Pagina 1 van 1
Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:03
door Bart
Waarde prikkers,
Ik heb een RRC uit 1973 gekocht met een tik in de motor, bij cilinder nr 8.
Ik heb het onderhoudsboek van de V8 er eens op nageslagen, maar volgens mij kan ik de klepstoters en stangen, nokkenas en distributieketting allemaal vervangen met de kop op het blok. Het ziet er allemaal best eenvoudig en doordacht ontworpen uit, eigenlijk. (Het is van origine ook geen engels blok he?? )
Heeft iemand hier ervaring mee??
Naast 16 nokken en 16 stangen, krukas, ketting en tandwielen, pakking sets, wat moet ik zeker ook vervangen of reviseren als ik toch bezig ben??
Heeft iemand dit onlangs gedaan, en hoeveel tijd was je er mee kwijt?
Moet ik de oliepomp ook meteen vervangen?
Ik kijk uit naar jullie meningen en ervaringen, alvast bedankt,
Groet
Bart
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 15:20
door ErikRRCV8
Beste Bart,
Nadat ik mijn RR uit 84 had gekocht had ik hetzelfde na 1000km rijden. Één van de hydr.klepstoters tikte. Dit kan komen doordat de klepstoter niet helemaal 100% meer uitzet en dus speling heeft en gaat tikken. Dit kan weer komen door te lang rijden met vuile olie, oververhitting etc.
Je kunt altijd proberen er een blikje reiniger doorheen te gooien. Zie forum voor meer opties mbt andere olie ed.
Mijn tik was dusdanig hard dat ik dat stadium reeds gepasseerd was. Dus zat voor mij niks anders op dan klepstoters vervangen.
Dit is vrij eenvoudige klus.
- inlaatspruitstuk & kleppendeksels eraf. (koelwater eerst aftappen, olie natuurlijk ook )
- nu zie je de stoters en de stoterstangen zitten
- je kunt nu eenvoudig dmv 2 bouten aan elke zijde de tuimelaarassen verwijderen (let wel op dat je de bouten gelijk losdraaid (voor en achter) komt nml anders heel erg veel spanning op één van de kanten te staan. Als ze los zijn kun je deze eraf pakken, de stoterstangen zijn nu vrij en kun je eruit halen. Check eerst of deze allemaal nog recht zijn. (rollen over werkbank ofzo)
- Je kunt nu ook eenvoudig door gebruikmakende van een beetje adhesie met de stoterstang de stoter eruit zuigen en er vervolgens met de hand uit halen.
- check voordat je deze eruit haalt of het huis waar de stoter inzit niet versleten is (moet de stoter niet enorm kunnen bewegen, deze speling zorgt er nml voor dat de olie langs de stoter gaat ipv erin en dan gaan ze tikken).
- je ziet nu de nokkenas, deze kun je meteen inspecteren en als er versleten nokken tussen zitten kun je hem na verwijdering van de waterpomp (checken op slijtage) ook vervangen (als je de stoters vervangt moet je eigenlijk ook je nokkenasvervangen).
- je had het zelf al over de ketting en de 2 tandwielen, als je de waterpomp er toch af hebt kun je meteen zien of de ketting nog op spanning is. Als deze heel los zit kun je de tandwielen en ketting beter direct vervangen. Haal evt de nokkenas er voorzichtig uit en check deze ook grondig.
Controleer alle onderdelen op slijtage en vervang zonodig.
Je had het over de oliepomp of je die tandwielen moest vervangen, je kunt het beste eerst gewoon de oliedruk meten voordat je alles uit elkaar haalt om te bepalen of deze versleten is.
Oja nu je het blok open hebt liggen kun je de oliekanalen schoonspuiten met een compressor. (zorg wel dat je de inlaten naar de cylinders dichtstopt met wc papier ofzo. Je wilt niet dat hier perongeluk iets invalt.
Kortom alles wat je eraf haalt controleren op slijtage. Alle pakkingen, keerringen altijd vernieuwen, werking oliepomp checken adhv druk meter (kun je in het gat van de sensor boven het filter draaien).
Bestel nieuwe onderdelen, controleer of ze correct zijn en draai alles op de opgegeven NM weer vast.
Raadzaam om een werkplaatshandboek aan te schaffen, staan verschillende Haynes te koop hier en daar. (hier staat nml alle voorgeschreven waardes in + uitleg hoe je alles moet doen).
Aan het einde nieuw oliefilter, nieuwe olie en starten maar. In het begin zal er nog wat tikken (stoters moeten nog zetten) maar vrij snel moet dit afgelopen zijn. (bv na een kort ritje). Rij in het begin altijd rustig omdat alles nog een beetje in moet slijten.
Als het de eerste keer is dat je het gaat doen trek er dan rustig een heel weekend voor uit. Maak foto;s van dingen voordat je ze uit elkaar haalt en lees rustig het werkplaatshandboek. Dit voorkomt stomme fouten die later duur uit kunnen pakken. Als je het al vaker gedaan hebt moet het in een halve dag prima kunnen. (beetje afhankelijk of je de nokkenas ook gaat vervangen).
Bij mij bleek de nokkenas op 2 plaatsen nokken te missen, heb deze toen vervangen, tesamen met stoters. Alles weer netjes dicht gebouwd en de tik was vrolijk terug. En bleef ook hard aanwezig. Toen gechecked van welke klep het kwam op de tuimelaar (heel beunhaas) geduwed met en schroevendraaier (om meer druk op de stoter uit te oefenen) toen ging het geluid weg (stoter kon vollopen met olie) na 3 sec was het weer terug. Ik baalde flink. Bleek toch dat het huisje waar de stoter in zit versleten was en dat de stoter te veel speling had. Dus olie liep erlang.
Blok uit elkaar gehaald, nieuwe onderdelen doorverkocht, oude zooi er weer in gestopt, blok eruit gehaald en een nieuw blok erin gehangen. Dit was vrij drastisch van mijn zijde maar aangezien hij ook al 200k had gedraaid, er veel slijtage in zat wilde ik het meteen goed aanpakken met een HC blok, performance nokkenas en geshimmed tuimelaars. Vermogensverschil is duidelijk merkbaar.
Hoop voor jou dat het gewoon een hydr.klepstoter is die er geen zin meer in heeft.
Succes met alles en doe rustig aan en controleer alles 2x, zeker als het de eerste keer is.
713983967_5_VkNv.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('b812f2a89a9a1cae5e178fd38d1bbfba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.122.2%2F713950001-714000000%2F713983901-713984000%2F713983967_5_VkNv.jpeg', 'http://94.100.122.2/713950001-714000000/713983901-713984000/713983967_5_VkNv.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.122.2%2F713950001-714000000%2F713983901-713984000%2F713983967_5_VkNv.jpeg', '', 10643470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zag er gelukkig heel schoon uit, geen sludge etc. Dit kan helaas soms wel het geval zijn
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 16:10 door ErikRRCV8.
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 15:21
door Wim Janssen
Hoi Bart,
Als je de de radiator verwijderd en wat plaats maakt aan de voorkant kan dat inderdaad. De nokkenas moet naar voren eruit.
Maar ik denk dat je schrikt van de troep die je aantreft als je het blok openmaakt. Ik heb pas een complete revisie achter de rug en daarvoor enkele blokken open gezien. Deze zaten zonder uitzondering vol aangekoekte olieresten en sludge. De totale revisie kostte mij ongeveer 2 maanden.
Groeten
Wim Janssen
<img src="[newimages.fotopic.net]; height=200>
Land Rover 110 CSW 1983 "William" (V8 powered)
<img src="[newimages.fotopic.net]; height=200>
Land Rover Series II 1959 "The Mrs."
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 16:37
door G-men (Gargamel)
De meeste V-8en die op benzine lopen zijn vies van binnen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zolang er maar voldoende olie geweest is. Over het algemeen is de motor schoner naarmate men vaker olie vervangt....
De valley, waarin de nokkenas draait is bij een goed verzorgt blok altijd licht tot normaal bruin; en de nokkenas kan wat lichte loopsporen hebben. Op zich hoeft dat niet erg te zijn; het is een beetje afhankelijk van de km's die hij gemaakt heeft. Mijn V8 heeft ook wat verkleuring; maar prima vermogen en compressie. De verkleuring mag echter nooit voelbaar zijn !!
Is het donkerbruin, zwart of korrelig dan is de motor (in het verleden) verwaarloosd.
Probeer ook niet alles met lucht schoon te maken, De grote ruimten kan prima, probeer zoveel mogelijk met doekjes te doen; en wat nog er naar beneden gaat komt toch in het filter.
Let echter op met de kanaaltjes van vooral de tuimelaaras. Deze nooit van bovenaf gaan doorblazen, omdat je dan kans hebt dat je ze onderaan verstopt met vuil en het spul helemaal geen olie meer krijgt.
Helemaal schoon lukt je alleen bij een complete revisie zoals Wim heeft gedaan. (ultrasoonreiniger)
Je kunt heel veel info vinden op de site van RPI engineering over wat wel en niet te doen. Ook wordt dar de werking uiteglegd.
Als je de hydrostoters wegens slijtage vervangt, dan moet je gelijk de nokkenas vervangen. Deze zijn namelijk op elkaar ingesleten; ook al ziet alles er prima uit!!!!
De bovenzijde van de stoters zijn namelijk zo gemaakt dat ze in combinatie met de manier waarop de nokkenas geslepen is, langszaam draaien waardoor e.e.a. gelijkmatig slijt. Bij gebruikte stoter/nokkenas gaat dat niet goed meer werken en sta je al snel weer met versleten spullen en een hoop ellende.
Waterpomp is een kwestie van nakijken; de nokkenasketting is een ander verhaal. Je zult waarschijnlijk vinden dat deze flink vervuild is en de nodige speling heeft. Persoonlijk zou ik deze direct mee vervangen, net als de klepstoters. Rockers is een kwestie van goed nakijken.
Oliedruk kun je eigenlijk het beste even meten; als indicatie kun je ook even kijken naar de hoeveelheid olie in het kleppendeksel/kop. Dit is het laatste punt dat olie krijgt, en dus het eerste dat droog wordt. Nu lopen er ook bij een goede pomp geen liters; maar alles moet wel goed onder de olie zitten.
Overigens duid een te lage oliedruk niet altijd op de pomp; ook algehele slijtage geeft dit verschijnsel. Maar dan hoor je meestal wat andere (bij) geluiden.
RPI, Turner engineering en ook Bearmach hebben complete revisiesets beschikbaar, je kunt ook gaan voor de nokkenas uit een 3.9; die je meer vermogen geeft...... Men zegt zo'n 10 Pk... Voordeel is dat je dan alles hebt van dezelfde kwaliteit.
Zorg er echter wel voor dat je even het motornummer en type bij de hand hebt als je besteld. Er zijn namelijk een paar verschillende types, afhankelijk van het bouwjaar van het blok. (wel of geen trust washer, lengte uiteinde met spie voor ketting tandwiel)
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 15:43 door G-men (Gargamel).
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 18:27
door Bart
Beste Erik, Wim en Gerrit,
Dank je voor jullie tips en ervaringen.
Ik heb van mijn SIIa ooit de distributie ketting vervangen. Helemaal nieuw ben ik niet in de wondere wereld van Land Rover techniek.
Ik heb allereerst een blikje reiniger van Tunab er door gegooit, en toen na 45 min draaiien de olie als water eruit laten lopen, er zit nu net verse in. Ook vers oliefilter en verse onderdelen van de onsteking, tot aan de bougies. De tik zit er nog vrolijk in. Ik heb hem ook op tijd gezet, maar dat lukt niet heel mooi, iets te vroeg gezet. Ze blijft stotteren boven de 90km/u en soms een backfire. Daardoor denk ik dat ook de distributie vervangen moet worden.
Het wisselen, volgens mij kan ik alles prima in een dag doen. Mits je geen onvoorziene narigheid tegen komt.
Goed, de oliedruk zal ik meten. Ik neem aan dat je zo'n meter kunt kopen bij bijvoorbeeld budgetparts? Of is het slimmer dat even te laten doen ergens waar ze zo'n meter hebben? Hoe verstandig vinden jullie het om ook een compressie meting te doen? (ik zie er nu niet direct aanleiding voor)
Het lijkt me inderdaad een goede tip om alle onderdelen van hetzelfde merk te kopen. En ik zal meteen de nokkenas ook vervangen en de ketting. Is er een merk wat aan te bevelen valt? Kun je een 3,9 nokkenas gewoon in mijn 1973 blok duwen? (Het is het eerste 3,5 blok, met de laagste compressie) Een 10 pk er bij is leuk, zou het verbruik ook afnemen?
Hoe zorg je ervoor dat de nokkenas weer "op tijd" staat? Of staan er markeringen tov de krukas op?
Dan de sludge die ik waarschijnlijk ga aantreffen... hoe erg is dat, en hoe schoon moet je het maken? Het lijkt me niet slim om er remmenreiniger op leeg te spuiten, aangezien dat dan straks weer rond gepompt wordt...
Ik moet ook zeggen dat dit forum erg leuk werkt, tof om zo snel, verstandige reacties te hebben!
Groet
Bart
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:39
door Raynger
Ik heb ooit de nokkenas, hydraulische klepstoters, tandwielen, distributieketting vervangen en ben daar een weekend mee bezig geweest. Dag 1 uit elkaar en dag 2 in elkaar met nieuwe onderdelen er in. Ik heb de Haynes gebruikt en dat ging prima. Het enige special-tool wat je nodig hebt is een lange dop voor de pulley (1"1/16 als ik me niet vergis) en ff wat moed om met behulp van de startmotor de pulley los te draaien, maar het werkt wel super!
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:45
door Raynger
hier wat foto's van mijn acties
Re: Vervangen klepstoters, nokkenas en distributieketting V8
Geplaatst: za 23 jan 2010, 23:30
door ErikRRCV8
Beste Bart,
Tandwielen (die maar op 1 manier op de krukas en nokkenas kunnen) zijn gemerkt. In beide zit een gaatje/merkje. Deze moeten als het ware tegen elkaar aan staan --> richting elkaar wijzen, dus krukastandwiel merk aan de bovenkant en nokkenas aan de onderkant. Voordat je de ketting eraf sloopt kijk even of het nu ook zo is. Je kunt evt de krukas met een sleutel iets rond draaien (zo kun je gemakkelijk zien of de kentekens nu ook op deze positie zitten).
Verbruik met een 3.9 nokkenas zal niet echt afnemen, maar je krijgt wel iets meer power Je kunt ook kiezen voor kent camshafts, deze zijn super en duur. Dus een gewone 3.9 of scherpe 3.5 bij bv een budgetparts is prima. Bel hun maar eens om te kijken wat de kosten daarvan zijn en dan moet je zelf bepalen of je het waard vindt
Toen mijn blok open lag ben ik totaal geen sludge tegen gekomen. Handig is om (ben ff de naam kwijt) filtertjes die met een slang aan de klepdeksel en blok zitten schoon te maken. Als deze verstoppen kunnen niet alle gassen goed ontsnappen en zal er ook sludge opbouwen. Mbt schoonmaak, gewoon voorzichtig beetje olie lap die niet rafelt.
Mbt timing, markeer wel het één en ander. Mocht je alles vergeten zijn dan is het nog niet echt heel erg ingewikkeld om de timing te checken.
- zorg dat zuiger 1 (rv als je met je buik tegen de bumper staat) boven staat. (makkelijk checken, stokje in gat van bougie en krukas draaien). Dit is TDC, check wel of dit de compressieslag is, als dat niet het geval is, 1x doordraaien tot hij weer boven is. (check stand inlaat / uitlaat kleppen om te kijken of het de compressieslag is)
- op dit moment moet je geeft je pulley TDC aan. Nu moet je met de ontsteking ervoor zorgen dat hij op cyl 1 staat.
Zou dan allemaal goed moeten zijn. Mocht hij echt niet willen starten dan kan de motor in de verkeerde slag staan en moet je ontsteking eruit halen, krukas draaien totdat hij weer op TDC staat en ontsteking weer op 1 zetten, staat nu wel op de compressieslag. Starten maar
Mbt oliedruk meten, zijn simpele universele setjes voor. Een garagebedrijf kan dit ook in 3min voor je doen.
Succes ermee!