Pagina 1 van 1

Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 22:38
door ErikRRCV8
Beste Iedereen

Ten eerste: beste wensen!
Vorige week ben ik met mijn RRC V8 uit 84 naar Parijs heen en weer geweest, op de heen weg in Belgie (slecht wegdek). Reed ik met ca 110km met het rechtervoorwiel door een gat in het wegdek. Toen ik door dit gat reed begon de gehele range aan de voorzijde enorm te trillen/trekken..je kon het stuur niet meer recht houden...voelde alsof de wielen heel snel van links naar rechts gingen (enorme onbalans). Snelheid minderen verhielp het probleem. Zelf dacht ik direct aan speling, echter na een grondige check onderweg niks kunnen vinden. Nu denk ik zelf dat het de stuurdemper is die niet alles meer goed op kan vangen met trillingen onder licht extreme omstandigheden tot gevolg.

Mijn vraag dus: zit ik in de goede richting als ik aan de stuurdemper denk? Voor de goede orde, alle ophangrubbers, van reactiearmen, tot stuurstang (alles van rubber) is vervangen. De kogels/naven zijn ook allemaal vervangen. Op de terugreis had ik nergens last van (ben dan ook geen grote gaten tegenkomen)

Graag hoor ik of iemand dit probleem kent of een simple stuurdemper dit op gaat lossen.

Hartelijk dank!

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 22:53
door Puffino
check de voorspanning van de fusees eens, lees hoe je dat moet doen in allerlei draadjes hier.

Sterkte, is goed te doen trouwens. Hooguit in de kou iets minder fijn ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 22:58
door Joep
Ik zou de stuurdemper eerst eens los halen om te zien of ie niet lek is.

grt
Joep

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 23:00
door ErikRRCV8
Klopt, dat staat sowieso in de planning. Dank je wel

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 23:03
door pp!
kijk ook eens of er niet een schokdemper door de bovenkant heen is gekomen als gevolg van roest....
zo had ik last van hevig trillen & kabaal, en bleek er een bout door het gat te zijn geschoten door roest...

Farther up the road
img19.imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('54d2166634eb6398215e6b5d8c5b7da2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F5973%2Ffotobf.th.jpg', 'http://img19.imageshack.us/img19/5973/fotobf.th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F5973%2Ffotobf.th.jpg', 'http://img19.imageshack.us/i/fotobf.jpg/', 10508752, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 23:04
door ErikRRCV8
zal ik doen: Fusees zijn echter wel 3 maanden oud... thnx!

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 23:05
door ErikRRCV8
Zal dit ook zeker even bekijken: zag zo 123 niks..but you never know..is wel 25 jaar oud

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 00:58
door Marc-my-Words
Of misschien sleetse Panhard-stang-rubbers ?

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 07:58
door RoLandrover
Swivel voorspanning,..

even een shimmetje er onderweg .



grtn

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 08:22
door dimitri
en je loodjes op de velg voor de balans zitten die er nog wel op,mischien door die klap is er een of meerder afgevallen?????dat doet een auto ook flink trillen op bepalde snelheden

Foto-KTUVULDR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('63a102410d60e4a1dbde001eec164676', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KTUVULDR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', '', 10509733, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[dimitrikesler.mijnalbums.nl]
[www.twentelandrovers.nl]
groeten dimitri
defender 90 300tdi
serieII 88 2.25benz bj'66

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 09:14
door Aad Koene
Erik,

Wobbeling is een bekend probleem bij de RRC en Disco 1.
De trigger is meestal een gat of een ribbel in de weg.

Als je met de motor uit het stuur op en neer beweegt zie je de carrosserie bewegen ten opzichte van het chassis terwijl de wielen stil staan.
Vervang dan de bussen van de Panhardstang maar ook de bout en moer!!
Gebruik hiervoor een M14.

Het klapperen wordt veroorzaakt door ruimte in de bus en het boutgat door slijtage in het verleden.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 09:22
door Puffino
Trillingen die door een stuurdemper worden weggepoetst zijn trillingen die er OOK niet hadden moeten zijn.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 09:31
door Puffino
Dan kan je boel aan het inslijten gaan, waardoor er moet worden "nagespannen". Kan ik me zo voorstellen, of het zo is, geen idee, ik bedenk het ter plekke.... Checken zou ik in elk geval doen. Al vind ik wel de snelheid die je aangeeft een beetje hoog voor deze trilling ten gevolge van fusee-spanning. Ik kan me die het beste voorstellen bij 80 a 90, maar weet niet of dat ook bij RRC zo is.

Sterkte, meld je nog wel effe wat het was?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 20:05
door ErikRRCV8
Ok, hartelijk dank. Ik ga de Panhardstang met bussen en moeren nakijken. Hoop dat ik hier slijtage kan vinden en daarmee het probleem op kan lossen. Heeft iemand hier zo bij de hand het draadje waar in staat uitgelegd hoe je de voorspanning meet van fusees/swivel. Dan kan ik alles tegelijk nakijken!

Hartelijk dank!

#edit#
reeds gevonden in Rave



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2010 21:36 door ErikRRCV8.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 23:07
door Puffino
Gevonden? Mooi, succes, we horen graag hoe het verder verloopt.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: di 05 jan 2010, 19:31
door bram-rrc
Zijn waarschijnlijk wel de rubbers van de panhard stang, heb ik ook gehad, stuur slaat dan flink om zich heen.

Maar....

Als ik met de motor uit het stuur van mijn 4 deurs rrc beweeg gaat de auto ook op en neer,

maar dat met net nieuwe rubbers, nieuwe bouten en percies op maat gedraaide ringen op de bevestigingsgaten gelast omdat deze iets of wat waren uitgesleten. Je ziet de rubbers van de panhardstang gewoon bewegen.
Vandaar dat ik er na orginele te hebben gehad, ook nog rode (orginele) heb geprobeerd. beweegt nog.

Zit te denken om er een panhardstang met aan een kan een instelbaar lager (zo'n verstelbare stang dus) te
monteren, om een strakker stuurgedrag te verkrijgen, dit laat namelijk nog wat te wensen over.
Zou dat schelen??

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 12:45
door ErikRRCV8
Laat het zeker weten: kan er alleen zaterdag pas naar kijken aangezien hij nu niet bij huis staat maar bij mijn ouders.
Jullie horen!

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:16
door ErikRRCV8
Goedenavond,

Heb de stuurdemper vervangen, de oude voelde vrij licht aan en klonk ook niet al te best meer. Kwam toen tot de ontdekking dat de speling die ervoor zorgde dat het stuur hevig ging trillen (death wobble) de stuurpomp had aangetast, deze lekt nu als een malle...dus tegenvaller: rubbers vervangen of een nieuwe?

Daarna uiteraard ook de voorspanning gemeten, alleen: op internet zeggen ze: 5,5 tot 7,3 kg voor een volledige uitslag en in mijn boek (haynes) staat ca 1,4kg. Omdat dit een nogal groot verschil is heb ik geen idee welke ik nu aan moet houden. Hij voelde zeker niet als een ruime 5 kg. Voelde eerder als een kleine kilo. Daarom: wie weet wat het wel moet zijn (Range Rover v8, 1984 zonder ABS).

Moet wel eerlijk zeggen dat de nieuwe stuurdemper wel veel scheelt. Stuurt nu een stuk zekerder.

Klopt het trouwens dat als je de swivelpen losdraaid (of althans de 2 bouten) dat alle olie uit de kogel loopt? (dit gebeurde namelijk bij mij aan de onderkant) Daarna wel weer netjes bijgevuld Hij lekt overigens gewoon nooit olie langs die rubbers bij de kogels. Enkel nu alleen de stuurpomp :@ (en bak een beetje ).

Graag hoor ik.

Oja, panhardrubbers waren ok, geen speling.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:22
door Puffino
(Bericht waarschijnlijk niet relevant, gezien het gebleken verschil tussen Range Rover assen en Defender assen, en ik maar denken dat die assen hetzelfde zouden zijn)

Duidelijk verhaal. Precieze waarde ken ik niet uit mijn hoofd (zou ik op moeten zoeken in boek, maar daar zijn andere prikkers vast weer sneller in.) maar wel weet ik dat met een kilootje je een shimmetje of wat te veel hebt zitten... Dat is veel te weinig, het moet als je met de hand die swivel probeert te draaien echt lekker zwaar gaan. En met een kilo (ongeveer) gaat dat echt te makkelijk.

Geen wonder dat een stuurdemper helpt, de effent de tekortkomingen gewoon deels weg, en je pitmanarm-as kreeg eerst de klappen, nu minder, omdat die demper er tussen zit.

Dat lekken als je de swivelpen losdraait is logisch, ga maar na: de pen die de bel op zijn plek houdt is los....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2010 08:45 door Puffino.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:27
door ErikRRCV8
Dank je wel! Dan denk ik dat 5-7kg de correcte waarde moet zijn. Heb gelukkig nog 1 dikke shim ertussen dus maar eens kijken wat het effect is als die eruit gaat.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:33
door ErikRRCV8
Draad toch een beetje kwijt:

Attach a spring balance to ball joint bore and pull
balance to determine effort required to turn
swivel pin housing.
Resistance, once initial inertia has been
overcome, should be 1.16 to 1.46 kg. Adjust by
removing or adding shims to top swivel pin.

Bron: RAVE (wel voor bouwjaar 1995, mijne is 1984 (maar ook Haynes geeft deze lage waarde aan: wat zie ik verkeerd?)

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:40
door Bram109
Deze waarden gelden (uiteraard) zonder fuseebol keerring, naaf met remschijf, remklauw, steekas en stuur/spoorstang.

Op de rave zie je ook een afbeelding met alleen een fuseehuis en fuseebol met losliggende keerring.

In het verleden zijn hier enige discussies over gevoerd een zoekje in de rechterbovenhoek en je weet alles.

Bram.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:40
door Dennis101
Gemeten aan het oog voor de spoorstang bedraagt de voorspanning 1,2 tot 1,3 kg in beweging.
Heel erg belangrijk is dat dit gemeten moet worden terwijl de keerring niet gemonteerd is, omdat je anders een onbruikbare waarde krijgt.

Dennis B

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 22:55
door mirza.denhond@hotmail.com
Ook mogelijk is dat de velg een duw gekregen heeft en bij snelheid gaat slingeren. Ook kan het karkas binnenin de band beschadigd zijn. Kan eenvoudig getest worden door desbetreffend wiel eens te vervangen door bv. het reservewiel. Na een proefrit weet u wel meer.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 23:01
door ErikRRCV8
Dank je wel Dennis, ik ga alles maar demonteren en meten met een leeg huis

Groet

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: do 14 jan 2010, 00:37
door GeraRRCd
Voorspanning met steekas etc erin: 2,5 tot 3 kg per zijde (dus naar voren trekken en naar achteren, beide in die waarden), staat de auto schuin dan kan het bijv 2 kg heen en 4 kg terug zijn, heb je hetzelfde effect.
Da's wat ik 2 jaar terug heb uitgevoerd, en nog steeds prima stuurt. Had er toen al discussies over omdat WPHB inderdaad veel lagere waardes geeft, maar dan met een leeg fusee-huis.

Inderdaad lekt de swivelolie eruit, moet je dus gelijk daarna vervangen.

Succes,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('44e6e509c0806610907cc64412585565', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10583226, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: do 14 jan 2010, 11:57
door Sylvester
Eric,
Ook ik heb dit probleem gehad met onze RRC, De genoemde voorspanning van 1.16 tot 1,46 is in orde.
Vergeet niet dat de RRC zowel onder als boven conische lagers heeft, en die krijg je niet op een voorspanning van 7 kg zonder op termijn schade te veroorzaken. Een voorspanning van 7 kg is wel mogelijk met een lager onder en een bus boven zoals op de series en vroege defenders.
Aad zei het al, de RRC en de Disco 1 zijn zeer gevoelig op de stuurinrichting.
We hebben een goede gasgevulde stuurdemper geplaatst en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: do 14 jan 2010, 20:51
door Mrah
Hoi,

Ik heb met mijn range rover hetzelfde probleem maar ik weet zeker wat de oorzaak is. Het zijn namelijk de rubbers in de wielophanging. De originele van rubber zijn veel te slap. Ik zou ze vervangen voor polybushes. Ik ga dat ook binnenkort bij mijn RRC doen. Ik heb het eerder gedaan bij mijn vorige Range en was voor altijd verlost van die rare resonantie bij hoge snelheden i.c.m. slecht wegdek.


Ik heb het dus over die rubbers van de hockeysticks.

Die vooras is enorm zwaar en die originele rubbertjes stellen niets voor. Als dat gaat trillen verlies je grip op het wegdek.

Succes verzekerd

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:12
door GeraRRCd
Deze conclusie bevreemd mij een beetje, de RRC's zijn immers standaard met rubber bussen uitgerust, en die trillen echt niet als ze niet versleten zijn. Wat wel het geval is, dat na verloop van vele jaren de rubbers slechter worden en je dan te maken krijgt met verschillende soorten neveneffecten.

Toen ik mijn Classic 2 jaar geleden overnam waren een aantal bussen al vervangen door polybushes, maar nog niet allemaal. Wel in de hockeysticks voor en achter. Ik had toen bij het sturen op hogere snelheid het gevoel alsof de bovenbouw een bocht verder wilde indraaien dan de wielen/assen, een soort doorslaan. In die tijd had ik de cursus bij Hendrik en toen hebben we hierover gesproken. Mogelijke oorzaken: A-frame rubbers (moesten nog vervangen worden), Panhardstangrubbers (ook nog niet vervangen). De Panhard heb ik toen als eerste vervangen door polybush, maar effect bleef hetzelfde. In de cursus daarna hebben we de voorspanning/shims behandeld en op mijn RRC uitgevoerd. Daarna was de zwieper verdwenen en de wegligging/stuurkarakter in bochten duidelijk beter geworden.
De A-frame rubbers zijn nog steeds niet vervangen de afgelopen 2 jaar.
Wat ik wel lees is dat er hele groepen zijn die toch zweren bij de originele rubber bussen, die het dus toch zo'n 20 jaar uithouden (in terrein natuurlijk korter). Nadeel is dat je dat echt moet persen terwijl de polybushes zonder pers vervangen kunnen worden. Maar ik lees ook wel slechte zaken over de poly's en dat je ze veel vaker moet vervangen.

Ik bedoel dus te zeggen dat het een complex van factoren kan zijn dat elkaar versterkt, maar 1 ding is zeker, een te lage voorspanning is zeker van invloed op het weggedrag/stuurgedrag. En na verloop van tijd zal de spanning door slijtage van de lager/bussen in de fusees toch afnemen (nooit toenemen) waarna er een shimmetje uitmoet.

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('beec0536c53ac68485b130fdb9edbb49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10586674, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:25
door bram-rrc
nog maar een keer, vorig bericht weg.

Echt onzin.

Denk je dat een nieuwe range rover in "90 last had van resonanties?
Waarschijnlijk heb je de originele bussen vervangen nadat ze er meer dan 15 jaar in hebben gezeten.
Als je ze vervangen had voor, nieuwe, originele had dit hetzelfde effect gehad als nu met de polybushes.

NB. verschillende specialisten adviseren originele rubbers.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: za 16 jan 2010, 13:28
door ErikRRCV8
Mijn bussen op de reactiearmen, en de onderste panhard zijn kort geleden vervangen met originele bussen. Het verschil voor en na was enorm. Merk enkel een minimale speling op de panhard bus aan de bovenkant (chassiskant) deze kan ik evt nog vervangen. Vandaag net een set shimmetjes binnen gekregen in alle maten dus ga zsm maar eens even puzzelen. Jullie horen

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 13:08
door ErikRRCV8
- voorspanning was inderdaad te laag, beetje met shimmetjes gepuzzeld en nu weer perfect
- panhardstangbus bovenzijde vervangen, ook bout en moer
- nieuwe stuurdemper

en het geheel ligt weer een stuk strakker op de weg

Nu nog een keer nieuwe voorveren en nieuwe schokbrekers rondom

Maar goed, eerst sparen!

852573658_5_Xqah.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('c0816c15f4f108948f438c601e6ee437', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.85%2F852550001-852600000%2F852573601-852573700%2F852573658_5_Xqah.jpeg', 'http://94.100.121.85/852550001-852600000/852573601-852573700/852573658_5_Xqah.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.85%2F852550001-852600000%2F852573601-852573700%2F852573658_5_Xqah.jpeg', '', 10648705, 600, 600, 'Loading image ...', false);

To do: heel veel kleinwerk, velgen, banden, electrische fan, nieuwe koplampen, hemel, etc.
Done: heeel veel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2010 12:09 door ErikRRCV8.

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 13:54
door Reinoud W
Lager voorwiel defect

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 15:58
door GeraRRCd
Ik heb net 2 weken geleden mijn lampen vervangen, gewoon met een setje van Paddocks, maar dan gelijk de RING Ultra Xenongas lampen erin, da's een fors verschil voor pakmbeet 5 tientjes... totaal.
En het plaatsen is nauwelijks meer dan een kwartiertje werk. Rijdt lekker veilig s'avonds, alhoewel ik de lampen nog iets hoger zou moeten afstellen om ook van de extra lichtopbrengst gebruik te kunnen maken.

succes ermee,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e8f14b750de7d8cf8d02d4290f4d758', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10649861, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 17:03
door ErikRRCV8
Geven die Ultra Xenon bulbs blauw licht?

Re: Hevig trillen voorwielen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 17:11
door GeraRRCd
Nee hoor, gelukkig geen blauw licht. Ze zijn wel iets witter dan de ietwat gelere straaltjes van zijn voorganger.
Ik kwam ermee aanrijden bij de snackbar, vraagt die frietbakker aan mij of ik AngelEyes in mijn auto heb. Kennelijk zien ze er op afstand iewat meer rondstralend uit, maar dat heb ik zelf nog niet gezien natuurlijk. Ik merk alleen maar dat ik meer licht voor mijn auto heb, en dat voor 8 1/2 pond per paar. En de H4tjes die met de units meegeleverd zijn zitten nu in mijn reserve doosje.
Ik heb op internet nagezocht, lees eigenlijk alleen positieve verhalen over de Ultra's - ook qua levensduur. Maar belangrijkste is dat je s'avonds en snachts veilig ziet waar je rijdt.

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81a3bd9a92d0986428780cf30d83604e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10650346, 600, 600, 'Loading image ...', false);