
Blijft altijde een leuk onderwerp. Maar om even terug te komen op de originele vraag, een accu wordt getest door onder een flinke last de klemspanning te meten.
Garages en accubedrijven hebben hiervoor een speciaal apparaat waarmee je de accu kortstondig (5-10 seconden) belast met 60 - 120 Ampere. Tijdens deze belasting wordt de klemspanning gemeten en als deze onder de 10v komt wordt de accu als "exit" beschouwd.
Je kunt het zlef simuleren door de accuaspanning tijdens het starten te meten met een multimeter. Als ie dan onder 9,5-10 volt zakt is hij of leeg, of defect. Begin dan wel met een volle accu. In rust moet een volle accu sie al even van de lader is ergens rond de 12 - 12,4 volt zitten.
Overigens heb ik zelf wel dergelijk wat extra accucapaciteit ingebouwd; in plaats van de standaard accu heb ik in de V8 een 90AH accu gezet. (en nog 2 huishoudaccu's van 45AH) Kost een 15 Euro meer, maar je hebt gewoon wat extra reserve en ook gaan ze langer mee, simpelweg omdat je langer genoeg capaciteit over houd.
Overigens ben ik het niet helemaal eens met Anton over het laden. Als je een grote accu vol in de auto zet, hoeft de dynamo alleen maar de gebruikte capaciteit aan te vullen. Of hij dat nu in een grote of een kleine accu doet maakt volgens mij niet zoveel verschil.
Wel zal het als de accu helemaal leeg is, aanzienlijk langer duren voor een zwaardere accu weer vol is.
Overigens ben ik van mening dat het ook bij korte ritjes van 5 - 10km het geen enkel probleem moet zijn de gebruikte energie uit de accu weer bij te laden. Ik zelf heb de afgelopen 3 weken (beetje spelen in de sneeuw is leuk toch ?) elke dag 10km heen en 10km terug gereden naar mijn werk, compleet met voorrruitverwarming, verwarmde spiegels, lichten, radio en blower. (gebruik op dat moment zit op zo'n 50-55 ampere !)
Gargy heeft de originele 45 Ampere dynamo; en inderdaad zie je dat de eerste minuten (met vv) hij te weinig vermogen levert om de accu's echt te laden naast het gebruik op dat moment.
Na 4 minuten schakeld de vv en spiegels echter automatisch uit en dan zie je hem netjes oplopen naar de 13,5 volt. En uiteindelijk eindig ik nog steeds met een volle set accu's.
Gerrit
Vaak moet je de grondoorzaak van dit soort problemen zoeken in oivergangsweerstanden die in de loop der jaren ontstaan zijn in de bedrading en verbindingen van de wagen, Ik heb zelf alles los gehad, schoongemaakt en alle stekkertjes/verbindingen wat er maar even twijfelachtig uitzag vervangen.