Pagina 1 van 1

brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: zo 17 jan 2010, 19:55
door die zijn onderweg
Dag beste mensen,

wij hebben het volgende euvel:
de brandstofmeter geeft op de 2 tanks (ex leger=24 volt) altijd 'vol' aan (zou opzich mooi zijn, maar helaas de tanks blijven ... niet vol)

Als je van linker naar rechter tank wisselt, en weer terug, geeft de meter al minder aan (maar nog steeds teveel). Er wordt dus wel 'iets gemeten'.
Beide vlotters zijn goed, als je ze met de hand beweegt reageert de meter wel goed, ligt de vlotter weer op het dieselniveau ... nietgrrrr
Yep, archief al door gespit ... wie weet raad?

Alvastsuperbedankt en groeten Martijn en Caroline, die zijn onderweg ... maar hoever kom je?

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: zo 17 jan 2010, 20:11
door richard78
Misschien een kortsluiting in de vlotter. Als de vlotter de diesel raakt dan is er een kortsluiting naar de massa. Als de vlotter niet de diesel raakt dan is er geen sluiting naar aarde.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43787b7185a0cc5d0a52a42a69d51f15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10604154, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: zo 17 jan 2010, 20:53
door die zijn onderweg
dank Richard, ja, hmm, maar dat zou toevallig zijn, in beide vlotters tegelijk kortsluiting?
Op de wisselkraan zit wel een 'doorlus' draad ... en o, die massa hoe werkt dat? Wie meer? grt Martijn

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: zo 17 jan 2010, 22:50
door Exfietser
[landrover.startpagina.nl]

Dit schema in de oude posting is niet van de 24 volt lightweigt maar van de 12 volt versie. Het geen ontbreekt is de spanningsregelaar. Die zit niet in de 24 volt versie.

Dit is het juiste schema:

Foto-NGCOKIHA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e15462f56d598cdb34b8d5d1467887d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-NGCOKIHA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-NGCOKIHA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-NGCOKIHA.jpg', '', 10605708, 600, 600, 'Loading image ...', false);



Arnold.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2010 22:25 door Exfietser.

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 10:21
door die zijn onderweg
Dank Arnold, (inderdaad dat andere schema had ik) maarooo ik ben zo slecht met dit soort, eleltriek-dingen. Nou, rustig blijven, koffie, en maar eens goed kijken! grt Martijn

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 11:00
door richard78
Die schema's kunnen inderdaad lastig zijn. De kunst is om bij het begin te beginnen (een bekent punt in de auto en op het schema) en dan steeds een stukje verder kijken. Zo word het allemaal langzaam aan wat duidelijker.

succes

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2406c8df51d00ba1d3e6c107ceee749', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10607049, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 12:05
door Exfietser
Bij mij zijn de schakelaars van de wisselkraan het probleem. Soms moet ik de kraan een paar keer heen weer halen voor ze goed contact maken. Het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van vuil en oxidatie van de contacten.

Als je het stekertje van het klemmetje op de tank afhaalt moet de meter niets aangeven. Of te wel tank leeg. Geeft hij nu wel iets aan dan hangt de draad die van de meter afkomt in ieder geval ergens (half) tegen de massa. Het kan een doorgesleten draad die ergens tegen massa aanhangt zijn. De schakelcontacten van je tank wissel schakelaar kunnen dit ook veroorzaken. Er wordt dan contact door het vuil en narigheid veroorzaakt.

Als je het van de tank losgenomen stekertje tegen massa aanhoud moet de meter maximaal uitslaan. Of te wel tank vol.

Omdat je met beide tanks last hebt verwacht ik dat de tankschakelaar de boosdoender is.

QuoteBeide vlotters zijn goed, als je ze met de hand beweegt reageert de meter wel goed, ligt de vlotter weer op het dieselniveau ... nietgrrrr
Dit deel van je verhaal begrijp ik alleen niet. Dit zou dus aanwijzen dat het niet in de schakelaar zit. Is het nu zo dat als je met een volle tank de vlotter met hand op neer beweegt de tank vol blijft aanwijzen? En met een lege tank werkt het wel?

Heb je dan mischien de draden op de twee tank contacten verwisseld mischien?

Arnold.

Arnold.

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 14:01
door die zijn onderweg
Dank Richard en Arnold,

Het euvel deed zich al voor, voordat ik alles grondig aan het repareren ben geslagen.
De tankschakelaar(=wisselkraan) en retourkraan zijn nieuw, die, alleen het retourkraantje bleek, lekte namelijk.

Alle 'narigheid' is weg, dus superschoon daar ... eindelijk! Ook de 2 schakelaartjes op de wisselkraan helemaal schoon gemaakt en nauwkeuriger afgesteld.
Ze raken nu beter de wisselkraan-'rug' aan, en maken mooi contact.

Arnold, het met de hand bewegen van de vlotter, geeft verschil aan. De beide tanks zitten halfvol diesel en als ik de vlotter op de bodem druk geeft de meter leeg aan en naar boven is vol. Hé hij doet 't! Maar zet ik de elektriek uit, en gaan we de volgende keer weer rijden, hop alles staat weer op (te) vol??

Draaden zitten goed aangesloten, als ik ze omdraai geeft ie niks aan. Stekkertje tegen massa klopt, = tank vol. Stekkertje eraf is inderdaad leeg.

tja ... het lijkt erg op je schrijven van wisselkraan draaien en 'hij doet wat', hmmm grt Martijn

Re: brandstofmeter 109IIIDexleger 24volt

Geplaatst: di 19 jan 2010, 22:01
door steven
kan ook de klok zijn als daar iets kapot in is gaan de meters naar max