Pagina 1 van 1

steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 11:22
door Bart van Dessel
Ik ben aan een RRC 300 tdi bezig, de auto had helemaal geen voorwielaandrijving en als ik aan beide wielen afzonderlijk draaide dan bleef het andere wiel en de cardanas stil staan, dus ik denk een kapot diff. of homokineet of splines van steekas afgesleten. De olie dat uit het diff. kwam was net rijstepap, vol klonters en vies grijs van kleur. Ik heb links voor het hele fuseehuis los en wil de steekas eruit trekken maar die zit muur en muur vast in het diff. Hoe kan ik deze er toch uit krijgen? De steekas is al uit de homokineet dus er zit alleen een losse steekas in de vooras.

Groetjes, Bart

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 11:49
door Huubp
Als je erbij kan? Stalen staaf van ongeveer 12 mm aan het eind lassen, daarover een zwaar stuk ijzer met een rond gat met diameter van de pin schuiven, aan het einde van deze staaf een blokkering lassen zodat je dit geheel als trekhamer kan gebruiken. Something has got to give..


Huub

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 11:53
door bowy
Swivel lostbouten. Die kan waarschijnlijk net niet over de steekas. Dan de swivel een klein beetje verdraaien en hem met bouten van de achterzijde door de normale swivel bout gaten eraf persen met gezamenlijk met de steekas. Werkte voor mij in Mauretanië waar ik ditzelfde probleem had maar weinig gereedschap bij me had.

GR Bowy

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 11:57
door Bart van Dessel
Dat zijn zware methodes.....ik denk dat er niks anders op zit....iemand nog suggesties?

gr, Bart

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 12:24
door Bart van Dessel
De swivel is al los van de steekas dus dat lukt niet meer.....

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 21:23
door ronald
andere kant ook los halen en dan met een staaf vanaf die kant proberen de vaste steekas los te tikken.

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:30
door Scratch
Ik heb daarvoor een staaf vlecht ijzer, ovaal van ongeveer 4mm x 6mm. Werkte bij mij toen....

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('aef09ba767d7e0d52c24d0e1f5bb9ed9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 10586851, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 12:43
door Bart van Dessel
Ik heb 'm eruit. Heb er een soort steekas trekker voor geleend bij een garagabedrijf. Eerst een plat stuk dikke plaat op de steekas gelast en die weer op de trekker vastgebout. Na een keer of 10 trekken trok ik 'm d'r uit. De steekas is afgebroken in het differentieël en zat daarom stevig vast. Maar nu blijkt dat er in het verleden al meer is gebrast aan deze auto. Origineel hoort er een 24 splines diff. in en hier zit een 10 splines in, de remklauwen zijn links en rechts verschillend (eentje van RRC en andere van Discovery) De swivels zijn flink aangetast door roest. Ik heb een 24 splines ABS as in m'n schuur gevonden met mooie swivels, RRC remklauwen, die gaat er vanmiddag onder.

Gr, Bart

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 15:34
door Exfietser
Zo'n soort schuur met een nest waar laro onderdelen in groeien hoop ik ook nog eens tegen te komen.

Arnold.

Re: steekas vast in differentieël

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 16:46
door Bart van Dessel
Dat nest heeft ook nadelen, net als een kippe-nest moet het regelmatig opgeruimd worden en weer her-ordenen. Maar het is wel heel makkelijk. De as zit weer in elkaar met 24 splines Disco onderdelen. Heb alleen 4 draadeindjes moeten vervangen voor diff.bevestiging want van 10 splines zijn er 4 niet lang genoeg. Zit nu aan de koffie met een beetje last van m'n rug, heb in m'n eentje alles geplaatst, 2 complete fuseehuizen en diff. Nu de remmen monteren, nieuwe blokken, ontluchten, verse remvloeistof, verse oneshot-grease, diff.olie en weer rijden!!

Gr Bart