Pagina 1 van 1

Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 13:02
door Willem
Ik wil wat kabel aanschaffen om mijn auto te bedraden en twijfel tussen 2,5 en 4mm.

Het wordt gebruikt voor verlichting (werklamp, verstralers ed) en misschien later een compressortje of koelkastje. Volgens de berekeningen die ik hier eerder kreeg (waarvoor dank!) zou 2,5 mm volstaan. Maar ik koop het op de rol en twijfel of ik dan niet wat hoger ga zitten zodat het ook bij nog wat zwaardere toepassingen ook nog gebruikt kan worden. Vandaar dat ik twijfel over 4mm.

Voordeel van 4mm is dat er echt heel weinig warmte zal ontstaan en omdat ik meerdere paren wil bundelen is dat wel een voordeel.

Volgens mij ga je op een gegeven moment verlies krijgen door een te dikke kabel. Treedt dat bij 4mm al op?

Ik weet dus dat 2,5 nu voldoende zou zijn, maar de vraag is of 4mm echt te veel van het goede is of dat het past in de categorie: "baadt het niet, dan schaadt het niet".

Groet,

Willem
[www.landrover-defender.eu]

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 13:20
door bram-rrc
Verlies door een te dikke kabel??

Maar goed, zie link hieronder, onderaan het rijtje staat een link naar een tabel met kabeldiktes ivm wattage

[www.sanelco.be]

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 13:21
door Dennis101
Hoe laag de stroom door de geleider ook is, een dikkere draad zal nooit meer verlies geven als een dunnere zolang de lengte en het materiaal gelijk is.

2,5 mm2 is ruim genoeg voor bijna alle delen van de electrische installatie en voor diverse toepassingen zelfs al onnodig dik.
Alleen voor enkele delen zoals bijvoorbeeld de startmotor, accu aansluitingen, draden naar verdeelpunten/zekeringkasten en de dynamo heb je bedrading met een grotere doorsnede nodig.
Qua warmteontwikkeling hoef je jezelf geen zorgen te maken als je binnen de maximum stroom van de gekozen geleider blijft, want de temperatuurverhoging is in de berekening meegenomen.

Dennis B

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 13:43
door Nick
Ik heb voor mijn wagen 2 mm2 draad gebruikt en dat volstaat echt wel. Ik dacht me te kunnen herinneren dat 2 mm2 draad iets van 20 ampere aan kan dus je kunt heel veel dingen ermee bedraden. Voor aansluitpunten van accu naar startmotor en naar de zekeringkast zijn deze natuurlijk wel te dun, daar moet je iets dikkers voor nemen. Het is ook nog nooit te warm geworden bij mij dus ik denk dat het me 2,5 mm2 helemaal mee zal vallen.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 14:24
door Willem
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verlies door een te dikke kabel??
>
> Maar goed, zie link hieronder, onderaan het rijtje
> staat een link naar een tabel met kabeldiktes ivm
> wattage
>
> [www.sanelco.be]
> oep=1

Op basis van dit lijstje zou ik voor 100 watt aan verstralers uitkomen op 4mm. Aan gezien de reacties blijkt dat verlies niet zo'n issue is ga ik eea nog een keer goed op een rijtje zetten en dan een keus maken.

Bedankt!

groet,

Willem

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 14:50
door paul be
en beter niet de draad die in huizen gebruikt wordt, met een kern van 1 enkele draad.

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 15:51
door RufusXXL
Willem,

Lijkt me handiger om inderdaad eerst een plan te maken wat je nu wilt aansluiten en wellicht in de toekomst wil toevoegen. Het is al snel handig een tweede accu te plaatsen voor al je extra's. Daarnaast moet je denken aan relais, zekeringen en inderdaad draadlengte en dikte. Mijn ervaring is dat fatsoenlijk bedrading aanleggen en wegwerken best veel werk kan zijn dus beter in een keer goed:-)

Succes!

Robert

Re: Wanneer is kabel te dik?

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 16:22
door G-men
Als je echt alles mee wilt nemen moet je ook kijken naar het type draad, soepel (zoals in auto's) kan weer wat zwaarder belast worden als kabel met massieve kern. Die is zowiezo ongeschikt omdat hij door de trillingen gaat breken.
Ook is de lengte bij 12v van belang; omdat je dan al snel teveel spanningsverlies hebt; hetgeen bij 220v veel minder speelt.

Als vuistregel kun je 6 Ampere per vierkante milimeter aanhouden bij continu gebruik, en gebundeld met andere kabels.Bij kortdurende belasting kun je makkelijk 1 maatje lager nemen.

Voor een standaard 16A circuit is 2,5mm2 prima.
Overigens worden de meeste problemen veroorzaakt door slechte kwaliteit of slecht gemonteerde steekstekkers. Een combinatie of waterpomptang is echt niet het juiste gereedschap; en een geel kabelschoentje (6mm) past echt niet goed op een 1mm kabel....

Gerrit