Pagina 1 van 1

Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 21:30
door Erik F
Mijn series III 109 staat al een paar weken bij de garage met een heel raar probleem, wat maar niet opgelost lijkt te kunnen worden.

Een paar weken geleden merkte ik dat ik bij het remmen soms een extra keer moest pompen om goed te kunnen remmen. Dit verergerde en ik merkte dat de ik het pedaal tot de grond kon in trappen zonder goede remwerking. Omdat de auto ook naar links trok en ik zelf geen tijd had heb ik hem weggebracht. Voor zitten overigens schijfremmen gemonteerd (van een Mercedes sprinter) en hij remde altijd fantastisch.
Bij de garage alles is gechecked en zijn hoofdrem cylinder, remcylinders van de trommelremmen achter, remdrukverdeler en remservo inmiddels vervangen. Gek genoeg is het probleem er nog steeds. Merkwaardig genoeg heeft ie er geen last van bij stilstand, pedaal blijft keihard. Rijdend met regelmatig remmen gaat ook goed. Echter, bij langere stukjes zonder remmen is het de eerst volgende keer weer mis. Geen lekkage.. Er moet dus iets vreemds gebeuren tijdens het rijden. Iemand een idee?

groet, Erik

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 21:50
door Frans Bonnes
Nou, zitten de remschijven voor nog wel vast, of zijn ze misschien krom.
Als ze slingeren drukken ze de remzuigers te ver terug en zou het kunnen zijn dat je meerdere keren moet trappen om ze weer op hun plaats te krijgen.

Kan ook nog zijn dat de schijven te dun zijn.

fb



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2010 20:51 door Frans Bonnes.

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 21:56
door Bram109
Of (te) veel wiellager speling. Geeft hetzelfde effect. Dan worden ook de remzuigers terug gedrukt.

Bram.

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 22:21
door Dennis101
Behalve de reeds door Frans en Bram genoemde mogelijkheden is het ook heel goed mogelijk dat het probleem bij de achterremmen zit.
Als een van de verstellers van de remschoenen achter de verkeerde kant op gedraaid is krijg je exact de verschijnselen die je omschrijft.
Bij het stellen lijkt het dat de schoen vast tegen de trommel zit, waarna je de versteller een klikje terugdraait om hem vrij te krijgen.
Wat er werkelijk gebeurt als je een versteller verkeerd om draait is dat je de schoen zo ver opschuift dat hij tegen de trommel klem loopt, als je de versteller daarna het klikje terug draait heeft de schoen juist de maximale afstand tot de versteller. Pas bij een langer stukje rijden zonder de remmen te gebruiken "wandelt" de remschoen helemaal terug en wordt de slag van het rempedaal te lang om met 1x trappen druk op te bouwen.

Dennis B

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 22:35
door Erik F
bedankt voor deze aanwijzingen, klinkt al een stuk logischer. Ik heb qua schijven en trommels niks vervangen, dus slijtage/beschadigingen/kromme remschijf liggen voor de hand. Ga met deze nieuwe ideeen aan de slag. Dank

Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 20:46
door Erik F
Bedankt voor de tips, het was een wiellager met speling. Vandaag vervangen en problemen leken opgelost. .....maar nu weer een ander bizar probleem.
De schijfremmen voor blijven hangen. Na korte testrit merkte ik dat de auto remde en beide schijven waren heet. Rempedaal is keihard en zit hoger dan normaal. Wat is dit nu weer? zucht..
Het lijkt dus alsof de remmen niet naar nulstand terugkeren. Voor de testrit draaide de wielen in ieder geval soepel. Iemand een idee?

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 20:58
door chris
Misschien zijn je remklauwen zo heet geworden dat nu de cupjes in je remklauwen zijn gesmolten.
en hierdoor de zuiger niet meet terug kan.

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:06
door HLaan
Ik lees dat de Hoofdremcilinder is vervangen, kan zijn dat het rempedaal gesteld moet worden (staat nu te "strak&quot.
Heb je op het rempedaal nog enige vrije slag of is het aanraken en gelijk remmen (je hoeft het niet noemenswaardig en veel minder in te trappen dan voorheen).

Succes !

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:10
door offroadanimal
Het kan ook nog zo zijn dat de remschoenen op de achteras verkeerd gemonteerd zijn. Aan beide zijden heb je een schoen waar de voering hoog op de schoen gemonteerd is en een schoen de voering laag op de schoen gemonteerd is. Omdat de remschoen op de verkeerde plek zit komen de nokjes van de remschoen dan ook niet goed op het afstel slakkenhuisje en zijn de remmen niet goed af te stellen. Ook dit geeft het probleem dat jij omschrijft.

Groet, Sjoerd

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:36
door wilberth
klinkt inderdaad bekend, hoofdremcilinder te strak zetten geeft precies dit beeld.

Groet, Wilberth

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 20:10
door Erik F
Ik ga de afstelling van de hoofdremcylinder nog een keer checken. Wel vreemd, want na het vervangen van de onderdelen werkte alles oke (behalve dat ik na het rijden van langere stukken twee keer moest pompen ivm een versleten wiellager) Mijn pedaal zit ook hoger dan normaal. Ik kreeg de tip dat het wellicht oplossende remslangen kunnen zijn die voor een blokkade zorgen. Iemand daar wel eens van gehoord? Ik ga ze sowieso maar vervangen denk ik.

Re: Merkwaardig remprobleem series 109

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 20:48
door mirza.denhond@hotmail.com
Ook een veelvuldige oorzaak zijn de remfexibels. Zeker als ze wat ouder zijn riskeer je dat ze langs de binnenkant wat uitgezwollen zijn. Bij het intrappen van het rempedaal passeert de remolie zonder probleem vanwege de hoge druk. Wanneer de remolie moet terugkeren naar de hoofdremcylinder kan dit enkel door de onrechtstreekse veerkracht van de remblokken of remschoenen. Deze druk is dan te laag om de zwelling te passeren. De druk houdt de remmen dan zogezegd bekrachtigd. Als er met de wagen dan een langere tijd niet geremd wordt bouwt de druk langzaam af en komen de remmen weer los.