Pagina 1 van 1
relais??
Geplaatst: do 07 jan 2010, 10:16
door noudje
Goedendag,
Zou iemand me kunnen uitleggen in begrijpelijke taal waar relais voor dienen en het onderlinge verschil in.Maakcontact relais Autorelais en wat voor relais heb je bv nodig voor verstralers en bv werklampen. Ben een leek op elc gebied.
Alvast weer bedankt voor de zeer gewaardeerde antwoorden.
grr Noudje
Re: relais??
Geplaatst: do 07 jan 2010, 10:27
door RoadRocket
goed verhaal: [www.2cv.nl]
groet, robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ca04af5d3a735d8ab0b5785c1158a58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 10532767, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: relais??
Geplaatst: do 07 jan 2010, 10:31
door Exfietser
In simpele taal kun je een relais zien als een versterker. Met een kleine stroom schakel je een grote stroom.
Je startrelais bijvoorbeeld moet zo'n 300 ampere schakelen. 300 ampere door een contactslot is wat veel. Je krijgt een heel groot en lomp contactslot. Met je contactslot schakel je nu mischien 0,25 ampere. Daarmee wordt je startrelais gestuurd dat dan de 300 ampere voor de startmotor schakeld.
Een relais is een electrische gestuurde schakelaar. Sommige onderbreken de stroomkring. Dat is een z.g. breek contact. En andere maken een stroomkring. Dat is een maak contact. Het startrelais heeft een maak contact. Om je koplampen, werklampen en verstralers te sturen nmoet je ook relais met maakcontact gebruiken.
Arnold.
Re: relais??
Geplaatst: do 07 jan 2010, 12:41
door noudje
Yep duidelijk,
En weer bedankt.
Grr Noudje