Pagina 1 van 1

samengesteld blok?

Geplaatst: za 23 jan 2010, 11:59
door Roland88
Mijn 2.25 benzinemotor waaraan ook LPG is toegevoegd heeft een beetje een vreemde samenstelling. Ik heb namelijk helemaal geen olievulpijp/dop. Ook heb ik er een thermostaat in zitten die bij de 6 cylinder uitvoering hoort. Dat zijn dus twee vreemde zaken. Motortje loopt verder prima hoor, maar ben gewoon benieuwd hoe een en ander is intstaan. Nu schijnt mijn bolide (bouwjaar '77) het grootste deel van zijn leven in Italie te hebben doorgebracht waardoor deze auto met andere inzichten onderhouden is?

Uit de bovenste pakking van de thermostaat maak ik op dat het om <edit> een huis van een 5 maal <edit> gelagerd blok gaat (?). Uit een andere prik maak ik op : 'lange olievulpijp, zijkant van het blok. Pijp afgesoten met schroefdop. Carter ontluchtingsdop op kleppendeksel.'
Zoals ik al zei ontbreekt deze vulpijp. Waar die pijp hoort te zitten, zit bij mij een blinde plaat. Kan het zijn dat daar ooit een oliekoeler heeft gezeten die na import in Nederland eraf is gehaald?

Wat betreft olievuldop:
Nu wil ik toch wel graag een normale vuldop plaatsen. (beetje gedoe om iedere keer de breatherfilter eraf te halen, borgboutje slijt ook nogal.) Wat is wijsheid, op het blok een vulpijp plaatsen of een ander kleppendeksel met olievuldop?

Wat betreft de thermostaat:
Heeft de 6 cylinder thermostaat de juiste specs voor de 4 cylinder? Of is deze ooit geplaatst omdat er wellicht ook een oliekoeler gezeten heeft? Of heeft het met de LPG maken die wat heter verbrand? Is het slim om weer een standaard thermostaathuis te plaatsen?

Dank alvast voor ieder inzicht op deze duistere zaken. Moet nu teveel aanames doen. De quote "assumption is the mother of all fuck ups" uit Navy Seals echoed iets teveel door m'n hoofd nu

Cheers,
Roland

88 - Serie III

banner.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90f8d3fa4b87bf5a3679f49b85470cb4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rolandprinsen.nl%2Fimg%2Fbanner.jpg', 'http://www.rolandprinsen.nl/img/banner.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rolandprinsen.nl%2Fimg%2Fbanner.jpg', '', 10642487, 600, 600, 'Loading image ...', false);



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 18:11 door Roland.

Re: samengesteld blok?

Geplaatst: za 23 jan 2010, 12:08
door Margriet
misschien hier even kjken voor het verschil tussen de motorblokken?

landrover wiki 3 of 5 x gelagerd blok?

ik zou er trouwens een vulpijp opmaken, als ie zoveel olie verbruikt dat je zelfs je borg boutje verslijt dan zal ook wel een beetje druk opbouwen in zijn carter en die moet er wel uitkunnen anders komt de olie langs de bouten en moeren en de pakkingen naar buiten (net als bij mij )

groeten margriet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 11:15 door Margriet.

Re: samengesteld blok?

Geplaatst: za 23 jan 2010, 16:31
door Roland88
Zie net dat ik de nummers van de pakkingen door elkaar heb gehaald. Maar het blok is voor zover ik onder de smurrie kan ontdekken 3 maal gelagerd. (Dank voor de link Margriet) Hoe dan ook, de pakking zal wel komen omdat er kennelijk een thermostaathuis van een 6 cylinder op zit.

Maargoed de hamvraag blijft: andere klepdeksel of vulpijp op blok? (Pijp klinkt wel logisch ja. Hij perst er lustig op los....)
Plus orginele thermostaat(huis) plaatsen of laten zoals het is (6 cylinder thermostaat)?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 15:33 door Roland.

Re: samengesteld blok?

Geplaatst: za 23 jan 2010, 16:45
door Margriet
ik zou die thermostaat laten voor wat het is. waarom zou je de vervangen? volgens mij maakt het ook niet uit. denk dat het ook een 82 graden thermostaat is. misschien gaat ie wat verder open als een gewone maar dan zal ie ook wel sneller dicht gaan omdat de temperatuur eerder is gezakt. dus lijkt het mij dat het niet uit maakt.

ik zou echt gaan voor de montage van een vulpijp. als je die carterontluchting dichtmaakt kan ie zijn druk niet kwijt. die zit er niet voor niets op anders komt de overdruk er op plekken uit die jij niet wil. vooral bij oude motortjes als de onze lijkt me dat best belangrijk.

ik neem aan dat je met breather die blauwe dop met die sleufjes rondom bedoeld?
je kan er ook eens zo'n zwarte dop op maken waar een slang op kan, dan word alles niet zo vettig onder je motorkap.

Re: samengesteld blok?

Geplaatst: za 23 jan 2010, 18:00
door bultebroeser
hoi ronald

ik zou gaan voor de olie vul pijp dan verandert er niet aan de kleppen deksel en het is makkelijker olie bijvullen

wat betreft de termostaat laten zitten

andre

Re: samengesteld blok?

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 17:06
door bowy
Ik zou gewoon even snel een ander kleppendeksel plaatsen. Heb ik trouwens nog wel liggen. Mag je afhalen voor een paar zakken drop.

Gr Bowy

Re: samengesteld blok?

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 21:06
door Roland88
Ha Bowy,
Als het een beetje aan te rijden is klinkt dat als een deal. Ik stuur je wel even een priveberichtje met mijn 'where and abouts'.

By the way Hollandse of Engelse drop? (you never know met Landroverrijders )

Cheers,
Roland