Pagina 1 van 1

carburateur

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 14:20
door WillemNoord
Hallo Prikkers,

Ik ben bezig met het vervangen van mijn motor van 2 1/4 naar een 2 1/2 benzine op gas. Op de nieuwe motor zat een carburateur uit een Alfa dus daarvoor heb ik andere aangeschaft (dus over mocht iemand belangstelling hebben voor de Alfa carburateur?) t.w een Weber uit een Defender. Deze carburateur heeft 2 ingangen. Mijn oude originele carburateur van mijn oude 2 1/4 blok heeft 1 ingang. Ik rij op gas en dacht in mijn onwetendheid dat een carburateur met 2 ingangen meer power zou geven dan de oude carburateur.
Klopt deze aanname?
De meningen hierover zijn namelijk verdeeld. Als ik de carburateur met 2 ingangen erop wil zetten moet ik extra werk doen zoals uitlaat en gas aanpassen. Ook moet ik de pakking op de carburateur vernieuwen. Daarvoor moet ik een setje kopen want ik heb begrepen dat die niet los te krijgen zijn. Maar een vloeibare pakking lijkt mij ook een oplossing.

maw wat is wijsheid?

Als iemand zo'n Weber carburateur heeft gereviseerd kan hij, mij aan een tekening helpen? Bij het schoonmaken had ik een onderdeel over die ik niet meer thuis kan brengen.

Alvast bedankt voor jullie reactie

WillemNoord

Groet,

Willem (zonder auto) Noord
20120925_151340.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a05eb9a5fe24fe5fa1d8cbcbbff3b785', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-F3H15344Nks/UGHFIVs-paI/AAAAAAAAIco/-oOBrz5OecQ/w336-h252-k/20120925_151340.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', '', 10562843, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: carburateur

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 14:57
door Benno
Meertrapscarburateurs want daar heb je het denk ik over hebben een mechanisme om met weinig gasgeven alle lucht langs een kleinere venturi te leiden. Hierdoor is er bij minder gas geven een betere verneveling en dus loopt het blok iets beter, let wel dit is op benzine. Bij meer gas geven opent ook de tweede venturi en kan het volledige mengsel passeren. Ik denk dat bij het op gas rijden dit nadeliger zal werken dan een enkele grote venturi omdat er geen mengsel verneveld hoeft te worden in de venturi. Dit gebeurt al eerder in verdamper en mengstukken of mixer. Mijn insteek zou dus zijn dat een enkele venturi beter is dan een dubbele of de diameters moeten heel veel verschil geven. Een nieuwe pakking is zo geknipt uit een stukje pakkingpapier en dat is altijd beter dan vloeibare pakking gebruiken. Succes,

Benno

Re: carburateur

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 15:20
door WillemNoord
Hoi Benno,
Bedankt voor je advies. Kortom waarom zullen we moeilijk doen als het makkelijk kan.

Re: carburateur

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 15:22
door Dennis101
Een Weber 32/34 DMTL zou meer vermogen kunnen geven, maar dat is afhankelijk van de afstelling en de manier waarop je e.e.a. aansluit.
Als je de 2.25 uit een series (Zenith) vergelijkt met een 2.25 uit de 110 (Weber DMTL), dan zie je zelfs dat het maximum vermogen op benzine van de 110 iets lager is a.g.v. de milieu eisen.
Met wat kleine aanpassingen is dit echter te veranderen en zou je juist iets meer vermogen kunnen halen uit hetzelfde motorblok.
Bij een 2.5 hoort een Weber DMTL en zeker op LPG valt wel een verbetering te verwachten t.o.v. een Zenith (die eigelijk op een 2.25 series thuishoort).

Gebruik geen vloeibare pakking bij de carburateur!
De pakking voor de kunststof elleboog en de voetpakkingen zijn gewoon los te koop en zelfs vrij gemakkelijk zelf te snijden uit een stuk plaatpakking.

Als de carburateur van een auto afkomt die op LPG gelopen heeft is de kans vrij groot dat de vlotternaald is ingesleten en dat pakkingen en membranen zijn uitgedroogd, vandaar dat het wel handig is om de carburateur voor gebruik eerst te voorzien van een reparatieset.
Let er bij aanschaf van zo'n set wel op dat je de goede koopt, want er zijn meerdere uitvoeringen Weber 32/34 DMTL gebruikt en niet alle reparatiesets zijn voor alle uitvoeringen geschikt.
Let er ook op dat er uitvoeringen zijn voor gebruik met een electrische en een mechanische benzinepomp, waarbij de uitvoering voor de electrische pomp een retouraansluiting heeft. Ook hierin zijn er twee uitvoeringen, namelijk eentje met de retour restrictie in de carburateur en eentje met de restrictie bij het koolfilter.
Als je bij de laatste versie geen restrictie (1mm) plaatst in de retourleiding komt de vlotterkamer nooit vol of blijft het niveau te laag.

Een revisiehandleiding met tekeningen kun je in het werkplaats handboek van de 90/110 vinden of je koopt het boek " the Haynes manual to carburettors" waar de DMTL uit de 90/110 ook duidelijk is omschreven.

Als je een foto maakt van het onderdeel wat je niet meer thuis kunt brengen plaatst, dan is vast wel te zien waar het thuishoort.

Dennis B

Re: carburateur

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 15:50
door WillemNoord
Hoi Dennis,

Ik dacht dat ik er makkelijk af kwam. Maar nu ik jouw versie heb gelezen denk ik de Weber te monteren. Ik zal een foto maken maar dat wordt later. Die weber kwam uit een benzine zonder gas en met mijn oude motor reed ik regelmatig even op benzine maar dit terzijde.

Ander vraagje hoe plaats je foto's op dit forum?

Re: carburateur

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 16:00
door Dennis101
Als je van plan bent om de enkele Weber van de 2.25 te plaatsen denk ik niet dat dit een goed idee is, want de enkele Weber 34ICH is zelfs voor de 2.25 al aan de kleine kant.

Dennis B

Re: carburateur

Geplaatst: di 12 jan 2010, 11:29
door WillemNoord
Nee hoor, die Weber komt uit een defender en heeft een dubbele ingang.

PS hoe kan ik die foto's hier laten zien?

Re: carburateur

Geplaatst: di 12 jan 2010, 18:21
door Dennis101
De foto moet eerst ergens op internet geplaatst worden en daarna kun je met de daarvoor bestemde knop, vlak boven het "antwoord kader" de url naar de foto in het bericht plakken.

Dennis B

Re: carburateur

Geplaatst: di 12 jan 2010, 18:52
door WillemNoord
hoi dennis,
kun je er via deze url bij ? [www.mijnalbum.nl] of deze [www.mijnalbum.nl]
het is een weber 22670 024 erc 9713

hoop dat dit lukt
gr
WillemNoord



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2010 17:55 door WillemNoord.

Re: carburateur

Geplaatst: di 12 jan 2010, 23:06
door Dennis101
Ik heb gezocht in de boeken en heb mijn reserve carburateur (in onderdelen) van onder tot boven bekeken, maar heb niets kunnen vinden wat op dat onderdeel lijkt.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het een onderdeel is van het handgas waar de carburateur met dit onderdeel nummer mee is uitgevoerd.
Ik heb zelf geen 32/34 DMTL liggen met handgas, dus kan ik het helaas ook niet controleren.

Iets anders wat mij opviel is dat de carburateur met onderdeel nummer ERC9713 de Weber DMTL is voor een 2.25 motor, dus als je deze op benzine wil gebruiken zal je eerst even moeten kijken welke sproeiers er in zitten.
Bij een 2.25 is de primaire hoofdsproeier een 110 en de secundaire sproeier een 115, de 2.5 heeft zowel primair als secundair een 112.
De emulsiebuizen zijn bij een 2.25 beiden een F30, terwijl een 2.5 als secundaire emulsiebuis een F39 heeft.
De stationair sproeiers zijn bij de 2.25 primair een 55 en secundair een 60, terwijl de 2.5 een 52 primaire stationair sproeier heeft.

De sproeiers en emulsiebuizen zijn eventueel bij BCCP te koop, daar heb ik toen ook mijn sproeiers gekocht om mijn 2.25 fijn af te stellen.

Dennis B

Re: carburateur

Geplaatst: di 12 jan 2010, 23:25
door WillemNoord
Hoi Dennis,

Blijkbaar hoort dit onderdeel er dus niet bij. Ik ben hem ook bij het demonteren in de carburateur niet tegen gekomen. En kan ook niet ontdekken dat het buiten ergens heeft gezeten. Maar hij lag in in een keer in de ontvettings bak
.
Dankje voor je tip en het opzoeken, ik zal BCCP morgen bellen

Groet
WillemNoord

Re: carburateur

Geplaatst: za 15 jan 2011, 18:13
door defenderman
Hallo Dennis,

Ik heb de volgende carburateur:
[www.vwaudi-club.no]

Kan jij hieraan zien welke revisieset ik nodig heb? Ik wil er 1 bestellen maar weet niet welke.

groet, Kees

Re: carburateur

Geplaatst: za 15 jan 2011, 22:36
door Dennis101
Als je zoals op de foto's ook echt de RTC5305 hebt (inderdaad een 2.25 carburateur) dan heb je de reparatieset AEU2557 nodig om de carburateur te repareren.
In de set zitten alle pakkingen, membranen, O-ringen en de vlotternaald.

Dennis B

Re: carburateur

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 19:02
door defenderman
Hallo Dennis,

zou [www.lrdirect.com] dan de goede set moeten zijn?
Op het plaatje lijkt het alsof ik gat mis.Namelijk aan de rechterkant, net boven de helft. Voor de overloop van benzine meen ik

groet, Kees

Re: carburateur

Geplaatst: di 18 jan 2011, 03:24
door Dennis101
Als op het aluminium plaatje die onder een van de schroeven van de carburateur is bevestigd het onderdeelnummer RTC5305 staat dan zou het toch de juiste moeten zijn.
Als op het plaatje een ander nummer staat dan zal je de daarbij passende set moeten vinden.
Soms ziet de pakking er anders uit, maar blijkt hij toch te gebruiken omdat de kanalen dan via een iets andere weg lopen.
Voor de RTC5305 kan ik helaas niet even kijken, want ik heb er wel eentje van maar die is op een rijdende auto gemonteerd en die uit elkaar halen gaat mij net iets te ver.

Dennis B

Re: carburateur

Geplaatst: di 18 jan 2011, 15:31
door defenderman
Hoi Dennis,

Even naar BCCP gebeld en inderdaad er staat nog een nummer 22670-039 het is een van de eerste webers caburateur uit 83-84.dus die code is ook belangrijk.Nu maar hopen dat hij goed is.

Groet kees

Re: carburateur

Geplaatst: za 19 feb 2011, 19:44
door defenderman
Hoi Dennis

Hij loopt weer als een zonnetje op benzine,overmorgen gas tanken .
Nog super bedankt voor al je info dennis.

groet kees

Re: carburateur

Geplaatst: za 19 feb 2011, 20:09
door Dennis101
Geen dank.
Mooi dat alles weer naar behoren werkt.

Dennis B