Pagina 1 van 1

Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:18
door Raynger
Wij gaan deze zomer door zweden trekken met de Range. Voor die tijd ben ik wat onderdelen preventief aan het vervangen. Ik heb nl geen idee hoe lang het spul er al op zit (heb de auto pas 3 maanden) en zo duur zijn de onderdelen nu ook weer niet.
Nu wil ik ook de schokdempers vervangen en als ik dan toch al bezig ben, kunnen er net zo goed nieuwe veren onder. Maar nu vraag ik me dus af of het verstandig is om de achterveren te vervangen voor HD exemplaren. We gaan met het hele gezin kamperen met de tent en hebben geen aanhanger of roofrack, dus alles moet achter in de bak.
Ik zit met de volgende vragen:
Wat zijn de voor en nadelen van HD veren?
Vanaf hoeveel kilogram bagage is HD verstandig?
Als je achter HD monteert, moet dat dan voor ook?

RR8nov09klein-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('217ba6e92fffd4f6deef1e2a603c7d2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi427.photobucket.com%2Falbums%2Fpp356%2Fax_ray%2Fraynger%2FRR8nov09klein-1.jpg', 'http://i427.photobucket.com/albums/pp356/ax_ray/raynger/RR8nov09klein-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi427.photobucket.com%2Falbums%2Fpp356%2Fax_ray%2Fraynger%2FRR8nov09klein-1.jpg', '', 10561801, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alles is best veel

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:20
door Erwin 110TD5
Op mijn vorige 110 had ik achter HD veren... Dat was als er veel lading in zat prima, maar zonder veel gewicht achterin stuiterde dat als een idioot... (met andere woorden, dat was dan niet plezierig)

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:28
door Alex aka Grizzly
ik heb HD veren onder mijn oude disco gehad en was er erg over te spreken betreffende het stuiteren daar had ik geen last maar ik had wel progresieve veren van Scorpion samen met delphi schokbrekers.
3500kg woog onze wagen toen we naar Marokko gingen en geen centje pijn ook ongeladen reed hij goed.

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2010 11:28 door Grizzly.

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:56
door Marc-my-Words
Ik weet niet hoe het met een RangeRover uitpakt maar mijn 10 jaar oude 110HT heeft nog gewoon de standaard veren en nog nooit heb ik gedacht dat dat niet genoeg zou zijn, ook niet met een moederhaard-houtkorrel-kachel en wat kratten 2CV delen achterin, noch met een tuinpad aan flagstones.
Een RangeRover heeft waarschijnlijk wel duidelijk "softere" veren als een 110HT. Je kan dus eens de karakteristieken op een rijtje zetten, dwz de lengte en de "flexibiliteit" (dus invering bij een zekere belasting -- de 110 heeft dit laatste dan progressief) dan heb je in ieder geval een indruk hoe deze waarden zich verhouden.
En wat je ook kan overwegen: van die lucht-hulpveren in de veren schuiven: dan houd je soft als het kan en pomp je ze op als het moet (en monteer het luchtsysteem dan met individuele ventielen - dus niet de twee veren lucht-matig verbinden).
Overigens: je auto wordt naast stugger ook meer "ElandProof" met iets stuggere veren (dat geldt ook bij het gebruik van hulpveren) -- blijft overigens het verstandigste om gewoon hard te remmen: een eland-proef op een Zweedse grind-weg is met geen enkele auto een pretje, de standaard op comfort-afgestemde veren van de RangeRover samen met wat extra belading maken de elandproef al helemaal tot een beproeving.

Marc

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 13:39
door Raynger
Ik denk dat ik eerst maar eens ga schatten hoeveel Kg de kampeeruitrusting etc gaan worden en dan de achterbak volgooi met even veel stoeptegels. Dan een flinke testrit maken om te zien hoe het allemaal gaat.

RR8nov09klein-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1ba7d7f87b85944844939112d4e33e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi427.photobucket.com%2Falbums%2Fpp356%2Fax_ray%2Fraynger%2FRR8nov09klein-1.jpg', 'http://i427.photobucket.com/albums/pp356/ax_ray/raynger/RR8nov09klein-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi427.photobucket.com%2Falbums%2Fpp356%2Fax_ray%2Fraynger%2FRR8nov09klein-1.jpg', '', 10562430, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alles is best veel

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 14:25
door Huubp
Er zijn veren met verschillende veringskarakteristiek te koop, ook de juiste combi met de passende schokbreker en een reƫle belading is belangrijk, niet alleen de kilo's, maar ook nog waar ze zijn geplaatst. Op het dak achter de achteras of op de vloer achter de voorstoelen.

Aardig puzzeltje, aan de de andere kant ben ik met een disco op britpart HD's met 2 inch verhoging en standaard schokbrekers probleemloos door het Afrikaanse gedenderd dus wat is wijsheid?

Als je op je dak ligt weet je het zeker, dit was niet de juiste keuze. Er zijn goede ervaringen met aanschaf bij Tijsterman. Die is bereid en in staat deze puzzel met je op te lossen en je kan dan proefrijden met jouw belading en als het niet bevalt een andere set-up proberen. Kost een paar centen maar is goedkoper dan een total loss van voertuig en/of inzittenden.

Just my two cents worth,

Huub

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 14:44
door Puffino
Over elandproeven kan ik simpel zijn: beter rechtdoor met remmen, door een eland heen, dan op zijn kant en maar zien wat je dan tegenkomt. Voor een goed aflopende elandproef moet je ook kunnen rijden, goed kunnen rijden ;-)

Elanden zijn wel groot, dat is dan weer een nadeel. Heb ooit eens een eland subtiel tegen de zijkant van mijn Polootje gehad, dat is best indrukwekkend.... (Liep goed af, ik bleef rustig en deed gelukkig het juiste in dat geval).

PS: ja, ikben ook op zoek naar andere veren voor onder de 110. Heavy Duty is veels te hard. Ook voor ons.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 16:31
door jan110tdi+109d
Dag Raynger,

je kunt hier eens kijken voor een overzicht [www.members.shaw.ca],

Groet,

Jan

Re: Heavy-duty of standaard veren?

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 19:45
door bram-rrc
Heb HD discovery veren achter zitten op mijn rrc 4 deurs. (icm koni heavy track) (en dikke gastank)
Deze veren worden, naar wat ik hoor, veel gebruikt voor rrc's die doorhangen en/of waar redelijk
wat gewicht in komt. Denk dat een heel gezin met bagage daar wel onder valt..

Bevalt goed, auto staat mooi recht, een tikkie hoger achter. Zeker met veel gewicht achterin
is het volgens mij een aanrader.