Pagina 1 van 1
Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:48
door D&G
Vandaag voor de TAP van Iwema naar Eindhoven gegaan. Met de TAP kan je een "gecorrigeerde" curve voor LPG instellen als je overschakelt naar LPG. Gelijk wilde ik het blok een keer helemaal perfect afgesteld hebben.
We zijn totaal zo'n 5 uur bezig geweest met het analyseren van het complete blok en alles wat eromheen hangt. Wat we zoal tegen gekomen zijn:
-Verkeerde bougies
-Bougie kabels met te hoge weerstand
-Lekkage op het inlaatspruitstuk (aandraaien)
-Ondanks afstellen bij een "LPG Specialist" waren alle kleppen niet correct (en allemaal anders...) afgesteld
-Bedrading in het ontsteking systeem helemaal verbeterd
Na deze punten opgelost te hebben is de ontsteking, LPG verdamper en de toevoer naar de carburateur perfect afgesteld. Het lijkt alsof ik een 15PK meer vermogen heb. Tijdens de proefrit in z'n 2 gas geven in een bocht en de achterkant trok even weg. Dat is schrikken...
Op de weg terug gewoon met 110 de Nijhoffbrug en de Lekbrug bij Vianen op. Blokje loopt zo verschrikkelijk mooi, het was me een dagje Eindhoven meer dan waard.
Leendert: Bedakt voor het brengen van de pakking. De oude kwam er, geheel in lijn met Murphy, in z'n geheel vanaf maar we hebben de nieuwe ertussen gezet.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: za 23 jan 2010, 22:07
door richard78
Klinkt allemaal erg goed! Denk wel dat er meerderen zullen zijn waar dit een goed plan voor is. Afstelling word meestal vergeten terwijl het een hoop kan uitmaken. Wel vreemd dat er zoveel verkeerd was! Had je de inlaat erafinlaatspruitstuk eraf gehad met de transplantatie? En kunnen de kleppen misschien na de afstelling weer verlopen zijn?
tot morgen
Denk dat we dan aan de assen beginnen
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04e844780633189f74662a44f7d6c433', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10646158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: za 23 jan 2010, 22:14
door D&G
De stelschroeven van de kleppen zaten allemaal goed vast dus ik denk niet dat ze verlopen waren. Het spruitstuk had ik na 1000 km nagetrokken maar had dus nog een keer gemoeten. Maar nu heb ik echt een fijn snorrend blokje!
Ben morgen rond een uur of 10 bij je dus vroeg onder de wol!
Gerard
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: za 23 jan 2010, 23:05
door richard78
GAAAaaP!!
Bel maar even als je in de buurt ben. Even kijken of ik thuis of in de schuur ben.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58ed7928e2aca1cbfa9e286da96f779b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10646628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 00:58
door GeraRRCd
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met de TAP na 1 maand, ik overweeg het ook te laten monteren.
Hoe is het met je LPG verbruik, is dat ook beter geworden?
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6cd7e1f3e55b7d494a02565ed1b7172f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10870432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 09:25
door MegaPrikkerWeekend
Hoi Gerard
Mijn verbruik was al niet zo slecht. Ik heb de TAP voornamelijk in laten bouwen om hem op zowel benzine als LPG goed te laten lopen. Dat doet hij nu. Iwema kan ook je hele blok onder de loep nemen.
Ik ben er blij mee.
Andere Gerard
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 10:14
door Puffino
gefeliciteerd. Jammer dat het kennelijk toch weer zo moeilijk blijkt om zelf een blokkie zo lekker af te stellen...
Maar wat een feest zal dat zijn! Let wel op de ervaringserosie: over een maand ervaar je dit als normaal dus zorg dat je meetpunten hebt. Zoals een stoplicht waar je vaak komt, dat j eweet op welk punt daarna je bijv. een bepaalde snelheid hebt. Je zult namelijk je auto steeds langzamer ervaren, helaas.

Maar goed, het is maar een tip, je weet dit waarschijnlijk zelf ook wel.
Ga nu lekker genieten van een heerlijke wagen! Hij was al fraai, hij rijdt nu ook nog eens super, nou, dat is reden voor PROOST!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 10:30
door erik van oort
Voor degenen die gas in willen bouwen... zie [www.bs-autotune.nl] mooi systeempje met twee mappings en gasinjectie , turbo druk eventueel instellen enz enz. Voordeel is dat je dit met een laptop allemaal zelf in kan stellen, op kleppen na natuurlijk. Twee mappings is altijd handig omdat je em dan netjes voor een keuring kan hebben....
gretz erik
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 11:23
door erik van oort
Ik ken deze gast via mijn porsche, in die auto zit gas en vindt dat niet fijn zoals dat nu is. In de toekomst gaat de kdfi erin om het allemaal lekker te laten lopen. Nog ff rondgekeken en kwam deze foto van een wildcat tegen. Ik kon eigenlijk alleen maar concluderen dat het systeem al bij jullie bekent is... enne mooie foto's btw. [www.bs-autotune.nl]
gretz erik
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 11:52
door bindert109
Misschien domme vraag maar wat is een TAP? en is Iwema een bedrijf?
En hebben we het hiet over een 2.25 4 cyl.?
Mijn 2.25 loopt wel mooi op gas enkel het vermogen is aan de lage kant.
Op benzine heb ik wel een beetje meer trekkracht maar veel verschil is er niet.
Er zit een gewone onsteking op er voor de rest niks bijzonders.
Mogelijk dat het voor mij ook wel interssant is.
Groet Bindert 109 2.25
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: do 25 feb 2010, 12:06
door RoadRocket
niet persoonlijk bekend met TAP (maar daar staat hier meer over: [www.iwemalpg.com] ) maar wel met Iwema, dat is inderdaad een bedrijf... althans... 1 persoon met kennis van zaken
heb daar ook al eens gestaan met onze 88 en hetzelfde verhaaltje aan mogen horen van bougies/kabels/ontsteking/spruitstuk/bedrading .... wereld van verschil na een middagje spelen in de werkplaats (en dat nog zonder TAP)
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dcc098c319bb2b82623b5b5967173b02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 10871455, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: vr 26 feb 2010, 01:22
door liberty1970
hoi Gerard,
wat voor bougiekabels heb jij nu?
gr. bertil
Re: Dagje analyseren van het motorblok
Geplaatst: vr 26 feb 2010, 12:33
door RoadRocket
ik vermoed Beru kabels en NGK BP5ES bougies
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f409193f18fdf9607dc41b9b848a74d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 10878454, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]