Pagina 1 van 1
starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 21:28
door Bob met Piet
Hoi,
Ik heb al een paar maal een berichtje geplaatst met mijn start-problemen.
Nu is de startmotor, accu, massakabels, pluskabels en dynamo vervangen en nog krijg ik dat ding niet aan. Ja je leest het goed, ik noem mijn laro al mijn ding, wordt er helemaal gek van. Zelfs mijn massa schakelaar uitzetten helpt niks. Dus lekstroom kan het probleem niet meer zijn.
Wat kan er nog mis zijn? Ik ga er toch van uit dat er een kortsluiting in zit, maar waar?
Kan dat in het contactslot zitten?
Ik hoor wel een tik als ik start en die tik komt uit de buurt van het richtingaanwijzer-relais. Hoort die tik daar te zijn of ben ik iets op het spoor? Bijna mijn complete dashboard eruit gesloopt en nog niks gevonden wat duidt op een probleem.
HELP
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('84bc3913cb72ca8a6c9b14465d4bd576', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10694180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 22:01
door VeeTee
Heb je al geprobeerd met een losse kabel even van de accu (plus) naar het relais op de startmotor of hij dan wil? Dus contactslot-circuit even overbruggen...
Re: starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 22:16
door Bob met Piet
Dus gewoon van de plus naar het relais en dan de sleutel omdraaien?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. En als die het dan wel doet? Dan is het contact slot niet in orde?
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('e56df66963ac482847714ede0fb95ee7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10694687, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 22:26
door Def130 Traveling in Style
Bob,
Ik denk dat er bedoeld wordt om even met een draadje van de plus van de accu naar het kleine schuifstekker-kontakt op de startmotor. Dit is eigenlijk ook wat er gebeurt als je normaal start met je sleutel; alleen dan dus via het kontaktslot. Als het goed is zal de motor nu niet aanslaan; maar wel rond gaan. Wanneer je het kontakt op "On" zet; dan zal hij wel aanslaan. Succes en niet opgeven hoor!
Groeten,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0995ad37151e324a54456192c9004531', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10694799, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 22:48
door Bob met Piet
Hoi,
Oke als ik het dan goed begrijp aansluiten op het schuiflipje waar de geel/rode draad naar toe gaat met de blauwe stekker(zie foto en niet op rode pijl letten!!)
Situatie is nu anders door nieuwe startmotor, maar dan weet ik wel waar ik op moeten letten
Foto-WH4KJDLY.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2ada9d899a71da6e7b0dd0398ccb5a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WH4KJDLY.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-WH4KJDLY.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WH4KJDLY.jpg', '', 10695047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik geef het nog niet op, maar ik zit wel dichtbij hoor.
Een "kapitaal" (voor mij dan) kwijt en nog geen resultaat.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('483e0f98156770216a9c25e38b179aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10695047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 23:25
door Bob met Piet
Oh ja,
Nog even dit. Ik kan het niet meer terug vinden, maar hoe ver mag de spanning van een accu terug vallen tijdens het starten? Spanning van de accu was 12.6 (dus volle accu) voor het starten en viel terug naar 8,2 V tijdens het starten. Als ik het me goed herinner is dit te laag en is er iets fout. Klopt dit?
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('eaa43085315133598a2682d31eaa816d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10695483, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: za 30 jan 2010, 23:43
door Def130 Traveling in Style
Bob,
De spanning van je accu zakt inderdaad veel te ver terug. Dit betekent dat je accu niet vol of niet goed meer is. Dat schuifstekkertje waar je het over hebt, moet het zijn. Als het goed is zit er maar eentje op. Dit is de bekrachtigings-aansluiting van de spoel die het uiteindelijke relaiskontakt doet inschakelen. Maar, als ik jou was, zou ik eerst maar eens een goede, volle accu pakken en daar eens mee proberen te starten. Wellicht dat het dan al beter gaat. Met een goed laad-systeem en een massasleutel moet je dan dat stuk opgelost hebben. Lekstromen, als die er zijn, zijn wel te vinden en te meten met een normale digitale multimeter. Om te beginnen kun je, met de kontaktsleutel in je broekzak, alle zekeringen één voor één vervangen door de Ampere (of mili-ampere) stand van je multimeter. Hiermee pak je al een groot deel van de installatie. Mocht het dan nog niet gevonden zijn; dan zul je in het schema moeten graven en deel voor deel moeten doormeten op strategische plaatsen. Als je twijfelt of er uberhaubt wel een lekstroom loopt dan kun je de plus- of minpool van de accu loshalen en dan met je multimeter in de Amperestand (max 10 A) tussen de betreffende pool en de accuklem meten. Het enige wat bij jou een paar milli-ampere mag nemen is je klokje in je dashboard. Nogmaals succes. Vervelend he; die rare storingen...
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54cd452a1dd2f07379a3c3fb35fc5ce9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10695708, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 00:03
door Bob met Piet
Accu is dus gloedje nieuw. Kan geen probleem zijn. Massa schakelaar stond "uit" dus lekstroom is uitgesloten. Accu vers erin en direct starten, daarna steeds moeizamer.
Dynamo is nieuw (100A). Laad die niet en is nu de accu leeg????? Lampje van laadstroom brandde niet (wel op contact) en metertje op het dashboard stond mooi in het midden tijdens het rijden, dus moet die geladen hebben.
Kluwen van draden heb ik vandaag uit elkaar gehaald en eruit gehaald. Radio eruit. Extra lampen unit losgehaald.
Alle extra's, wat ik niet echt nodig heb, eruit.
Kan niet zo zijn dat ik in 1 jaar tijd nu 2 accu's van 150 euro per stuk er door gedraaid heb. Wordt anders een duur geintje.
Ik ga verder puzzelen, maar wordt langzaam maar zeker steeds wanhopiger
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('2303fc94d35e442d1a96687a487e6bac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10695966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 00:08
door Dennis101
Wat zijn de (relevante) gegevens van de startaccu?
Wat geeft het metertje precies aan als hij in het midden staat?
Dennis B
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 00:18
door Sylvester
In welk circuit zit de massaschakelaar?
Sylvester
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 00:30
door Bob met Piet
Deze 2 vragen probeer ik te beantwoorden:
Massaschakelaar zit gewoon direct op de min-pool, dus alles in de auto is uit (echt alles is uit)
Wat de meter in de auto precies aan geeft weet ik niet, maar nu de nieuwe dynamo er in zit zag ik dat het metertje niet meer terug zakte bij stationair draaien wanneer de ventilator aan stond. Dus laadstroom moet beter zijn geweest dan de oude dynamo. Verder heeft de accu 830 A koude startvermogen en 95 Ah vermogen. Moet meer dan genoeg vermogen zijn om de motor rond te krijgen. Ik heb ook de motor met de hand rond getornd en dit ging net zo soepel als van de zomer toen ik de voorste krukas keerring heb vervangen. Het kan dus ook niet liggen aan het moeizaam ronddraaie van de motor wanneer die koud is (vandaag was het +1 graad en dat is in mijn ogen niet koud en nog gaat die niet aan).
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('c1461fdb839fb7e2cc49f25d934fb648', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10696262, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 01:11
door Freek
Wat meet je aan voltage bij draaiende motor,met een universeelmeter?
Moet ongeveer 14V zijn als hij goed laad
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 17:52
door Sylvester
Bob,
Ergens heb je een spanningsverlies.
Begin eens te meten direct over de accu met een voltmeter zonder te starten. schrijf de waarde op.
Daarna starten schrijf ook deze waarde op.
Doe dezelfde meting maar dan achter de massaschakelaar, dus op de +pool van de accu en achter de massaschakelaar.Schrijf deze waarde op.
Daarna starten schrijf ook deze waarde op.
Meet over de + van de accu en op het huis van de startmotor ( is de minpool ) tijdens het starten. Schrijf deze waarde op.
Hetzelfde doe je in de + leiding.
Sluit de meter aan op de - van de accu en meet tijdens het starten op de rode kabel op de startmotor, schrijf deze waarde op.
Meet daarna van de - van de accu naar de verbinding tussen het startrelais en de startmotor, dit is meestal een starre verbinding, schrijf ook deze waarde op en zet alle waardes op het prikbord,
PAS OP MET METEN, MAAK GEEN KORTSLUITING, EN DENK OM JE HANDEN.
Succes, Sylvester.
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 18:05
door Def130 Traveling in Style
Zou het je massa-schakelaar zijn? Wild Guess hoor...
Tsjip
OT Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 18:23
door roony
Ach nieuwe accu´s wil niets zeggen. Ik heb afgelopen week nummer 9 en 10 geplaatst (Bosch S4 44AH)!!!!
Let wel in 14 maanden tijd. Ook bij mij (109 exdef) zit er "alles" nieuw in. Een nachtvorstje en ik heb mijn startaccu's weer nodig.
Zonnetje der op of de temperatuur is zo rond de 5 graden en starten zonder extra startaccu's.
Ik kan de frustratie dus goed begrijpen. Gelukkig vallen de accu's bij mij tot nu toe onder garantie.
Ik heb iedere keer beide accu's laten doormeten om de kwaliteit te laten bepalen bij de leverancier.
Deze was het ook die constateerde dat de accu's kapot waren.
Wat ik mijzelf afvraag is: zijn er meer mensen die problemen hebben met Bosch S4 accu's?
Volgens mijn leverancier ben ik de enige die terugkomt maar ik krijg steeds een nieuwe bon met 2 jaar garantie.
Groet,
Roony
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 19:30
door Marc-my-Words
Ik ben het helemaal eens met Sylvester, op een puntje na: als de accu zelf weliswaar nieuw is maar niet deugt/niet voldoende is geladen dan kan je - zeker als je ervan uitgaat dat de accu deugt - zoeken tot je een ons weegt. Het inzakken van de accu-spanning tot ± 8.5 zegt vlgs mij boekdelen (aangenomen dat de meter deugt).
In dit "hopeloze" geval is een goede test: starten met een hulpaccu/hulpstartkabels. Als ie dan wel goed start dan is er niet te veel mis in het circuit.
En dan ... waarom de accu niet deugt: dat kan de accu zijn maar ook de bekabeling (en meestal vooral de accu-klemmen).
Wat betreft het accu-laden etc is het dus vooral een kwestie van meten: meet je verlaagde waarden dan terug naar de bron, stapsgewijs of in ene: de dynamo moet genoeg leveren, en onderweg mag er geen (grotere) overgangsweerstand zijn. De accu laadt slecht als er onderweg iets mis is, en de dynamo "denkt" dan juist dat alles goed is. En ... een goede accu is snel slecht als ie in een slecht geladen toestand deze winterse temperaturen moet doorstaan.
Marc
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 21:23
door Bob met Piet
Ik heb vandaag nog het contactslot omzeilt met een draadje buiten om en de startmotor ging nog steeds langzaam rond. Dat is dan ook weer uitgesloten.
Na een kort sleepje heb ik de laadspanning gemeten en die was 13,7 V.
Kan het zijn dat er inderdaad een weerstand in de bekabeling zit vanwege ouderdom (corrosie) en daardoor niet goed geladen wordt? Dan kun je inderdaad 4X goed starten en daarna is het op. Maar dan verklaar je niet de 12,6 V spanning op de accu, die vandaag overigens 12,5 V was na veelvuldig starten om te meten. Na het sleepje heb ik de motor meteen weer uit gezet en opnieuw gestart en dan gaat die gewoon weer aan. Motor is niet warm en accu is niet opgeladen. Hoe is dat dan te verklaren?
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('4399299f94db3ee66e77fced55373ceb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10702193, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2010 20:24 door BobmetPiet.
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 21:51
door Marc-my-Words
BobmetPiet Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb vandaag nog het contactslot omzeilt met een
> draadje buiten om en de startmotor ging nog steeds
> langzaam rond. Dat is dan ook weer uitgesloten.
> Na een kort sleepje heb ik de laadspanning gemeten
> en die was 13,7 V.
> Kan het zijn dat er inderdaad een weerstand in de
> bekabeling zit vanwege ouderdom (corrosie) en
> daardoor niet goed geladen wordt? Dan kun je
> inderdaad 4X goed starten en daarna is het op.
> Maar dan verklaar je niet de 12,6 V spanning op de
> accu, die vandaag overigens 12,5 V was na
> veelvuldig starten om te meten. Na het sleepje heb
> ik de motor meteen weer uit gezet en opnieuw
> gestart en dan gaat die gewoon weer aan. Motor is
> niet warm en accu is niet opgeladen. Hoe is dat
> dan te verklaren?
Ik zou zeggen slechte contacten, ergens tussen accu en boordnet.
Het kan maar zo dat het "rammelen" van het sleepje al net genoeg deed om een slechter contact weer een beetje op peil te brengen.
(Heb ik ook al eens gehad: een zwakke accu, en een slecht contact - accuklemmen - even wat klooien en hij deed het weer wel ... tot de vlgde keer nog weer moeizamer.)
Marc
Re: starten
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 22:11
door Marijn & Simba
13,8V is de nullastspanning van je accu, dus een volle accu in rust.
Bij laden moet je rond de 14,4-14,8V zitten. (of 27,6-28V bij de ex-militairen)
Wat dat betreft is je laadcircuit niet goed. Er zit ergens een spanningsval of je dynamo geeft niet genoeg.
Kan dus komen door een slecht massacontact.
Voor het starten? Als je alles vervangen hebt, je massa ook echt 0V of nagenoeg 0V is en nagenoeg geen weerstand geeft (maximaal 1ohm) ligt het daar niet aan. Maar dat geloof ik niet, want je stroom wordt begrenst en daarom draait ie zo langzaam rond....
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bfc4ee681860cb9ac9511c20ede2079', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10702739, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten
Geplaatst: ma 01 feb 2010, 00:45
door M. Posthoorn
Hey, zit je contact draadje niet los van de startmotor? Heb ik ook een keertje gehad.....Groetjes van Michelambu
Re: starten
Geplaatst: do 11 mar 2010, 22:34
door Rickske
Kan het ook met te dikke olie te maken hebben?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f149fa7b60a7e44450365c85b06908b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10970084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"