Pagina 1 van 1
extra kachelunit
Geplaatst: zo 17 jan 2010, 23:57
door ignace
Hallo,
Teneinde de kids niet terug te vinden als bevroren kabouters aan het einde van een rit heb ik vandaag een complete kachelunit van een mini als extra kachel ingebouwd.
Na het ontluchten heb ik toch weinig flow naar deze extra kachel.
Moet ik een electrisch waterpompje in deze leiding toevoegen?
Of is het hele koelwatersysteem te lang geworden?
Wie heeft hier ervaring mee?
Grt,
Ignace
Re: extra kachelunit
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 00:48
door Grumpy Old Sil
Ongeveer 2 jaar geleden hebben we een Disco I die op koolzaad reed en naar de Noordkaap moest (in de winter) aangepast. Koelleiding naar achteren door de tank heen en weer terug naar voren. Geen extra pompje nodig gehad, werkte perfect. Zou het dus eerder zoeken in de juiste aftakpunten voor de leidingen, of in de waterpomp (afgesleten schoepen).
Succes
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d18468e50e05a514d74e646b83f3fd29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 10606293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: extra kachelunit
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 12:36
door herman
Heb je hem in serie of parallel aangesloten??
gr. herman
Re: extra kachelunit
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 17:45
door wim
Ik heb een kachel uit een mini gewoon aangesloten op het koelsysteem net na de kachelkraan.
Werkt goed en is lekker warm.
Is alle lucht eruit?
Omdat mijn kachel hoger zit als de rest moet ik de bovenste slang losmaken, en hem daar het laatste beetje bijvullen.
Succes.
Re: extra kachelunit + Koelwaterverwarming
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 19:55
door ignace
Hello,
Hij zat in parallel maar heb het nu in serie geplaatst: retour van de platte kachel aan de invoerzijde van de mini kachelunit. Als dit niet voldoende levert, zet ik er nog een waterpomp erbij.
Heeft iemand ervaring met een koelwaterverwarmer (geen standkachel); dit is een unit met 3 gloeistiften die je aanzet nadat de auto gestart werd. Doel is om snel het koelwater op temperatuur te brengen??
Alvast bedankt
Grt
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 10:45
door G-men
Als je meer warmte wilt, lijkt parallel me eigenlijk de enige goede optie. Als je ze in serie zet, vergroot je de weerstand van het circuit; en verdeel je de warmte van het water alleen maar over de beide units.
Ik denk in dit geval dat je het probleem moet zoeken in de opbrengst van de waterpomp en de weerstand van de leidingen van de unit achterin t.o.v de unit in de motoruimte. De vloeistof uit de pomp zal zich verdelen over beide doorgangen en de weg van de minste weerstand volgen.... Kun je niet de aanvoerslang dikker maken ????
En anders idd een klein electrisch pompje in het gedeelte naar de achterste verwarming.
Koelwaterverwarmer is volgens mij om in koude gebieden de motor wat te verwarmen zodat ze beter starten (via het stopcontact). Ik kan me niet voorstellen dat dit erg veel effect zal hebben op de kachel. De warmteopbrengst van een draaiende motor is vele malen hoger als van drie gloeistiften. Bij moderne diesels zie je weleens een bijverwarming zodat ze sneller opwarmen; maar deze werken altijd op diesel.....
Gerrit
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 11:00
door ignace
Hallo,
In serie werkt vele male beter! Waterpomp is reeds vernieuwd!
Als koelwaterverwarmer bedoel ik het volgende: kühlwasserheizer
Ignace
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 12:43
door Marc-my-Words
Parallel zorgt ervoor dat je een lang en een kort verwarmingcircuit parallel hebt, en bijna alle water zal dus door het korte circuit, met minder weerstand, gaan dus het lange circuit verwarmd nauwelijks. In serie krijg je weliswaar reeds eerder gebruikt verwarmingswater bij de tweede warmtewisselaar maar er komt wel alle water langs. Het is dus een beetje hangen of wurgen, omdat je evenwel het korte hoofdverwarmingscircuit niet wilt knijpen (zoals je wel bij het afregelen van een CV-systeem doet) is serie de beste keuze.
En die 12V waterverwarmers ... die trekken wel veel stroom als ze serieus warmte geven, je hebt dan dus wel een extra grote dynamo nodig, bedenk dat 40A bij 12 V net een halve kW is, dus het vermogen van een straalkacheltje op z'n allerlaagste stand.
Marc
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 13:29
door G-men
In serie zil je nu wel veel meer stroming hebben, dat geloof ik onmiddelijk. Als ie zo genoeg verwarmt.... lekker laten zitten.
"If it ain't broke....."
Het element van het linkje heeft een vermogen van 200Watt; bij 12 volt. Dit levert je nauwelijks iets op in verhouding tot de warmte die het blok zelf al genereerd.
Gerrit
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 14:25
door Gert
Voor 6 liter koelvloeistof(uitgaande van water) krijg je Q=c*m*dT = 1759800 Joules om 6 kilo water 70 graden te verwarmen. 200 watt is 200 joules per seconde, en dus duurt het 8799 seconden voor enkel dit verwarmertje. Dat is ongeveer 2,5 uur
Het lijkt mij dan ook redelijk zinloos.
Groeten,
Gert
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 14:58
door Exfietser
Goed man. Soms is natuurkunde zo gek nog niet.
Moet je eens uitrekenen hoeveel warmte een motor van 63 pk genereerd uitgaande van 25% rendement.
Je gaat dan meteen de het grote koelcircuit omleiden via een radiator. Kun je een sauna maken. Je hebt dan alleen mischien een te koude motor.
Arnold.
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 15:57
door Marc-my-Words
Ik bereken dat graag "via de band" ofwel zet de oude vertrouwde ODAVES methode in:
1 liter diesel staat ongeveer gelijk met 10kW (als ik het even zo ongenuanceerd mag zeggen).
Zelfs al krijg je maar 10% als warmte binnen dan is dat dus al heel wat Watt.
Rijdt je 1:10 en 100 km/u stook je nl al 100 kW per uur weg !
Marc
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 17:30
door Exfietser
En van die 100KW gebruik je dus maar iets van 25 KW om vooruit te komen. De rest gooi je dus weg.
Als je dan na gaat dat een normale cv ketel voor een gewone eengezinswoning ongeveer 25 KW is. En daar stook je dus het hele huis mee warm. Dan zie je dus wat een ongelofelijke verspilling autorijden is.
Van de energie nodig voor een autoritje richting wintersport kun je dus je huis een paar weken lekker warm houden.
En wij maar zeuren over dat de chinezen zo veel vervuilen terwijl 80% van die lui alleen maar paar schoenen heeft om zich te verplaatsen.
Arnold.
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 23:45
door Apke
Dus als ik het goed begrijp zou ik met een Landrover motor met gemak mijn hele huis kunnen verwarmen. De energie die wel wordt omgezet in omwentelingen zou ik natuurlijk doormiddel van een generator aan het elektriciteitsnet kunnen koppelen.
Goh, zou het rendabel zijn om een blokkie in de tuin te zetten ?
Apke
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('66a05b8087fd53f0220dd638de48cf76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10620239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: extra kachelunit
Geplaatst: di 19 jan 2010, 23:52
door Marc-my-Words
Ja, en zoiets bestaat ook.
Al langer geleden was er sprake van een panda-motortje op aardgas waarbij de restwarmte de CV laat draaien en verder ook een generator.
De nieuwste truuk is een heteluchtmotor die geoptimaliseerd is wat betreft een voldoende warmteverlies, en als bijproduct een draaiend generatortje.
't Kost een lieve duit maar dan heb je ook wat. (Wat wel weer vervelend is is dat je als je goed geisoleerd hebt en/of gewoon zuinig stookt de terugverdientijd weer erg lang wordt.)
Marc
Re: extra kachelunit
Geplaatst: wo 20 jan 2010, 00:08
door Exfietser
Nieuwste truuk?????
Het bestaat al sinds 1807
[www.dctechnics.nl]
[home.hccnet.nl]
Arnold. (Die zich ergert aan fabrikanten die schreeuwen iets nieuws te hebben dat eigenlijk een oud gestolen idee is.)
Re: extra kachelunit
Geplaatst: wo 20 jan 2010, 00:34
door paulus-109
beter goed gejat dan slecht verzonnen
Re: extra kachelunit
Geplaatst: wo 20 jan 2010, 00:35
door Marc-my-Words
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nieuwste truuk?????
>
> Het bestaat al sinds 1807
> [www.dctechnics.nl]
> ling_motor.html
> [home.hccnet.nl]
>
>
> Arnold. (Die zich ergert aan fabrikanten die
> schreeuwen iets nieuws te hebben dat eigenlijk een
> oud gestolen idee is.)
Arnold,
Ik weet niet wat de fabrikanten schreeuwen, maar ik bedoelde dat de truuk was de heteluchtmotor zo te optimaliseren dat met name het "hete" deel goed werkt als verwarming, de motor is een soort "bijvangst". Dat is de het nieuwe aan deze truuk, de hetelucht/Stirling-motor is niets nieuws onder de zon, maar meestal worden die juist geoptimaliseerd mbt het motorische deel.
Overigens wordt zo'n heteluchtmotor-kachel ook nog eens ± klimaatneutraal als je hem ipv gas op houtkorrels laat draaien, is hier nog even een logistiek knelpuntje maar in de noordelijke landen zijn de korrel-boeren al net zo gewoon als de kolenboer alhier voor het "uitrollen" van het aardgas.
Wel weer een leuk idee dat je je eigen stroom maakt en dus bijv. zo'n dom electra-boilertje ineens een stuk minder dom wordt, want op "eigen"stroom. Ook een leuk idee dat je stroom maakt als je die ook nodig hebt: koud en donker gaat ± samen. Van die PV-cellen op je dak is wat dat betreft een stuk dommer (behalve als je zo'n domme airco hebt) -- wat betreft zon is een zonneboiler weer slimmer (die doet het zelfs in Stockholm tot diep in de herfst).
Marc
Re: extra kachelunit
Geplaatst: wo 20 jan 2010, 01:31
door Gert
Stirlingmotoren zijn vreselijk lastige dingen. Die dingen hebben, net als desmodromologische overbrengingen, een soort hallucinerend effect.
Overigens zijn stationaire verbrandingsmotoren, zoals generatoren, bij wet verboden.
Ontheffing voor korte duur (bijvoorbeeld verbouwing), is volgens mij de enige mogelijkheid om een generator te laten draaien.
Mijn vader woont in Spanje een stuk van het electriciteitsnet af. Hij heeft een grote dieselgenerator loeien, en die verstookt ongeveer 1,5 liter per uur op normaal vermogen (incidenteel een torenkraan bedienend, draaibank, freesbank, bouwgereedschap). Dat ding loopt op rode diesel, en dan zou het best eens winstgevend kunnen zijn. Het idee is trouwens om de komende weken een heel park van solarpanelen aan te leggen, met een zonnevolgsysteem. Daarmee wordt hij volledig self-supporting. De generator moet echter nog wel bruikbaar blijven voor de torenkraan, want die trekt, zelfs met een aanloopregeling, soms bijna de stoppen uit de generator.
Groeten,
Gert
Re: extra kachelunit
Geplaatst: wo 20 jan 2010, 13:00
door Apke
Dus ik neem een oude Landrover 2.25 of 2.5, laat dat ding op slaolie / zonnebloem olie draaien (lekker klimaat neutraal) en maak iedere avond ongeveer 3 uur lang mijn eigen energie.
De warmte die ik niet gebruik sla ik op in een boiler en verwarm daar 's morgens mijn huis mee.
Het systeem zou moeten werken voor de winter, maar in de zomer heb ik er weinig aan (behalve warm water om te douchen).
Leuk project, maar het word wel een beetje OT.
Re: extra kachelunit
Geplaatst: wo 20 jan 2010, 13:51
door Marc-my-Words
Jammer dat sla- of zonnebloem-olie niet klimaatneutraal geproduceerd wordt, maar verder wel een leuk idee.