Pagina 1 van 1

Geen km-heffing bij 'nee' ANWB (update)

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 16:08
door vossehoff
De kilometerheffing komt er niet als de ANWB de plannen afwijst. Minister Eurlings (Verkeer) heeft al eerder gezegd dat draagvlak voor hem belangrijk is. Hij scherpte dat vandaag na afloop van de ministerraad aan. De ANWB wil zijn leden raadplegen over de kilometerheffing. Morgen zal de ANWB zijn visie op het wetsvoorstel van Eurlings aan de eigen bondsraad voorleggen. Onderdeel daarvan is een referendum onder de vier miljoen leden.

Eurlings zei dat de steun van de ANWB voor hem erg belangrijk is. "Dat is meer dan een meerderheid in de Tweede Kamer. Als de gemiddelde automobilist er tegen is, komt de heffing er niet."
[nos.nl]

Uit een ander artikel:

Hij vertelde er wel bij dat automobilisten bij een 'nee' er rekening mee moeten houden dat zij dan wel eens meer kunnen gaan betalen voor het gebruik van hun auto. In het kader van de bezuinigingsoperatie van het kabinet bestaat de mogelijkheid dat plannen voor de zogeheten tolpoorten weer ter tafel komen. "Dat betekent extra betalen. Een extra heffing boven op de huidige belastingen", waarschuwde Eurlings. Bij zijn plannen voor de kilometerheffing gaat de gemiddelde automobilist er geen cent op achteruit.

gr Niels (dienahetdoorrekenenvanzijndefenderzekerwetenNEEgaatstemmen)

Update: stem hier JA of NEE! [www.anwbledenpeiling.nl]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 21:09 door vossehoff.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 16:23
door Bob met Piet
Dan ben ik geen gemiddelde automobilist!
Ga er flink op vooruit.................................................................... meer betalen bedoel ik dan en dan mag ik blij zijn dat mijn roetmonster over 5 maanden belastingvrij is.
Ik snap niet dat ze met een stalen gezicht kunnen zeggen dat je er geen cent op achteruit gaat of ik kan niet rekenen. Laten we het maar op het laatste houden.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('1fd75bd5eac39e4c4ad02a23de78218a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10637595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 16:23
door Frans Mien Mesjien
Zoals ze nu die kmheffing hebben verzonnen is het oneerlijk en echt weer Nederlands. Als iedereen hetzelfde bedrag zou gaan betalen, zonder onderscheid in soorten en leeftijd van voertuigen, dan is het eerlijk.
Ik stem ook NEE.
En Kameel Pleurlinks houdt wel van dreigementen zo te lezen.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 16:34
door Boelo
Ja wat een dreigement idd. Wie in energieklasse A of B rijdt, of gaat rijden, betaalt niet meer dan in de huidige situatie, mits je ongeveer geen kilometers maakt, in alle andere gevallen (ik denk zo voor de meeste automobilisten) betaal je (fors) meer. Kan me hier echt boos over maken



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 18:01 door Boelo.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 16:50
door G-men
Hmm, voor de Peus ging ik er eigenlijk wel op vooruit, dat ding staat bijna alleen maar voor de deur. En het principe dat de vervuiler betaald is niet onredelijk. Het moet echter wel in verhouding blijven, en dat is dit niet meer.

Gezien het gedrocht wat het gaat worden en en mijn vaste overtuiging dat de overheid dit soort complexe projecten niet goed kan uitvoeren (noord-zuid lijn, HSL, OV chipkaart) zonder er vele malen meer belastinggeld in te steken ena lles duurder te maken gaat het toch een nee worden. Laatste nieuws was dat er 47 ambtenaren en 250 consultants mee bezig waren...... ze leren het echt nooit....

Bovendien is het het begin van een ongebreidelde lastenverhoging; Als je zoiets hebt is het zo ontzettend simpel rijden duurder te maken..... een verleiding die geen regering kan weerstaan.

Dus ook voor mij wordt het nee.

G

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 17:27
door Eli Geefhuizen
Bob, je snapt niet dat ze het met een stalen gezicht kunnen zeggen?
Een politicus liegt al als hij goede morgen zegt, maar ze vergissen zich nooit want vergissen is menselijk!
In een tijd als nu waar de regering met een crisis heeft te maken zullen ze zeker een verandering in het belastingstelsel bedenken die voor ons niet duurder wordt en hun alleen maar geld gaat kosten, als je dat geloofd, waar droom je dan 'snachts van.
Groeten en een fijn weekend, Eli

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 18:04
door Bob met Piet
En dan te weten dat er nog een heleboel landen gaan komen waar ook de democratie ze door de strot wordt geduwd. Nog meer graaiers en hebben-hebben-hebben mensen (maar met een stalen gezicht)
ps: ik droom van een laro die niet kapot gaat

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('013f228da3e903271bdcb57cdaa3d5b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10638423, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 20:00
door Marijn & Simba
Ach, ik laat meneer Eurlings lekker dreigen. Het Duitse systeem is nog redelijk eerlijk.
Je betaalt hier aan de pomp 10 cent per liter meer voor diesel dan in Nederland. das echt betalen voor wat je rijdt.
Tot 120gr/km CO2 betaal je 120 euro per jaar, en verder voor elke gr/km erbovenop nog eens 2 euro.
Een Defender Td5 heeft 290 gr/km CO2 en daar betaal je dan net 460 euro/ jaar wegenbelasting voor.
in 2012 wordt de grens 110gr en daarna 100gr/km. Dus je gaat wel meer betalen, maar ja, over 2 jaar heb ik allang weer een zuinigere auto.

In de oude situatie (tot 2009) zou ik voor een Defender met een 2.5l dieselmotor iets van 375 euro per jaar betalen.

Met andere woorden, waarom dure kastjes en tol gaan heffen, als je het mensen gewoon aan de pomp kan laten betalen?
Uitstoot van CO2 hangt direct samen met brandstofverbruik en dus reken je af bij de bron... Die Duitsers hebben het gewoon _écht_ véél beter bekeken.

Als lid van de ANWB heb ik nog wel medelijden met de inwoners van Nederland, dus ik ga ook NEE stemmen.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3aeab73b57f2401fc21e4d31b3db70c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10639103, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 21:09
door Eric&Betty Boop
Veel mensen hebben het er steeds over dat het zo eerlijk is om de houderschapbelasting in de brandstofprijs te stoppen maar dat betekent dan wel dat mijn bijna belastingvrije 110 opeens niet meer belastingvrij is als hij 25 wordt.
Ik ben hier dus geen voorstander van,kan ik netzogoed een bultneus kopen,dan ben ik waarschijnlijk nog goedkoper uit want die verbruikt minder diesel als mijn 2,5TD en ik hoef hem dan niet te restaureren.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7b7cc93ad27ad8fd81299ba832fcfcb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10639490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('246357660bca446ee424a6a18d19554f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10639490, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 20:14 door Pepé le Pew&Porky Pig.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 21:15
door pp!
tja, ik ben het er ook niet mee eens, maar ik ben dan ook geen ANWB lid, dus mijn wensen worden terzijde gelegd, of de KNAC moet er ook onder gelden??
en ik ga er met mijn klassiekers welke wegenbelastingvrij zijn niet op voor-of achteruit, maar het gaat mij om de gedachte erachter: Big brother is watching....

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 23:40
door paul be
Toch opvallend dat eurlings deze weg kiest, ANWB beslist... zou ie zelf voelen dat er iets niet klopt? Normaal zou zo 1 het er gewoon doorduwen, een volgende ruimt de rotzooi wel op. Ik snap het niet. Maar voordeel is dat het tegengehouden kan worden ,dat wel.

defender 110 300TDi

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 00:09
door Pekinees
En waarom moet ik in mijn SIIa van '64, dus belastingvrij, ook zo'n 'Big Brother' doosje?
Nee, vriendje Eurlings ziet verkiezingen aankomen en probeert zich populair te maken, door ons te laten denken, dat hij naar ons luistert.

Keep on dreaming

Rien

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 00:25
door Eric&Betty Boop
Als het rekening rijden doorgaat krijgen de belastingvrije auto's geen kastje hoor Rien.(Dit staat ook in het wetsvoorstel)
Stoppen ze de houderschapbelasting in de brandstofprijs dan mag je wel mee betalen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a8bc0ebe2ae4224723894f130e9db0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10641283, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('14a2e0d9d291bf5ece92ad02f5a63219', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10641283, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 00:52
door G-men (Gargamel)
Iedereen roept idd dat het dan maar in de benzine/diesel moet; maar dat is niet echt realitisch. We zeuren al over het kwartje van kok van 10 jaar geleden........ lol.
De brandstofprijzen in Nederland zijn al bijna de hoogste van Europa door de accijnzen en als je daar alle vaste lasten in wilt verrekenen, dan wordt het vanaf Utrecht al lonend om in duitsland te gaan tanken.....

Daarnaast heeft de overheid het probleem dat de auto's steeds zuiniger worden; en sommige (electrisch) zelfs helemaal geen brandstof gebruiken. Wel milieuvriendelijk, maar dat levert niets op.....
Ergo, het meer van belastinginkomsten op (motor)brandstof dreigt op te drogen en men is op zoek naar een andere methodiek om de inkomsten te garanderen. Iets dat dus ook de electrische auto's belastbaar maakt, er is zowiezo al gezegd dat het "gratis"rijden met deze wagens eindig is.
Het GPS systeem bied de overheid veel voordelen : Elke km wordt belast, prijs per km verhogen is kinderspel, en de locatiegegevens zijn beschikbaar. Officieel niet voor de opsporingsdiensten ; maar dat is een kwestie van tijd !
En natuurlijk ben je ook via je GSM te volgen; maar dat is wel iets anders... die kun je uitzetten.

G




Pepé le Pew&Porky Pig Schreef:
-------------------------------------------------------
> Veel mensen hebben het er steeds over dat het zo
> eerlijk is om de houderschapbelasting in de
> brandstofprijs te stoppen maar dat betekent dan
> wel dat mijn bijna belastingvrije 110 opeens niet
> meer belastingvrij is als hij 25 wordt.
> Ik ben hier dus geen voorstander van,kan ik
> netzogoed een bultneus kopen,dan ben ik
> waarschijnlijk nog goedkoper uit want die
> verbruikt minder diesel als mijn 2,5TD en ik hoef
> hem dan niet te restaureren.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 01:05
door Eric&Betty Boop
Dat met zo'n kastje de "locatiegegevens"beschikbaar zijn maak ik me totaal niet druk om.
Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb al sinds 2005 ofzo precies zo'n kastje in de vrachtwaggel voor de Duitse tol en ik moet zeggen dat dat prima functioneerd.
Die Duitser zeiden toen dat ingevoerd werd ook dat die gegevens niet openbaar zouden worden om verkeersovertredingen enzo te kunnen konstateren en dat gebeurd ook niet.
Ik ben tenminste nog nooit achteraf bekeurd en ik heb er ook nog nooit van gehoord en geloof me die chauffeurs zijn net een stelletje oude wijven dus als zoiets gebeurd dan gaat dat als een lopend vuurtje in de rondte.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76260bd44d97dd6a5cf9e193d0875aa0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10641494, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('94287619fd181056f51f1b2f68e61f2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10641494, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 09:33
door ds23man
Hopelijk gaat het niet door, met mijn disco op grijs kenteken ga ik namelijk meer betalen boven de 22.000 km per jaar! Hoezo lastenverlichting voor ondernemers!

Groet Gerhard

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 10:31
door Erik Vos
Eric :


wil je onze beroeps groep niet zo naar beneden halen

chauffeurs zijn net een stelletje oude wijven

Groet Erik vos

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 10:56
door Madcap
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 10:59
door Erik Oosterhof
je kunt ook stemmen bij de telegraaf [bco.dubinterviewer.com]

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 11:07
door Roland88
Ja de overheid (wij dus met z'n alle) ziet in dat alle miliieumaatregelen negatief uitpakken voor de schatkist. En metname electrisch rijden, waar het natuurlijk allemaal naar toe gaat, creeert een scheve situatie.

De nu nog dure electrische auto's zullen als eerste door de meest draagkrachtige gereden gaan worden. (Ja meneer Crooymans gaat zelfs hele sexy electrische sportwagens op de markt brengen...) En tja, die groep zou dan ineens amper nog accijns op brandstof etc. hoeven te betalen. Moet je opletten wat dat voor discussies gaat opleveren.

Dat het kastje ons in de maag gesplitst wordt om zogenaamd de files te bestrijden is natuurlijk klinklare onzin. Als het Eurlings ernst is zou hij toch echt extra asfalt moeten aanleggen plus degelijke toe en afritten. Ook het plan om een aantal Supersnelwegen aan te leggen kan in dit verhaal helpen. (al dan niet met tolpoorten...)

Door de decennia heen is vooral duidelijk geworden dat gedrag van automobilisten maar moeilijk te beinvloeden is. En dat kastje zal dat gedrag ook niet wezelijk gaan beinvloeden. Immers die extra euro's hoef je niet direct af te rekenen. Zo'n tolpootje doet dat wel en zal dus werkelijk gedrag beinvloeden. Zo'n tolpoortje is wat het fileargument dus veel zinvoller. (en wat een nono ben je als minister als je dit als minister als dreigement op je volk loslaat)

Persoonlijk ben ik fel tegen het invoeren van het kastje van Eurlings. En dan met name omwille van privicy. Ze kunnen roepen wat ze willen dat het niet voor opsporingstaken gebruikt zal worden, maar een paar kabinetten verder en de vlag kan er wel eens heel anders bij gaan hangen.

Het enige gebruik van het kastje kan wat mij betreft zijn tbv zakelijke rijders. Immers zij willen met de belastingdienst (lees, ons aller geld) iets af rekenen, daar kan ik me dan bij voorstellen dat dat via zo'n kastje kan. Enige verantwoording is in deze best op z'n plaats, toch? Dat heeft dan ook het voordeeel dat dat de kilometerregistratie voor deze groep makkelijker maakt.

Maar in de privesfeer moeten we wegblijven van enige staatsregistratie. Je zal je anders alleen nog maar op de fiets werkleijk vrij kuinnen voelen. Een gevoel van vrijheid is toch iets waar iedereen af en toe behoefte aan heeft? En wat mij betreft kan ik dat zelfs doorredeneren op het landroverrijden: het hebben van de mogelijkheid om van de gebaande wegen af te wijken.

Bedenk me ineens dat een landrover ook ideaal is om een tolpoort te ontwijken


Cheers,
Roland

88 - Serie III

banner.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a023266c388463a5ad7ebb611179eeba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rolandprinsen.nl%2Fimg%2Fbanner.jpg', 'http://www.rolandprinsen.nl/img/banner.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rolandprinsen.nl%2Fimg%2Fbanner.jpg', '', 10642289, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 12:40
door Marijn & Simba
Ho STOP Gerard, DIESEL is in DUITSLAND momenteel 10 eurocent duurder dan in Nederland.
Het zal de meesten veel-rijders dus niet lonen om in Duitsland te tanken. Ik tank zelfs altijd in Nederland, dat scheelt me 1 tank diesel per maand....

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d4fb036f63c83539bfeeb3089d10225', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10642694, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 12:44
door Marijn & Simba
En dat is uiteindelijk het doel ook. Door jou te "dwingen" zuiniger te rijden door de brandstof duurder te maken.
Ik heb er ook over gedacht om de 109 eruit te doen en een 110 Td5 te kopen. Dat zou volgens het Duitse systeem veel gunstiger zijn als je em veel gebruikt. Maar bij weinig rijden schiet je er niets mee op.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efec27237d65147972becd8f703d31cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10642705, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:24
door Ray '99 Disco
Hallo roland, ik vind het een beetje kort zichtig om te zeggen dat alle zakelijke rijders wel bespioneerd mogen worden en de prive personen niet.

Ik betaal namelijk gewoon mijn hele bijtelling om van dat geneuzel met KM af te zijn en ik vervolgens gewoon ook als prive persoon in mijn LR kan rijden.

Maar in die prive KM wordt ik dan ook gevolgt ja!

Kastjes zijn zowie zo een slecht idee.
In de accijnzen ook want dan kan je straks niet meer de auto rijden die je leuk vind omdat je straks de brandstof niet meer kan betalen
en rijden we allemaal in zo'n priuts bak.

laat ze de wegen maar aanpassen naar frans model met goede snelwegen met tol en redelijke alternatieven. Lange passages langs steden aan de linker kant en de paralel weg met de afritten voor die gene die er locaal moeten zijn.
Beetje zoals de A12 bij utrecht, vanuit denhaag kan je links aanhouden en heb je weinig last van in en uitvoegend verkeer wat bij utrecht moet zijn en vervolgens een paar KM later weer pas de paralel baan bij de hoofdrijbanen voegen.
Dit systeem zou veel beter, uitgebreider en verder door gevoerd moeten worden bij alle grote steden en andere knel punten.

Daar betalen we met z'n allen miljarden belasting voor dus laat ze de wegen ook maar eens goed aanpakken.
En geen gezeur van: we moeten auto rijden niet aantrekkelijker maken.
500.000 auto's in de file is nog altijd slechter dan 600.000 die gewoon door kunnen rijden.

Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn en het OV schrikbarend duur is blijven de mensen toch auto rijden.

Ik zeg ook NEE, (al ben ik geen ANWB lid)

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:25
door Ray '99 Disco
Hallo roland, ik vind het een beetje kort zichtig om te zeggen dat alle zakelijke rijders wel bespioneerd mogen worden en de prive personen niet.
Ik betaal namelijk gewoon mijn hele bijtelling om van dat geneuzel met KM af te zijn en ik vervolgens gewoon ook als prive persoon in mijn LR kan rijden.
Maar in die prive KM wordt ik dan ook gevolgt ja!
Kastjes zijn zowie zo een slecht idee.
In de accijnzen ook want dan kan je straks niet meer de auto rijden die je leuk vind omdat je straks de brandstof niet meer kan betalen
en rijden we allemaal in zo'n priuts bak.
laat ze de wegen maar aanpassen naar frans model met goede snelwegen met tol en redelijke alternatieven. Lange passages langs steden aan de linker kant en de paralel weg met de afritten voor die gene die er locaal moeten zijn.
Beetje zoals de A12 bij utrecht, vanuit denhaag kan je links aanhouden en heb je weinig last van in en uitvoegend verkeer wat bij utrecht moet zijn en vervolgens een paar KM later weer pas de paralel baan bij de hoofdrijbanen voegen.
Dit systeem zou veel beter, uitgebreider en verder door gevoerd moeten worden bij alle grote steden en andere knel punten.
Daar betalen we met z'n allen miljarden belasting voor dus laat ze de wegen ook maar eens goed aanpakken.
En geen gezeur van: we moeten auto rijden niet aantrekkelijker maken.
500.000 auto's in de file is nog altijd slechter dan 600.000 die gewoon door kunnen rijden.

Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn en het OV schrikbarend duur is blijven de mensen toch auto rijden.
Ik zeg ook NEE, (al ben ik geen ANWB lid)

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:31
door Alex aka Grizzly
blijf lachen met ............

[www.lrch.nl]

ik heb de volgende vraag gesteld aan onze vrienden ( ANWB )

Ik ben niet de eerste en zeker niet de laatste die deze vraag stelt "waarom de kmheffing niet in de brandstofprijs stoppen" en het antwoord van u stelt mij zeer teleur.

Kan de overheid niet beter de brandstofprijzen verhogen?
Betalen naar gebruik via verhoging van de brandstofaccijns lijkt een goed en veel eenvoudiger alternatief, maar het heeft ook nadelen. Als de bestaande vaste belastingen in de brandstofprijs worden verrekend, gaat de literprijs fiks omhoog. Het prijsverschil met omringende landen wordt daardoor groot, waardoor veel mensen over de grens gaan tanken. Ook is het dan niet mogelijk om aparte tarieven te berekenen op drukke plaatsen en tijden. Het doel van de kilometerprijs is om naast eerlijke lastenverdeling ook verbetering van milieu en bereikbaarheid te realiseren.

Ik zal uw antwoord van mijn kant bekritiseren.

"Het prijsverschil met omringende landen wordt daardoor groot, waardoor veel mensen over de grens gaan tanken"
- ( Eigenlijk een inkoppertje kwartje van Kok?? ).
- De mensen in de Randstad zullen niet zo snel naar Duitsland of Belgie rijden omdat de brandstof daar goedkoper is terwijl de kmheffing bedoeld is de files te verminderen ( welke voornamelijk in de randstad voor komen toch? )
- Ook moeten we niet vergeten dat de toeristen ( welke het verlies van de Nederlander die in het buitenland gaat tanken weer goed maakt ) net als in vele andere Europese landen gaan mee betalen voor het gebruik en het vervuilen van onze lucht ( is toch ook een doelstelling milieu?? ).

"Ook is het dan niet mogelijk om aparte tarieven te berekenen op drukke plaatsen en tijden"
- Kunt u als organisatie de garantie geven dat dit inderdaad gaat gebeuren dat mensen die op het platteland wonen minder gaan betalen dan mensen in de Randstad? aan gezien we toch wel kunnen concluderen dat daar de meeste files voorkomen of krijgen wij straks in Zeeland te horen dat we hier ook files kennen in het zomerseizoen en dat we daarom ook in het hoge tarief vallen?
- En wie bepaalt waar het goedkoper of duurder is??

" Het doel van de kilometerprijs is om naast eerlijke lastenverdeling ook verbetering van milieu en bereikbaarheid te realiseren."
- Lastenverdeling komt nog meer tot zijn recht als je de heffing in de brandstofprijs zet ( wie veel rijd wie veel betaald ) ook onze buitenlandse gasten ( toeristen, arbeiders ed )
- Milieu klinkt goed maar voor sommige mensen is het onmogelijk om op een andere manier te reizen dan met de auto vanwege het vaak ontbreken van openbaar vervoer of erg lange reistijden.
- Al het geld dat nu al in dit prestige project is gestopt had men beter in het milieu kunnen stoppen maar ja zolang er nog ministers en organisaties zijn die prestige belangrijker vinden dan de files en het milieu zullen we hier nog wel ettelijke miljoenen inpompen voor we tot inzicht komen.

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:35
door Alex aka Grizzly
uitzetten van je gsm heeft geen invloed of je te volgen bent ja of te nee alleen als je je simkaart eruit haalt ben je niet te volgen

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:37
door Ploertje
Van mij krijgen ze ook een dikke NEE

Ik zie ook meer in het Duitse systeem. Voor de mensen die nu belastingvrij rijden zou er wel een goede overgangs periode moeten komen.

Eerlijk is eerlijk, als je gebruik maakt van de weg dan moet je betalen. Heb je een auto als hobby waar je weinig mee rijdt, dan betaal je ook weinig. Maar als je de auto ook voor vele woon/werk verkeer KM's gaat gebruiken dan is het terecht dat hiervoor ook gewoon voor betaald moet worden.

Richard

( Stoere mannen eten geen honing................die kauwen op bijen ! )

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:48
door Roland88
Hallo Ray, geheel met je eens.
Ik haal het punt van de zakelijke rijders alleen als enige pro aan die ik kan verzinnen voor zo'n kastje. Gemixt gebruik zakelijk/prive zal denk ik altijd een lastig verhaal blijven. Ergens moeter er in dat verhaal een controle middel worden gehanteerd. En op dat punt kan ik me voorstellen dat zo'n kastje dan uitkomst biedt.
Blijf overigens gewoon voorstander van een geheel nee wbt zo'n kastje.

(bedenk me nu dat het juist bevorderen van gemixt gebruik zakelijk/prive direct zal leiden tot een slanker wagenpark in Nederland. Maargoed ook met dat beleid zou de overheid een dief van z'n eigen schatkist worden. Ze roepen wel dat ze dat zouden willen, maar geven er vervolgens maar weing praktische invulling aan)

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 16:38
door jos
Voor mij een JA.
heb meerdere auo's. een voor normaal, 110 voor vakantie 109 voor terreinrijden en voor rommel etc. Betaal voor bezit en rij er maar 1 tegelijkertijd. dus km heffing alleen als ik rij dus veel goedkoper.
jos

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 19:24
door bas88pickup
Zo, dan is de auto waar je het meest in rijdt waarschijnlijk heel nieuw en schoon, en zeker geen Land Rover.....Of ben jij bereid om 20 cent per kilometer te betalen, Tjee, dream on, het word niet goedkoper alleen maar duurder. snuffel maar eens op I-net, en informeer jezelf eens goed...

TEGEN dus.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 20:16
door LaroLoos
Het milieu verhaal is klinklare nonsense!
De files gaan niet worden opgelost!

Leegkloppen van uw portemonnee, dat is het idee. Waarom zoveel geld investeren in een dergelijk systeem?

Wegenbelasting afschaffen, kwartje van Kok eraf, accijns verlagen tot een normaal bedrag, en vervolgens een normale toeslag op de brandstof voor gebruik van de weg.

(en toch gaan er weer mensen op de PvdA en consorten stemmen bij de volgende verkiezingen.....................)

Ivodiehetnietzoopheeftmetdiekliekdieindenhaagzit

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 20:48
door Alex aka Grizzly
al 1x een mail gestuurd naar de ANWB met mijn mening over de km heffing krijg ik net de mail dat ik de poll maar in moet vullen maar die is niet bereikbaar!!!
meer mensen er last van dat de poll onbereikbaar is?
En ik denk dat mijn verhaal toch wel duidelijk is maar een antwoord is te veel gevraagd!!
En nu komen er mensen die zeggen dat ze het druk hebben om een ieder persoonlijk antwoord te geven maar daar geloof ik niet in.

Zit nu ineens te bedenken dat je ook dit verhaal als groep kunt inleveren maar dat is voor straks misschien en dan gelijk naar (tr)Eurlings sturen???

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:01
door Phillip
Ik vind het een slecht weekeinde voor de democtratie. Gaat nu een club mensen, die mogelijkerwijs alleen maar lid zijn van de anwb vanwege de wegenwacht, bepalen wat de regering gaat doen? Daarvoor ben ik niet naar de stembus geweest.

Ik ben voor de km heffing. Niet vanwege de files maar vanwege het milieu. Heel veel mensen laten zich alleen sturen door hun portemonnee en met het milieu gaat het niet goed. Bezwaren over privacy vind ik hypocriet. Heel veel mensen zijn op internet erg slordig met privacy-gevoelige informatie. Bovendien heb ik er wel vertrouwen in als men zegt dat alleen noodzakelijke gegevens worden doorgegeven (dus geen route e.d.).

Overigens weet ik dat ik 2 sterk vervuilende auto's heb. Door zo weinig mogelijk km''s te maken hoop ik dat te compenseren. De auto's zijn alleen voor hobby gebruik.

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:21
door vossehoff
Slordig zijn met je privacy is een keuze (zelfs met mobiele telefoons), de kilometertelling is echter een inbreuk waar je niet voor kunt kiezen omdat velen afhankelijk zijn van hun auto. Als je voor het milieu kiest voldoet het huidige systeem waarbij je minder wegenbelasting betaald voor zuinige kleine auto's prima (Toyato Aygo en klonen zijn bijvoorbeeld zelfs belastingvrij).

Persoonlijk vindt ik geld niet het hoofdprobleem, privacy vindt ik zwaarder wegen, maar dat neemt niet weg dat ik het vreemd vindt dat er gezegt wordt dat de meeste automobilisten minder gaan betalen terwijl de formules nog in de concept fase zitten (en voor het bedrijfleven zijn ze nog niet eens ontwikkeld).

Totdat ze met een helder verhaal komen wat mijn privacy garandeerd en aantoonbaar beter is voor het milieu stem ik gewoon NEE.

gr Niels

Website ledenpeiling

Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:24
door vossehoff
Stem hier JA of NEE! [www.anwbledenpeiling.nl]

gr Niels

Re: Website ledenpeiling

Geplaatst: za 23 jan 2010, 23:41
door vossehoff
Ik heb hem net even gemaakt .... wat is dit een slecht opgezette enquete zeg (hele stukken die dubbel kunnen worden opgevat en aanames van de toekomstige situatie als feiten presenteren in de vragen).

gr Niels



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 22:42 door vossehoff.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB (update)

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 00:20
door Hulk
Het is nog nooit zo goed gegaan met het milieu, cijfers liegen niet, maar leugenaars cijferen wel dus moeten we betalen.
Als er eens met beleid omgegaan zou worden met ons geld zouden die sukkels van Verkeer en waterstaat niet elke keer een prestige project hoeven neer te zetten (ja toch Neelie)
Ik ben tegen meer asfalt....... laten ze gewoon een groot deel van de wegen onverhard maken wordt het daar drukker en op het asfalt rustiger.
en als je zo voor het milieu bent verkoop dan je Land rover want ook een beetje vervuiling is vervuiling.
Overigens vind ik het een laffe enquette van Eurlings. zet een site op waar ELKE nederlander kan stemmen.

Vico van Hulk en Druppie

Prikpagina "In Tenebris Lucens"

Re: Website ledenpeiling

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 02:37
door Frans Mien Mesjien
Zeer misleidend allemaal. Ik heb dat ook te kennen gegeven bij de ANWB.
Waarom niet gewoon "Voor" of "Tegen" ?
Waarom overal maar argumenten bij zetten en ergens omheen draaien?
Maar goed, ik heb het ingevuld.
En dan morgen maar gauw veel kilometers maken, voordat ze duurder worden

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB (update)

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 10:20
door Larosaurus
Mij ligt nog vers in het geheugen het vorige " referendum" waarin ons gevraagd werd wat we vonden van Europa. Heb nou niet de illusie dat we hier input voor kunnen leveren, dit is het zoveelste stukje schijndemocratie. Als we een goede regering hadden, dan hoeft toch niet een clubje autofanaten het beleid te bepalen dat doe je zelf, beleid bepaal je vanuit een visie en niet vanuit een mening.
Meer dan genoeg hierover en hiervan.

Re: Website ledenpeiling

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 10:34
door Gretl
Je kunt geen JA of NEE stemmen..... snapt men dat nou niet?

Vind de enquete erg goed en zorgvuldig opgezet. Het gaat niet om voor of tegen, het gaat erom in een breed kader de gedachten van weggebruikers te peilen. Op basis daarvan wordt gekeken of er voldoende draagvlak is of men wil betalen per km of het huidige systeem wil handhaven, of de accijnzen aan de pomp wil aanpassen.
Feit is dat vrijwel alle NL's tegen elke verandering vorm van verandering zijn. Dat zie je door de gehele samenleving. Ook hier op het prikbord. Pas voor de grap de achtergrond kleur van het forum aan en de webmaster krijgt een enorme bak bagger over zich heen....

Wees blij dat je als ANWB-lid/weggebruiker mee mag denken over een kabinetsbesluit. Let wel: er zijn 4mio potentiele meningen te geven. Zeg nou zelf op welk kabinetsbesluit zijn de burgers direct zo betrokken gemaakt...? Referendum op Europa heeft ook z'n effect gehad. Da's nou 't mooie van een echte democratie.
Persoonlijk denk ik dat er in welke vorm dan ook een km heffing komt. De gebruiker/vervuiler betaalt is de basis voor vrijwel onze hele belastingstelsel. Het is een kwestie van tijd dat de MRB d'r ook aan gaat geloven.

Ben alleen wel benieuwd in hoeverre Camilleke een vent is en vierkant achter de mening van de weggebruiker gaat staan.....

Eind februari weten we meer.....

gr.
Toro

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 13:46
door hg van welie
Waarom km-heffing?iemand die veel rijdt kan beter via het tanken belast worden ,wie veel km maakt moet vaker tanken!

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 13:52
door vossehoff
En wie een zuinige auto heeft tankt minder en heeft zo voordeel (goed voor het milieu).

gr Niels

Auto fanaten (haha)

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 13:59
door LaroLoos
clubje auto fanaten; haha laat me niet lachen! heb je het clubblad van de anwb wel eens bekeken? De autokampioen is voor een doelgroep: mensen die rollators, rolstoelen, 45 km auto's en trapliften nodig hebben 9ja echt, 90% van de ads zijn voor die zaken)
Gaan die mensen nu bepalen of ik wel of niet ga betalen in de spits enzo?
De doelgroep gaat in het weekeinde met hun oude auto met fietsendrager op de knuppel naar de veluwe en lijkt me niet erg representatief voor de nederlandse bevolking (nochthans dat hoop ik )

Overigens gaat het milieu hier ook niets mee opschieten (zou het al zo zijn dat de auto idd een grote boosdoener is in dit geheel), het geld dat het gaat opleveren zal wel weer verdwijnen in onzinnige dingen.

Ivo

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 15:18
door japiek
Mee eens

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB (update)

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 15:27
door GeraRRCd
Ik ben tegenstander vanuit de gedachte dat hier een paar onderliggende zaken niet goed belicht worden:
- er is geen garantie dat de files opgelost worden
- er is geen garantie dat het systeem goed werkt (het is techniek en die kent zowieso faalmomenten) en de overheid is niet in staat om projecten op deze schaal goed uit te voeren
- er is geen garantie dat het systeem niet duurder zal worden op termijn (en eigenlijk weten we nu al dat de kosten alleen maar zullen toenemen)
- er is geen garantie dat milieu-effecten gerealiseerd zullen worden
Over dit laatste: het maken van een auto kost veel energie en natuurlijke bronnen (ijzer, plastics etc) die nooit in dit soort berekeningen meegenomen wordt. Aan het eind van de levensduur wordt een deel weer recycled, maar ook een deel zal op de afvalbelt terechtkomen, dus in het milieu. Met KM heffing wordt alleen het gebruik aangepakt, waardoor je meerdere auto's kunt bezitten voor meerdere doeleinden, maar dat is dus ook meer massa in het milieu (en let wel, mijn RRC is mijn 2e auto, gelukkig met een levensduur die meer dan 2x een gewone auto bedraagt).

Maar hoe zien de rekensommetjes eruit?
Huidige situatie:
aantal autos 4000000
gem wb/jr 480
gem kms/auto 15000
gem benzverbr 1:12
accijns opbr 0,65
inkomsten rijk 5.170.000.000

BPM
jaarlijks aantal 600000
gem BPM 5000
inkomsten rijk 3.000.000.000

totaal inkomsten huige situatie EUR 8.170.000.000

Nieuwe situatie
aantal autos 4000000
gem wb/jr 0
gem kms/auto 13000*
gem benzverbr 1:12
accijns opbr 0,65 (benzine blijft echt even duur als nu!)
Subtotaal rijk: 2.816.666.667
KM Heffing
aantal autos 4000000
gem kms/auto 13000
km tarief 0,16
inkomst kmhef 8.320.000.000
totaal inkomsten: 11.136.666.667

Noot: dit zijn inschattingen uit de losse pols!

Da's een interessante om mee te pakken; 3 miljard extra inkomsten.

* mogelijk effect als KM prijzing inderdaad lijdt tot minder KM's, zonder dit effect zou de overheid aanzienlijk meer kunnen binnenhalen.

Overigens kan je je afvragen of het eerlijk is om de beprijzing per km-gebruik uit te voeren: het totale wegennet ligt er voor iedereen, is voor iedereen te gebruiken en wordt door ons allen onderhouden en betaald (als het goed is dus door alle wegengebruikers). Het feit dat een bezitter kan kiezen waar hij heengaat, en dus gebruik maakt van de totale faciliteit (het wegennet) hoeft niet per se tot een prijsdifferentiatie te leiden, alsof dat eerlijker zou zijn. De prijsdifferentiatie zit immers al in de verbruikskosten (bezine/diesel) opgesloten.

Maar mijn grootste angst zit hem in de ongebreidelde drang van de overheid om ons zijn wil op te leggen en de methodes van prijsdifferntiatie: het hele milieulabel prijzenbeleid, dat alleen op CO2 uitstoot volgens laboratorium-data gebaseerd zijn, roept vraagtekens op. Jaren geleden is al in de duitse AMS een test gedaan over andere schadelijke uitstoot van auto's en toen bleek een mercedes 500 veel minder schadelijke uitstoot te hebben dan een klein fiatje.

1 ding is zeker: voor mijn werkgever zullen de lasten toenemen: ik rijdt 35.000 km per jaar zakelijk.
Voor mijzelf zou het gunstiger kunnen uitpakken, ik rij slechts 12000 km per jaar, een aanzienlijk deel in het buitenland tijdens de vakanties.

Daarom: volgens mij zou dit in een europees model afgestemd moeten worden, maar da's vast een brug te ver. Maar om nu miljarden weg te gooien aan een onbeproefd systeem is zeker een verkeerde keus op dit moment, dus voorlopig even houden bij het huidige, ook niet optimale, systeem.
Ik stem dus NEE.

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c5aad1bb267e52b0bc3b4b04591341f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10649662, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 16:27
door Marc-my-Words
Over hoe de vachtwagenrijders genoemd moeten worden laat ik me niet uit, maar ik zie een GROOT voordeel van zo'n kastje.
(En ik weet dat er vast een paar mensen zijn die het niet eens met mij zullen zijn.)

Namelijk een kilometer-beprijzing afhankelijk van je snelheid:
Rijd je 80 km/u betaal je minder als wanneer je 100 km/u rijdt, en zo verder voor daar waar je 120 km/u mag.
En rijd je harder als mag dan krijg je vanzelf de "toeslag" doorberekend*. Mag misschien een beetje big-brother lijken maar het zijn wel die klojo's die menen dat zij te laat van huis mogen en toch als eerste op hun werk zijn die iedere ochtend voor de files zorgen, al dan niet vanwege de ongelukken onderweg.
Gelijkmatig doorstromend verkeer is echt voor iedereen het beste.
* Goedbeschouwd is te hard rijden net zo onbeschoft als voordringen bij de kassa, of als eerste je bordje volscheppen en de rest met jouw restjes laten zitten.

Verder om vraagtekens te voorkomen: rijd je 100 of nog langzamer dan rijd je zuiniger als bij 120 -- de beprijzing moet toch ook het zuiniger rijden stimuleren als je de tariefering ziet althans zit dat er ook achter -- en rijd je in de file dan krijg je die kilometers ergernis tenminste voor een spotprijsje !!

En tenslotte, het grootste "Oude Wijf" is natuurlijk Eurlings.
Als hij nu echt ballen had dan verschool hij zich niet achter vage acties van betrokken belangenbehartigers, maar kwam hij met een eigen standpunt, een standpunt waar hij voor stond. En als hij nu echt iets aan de mobiliteit zou doen dan zou hij zorgen voor een adequaat openbaar vervoer en niet de halfzachte semi-geprivatiseerde bende die bij een beetje sneeuw (the wrong kind of snow) als oude wijven thuis blijven en/of stond hij z'n mannetje (ipv vrouwtje Huizinga) waar het gaat op het OV-chipkaart debacle.

Marc

Heuhh??

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 16:36
door LaroLoos
U is heel erg ernstig de weg kwijt en daar gaat geen TomTom u bij helpen.

Ivodievinddatderegeringgenoegmeekijktbijwathijdoet.

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 16:46
door Marc-my-Words
Niels,
Als het je om je privacy gaat moet je maar gaan fietsen: je rijdt toch immers met een kentekenplaat op je auto rond?
Als je in de trein stapt met een kortingkaartje zijn je gegevens ook bekend, en straks met die achtelijke OV-chipkaart is het daar nog erger.
De kilometer-beprijzing+kastje is in principe minder privacy gevoelig als je gekentekende auto, het kastje is ervoor om te kijken welk tarief er bij welke plek hoort, en daarna hoef je niet meer te doen als die kilometer-tarieven op te tellen (plaats en tijd zijn dan niet meer nodig), alleen als je twijfelt aan de eind-som kan je ervoor kiezen om je gegevens wel inzichtelijk te maken of zelfs permanent zo te houden.
Veel privacy-gevoeliger overigens zijn alle verborgen registraties, artikelen die je koopt die een spoor nalaten, je PIN-pas, je computer, je GSM, je rijbewijs en paspoort (nu ook met vingerafdruk -- heb je wel eens bedacht of en wat er gebeurt als iemand met jouw vingerafdruk gaat klooien), en dus ook de tracker in je auto.
Het belangrijkste waar ik ernstige twijfels bij heb is 1 de sturing die men met de tariefstelling wil realiseren (het is helemaal geen milieuwinst om vanaf morgen allemaal kilometers in milieuvriendelijke autootjes te gaan maken) en 2 de domme overgang: laat een en ander nu eerst voor de nieuwe auto's zonder BPM gaan gelden en als het dan blijkt te werken een ruime overgangstijd voor de bestaande auto's, dat maakt alles minder risico-vol en duidelijker/eerlijker.
Marc

Re: Geen km-heffing bij 'nee' ANWB

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 17:01
door GeraRRCd
Dit is inderdaad een slimmere methode om de zaak geleidelijk ingevoerd te krijgen:
- alleen nieuwe auto's worden voorzien van KMheffing unit, waarmee ook de BPM vervalt.
- bestaande auto's blijven voorlopig in huidig regime rijden

Maar hoe met de tariefstelling omgaan?
Alleen km-prijs, niet afhankelijk van CO2 of EcoLabel; dat zit al in de brandstof verwerkt. Of je nu in een electrische of in een benzine-auto rijdt, je maakt gebruik van dezelfde weg, en die wordt afgerekend. De milieuheffing zit al in de brandstof versleuteld, waarbij electrisch ongetwijfeld aantrekkelijker is vanuit kosten voor brandstof. Maar je hebt dan tenminste de keuze.

Moet er een verschil overblijven tussen diesel/benzine/lpg in het nieuwe KMheffings-systeem?
Diesel is zuiniger, lpg is schoner maar vraagt extra investering. Vanuit km-beprijzing zou het echter niet moeten uitmaken of je met diesel / benzine of lpg de km aflegt. Vanuit de gebruiker nu wel, lpg is veel goedkoper dan benzine.

Ik ben er nog niet uit, teveel onbeantwoorde vragen, dus ik ga nu niet Ja stemmen. Maar een betere overgangsregeling 'vanaf' zou een hoop vrees weghalen - en heldere antwoorden ook.

Re: Heuhh??

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 17:08
door Marc-my-Words
LaroLoos Schreef:
-------------------------------------------------------
> U is heel erg ernstig de weg kwijt en daar gaat
> geen TomTom u bij helpen.
>
> Ivodievinddatderegeringgenoegmeekijktbijwathijdoet
> .


Ivo,

Jij vindt zeker dat er nog minder snelheidscontroles moeten zijn?
en als er bij jouw wordt ingebroken dat er geen politie komt ....
Ik vind het nl eigenlijk net zo goed fout, of je je nu andermans eigendommen vergrijpt, of dat je onrechtmatig meent te mogen parkeren, te hard rijden in de openbare ruimte.
Verder lijk het mij ook heel eerlijk als die (met name Italiaanse en andere verwegge) vrachtauto's die bijna 100 km/u rijden direct afgerekend zouden moeten worden op die snelheid en tevens op de oneerlijke concurrentie: als je structureel 10% te hard rijdt dan is het niet gak dat je voor een lagere prijs kan vervoeren.
En tenslotte: (te) hard rijden en dus met name snelheidsverschillen maken de wegen "kleiner" - de capaciteit neemt daardoor beduidend af - nog afgezien van de files door ongevallen, te hard rijden kost door ongelukken ook jaarlijks vele levens*, en uiteindelijk is er ook nog eens de duidelijk grotere (milieu) impact door de hogere snelheden - Rijkswaterstaat berekent hoeveel herrie de weg maakt, als je dan eens weet hoeveel meer lawaaihinder er is door wegen, en wat dat "kost". * Er hoeft maar 1‰ achterlijk hard te rijden en je moet 100% van de tijd alert zijn.

Maar als je een betere eerlijker weg weet, ik laat me dat graag uitleggen (want ik heb geen TomTom).

Marc