gebroken, genoeg of teveel ruimte overlatend om een zeer dichte mist achter
de auto te veroorzaken. Hij zoog door het gat simpelweg olie op de verbrandingsruimte in. Mijn indicatie was één smerige bougie in die bewuste cilinder. Hier gaat het om een diesel waar je dus die (helaas in dit geval) bougie niet hebt om te checken. Misschien dat je via een check van de gloeistiften (zitten die rechtstreeks in de verbrandings ruimte?) eens zou kunnen kijken naar verbrande olieresten.
natuurlijk zijn er meer mogelijkheden.
grtn
RoLandRover
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: wo 10 feb 2010, 18:55
door Anton (Rumble)
Hoi Peter, Heb je al is gedacht aan speling op je distributie ketting? als er lichte spelling op zit en je heb de brandstofpomp goed op tijd staan, kan er tijdens afremmen of afdalen een lichte afwijking onstaan van het inspuit moment. je pomp loopt dan een klein beetje achter wat een te late inspuiting geeft. wat er dan precies gebeurd weet ik ook niet, maar waarschijnlijk heb je onvolledige verbranding, trekt hij olie uit karter of klepseal en krijg je een hoop geratel uit het motor compartiment.
Mijn 2,5 na had hetzelfde probleem, bij afdalingen flinke rook en een hoop gerammel. bleek dat de spie op de krukas uitgelopen was en speling vertoonde. maar een opgerekte tandriem, of in jou (2,25?) geval een versleten ketting.
Ik weet niet hoe je dit eenvoudig checkt. maar is het overdenken waard denk ik.
Groeten anton
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:24
door erik
Hoi, Heb ook een 109SIII en ja ook dat probleem gehad. reden was de vacuumklep die dicht gaat zodra je geen gas geeft en zo een vacuum trekt om het remsysteem te bekrachtigen.
Maar ook een vacuum zuigt terwijl je helemaal niet wil remmen. Oplossing : de mechanische klep open zetten of eruit halen en een elektrische pomp (bv hella zit in oude volvo's ) inbouwen en aansluiten op je remlichtspanning. pompje gaat alleen aan als je remt en werkt nog beter ook

en rook is stukken minder ( niet weg hoor .
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:37
door Eric&Betty Boop
Erik als je het draadje goed leest weet je dat Peter die vacuumklep jaren geleden al heeft verwijderd.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64f6e3e1decc166f6beed5f182b32204', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10784023, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('940e22b2ffcc5d1d0c1eaf6ca0f1b58c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10784023, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: vr 12 feb 2010, 20:32
door paulus-109
peter
die distributie ketting kan heel goed de boosdoener zijn.
mijn blokje van destijds in de 88 had een ton gelopen en begon ook te roken.
het verstellen van de pomp leverde geen resultaat en op het laatst stond hij ook in de uiterste positie.
van het midden tot het uiterste ging op 10000 km.
met martin88lw hebben we toen de ketting met de bijbehorende tandwielen en spanners etc vervangen en alles met de meetklok exact op tijd gezet.
de pomp stond weer voor het midden, geen rook in ,,geen gas,, situaties, beter starten en ook veeeeeel zuiniger.
inspectie van de oude onderdelen liet zien dat vooral het tandwiel op de krukas versleten was, deze was zichtbaar kleiner.
de spanner, op oliedruk, ging ook heel licht over de zuiger. En de ketting kon ik bijna om de nieuwe leggen.
niet te veel aan doen nu, thuis lekker reviseren.
paul
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: vr 12 feb 2010, 21:00
door ds23man
Even logisch nadenken: een diesel heeft geen gasklep, dus een constante vacuum in het inlaattraject. Dus versleten klepgeleiders, zuigerveren of seals veroorzaken altijd rook in elke situatie. Dus blijft er maar 1 ding over: het brandstofsysteem. Dit kan de injectiepomp zijn of de aandrijfing ( timing) daarvan, maar ook versleten verstuivers!
Groet Gerhard
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: za 13 feb 2010, 18:19
door The Dream
Misschien nog even een aanvulling , Als het de klepseals zijn heb je natuurlijk alleen maar "last"van de inlaat kleppen want daar wordt door de neer gaande slag lucht langs aangezogen en dus ook een beetje langs je iets te ruime klepgeleiders en wellicht een kapot klepseal maar zoals al geschreven blijven de zuigerveren hoogst verdacht.
Suk6 Willem
Re: naast Portugal ook Ardennen soms ook 'vergiftigd' door Land
Geplaatst: za 13 feb 2010, 18:55
door Erik One-ten+LW
Bij het naar beneden rijden is het makkelijk. De vlinderklep in de inlaat staat dan dicht en daardoor is de luchttoevoer afgesloten. Een diesel stikt dan en dat uit zich door rook.
Eenvoudige oplossing is het plaatsen van een vacuumpomp. Of zoals je zelf al aangeeft, met een beetje gas (klep is dan open) is het ook minder.
Erik
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: za 13 feb 2010, 18:57
door Erik One-ten+LW
De auto van peter t is een ex defensie en die hebben (net als de civiele) diesels dus wel een klep in de inlaat... Met die klep dicht gaat iet zeker roken.
Erik
Re: naast Portugal ook Ardennen soms ook 'vergiftigd' door Land
Geplaatst: za 13 feb 2010, 19:00
door Bram109
Dan heb je toch iets over het hoofd gezien.
Hier: [landrover.startpagina.nl] staat dat de vlinderklep verwijderd is en vervangen door een snaar aangedreven pomp.
Bram.
edit: Verkeerde link geplaatst. Nu wel de goede.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2010 18:00 door Bram109.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: za 13 feb 2010, 19:04
door martin
als je afdaald hoeft de motor helemaal niet te werken(wordt dus niet belast) maar aangezien het toerental dan wel omhoog gaat en er (meer) brandstof wordt ingespoten wat de motor niet nodig heeft, kan daar de rook niet door komen? dat de brandstof dan niet goed of helemaal niet ontbrand ontbrand?
martin
Re: naast Portugal ook Ardennen soms ook 'vergiftigd' door Land
Geplaatst: za 13 feb 2010, 19:20
door Erik One-ten+LW
Peter wel, maar wat Martijn en Caroline beschrijven is typisch de klep lijkt mij. Ik kan uit jouw link dan ook niet opmaken of die hem er nog wel in hebben zitten.
Erik
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: za 13 feb 2010, 20:17
door RoLandrover
Quote van Peter : .......Overigs heb ik de remvacuumvlinderklep al jaren geleden verwijderd en vervangen door een poeli aangedreven vacuumpomp.........
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: zo 14 feb 2010, 02:18
door Peter T.
Leuk om te merken en te lezen dat mijn opmerking/vraag zoveel reacties heeft opgeleverd. Inmiddels zijn we (na het plaatsen van het bericht) weer 1000 kilometer verder door het Portugeese landschap getrokken (naar ons nieuwe adres voor de komende maanden) en alles draait nog steeds naar wens in onze ouwe "Jeltsin". Het feit dat we de laatste week weer zoveel gereisd hebben betekent dat ik niet elke dag kon reageren op geplaatste berichten. Ons draadlose internetwil nog wel eens niet werken in onherbergzame gebieden. Mochten er nog eens mensen hier naar Portugal willen gaan....een tip tussendoor....probeer de kleine weggetjes te vinden (Google Earth, goede wegen kaarten en zowaar zelf ons navigatieapparaat) op de grens van Portugal en Spanje; echt manifiek mooi. Grensgebieden hebben toch altijd al onze voorkeur gehad maar deze grens is qua historie, natuur,geografisch, cultureel en terreinw(v)aardigheid tot nu toe een van onze mooiste!! Kost je dus wel tijd en kilometer (1000 kilometer van zuid tot midden Portugal) maar dan heb je ook wat.
Goed...nu tijd voor een, misschien tussentijdse, conclusie van mijn vraag.
Het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat ik al jaren geen vlinderklep meer heb (lees mijn eerste bericht) dus daar ligt het "probleem"niet aan. De zuigerveren...ik krijg steeds meer mijn twijfels hierover omdat "Jeltsin" warm stationair en in normaal bedrijf op de weg gewoonweg niet rookt. Je mag volgens mij verwachten dat er bij gebroken zuigerveren meer (zwarte) rook te zien is bij normaal weggebruik omdat dan 1 cilinder zijn diesel niet mooi verbrand vanwege een ernstig compressiegebrek vanwege de gebroken zuigerveer. Tevens draait de motor mooi regelmatig zonder kloppen of tikken. Maar; Ik hoor graag als dit een verkeerde conclusie is ! misschien dat deze, door mij gestelde, verschijnselen bij een gebroken zuigerveer niet altijd hoeven op te gaan.
Dan de klepseals: 2 jaar geleden vervangen en zo te zien zitten ze op hun plaats en niet gescheurd; Niettemin zou dit inderdaad een eerste verdachte zijn.
De koppakking kapot: Zie geen oliesporen/bubbels in mijn koelwater en ook geen witte rook uit de uitlaat, tevens geen eventuele roetsporen de kop/onderblok scheiding. Lekkage bij de oliekanalen/cilinders zou in normale situatie ook blauwe rook op moeten leveren (niet dus). Tevens is mijn olieverbruik (15/40) echt minimaal te noemen voor de omstandigheden waar ik in rij (bergen, zeer regelmatig 4wldrive); 1 liter op 1700 kilometer! Ook die optie sluit ik dus uit.
Dan de slijtage aan ketting en tandwielen van de distrubutie....aha...dat vind ik een aannemelijke...zijn niet vervangen (100.000 kilometer) en inderdaad staat mijn NIEUWE (vorig jaar) inspuitpomp tot bijna zijn maximum gesteld. Het gevolg zou dus inderdaad kunnen zijn dat bij afdaling op de motor en geen juist inspuitpunt gevonden wordt waardoor de diesel niet lekker verbrand, de aangezogen olie dus ook onvoorledig verbrand. Waar komt dan de aangezogen olie vandaan;....slijtage van klepstelen/geleiders, zuigerveren (nooit vervangen) zijn goed mogelijk bij een motor die 100.000 km heeft gelopen op twee lange wereldreizen (volbeladen en in moeilijke terreinomstandigheden) en een aantal lange vakanties in ook behoorlijk onherbergzame omstandigheden. Onze klassieke SIII Land Rovers zijn toch eigenlijk werkpaarden voor op het boerenbedrijf en niet gemaakt om 100derden kilometers onafgebroken voluit (ahum...85/90 km per uur) te rijden.
Wat ga ik nu doen: Net als voor elke lange rit die we maken HOPEN dat ons onafscheidelijke machientje het blijft doen ondanks de wetenschap dat ie het best wel moeilijk aan het krijgen is.... De laatste lange rit (over 2 maanden zeker zo'n 3000 kilometer homewaarts) zal wel een beproeving worden. Houdt ie er mee op...dan wordt het dus repatriering op de ambulance. Houdt ie het voorlopig uit en brengt ie ons zowaar wederom heelhuids en voldaan terug dan gaat ie de "schorsing" in en gaat het hele feest zoals 10 jaar geleden weer helemaal opnieuw beginnen en wordt er weer een totale revisie gedaan. Ben ik effe blij dat ik lid ben van het 11-e Echelon Molenhoek...
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f7bdc5dde2d6257393450815832427a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10797995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: zo 14 feb 2010, 03:16
door Exfietser
Zo te horen loopt het motortje nog Peter. Dat je pomp zo'n eind vertseld moet worden is wel zorgelijk. Vooral omdat hij nu na een revisie nog erg vers is. Het kan dus niet aan de slijtage van de pomp liggen. Het enige dat dan overblijft is de distributie inderdaad. Die is dan best veer heen ben ik bang en hij kan breken. Vraag me niet hoe ik dat weet. Mischien is het wijsheid om die te vervangen. Onderdelen kunnen ook per tante pos naar je toe komen. Alleen het plaatsen van een distributie is alles behalve eenvoudige klus. Dat moet echt heel precies gebeuren. En je hebt de eeuwige krukasbout die losmoet natuurlijk.
Succes,
Arnold.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: zo 14 feb 2010, 03:33
door Peter T.
Al eens eerder een distributie geplaatst en op tijd gezet (andere 2.25 diesel) en weet wat voor klus het is. Doe het "klusje" dus het liefst op mijn gemak en thuis in de werkplaats......je voelt het onverstandige in mij woorden al aankomen..... ga waarschijnlijk toch tegen mijn principes in de boel uitstellen tot we weer thuis zijn. Let's hope, let's hope........
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb0d7ca3d39655603dda3982c4189b2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10798090, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: zo 14 feb 2010, 11:22
door Exfietser
Aangezien we beide weten wat voor klus het plaatsen van een nieuwe distributie is kan ik deze keuze wel begrijpen.Ik zal voor je duimen dat hij het uithoud tot de revisie in Nederland. Je weet overigens dat er nog een prikker in Portugal rondtuft?
[landrover.startpagina.nl]
Hij zal wel heel ver bij jullie vandaan zitten. Portugal is nogal groot. Maar je weet nooit.
Arnold.
Re: naast Portugal ook Ardennen soms ook 'vergiftigd' door Land
Geplaatst: zo 14 feb 2010, 13:20
door die zijn onderweg
Bram, Erik, klopt de klep zit der vast nog in. Aan het motorische-geheel van de Laro heb ik nog geen durf ontwikkeld daar wat, op straat, aan te doen.
De Laro is nu voor APK, maar had met Ron al besproken wat we aan de motor zouden kunnen doen om het roken in te perken, maar tot nu toe loopt ie zo mooi ...
die dit draadje blijft volgen (op naar de ... steeksteek142! ) grt Martijn en Caroline
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 03:56
door Jaap 109
Nou Arnold als ze op de terugweg zijn naar NL komen ze wel redelijk in de buurt mits ze via Portugal omhoog gaan en niet via Spanje (door Portugal is mooier) Dus altijd een mentale steunpunt aanwezig. (Je bent altijd welkom).
Groeten Jaap
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 09:49
door richard78
Ok ik heb deze klus nog nooit geklaard. Maar als de distributie ketting breekt ben je dan niet verder van huis?
Richard78
Die je verhalen ook aandachtig volgd
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 09:56
door paulus-109
ja dat is zo richard,
maar een ketting wissel is best veel werk waar je ook nog eens diverse special tools voor nodig hebt waaronder een meetklok etc.
een ketting breekt niet zomaar, de auto doet het verder nog steeds goed geeft hij aan dus denk ik niet dat de boel zo slechts is dat de ketting kan breken.
Bij mijn blok had ik op een bepaald toerental een daver in het blok zitten, dan zou ik het ook niet aangedurft hebben.
paul
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 17:29
door mirza.denhond@hotmail.com
Ik ken ook het zwaar roken bij een afdaling. Als ik afdaal rem ik op de motor,maar heb dan de dieseltoevoer gestopt door de stopknop op de injectiepomp te bedienen. Kan ook met een schakelaartje op het electroventiel. Zodra ik weer kracht nodig heb laat ik de diesel weer toe en de motor loopt normaal. Dit gebeurt zonder haperen of stoten als de motor gekoppeld blijft (versnellingsbak drijft de motor aan bij afdalen en omgekeerd bij stijgen).
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 18:03
door Gert
Ik vind het toch aannemelijk dat de pomp de boosdoener is. Een revisie hoeft niet altijd garantie te geven op een z.g.a.n. pomp. Wie weet schrankt er iets, zit er iets niet goed, en je merkt het pas tijdens het rijden.
Als de distributie knapt sta je inderdaad stil, en je bent niet zomaar weg. De ketting breekt echter ook niet zomaar. Als ik mijn gedachten laat gaan dan stel ik me zo voor dat de nokkenas niet meer ronddraait, de kleppen door de veerdruk op dicht blijven staan, en de motor dus stopt. De enige blijvende schade die optreed is mijns inziens de ketting die mogelijk ergens tegenaan zal slaan.
Ik zou op reis zeker geen grote reparaties uitvoeren als het nog niet stuk is.
De 2,25D kennende kan hij je soms best zenuwachtig maken, maar hij brengt je ook altijd weer thuis
Groeten,
Gert
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 18:10
door Bob ('t Werkezeltje)
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> ......Als ik mijn gedachten laat gaan
> dan stel ik me zo voor dat de nokkenas niet meer
> ronddraait, de kleppen door de veerdruk op dicht
> blijven staan, en de motor dus stopt. De enige
> blijvende schade die optreed is mijns inziens de
> ketting die mogelijk ergens tegenaan zal slaan......
Gert, zou de nokkenas die de klepjes open drukt de geopende kleppen niet open laten staan als de nokkenas niet verder ronddraait? Lijkt me niet dat'ie nog even ronddraait totdat'ie een punt heeft gevonden dat alle klepjes weer gesloten zijn. Dan gaan er toch nog wat kleppen een ontmoeting krijgen met die op en neer gaande potten..... Nu ja, Peter was toch al ver van huis
Alle gekheid op een stokje, ik snap Peter's keuze maar zou zelf toch wel met samengeknepen billen rijden. BTW Peter, heb jij nog trucs om die krukasbout (starterklauw) los te krijgen (zie mijn draadje hierover)?
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 20:16
door chris
Maak je maar geen zorgen over je ketting deze breekt echt niet.
En zo'n rotklus is het nu ook weer niet als je de startklauw los krijgt.
Wat ik me wel afvraag hoor je de ketting rammelen, zo ja dan is je spanner kapot,was bij mij namelijk het geval.
Heleboeltje vernieuwd, je weet niet wat je hoort genieten gewoon.
Goede reis verder.
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 22:08
door tonnie
ik had het zelfde probleem met miijn 2,25 serie 3 dieseltje in engeland in de bergen
mij distibutie keting was versleten hij ging dan van tijd af
tonnie bouman
Re: Portugees dorp vergiftigd door Land Rover...UPDATE...
Geplaatst: ma 15 feb 2010, 22:55
door Peter T.
Ja heb je linkje gelezen over de vastzittende krukasbout. Al dat gehamer met beitels en dergelijke......niks voor mij. Lukt het niet met de luchtsleutel en goed passende dop (inderdaad zonodig even naar een goede garage gaan met een zware uitvoering) dan heb ik er nog 1 voor je die bij mij goed werkte.
Ik heb de orginele sleutel voor de bewuste krukasbout (errig zwaar uitgevoerd, kun je zo nodig tegen aan slaan met een zware mokker...ook geen liefhebber van).
Heb het ding op de omgelegd en hij is zo lang dat ie met het andere eind op je linkerchassisbalk (van voren gezien) komt te liggen (zo nodig iets ervan af afhankelijk van de stand van de bout). Dan auto in de versnelling en met twee man aan de achterkant de auto naar voren duwen. Liep er makkelijk af zo. KIJK UIT dat je de motor zo niet laat starten !!! Verbreek dus je brandstoftoevoer.
Nu heb ik die bewuste passende sleutel wel mee naar hier in Portugal....Je weet natuurlijk nooit of je ooit een keer je distributieketting moet vervangen....
Ik weet dat een ander lid van het 11-e echelon ook een dergelijke sleutel heeft. Neem effe contact op met Apke (hier regelmatig op de Prik). Woont ook bij je in de buurt.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f7486407030a000202c48283852ac929', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10810567, 600, 600, 'Loading image ...', false);