Pagina 1 van 1

Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:22
door Madcap
Bij hoog toerental heb ik veel licht, bij laag toerental weinig licht. Vooral bij het opschakelen geeft dit een adembenemend effect. Waar moet ik de oorzaak zoeken?

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:24
door Puffino
altijd veel toeren maken!

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:24
door Alex aka Grizzly
slippende riem?

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:35
door Marc-my-Words
Willem,

Heb je heeeel veel stroomafnemers* aan staan naast je koplampen en/of heeft je accu nu al de geest gegeven?
Zo nee dan is het de dynamo, of eigenlijk meer precies de spanningsregelaar (aangenomen dat de dynamo wel gewoon ronddraait en de riem niet slipt).
Zet de multimeter eens op je accu en ergens anders op een "solide" punt nabij de dyanamo en meet bij 0, weinig en veel toeren met en zonder belasting.

* Heb je voorruit- spiegel en/of stoelverwarming ?

Onder normale omstandigheden geeft de dynamo bij stationair al een redelijke laadstroom (ongeveer genoeg om je verlichting "bij te benen&quot. Zeker als je een eindje gereden hebt dan moet de accu weer zover op peil gebracht zijn dat de spanning niet ernstig meer inzakt bij stationair.

Marc

Vlgs mij moet je bij LandRover gaan werken als "testpiloot": dan kunnen ze tegen meerprijs de "Willem-tested" optie verkopen.

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 14:32
door Madcap
Geen slippende riemen, geen extra's ingeschakeld. Dan moet ik mijn stoel eruit schroeven....

Misschien hebben ze mij een "misterycar" verkocht om te kijken of ik alle fouten binnen de garantietermijn zou kunnen vinden Misschien iets voor TopGear....



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2010 13:39 door Willem 'MadCap'.

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 15:40
door Dennis101
De meeste moderne dieselmotoren hebben een al dan niet electrische bijverwarming om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen en te houden als de interieur verwarming is ingeschakeld. De Freelander 1 TD4 na 2001 had hiervoor een 1 kW element en dat merk je wel als de motor nog aan het opwarmen is.
Wellicht heeft de huidige Defender ook een dergelijk verwarmingselement.

Dennis B

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 16:44
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De meeste moderne dieselmotoren hebben een al dan
> niet electrische bijverwarming om de motor zo snel
> mogelijk op temperatuur te krijgen en te houden
> als de interieur verwarming is ingeschakeld. De
> Freelander 1 TD4 na 2001 had hiervoor een 1 kW
> element en dat merk je wel als de motor nog aan
> het opwarmen is.
> Wellicht heeft de huidige Defender ook een
> dergelijk verwarmingselement.
>
> Dennis B

1 kW, dus 1000 W wil zeggen 80 A (immers Volt x Amp = Watt), dat is genoeg om een zwakke accu, die net daarvoor ook al een aardige dot start-vermogen heeft moeten leveren tot gevaarlijke niveau's leeg te trekken (een beetje serieuze dynamo kan dit misschien nog wel bijbenen, maar niet met de bescheiden toerentallen die je in kou en bij gladheid verkiest, maar zeker als je ook serieues lichten aan hebt) -- je moet dus niet in deze verwarmfase per ongeluk je motor af laten slaan.

Marc

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 17:47
door Dennis101
Valt op zich wel mee hoor, want de dynamo (120A) is ruim genoeg bemeten om de verbruikers te voeden bij lage toerentallen.
De spanning zal alleen bij hele lage toerentallen niet hoog genoeg zijn om ook de accu te laden, maar dat geeft op zich niet want het starten (hooguit 2 seconden als het heel koud is) kost nauwelijks capaciteit (<6 Ah) van de accu.
Mocht de motor tijdens het opwarmen afslaan, dan redt de accu die 0,5 seconden starten echt nog wel.
Tijdens de opwarmfase is het stationair toerental ook iets verhoogd (ongeveer 100 rpm).

Dennis B

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 18:33
door VeeTee
QuoteVlgs mij moet je bij LandRover gaan werken als "testpiloot": dan kunnen ze tegen meerprijs de "Willem-tested" optie verkopen.
"Willem-tested", daar hebben we niets aan, het moet "Willem-proof" zijn!

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: di 12 jan 2010, 00:33
door Madcap

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: di 12 jan 2010, 09:56
door AadG
Madcap proof

Re: Verlichting defender 130

Geplaatst: di 12 jan 2010, 10:15
door Madcap
"Foolproof"?

[nl.wikipedia.org]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2010 09:16 door Willem 'MadCap'.