S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)
Geplaatst: do 07 jan 2010, 14:12
Hallo allemaal,
Enkele weken geleden stond er een bericht op de prik met daarin iets over de front fill fuel tank van paddock, gemaakt door britpart, met het nummer 552174. Mijn tank van de S1 is erg slecht, en lekt nu ook. Repareren zag ik niet zitten.
Aangezien tanks vaak van buitenaf roesten heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en bewust gekozen voor een theoretisch gezien veel te goedkope nieuwe brandstoftank, in de hoop dat ik die zelf kan upgraden.
Hieronder wat foto's van de tank.
Hieronder zie je grofweg de afwerking van de tank. Wat me opvalt is dat de verbding van de "bak" waar de tank in staat is gelast in plaats van gesoldeerd. De tank zelf is rondom voorzien van rolnaadlassen. De bovenkant is wel normaal gelast.
Mijn plan is om de onderbroken lassen zodanig te bewerken dat het één las wordt. Hierdoor zou er minder troep tussen de platen moeten komen. Een ander idee is kit, maar dan moet ik nog wel even de juiste vinden.
Foto-QP7E6BAO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c4ac40ca4a6704e771d54604073801c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QP7E6BAO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QP7E6BAO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QP7E6BAO.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hieronder de afwerking van de ophanging van de "bak". Het is dik staal, toch zeker 3mm. Deze lassen vond ik acceptabel.
Foto-7JLM8QR4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff638b917cab8a36283303e9c5e996ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7JLM8QR4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JLM8QR4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7JLM8QR4.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De volgende foto laat de vulhals zien. Deze is gesoldeerd, en tevens zou ik dit de zwakse plek van de tank noemen indien de soldering is gemaakt door een onprofessionele soldeerder.
Foto-CPISIKC7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b46f19126be4998e0459b5c4bf9a6459', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPISIKC7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPISIKC7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPISIKC7.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik had het kunnen weten, maar eigenlijk hoopte ik op een militaire tank.
Daarnaast is de bak waarin de tank staat langer dan bij de S1, m.a.w, de afstand tussen de ophangpunten is bij een S1 net iets kleiner dan bij een S3. Gelukkig kon ik dit aanpassen. De voorste ophanging loopt erg schuin naar voren. Na wat beraad besloot ik dit af te slijpen, in te korten, en zodoende verticaal weer terug te lassen. Daarij rekeninghoudend met de krachten, en dus een zo groot mogelijk en kruislings lasoppervlak te creëren. Op de foto is het geheel echter voorzien van hechtlassen, en dus nog niet afgelast.
Foto-V7KMZMPW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9ac028ab21ee5a139d75b341eb2377a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-V7KMZMPW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-V7KMZMPW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-V7KMZMPW.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu sta ik nog voor de moeilijkste opgave; de vulopening.
Ik ken de aansluiting met de externe vulling niet goed genoeg, maar volgens mij gaat dit nooit werken in mijn 107".
Daarom ben ik van plan de opening uit de oude te slijpen, en die op de nieuwe te zetten. Eerst wilde ik dit lassen, maar gezien het gevaar op gaten (onbekende staalsoort), leek het mij verstandiger om dit te poppen. Ik ben daarom van plan om rondom bekernagels te gebruiken, en de twee stukken met daartussen vloeibare pakking op elkaar te poppen. Bekernagels zijn, mits goed aangebracht, bijzonder gas en waterdicht. Laat ik nu net een bak van die dingen voor mn verjaardag hebben gekregen. Op de foto is een beetje te zien welk gedeelte ik uit wil slijpen.
Daarnaast wil ik de twee vulpijpen afslijpen, en ook die dichtmaken. Of ik de pijp dicht ga lassen of dat ik over het vlakgeslepen oppervlak een plaat pop weet ik nog niet.
Foto-APQ3DPWU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a2849ca2d786623446e5e5e656e7c41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-APQ3DPWU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-APQ3DPWU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-APQ3DPWU.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Overigens ziet de oude tank er op de laatste foto goed uit. De roestvorming is echter opgetreden tussen de twee platen, en is zo ernstig dat repareren mijns inziens echt onhaalbaar is. Zoals ik schreef zal de dieseltank vooral van buitenaf roesten. Daarom wil ik na afloop het geheel kaal maken (stralen indien mogelijk), en voorzien van 2k-epoxy grondverf.
Als iemand mij de praktische bezwaren kan vertellen van de ombouw van civiel naar militair (opening dus), dan hoor ik dat graag.
Vooral boven in de tank durf ik de bekernagels wel te gebruiken, want de "klots" zal zich het minst voordoen op dat punt. Dat is ook logisch, want in de dop zit immers een ontluchtingsgat wat, als het even kan, niet de hele tijd diesel moet doorlaten.
Een van de nieuwe voornemens in het nieuwe jaar is om meer fotoverslagen over de 107" te plaatsen.
Ik kan jullie alvast verklappen hoe het er voor staat:
- Chassis staat op wielen, assen gereviseerd/gecontroleerd.
- Remsysteem helemaal klaar, met uitzondering van het reservoir. Alle onderdelen zijn nieuw.
- Versnellingsbak voorzien van nieuwe keerringen, en geplaatst op het chassis.
- Stuurinrichting is klaar
- Onderkant achterbak staat in de verf, klaar om gemonteerd te worden.
In 5 punten beschrijven waar je máánden mee bezig bent is best knap, maar in alle onderdelen zit heel veel werk.
Groeten,
Gert
Enkele weken geleden stond er een bericht op de prik met daarin iets over de front fill fuel tank van paddock, gemaakt door britpart, met het nummer 552174. Mijn tank van de S1 is erg slecht, en lekt nu ook. Repareren zag ik niet zitten.
Aangezien tanks vaak van buitenaf roesten heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en bewust gekozen voor een theoretisch gezien veel te goedkope nieuwe brandstoftank, in de hoop dat ik die zelf kan upgraden.
Hieronder wat foto's van de tank.
Hieronder zie je grofweg de afwerking van de tank. Wat me opvalt is dat de verbding van de "bak" waar de tank in staat is gelast in plaats van gesoldeerd. De tank zelf is rondom voorzien van rolnaadlassen. De bovenkant is wel normaal gelast.
Mijn plan is om de onderbroken lassen zodanig te bewerken dat het één las wordt. Hierdoor zou er minder troep tussen de platen moeten komen. Een ander idee is kit, maar dan moet ik nog wel even de juiste vinden.
Foto-QP7E6BAO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c4ac40ca4a6704e771d54604073801c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QP7E6BAO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QP7E6BAO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QP7E6BAO.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hieronder de afwerking van de ophanging van de "bak". Het is dik staal, toch zeker 3mm. Deze lassen vond ik acceptabel.
Foto-7JLM8QR4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff638b917cab8a36283303e9c5e996ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7JLM8QR4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JLM8QR4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7JLM8QR4.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De volgende foto laat de vulhals zien. Deze is gesoldeerd, en tevens zou ik dit de zwakse plek van de tank noemen indien de soldering is gemaakt door een onprofessionele soldeerder.
Foto-CPISIKC7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b46f19126be4998e0459b5c4bf9a6459', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPISIKC7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPISIKC7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPISIKC7.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik had het kunnen weten, maar eigenlijk hoopte ik op een militaire tank.
Daarnaast is de bak waarin de tank staat langer dan bij de S1, m.a.w, de afstand tussen de ophangpunten is bij een S1 net iets kleiner dan bij een S3. Gelukkig kon ik dit aanpassen. De voorste ophanging loopt erg schuin naar voren. Na wat beraad besloot ik dit af te slijpen, in te korten, en zodoende verticaal weer terug te lassen. Daarij rekeninghoudend met de krachten, en dus een zo groot mogelijk en kruislings lasoppervlak te creëren. Op de foto is het geheel echter voorzien van hechtlassen, en dus nog niet afgelast.
Foto-V7KMZMPW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9ac028ab21ee5a139d75b341eb2377a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-V7KMZMPW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-V7KMZMPW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-V7KMZMPW.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu sta ik nog voor de moeilijkste opgave; de vulopening.
Ik ken de aansluiting met de externe vulling niet goed genoeg, maar volgens mij gaat dit nooit werken in mijn 107".
Daarom ben ik van plan de opening uit de oude te slijpen, en die op de nieuwe te zetten. Eerst wilde ik dit lassen, maar gezien het gevaar op gaten (onbekende staalsoort), leek het mij verstandiger om dit te poppen. Ik ben daarom van plan om rondom bekernagels te gebruiken, en de twee stukken met daartussen vloeibare pakking op elkaar te poppen. Bekernagels zijn, mits goed aangebracht, bijzonder gas en waterdicht. Laat ik nu net een bak van die dingen voor mn verjaardag hebben gekregen. Op de foto is een beetje te zien welk gedeelte ik uit wil slijpen.
Daarnaast wil ik de twee vulpijpen afslijpen, en ook die dichtmaken. Of ik de pijp dicht ga lassen of dat ik over het vlakgeslepen oppervlak een plaat pop weet ik nog niet.
Foto-APQ3DPWU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a2849ca2d786623446e5e5e656e7c41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-APQ3DPWU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-APQ3DPWU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-APQ3DPWU.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Overigens ziet de oude tank er op de laatste foto goed uit. De roestvorming is echter opgetreden tussen de twee platen, en is zo ernstig dat repareren mijns inziens echt onhaalbaar is. Zoals ik schreef zal de dieseltank vooral van buitenaf roesten. Daarom wil ik na afloop het geheel kaal maken (stralen indien mogelijk), en voorzien van 2k-epoxy grondverf.
Als iemand mij de praktische bezwaren kan vertellen van de ombouw van civiel naar militair (opening dus), dan hoor ik dat graag.
Vooral boven in de tank durf ik de bekernagels wel te gebruiken, want de "klots" zal zich het minst voordoen op dat punt. Dat is ook logisch, want in de dop zit immers een ontluchtingsgat wat, als het even kan, niet de hele tijd diesel moet doorlaten.
Een van de nieuwe voornemens in het nieuwe jaar is om meer fotoverslagen over de 107" te plaatsen.
Ik kan jullie alvast verklappen hoe het er voor staat:
- Chassis staat op wielen, assen gereviseerd/gecontroleerd.
- Remsysteem helemaal klaar, met uitzondering van het reservoir. Alle onderdelen zijn nieuw.
- Versnellingsbak voorzien van nieuwe keerringen, en geplaatst op het chassis.
- Stuurinrichting is klaar
- Onderkant achterbak staat in de verf, klaar om gemonteerd te worden.
In 5 punten beschrijven waar je máánden mee bezig bent is best knap, maar in alle onderdelen zit heel veel werk.
Groeten,
Gert