Pagina 1 van 1

"Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:13
door Madcap
Het aanpassen van de 130 voor grijs kenteken, het achteruit zetten van de achteras, geeft problemen in de aandrijflijn. Met name het differentiëel vindt het niet zo prettig. De veren staan ook scheef. Mochten zich problemen voordoen dan is de fabrikant, Land Rover Ltd., niet verantwoordelijk voor de gevolgen. Lees: de auto is aangepast aan de nederlandse wetgeving zonder toestemming van de fabriek en dus heb je daar geen garantie op. Wie is dan verantwoordelijk voor de aanpassing, de importeur of de dealer?

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2010 16:31 door Willem 'MadCap'.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:47
door 90TD5'03
Garantieverlening en verantwoording daarvoor ligt altijd bij de leverancier, in jouw geval dus
de dealer. Of de fabrikant daadwerkelijk garantie verleent aan de leverancier mag niet
relevant zijn.

Groet van Marco!

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 18:29
door Marc-my-Words
90TD5'03 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Garantieverlening en verantwoording daarvoor ligt
> altijd bij de leverancier, in jouw geval dus
> de dealer. Of de fabrikant daadwerkelijk garantie
> verleent aan de leverancier mag niet
> relevant zijn.
>
> Groet van Marco!

In aanvulling op de normale consumenten-garantie zoals Marco hier noemt heb je neem ik aan bij de levering een fabrieksgarantie gekregen.
Ik neem ook aan dat daarin geen voorbehoud stond dus heb je gewoon fabrieksgarantie .... (of de leverancier danwel LandRover NL plegen valsheid in geschrifte of hoe het in dit geval zuiver juridisch gaat heten).
Dat LandRover Engeland inmiddels heeft bedacht dat de grijskenteken modificatie niet geweldig is is vlgs mij iets tussen LR Engeland en LR Nederland.

Maar .... heb je iets dat in deze richting wijst op schrift en/of anderzins duidelijkheid dat men problemen niet oplossen wil ?

Ik zou overigens de officiële folder prijslijst etc. waarin LandRover de grijze 130 aanprijst maar goed bewaren voor het moment dat het zwarte-pieten echt serieus wordt.

Groeten van Marc

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 19:05
door Mudbuster
Dealer is en blijft verantwoordelijk volgens het Nieuw Burgerlijk Wetboek

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('057e39264b0d63957f32412f4d9db483', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10731797, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:13
door Gerard
Daar zit nu precies het probleem; Willem is geen particuliere koper en dan is het consumentenrecht niet van toepassing ...
En hoewel wij het allemaal wel normaal zouden vinden dat z'n verkoper (lees dealer) alle problemen oplost en/ dan wel schade vergoedt, ligt dat praktisch even anders!

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('198fa76ad352beb67c60feddef943f1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 10732223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:21
door Marc-my-Words
Onafhankelijk van het al dan niet van toepassing zijn van het consumentenrecht heeft Willem bij de koop toch ook de fabrieksgarantie gekregen.

Mij lijkt zelfs - zo uit de losse pols - dat je als koper wel aardig gaat twijfelen als de verkoper zou zeggen: "Voor u en/of voor dit model geldt de fabrieksgarantie met beperkingen."
Je kan er dus van uitgaan dat de gebruikelijke fabrieksgarantie onderdeel is van de koopovereenkomst, en als de verkopende partij daar nu op terug wil komen ..... dat gaat dus zomaar niet.
(Overigens wel goed klierig dat je eventueel als zeer kleine ondernemer ineens heel goed moet opletten met je "consumentenrecht".)

Marc

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:37
door Gerard
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onafhankelijk van het al dan niet van toepassing
> zijn van het consumentenrecht heeft Willem bij de
> koop toch ook de fabrieksgarantie gekregen.
>
> Mij lijkt zelfs - zo uit de losse pols - dat je
> als koper wel aardig gaat twijfelen als de
> verkoper zou zeggen: "Voor u en/of voor dit model
> geldt de fabrieksgarantie met beperkingen."
> Je kan er dus van uitgaan dat de gebruikelijke
> fabrieksgarantie onderdeel is van de
> koopovereenkomst, en als de verkopende partij daar
> nu op terug wil komen ..... dat gaat dus zomaar
> niet.
> (Overigens wel goed klierig dat je eventueel als
> zeer kleine ondernemer ineens heel goed moet
> opletten met je "consumentenrecht".)
>
> Marc


Ook een 'kleine ondernemer' betaalt geen BPM, kan de BTW verrekenen en 'geniet' het voordeel van andere ondernemersregelingen ...
Mbt de fabrieksgarantie: Willem kocht een andere auto dan die uit de fabriekspoorten van de fabrikant rolde ... hoebedoelu fabrieksgarantie?

Ik vind wel dat de importeur z'n verantwoordelijkheid zou moeten nemen en 'over dealers heen' zo'n zaak tot een goed einde zou moeten brengen.
We hebben het nu over een 127/130, maar ik kan me zo'n situatie ook voorstellen bij een 90 of 110 die wel kant-en-klaar uit de fabriek uitrolde.

Eigenlijk kan je alleen maar hopen dat de importeur daadkrachtig optreedt en anders rest alleen de weg richting 'het recht' en dat gaat ook weer een paar dukaten kosten ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('07b8e7c212e2092d6081db7f8a7f575e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 10732363, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: do 04 feb 2010, 21:21
door Madcap
"dukaten" op

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 00:28
door Marijn & Simba
Volgens het Wetboek is de importeur verantwoordelijk voor het spul dat ie NL in brengt.
OOK voor zakelijke afnemers. Geen discussie over mogelijk, jurisprudentie genoeg over dit onderwerp.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2040091d3b2ebf30a1dce9ff1a5a0df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10734652, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 14:22
door waterman
Even voor mijn beeld: wat moet er aan de achteras worden aangepast met betrekking tot het verkrijgen van een grijskenteken? Ik heb echt geen idee wat ik me er bij moet voorstellen namelijk.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 16:59
door Madcap
Om een lang verhaal kort te maken:

[www.belastingdienst.nl]





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2010 16:00 door Willem 'MadCap'.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 18:03
door ron
Maar welk bedrijf zet nu eigenlijk de achteras een stukje naar achter??, en moet dit bedrijf dan ook niet aan bepaalde constructie eisen voldoen.

Als de veren er scheef onder staan, klopt constructie niet (ommers). En worden deze verbouw activiteiten dan niet door de rdw gekeurd??

Een kennis van mij reisde (werknemer rdw) door heel Europa om opleggers te controleren bij fabrikanten, dit om type goedkeuring te verkrijgen.

Dus moet waarschijnlijk het verhaal nog een vakje verderop gezocht worden, de carrosserie bouwer.

Ik zag trouwens alle grijskenteken auto's van de prijslijst af gehaald zijn.

Misschien heb je bovenstaand traject al afgelopen maar kwam in me op toen ik je verhaal las.

Sterkte in de strijd, kan me voorstellen dat je er af en toe een beetje simpel van wordt (waarschijnlijk zacht uitgedrukt)

Groetjes Ron

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 18:39
door Tdi86
Terberg specials dacht ik?


Jurriaan.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 18:41
door Madcap
Ja, Terberg.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 19:53
door ron
Leverings- en betalingsvoorwaarden
Prijzen: exclusief BTW/BPM
Levering: af fabriek IJsselstein
Garantie: 2 jaar op alle onderdelen
van de ombouw

Ik denk dat in principe dealer verantwoordelijk blijft deze claimt op zijn beurt bij importeur en deze moet het dan weer uitvechten met Terberg.

Garantie bepalingen van Terberg gaan gelden, op hun site wordt 2jaar garantie gegeven.

Groet Ron

Ps.: Weleens Bovag geschillen commisie geprobeerd?

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 20:09
door Madcap
Bovag geschillencommissie werkt alleen bij 2e hands auto's en voor particulieren.

(antwoord van Bovag) :
Wij kunnen uw vraag kort beantwoorden: BOVAG kan u bij het gerezen geschil niet van dienst zijn. U heeft de auto nieuw en derhalve onder fabrieksgarantie aangeschaft. Nu BOVAG echter alleen kan bemiddelen in geschillen die zijn voortgevloeid uit de BOVAG garantie, zoals deze bij de aanschaf van een gebruikte auto met een aanschafprijs van tenminste € 4500,-- wordt gegeven, dient u de kwestie voor te leggen aan de civiele rechter.

Uw vraag heeft feitelijk betrekking op ‘non-conformiteit’ (BW artikel 7:17). Een afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan de koper onder andere aanspraak maken op correcte nakoming.

Wij adviseren u derhalve om een afspraak te maken met de bedrijfsleider van het autobedrijf waar u de auto nieuw heeft aangeschaft voor een persoonlijk gesprek om eventueel met dat bedrijf een regeling te treffen.

Indien u met het bedrijf niet tot een vergelijk kunt komen en u van mening blijft dat uw auto niet de eigenschappen bezit die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u nakoming vorderen of overgaan tot ontbinding van de koop. Echter, deze stappen dient u niet lichtvaardig te zetten en wij verwijzen u dan ook naar uw rechtsbijstandadviseur of uw rechtsbijstandverzekering. (einde citaat)

Terberg doet wat Land Rover Nederland vraagt, ik vermoed dat Terberg niet voor de technische gevolgen van de aanpassing instaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2010 19:12 door Willem 'MadCap'.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 20:58
door ron
Gaat lekker allemaal, is je cardan nu voor de 2keer kapot dan of ben je nog met het eerste verhaal bezig? (zag foto's op je weblog).
Op de site van de bovag praten ze ook over de auto ombudsman, snap trouwens niet waarom ze dat zelf niet doorgeven in het schrijven aan jouw.
De dealer moet natuurlijk wel Bovag-lid zijn.

Hopelijk kan je wat met onderstaande ,

Groet Ron



Auto Ombudslijn
Indien u klant bent van een autodealer, lid van BOVAG, kunt u voor bemiddeling bij klachten telefonisch, per post of per e-mail een beroep doen op de Auto Ombudslijn.
0900 288 66 62 (werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur, € 0,35 pm)
U kunt een klacht ook schriftelijk voorleggen aan de Auto Ombudslijn. Download dan het Vragenformulier Bemiddeling, waarin u direct digitaal alle gegevens kunt invullen. Print een exemplaar voor uw eigen administratie en stuur het ingevulde formulier, eventueel met overige relevante documenten, naar:

Auto Ombudslijn
Postbus 1100
3980 DC Bunnik

U kunt hier tevens de procedure van klachtenbehandeling van de Auto Ombudslijn downloaden.
Indien de bemiddelaars van de Auto Ombudslijn op basis van de verstrekte informatie neigen tot een, voor u, afwijzend oordeel wordt het geschil voorgelegd aan experts van de ANWB voor een inhoudelijke second opinion. Indien de adviseurs van de ANWB en BOVAG het nodig achten zal er eerst een (schade)expertise en/of technisch onderzoek uitgevoerd worden om de oorzaak van een probleem te achterhalen.

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 21:21
door wilberth
gaat dus om die 40% blijkbaar, maar hoe moeilijk kan het nu zijn om e.e.a. een stukje naar achter te plaatsen en daarbij ook de plaats van de veerschotels en juiste cardanhoek in acht te nemen.

Zou me in jouw plaats ook besodemieterd voelen.

Groet, en succes gewenst, Wilberth

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: za 06 feb 2010, 21:04
door ds23man
Ik zit met verbazing deze discussie te volgen.

Dus ik ga kijken op Willem's weblog. Zie ik daar een defender op grijs kenteken met achterbank vol kinderen en aangepast voor de vakantie van de familie. Ook wordt deze "bedrijfswagen" ook nog eens, ondanks de veel te lange wielbasis, ingezet voor prive offroad ritjes. Mij bekruipt het gevoel dat de nederlandse belastingwetgeving misbruikt wordt om goedkoep een prive voertuig te financieren. Ik zie ook verder geen enkele merkteken aan de buitenkant van de auto voor welk bedrijf deze wordt ingezet, er is toch een levendige handel in Nederland in het bestickeren van bedrijfswagens( goedkopere reclame is er niet)? Wat voor werkzaamheden voer je uit Willem om deze wagen te verantwoorden???? En dan begin je te mekkeren, als de garantietermijn allang verlopen is ( meestal 1 jaar bij aankopen door bedrijven), terwijl je alle reparatiekosten als aftrekpost kan opvoeren ( net als alle andere kosten trouwens). Ik hoop dat je wel het privegebruik opgeeft bij de belastingdienst, want die zijn ook niet achterlijk op internet!

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 21:12
door Voske
?

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 22:14
door wilberth
als je nog meer last van je lever hebt, ik rij een belastingvrije waarvoor ik ook geen enkele smoes heb behalve dat het lekker goedkoop is en het kan binnen de regels, dus barst maar los...

Groet, Wilberth
die werkelijk niet snapt wat dit betoog met een slechte conversie door de eigenlijk meest ge-eigende personen van doen heeft....

Re: "Vergrijzen" achteras 130 geen fabrieksgarantie.

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 22:39
door vossehoff
Oh, dan doe ik ook mee. Ik rij een grijze 130 op bedrijfsnaam voor geen enkele ander reden dan dat ie zo handig is op vakantie en een LW voor de dagelijkse ritten om zo onder de wegenbelasting uit te komen ...

... of misschien hou ik gewoon van Landrovers en maakt het me echt geen f*ck uit waar ik ze voor gebruik.

gr Niels