Pagina 1 van 1
dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 08:51
door casper109
Prikkers,
Ik zit met een oud hardnekkig probleem. Mijn remvloeistof DOT3 word zwarter en zwarter. De auto remt overigens goed. Ik heb een fout gemaakt in het verleden door na complete vervanging van het hele remsysteem, behalve koperen leidingen, DOT4 gebruikt. Dit heeft er een paar maanden in gezeten en is toen vervangen door DOT3.
Ik heb de indruk dat de remcilinder cups niet aantasten door het eerdere gebruik van DOT4 maar zouden het mogelijk de flexibele slangen kunnen zijn die langzaam oplossen ondanks dat er nu DOT3 inzit?
Graag hoor ik jullie ervaringen waarvoor dank.
Casper109
Re: dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 12:39
door Frans Bonnes
Nee, dot 3 en dot 4 zijn gelijk wat samenstelling betreft.
Dot 4 is een verbeterde versie van dot 3 en zou geen invloed mogen hebben op het rubber van de leidingen.
fb
Re: dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 12:40
door Dennis101
Hangt er vanaf wat voor slangen het zijn, de rubber slangen van Nelson hebben hier geen last van.
Er zijn imitatie slangen die inderdaad langzaam oplossen en zelfs dicht kunnen gaan zitten, dit soort gevaarlijke slangen gebruik ik daarom ook niet.
Het wordt steeds belangrijker om goed uit te kijken welke onderdelen je koopt, steeds meer onderdelen zijn van zeer slechte kwaliteit en de kwalitatief goede onderdelen zie je steeds meer verdwijnen. Op dit moment is het al bijna niet meer te doen om de auto net zo betrouwbaar te houden als voorheen, tenzij je heel goed uitzoekt welke onderdelen je gebruikt.
Dennis B
Re: dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 13:31
door richard78
En toch hoor je veel gevallen waarbij de seals oplossen bij series als er DOT 4 word gebruikt ipv DOT 3.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28c3607f0cb928fcf3fdceb99e0591c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10629416, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 13:53
door Dennis101
Dat klopt en dat is ook zo als verkeerde onderdelen gebruikt worden.
DOT 4 remvloeistof bevat namelijk ook boorzuur-esters die de vloeistof agressiever maakt t.o.v. het gebruikte rubber dan DOT 3 waar dit niet in zit.
Voordeel van DOT 4 is dat het een langere standtijd heeft en een hoger nat kookpunt.
Dennis B
Re: dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 14:17
door richard78
Ik had inderdaad begrepen dat dit opspeelt bij de originele (vanuit de fabriek) remonderdelen of bij lagere kwaliteits vervagnings onderdelen. Nieuwe originele onderdelen zouden in principe dit euvel niet moeten vertonen.
Richard78
die binnenkort zijn nieuwe remmerij gaat bevestigen
Re: Nelson slangen
Geplaatst: do 21 jan 2010, 15:08
door casper109
Als ik die NELSON slangen zou willen kopen waar haal ik die dan?
Re: Nelson slangen
Geplaatst: do 21 jan 2010, 15:34
door Dennis101
Elke behoorlijke leverancier van Land Rover onderdelen zou ze moeten kunnen leveren.
Dennis B
Re: dot 4 en remslangen SIII
Geplaatst: do 21 jan 2010, 17:07
door bas88pickup
Een betere oplossing voor de remslangen zijn de flexibele leidingen van Goodridge, vaak goedkoper (zeker in de UK) dan de matige originele, en veel beter.
Zie bijvoorbeeld: [www.paddockspares.com]
Bas.