Pagina 1 van 1

Hoe test je je accu

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 00:01
door Viktor
Met dit koude weer is het telkens maar de vraag of mn RRC start. Op gas sowieso moeilijk, op benzine vaker maar lang niet altijd. Wat me opvalt is dat telkens als ik mn accu met de acculader oplaad, hij prima start (ondanks de kou!) Dan is de accu schijnbaar dus nog voller. Ik heb een multimeter maar weet niet hoe ik die moet instellen om de accu te checken.

Vraag 2: Mocht ik een nieuwe moeten kopen, kanik dan beter een grotere ( met meer Ampère's) nemen, of juist niet. Ik rijd vaak kleine stukjes dus echt goed opladen krijgt ie de kans niet voor.
Een kleinere accu is natuurlijk sneller vol, dat leek me een pluspunt?

Re: Hoe test je je accu

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 00:22
door Benno
andere dynamo plaatsen die meer laadt (ford scorpio van de sloop) is een optie. Ander onderzoek is de ontlading van je accu testen. Meet de accuspanning eens voordat je auto start. Is deze spanning te laag dan kan je accu slechter worden of zijn. Andere optie is dat je ergens een flinke ontlading hebt door een stille verbruiker. Maak de accupolen eens los als je een paar dagen niet rijdt en kijk of daarna de auto beter start. (beter is het om de lekstromen te bepalen met je multimeter).

Voor spanningsetingen meet je meestal paralel op de verbruikers. Voor stroommetingen zet je de multiemeter in serie in de stroomkring LET OP, de meeste multimeters kunnen geen grote stromen meten en hebben speciale meetweerstanden (shunts) nodig. Gebruik je die niet dan is de kans groot dat je de meter sloopt. Elke beetje garage kan je accu testen op bruikbaarheid. Let wel een beetje op hierbij want met dit weer verkopen ze je natuurlijk meteen de duurste winterharde accu als de spanning maar iets te laag is.

De auto niet pakken voor korte stukjes blijft het beste advies maar ja.

Re: Hoe test je je accu

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 00:29
door Exfietser
Je gedachtengang is goed en niet goed. Met een grote accu kun je langer doorstarten voordat hij leeg is. En dan kost het inderdaad meer tijd voordat hij weer vol is. Er is immers meer energie gebruikt die aangevuld moet worden.

Maar om te starten heb je een bepaalde hoeveelheid electrische energie nodig. En of je die nu uit een groot vat of uit een klein vat haalt de hoeveelheid blijft gelijk. De bij te vullen(laden) hoeveelheid dus ook. Het kost dus ook even veel tijd. Ik ga er nu dus vanuit dat de wagen gewoon start en je dus niet blijft starten tot de batterij leeg is. De normale voorgeschreven accu capaciteit moet dus meer dan zat zijn om normaal te starten. Grotere accu's zijn alleen maar nodig als je extra gebruikers hebt die draaien als de motor niet draait of als je een lier hebt o.i.d. In het geval van kleine ritjes kan het zelfs theoretisch nadelig werken omdat bij elke start en te korte rit je accu iets leger wordt. En er dus een weer veel langere rit voor nodig is om hem weer helemaal vol te krijgen. Een langer rit die je niet maakt.

Je verhaal dat een accu het beter doet als hij direct van de lader klopt ook. Een accu heeft altijd een zekere zelfontlading die erger wordt naarmate de accu slechter is. Een accu die 10 uur van de lader af is, is dus leger dan een accu die net van de lader afkomt. Bij een goede accu is dit overigens een minimaal verschil.

Een veel groter verschil maakt de temperatuur uit. Een accu die net van de lader komt en 20 graden is doet het veel beter dan een accu die 5 graden onder nul is. Dat kan zomaar 30 of 40 % van de capaciteit schelen.

Hier komt dus ook het grote voordeel van een 24 volt systeem om de hoek kijken. Alle stromen zijn maar half zo groot en dat is heel prettig voor een koude tot zeer koude accu.

Als ik jouw probleem zo lees denk ik dat jouw accu's niet zo heel goed meer zijn en dat kan komen door de korte ritjes waarbij ze niet echt geweldig geladen worden.

Om je korte ritjes probleem echt op te lossen er vanuitgaande dat je startcircuits en startmotor in orde zijn zul je moeten ingrijpen in de spanningsregelaar van je dynamo. Je wilt namelijk je laadstroom omhoog krijgen en er is maar een manier om dat te doen en dat is je laadspanning hoger maken. In plaats van met 13,8 volt moet je bijvoorbeeld naar 14,2 of met erge koude naar 14,5 volt gaan. De spanning moet je zien als de druk waarmee de stroom door de accu wordt geperst. Wil je er meer doorheen hebben dan moet je een hogere druk hebben. In de zomer tijdens een lange rit laad je dan overigens je accu stuk. Dan moet je de spanning juist weer terug brengen naar de veilige 13,8 volt.
Veel mensen merken het niet maar veel accu's gaan juist 's zomers stuk. Alleen merkt niemand het omdat door de warmte de auto toch wel start. Totdat de eerste nachtvorst er is. Dan heeft de anwb het ineens heel druk.

Een dikke 100 ampere dynamo plaatsen heeft dus geen zin als de laadspanning niet hoger is. Een normale laadstroom is niet meer dan zo'n 10 ampere. Met 100 ampere laden geeft zeer spectaculaire effecten. Doe dan wel een veiligheidsbril op.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2010 23:43 door Exfietser.

Re: Hoe test je je accu

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 00:47
door Marc-my-Words
Tja .... Arnold's gedachtengang kan ik deels volgen maar deels ook niet:
Als je met de start en rit cyclus "achteruitboert" dus steeds meer gebruikt als laadt dan is geen enkele accu goed, want je komt vroeger of later bij de bodem (bij een kleinere accu dus vroeger, bij een grotere later. Bij een grotere heb je dus meer reserve en als je dan in het weekend en wat langere rit naar oma gaat dan laadt ie wel weer op.
Verder, is ook van belang dat een kleinere accu ook eerder zover ontladen wordt dat koude snel schadelijk wordt waardoor ie dan weer capaciteit verliest -- wat me brengt bij de gedachte dat een 20% overmaat dus ook 20% capaciteitsverlies toestaat voordat je een probleem gaat krijgen.
Ofwel, binnen het redelijke -- qua ruimte en prijs -- is een zo groot mogelijke accu zo gek nog niet. En als je steeds korte ritjes maakt is de fiets natuurlijk slimmer, als je toch de auto gebruikt dan zit er niks anders op als een grotere accu of anders een iets grotere druppellader waarmee je dan iedere dag de auto aan de 220-speen kan leggen: de accu wordt dan tussentijds weer wat bijgespijkerd, en hij wordt dan tegelijkertijd niet zo steenkoud.

Marc

Re: Hoe test je je accu

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 02:34
door Exfietser
Ik zei ook theoretisch. Een wat grotere accu kan handig zijn. Maar de allergrootste is gewoon zonde van je geld. Die gaat gewoon stuk omdat hij nooit helemaal vol komt. En je gaat er echt niet beter door starten of zo. Met deze temperaturen helpt alleen het verhogen van de laadspanning. En zorgen dat de bedrading en startmotor in goede conditie zijn.

Arnold.

Re: Hoe test je je accu

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 10:03
door G-men (gargamel)
:-) Blijft altijde een leuk onderwerp. Maar om even terug te komen op de originele vraag, een accu wordt getest door onder een flinke last de klemspanning te meten.
Garages en accubedrijven hebben hiervoor een speciaal apparaat waarmee je de accu kortstondig (5-10 seconden) belast met 60 - 120 Ampere. Tijdens deze belasting wordt de klemspanning gemeten en als deze onder de 10v komt wordt de accu als "exit" beschouwd.

Je kunt het zlef simuleren door de accuaspanning tijdens het starten te meten met een multimeter. Als ie dan onder 9,5-10 volt zakt is hij of leeg, of defect. Begin dan wel met een volle accu. In rust moet een volle accu sie al even van de lader is ergens rond de 12 - 12,4 volt zitten.

Overigens heb ik zelf wel dergelijk wat extra accucapaciteit ingebouwd; in plaats van de standaard accu heb ik in de V8 een 90AH accu gezet. (en nog 2 huishoudaccu's van 45AH) Kost een 15 Euro meer, maar je hebt gewoon wat extra reserve en ook gaan ze langer mee, simpelweg omdat je langer genoeg capaciteit over houd.
Overigens ben ik het niet helemaal eens met Anton over het laden. Als je een grote accu vol in de auto zet, hoeft de dynamo alleen maar de gebruikte capaciteit aan te vullen. Of hij dat nu in een grote of een kleine accu doet maakt volgens mij niet zoveel verschil.
Wel zal het als de accu helemaal leeg is, aanzienlijk langer duren voor een zwaardere accu weer vol is.

Overigens ben ik van mening dat het ook bij korte ritjes van 5 - 10km het geen enkel probleem moet zijn de gebruikte energie uit de accu weer bij te laden. Ik zelf heb de afgelopen 3 weken (beetje spelen in de sneeuw is leuk toch ?) elke dag 10km heen en 10km terug gereden naar mijn werk, compleet met voorrruitverwarming, verwarmde spiegels, lichten, radio en blower. (gebruik op dat moment zit op zo'n 50-55 ampere !)
Gargy heeft de originele 45 Ampere dynamo; en inderdaad zie je dat de eerste minuten (met vv) hij te weinig vermogen levert om de accu's echt te laden naast het gebruik op dat moment.
Na 4 minuten schakeld de vv en spiegels echter automatisch uit en dan zie je hem netjes oplopen naar de 13,5 volt. En uiteindelijk eindig ik nog steeds met een volle set accu's.

Gerrit

Vaak moet je de grondoorzaak van dit soort problemen zoeken in oivergangsweerstanden die in de loop der jaren ontstaan zijn in de bedrading en verbindingen van de wagen, Ik heb zelf alles los gehad, schoongemaakt en alle stekkertjes/verbindingen wat er maar even twijfelachtig uitzag vervangen.