Pagina 1 van 1
Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: ma 01 feb 2010, 14:11
door Lute
Ik heb al even in het archief geneusd maar niet gevonden wat ik zoek;
Hoe zit het met vermogen/ koppel van een 2,5 NA ten opzichte van een 2,25D?
Nu heb ik een S111 Stawag met een 2,25d die best veel rookt, olie verbruik valt mee. Waar ik het meest mee zit is het ontbreken van voldoende koppel tussen de derde en vierde versnelling.
Veel vermogen heb ik niet nodig en wil graag de auto een landrover laten blijven.
Vandaar dat ik met het idee speel om er een 2,5 NA in te lepelen.
Groet'n Lute
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: ma 01 feb 2010, 14:47
door Wim Janssen
Kijk hier eens.
[www.expeditionlandrover.info]
groeten
Wim
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: ma 01 feb 2010, 22:03
door ignace
Hallo,
Het gat tussen de 3e en de 4e versnelling is een welbekend fenomeen (lees probleem) eigen aan de versnellingsbak. Ik heb hem opgevuld met een overdrive. Dus niet zozeer om als 5e versnelling te gebruiken maar gewoon als tussenversnelling die in functie van situatie en belasting een perfecte aanvulling is.
Grt,
Ignace
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: ma 01 feb 2010, 22:33
door richard78
Begrijp ik het goed dat je de overdrive als derde of vierde versnelling gebruikt? Ik heb eens begrepen dat dat niet echt goed is voor de overdrive. Je mag hem alleen als versnelling boven de 4 gebruiken. Anders zijn de krachten te groot.
Maar er reageren vast wijzere mensen dan ik.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('73808c2f37851c3c55034d5deae5ad04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10710669, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: ma 01 feb 2010, 22:40
door ignace
Ja als tussenversnelling vanaf 1 tot 4 om lekker soepel door te rijden. Is heerlijk en heb de auto noch de overdrive niet horen klagen!!!
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: di 02 feb 2010, 12:19
door Lute
Begrijp ik hieruit dat het plaatsen van een 2,5NA geen oplossing is voor het gat tussen 3 en 4?
Zijn er verder nog redenen om juist wel of geen 2,5NA te plaatsen ipv mijn 2,25D
Lute (dievanochtendtochechtgewoondesnelstewasopdesnelwegmetm'n2,25D)
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: di 02 feb 2010, 12:52
door vossehoff
Bij mijn LW met 2.5NA is het gat afwezig door het plaatsen van een SIIIA versnellingsbak (de overgangsfase tussen Series en Defender). Schakelt allemaal net even wat beter door (bij de normale SIII bak zit dat gat er gewoon ingebakken). Ik heb ze alleen nooit te koop zien staan en hoe de vorige eigenaar er aan kwam weet ik ook niet.
Ik heb mensen horen zeggen dat het met een 2.5NA in een Series net allemaal even lekkerder wegrijd, maar zelf geen ervaring met de standaard SIII versnellingsbak er in.
Overdrives hoor je heel veel wisselende verhalen over, de een vindt het fantastisch en rijd er eeuwig mee door en de ander vindt het een onding wat elke 5000km stuk gaat.
Even ter discussie (voor de mensen die er verstand van hebben), kun je niet een Defender bak kwijt in een Series en de permanente 4x4 omzeilen met vrijloopnaven?
gr Niels
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: di 02 feb 2010, 14:00
door Eric_1
Hoi
Als je toch aan de motor moet werken of vervangen rijdt een 2,5N/A toch net iets beter en soepeler dan de 2,25L. Alleen kan ik niet zeggen dat er een gat tussen 3 en 4 is? Hij trekt goed met 750x16 en ook de overdrive.. als dan een berg komt of veel tegenwind dan begint de 2,25L er wel moeite mee te krijgen. De 4 zonder overdrive is geen probleem.
Overdrive is alleen voor de 3de en 4de versnelling bedoeld. Zo staat het ook in de instruktie.
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: wo 03 feb 2010, 15:01
door Lute
Dus als ik het goed begrijp dan kan het wel uit om een 2,5NA te plaatsen?
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van de motor?
Lute (dieditweekendnaareenmotorgaatkijken)
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: vr 05 feb 2010, 00:44
door Eric_1
ja een 2,5 is relatief eenvoudig als vervanging in te bouwen. Je moet echter de rechter chassisteun en de accubak aanpassen. spruitstuk kun je omzetten. Eentje met viscous koppeling is net wat lang; vaste fan is beter.
en dan kijken of het blok geen carterdruk heeft, mooi loopt niet rookt etc. toevallig deze week bij een kennis een perfect lopende 2,5 uitgebouwd.
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: vr 05 feb 2010, 12:43
door Exfietser
Ik heb er toen voor gekozen om gewoon mijn 2.25 te houden. De extra aanpassingen het niet meer standaard zijn en de hogere prijs van een 2.5.NA vond ik niet opwegen tegen de kleine voordelen die een 2.5 bied t.o.v. een 2.25.
Het motorlawaai is niet minder, de topsnelheid is niet noemenswaardig hoger en de trekkracht scheelt ook heel weinig. Bij de 2.5 hoef je alleen minder te schakelen. Je kunt iets langer doorgaan in een versnelling.
Arnold.
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 02:06
door The Iron Nurse
Helemaal mee eens... Exfietser,
Ook in de verleiding geweest om in onze ambu een 2,5 te monteren. Iets wat origineel gebouwd is met een 2.25 aan boord, ruim 2300 kg schoon aan de haak, eventueel met aanhanger van 750 kg (max 1000kg) dan reed de 2.25 naar behoren.
Maar als ik eerdere postings hier over lees en het in algemeen, dan is er een categorie Prikkers origineel, en een categorie ”pimpen”.
Ik ben één van de orginaliteit. Ik kan gelukkig nog redelijk mee komen met het verkeer (gemiddeld 90 km/u). Ik hoef geen strepen in het asfalt te trekken bij het stoplicht. Ik hoef zo nodig geen vrachtwagens in te halen... ik GENIET van het vermogen van wat de Land Rover origineel in zich heeft. Het is even anders rijden dan in onze Audi A4 Avant turbo diesel station met chip (voor de liefhebber 235 km/u, 0 tot 100 binnen de 8,5 seconden). Maar dat gevoel van even rustig aan, ik heb de tijd en laat een ander maar jagen... dat past juist bij die oudjes. En we vermijden de snelwegen ook iets meer, zie je tenminste nog wat!
Je bent veel meer bezig met het rijden en het genieten van wat je onderweg tegenkomt. Plus dat je in een bepaalde verkeerssituatie makkelijker reageert. Dus extra snelheid e.d. komen bij The Iron Nurse er niet in. Daar hebben we onze andere auto's wel voor. Zo is de Laro, zo moet ie blijven. Dus ORIGINEEL! Ik ben blij met mijn 2.25 D!
Groet,
Gilbert
Re: Koppel 2,5NA 2,25diesel
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 03:11
door vossehoff
Ik wil niet vervelend zijn maar met een 2.5NA blijf je aanzienelijk meer trouw aan het origineel dan het plaatsen van een 200/300TDi terwijl je toch net even lekkerder rijd naar mijn mening. Ik zie het rijden met een 2.25D vooral als een sport (hoe krijg ik dit lompe object met praktisch geen PK's van A naar B door het terrein), maar kan niet ontkennen dat ik toch wel een beetje verliefd ben geworden op de 2.5NA.
gr Niels