Pagina 1 van 1

Inbouwen 2,5 D N/A Serie 3 Diesel

Geplaatst: za 02 jan 2010, 22:41
door Marcel
Heeft iemand ervaring (foto's), tips voor het inbouwen van een 2,5 D N/A in een LR diesel serie 3 ?
Welke aanpassingen moeten er plaatsvinden ?

Mvg. Marcel

Re: Inbouwen 2,5 D N/A Serie 3 Diesel

Geplaatst: za 02 jan 2010, 23:05
door Apke
Daar is in het verleden al het 1 en ander over geschreven, maar goed.

Motorsteunen:
Even zo uit mijn hoofd zal je daar het 1 en ander aan moeten aanpassen. Volgens mij moet je de originele steun (van de 2.5) van links omzetten naar rechts en kan je links de steun van de 2.25 gebruiken.
Verder moet de ophanging aangepast worden aan de rechterkant. Deze moet een stukje opgeschoven worden. Slijp en laswerk.

Gaskabel.
Deze kan je standaard niet gebruiken, maar met een kleine aanpassing is ook deze bruikbaar voor je 2.5 ltr (bevestigingspunt moet naar beneden worden geplaatst).

Brandstof.
Als je het oorspronkelijke filter wil blijven gebruiken (wat prima kan), dan moet je wat leidingen verlengen. Je kan ook voor het 2.5 filter gaan waarbij de leidingen net even anders lopen en een trugslagklep hebben.

Elektra.
De gloeipitten kunnen direct aan de 12 volg waardoor de weerstand niet meer nodig is.
Verder moet er een extra kabeltje vanaf het contactslot naar de brandstofklep getrokken moeten worden. Auto op contact, spanning op de klep.
Bij de civiele uitvoering staat de accu in de weg. Je zou ervoor kunnen kiezen om deze naar achteren te plaatsen en wat hoger, maar je kan de accu ook naar binnen verplaatsen op de plek waar defensie die ook zet.

Luchtfilter.
Ik heb mijn filter op de houder van een defensie uitvoering staan. Ver vooraan.

Radiator.
Als je het thermostaathuis van de 2.25 neemt, dan kan je dezelfde radiator blijven gebruiken. Ik heb een constant draaiende ventilator aan de waterpomp zitten en dat paste net met mijn radiator. Om gemakkelijk de v-snaar te kunnen vernieuwen heb ik de radiator iets verder naar voren gezet (bouten er uit, naar voren schuiven en nieuwe gaten boren).
Verder zit je met de kachel aansluiting. Op de cilinderkop van de 2.5 zit een plug gedraaid waar bij de 2.25 een pijpje zit. Helaas komen de schroefdraden niet geheel overeen. Aad Koene (met wie ik de inbouw bij mij samen heb gedaan) heeft speciale lijm / pasta waarmee het er in gelijmd kan worden. Zelf ben ik er achter gekomen (ben bezig met mijn 2e blok op te knappen) dat de schroefdraad van een waterleiding knelkoppeling bijna overeen komt, net iets te ruim.

Spruitstukken.
Ik heb het uitlaat spruitstuk van de 2.25 er aan zitten. Past perfect op de pijp en probleemloos op de kop.
Het inlaatspruitstuk is iets aangepast. De vlinderklep constructie is bij mij er geheel af gehaald. Hierdoor zou de karterontluchting ook vervallen (komt uit in het spruitstuk), maar dat pijpje kan precies in het vlakke stuk van het spruitstuk geboord worden (en lekker klem worden gezet).

Even denken of ik nog iets vergeten ben .....
Jep, de koppelingsplaat. Lekker die van de 2.25 gebruiken, even als de drukgroep.
Volgens mij is dat het.

Mocht je in de buurt van Arnhem / Huissen zijn, wip even langs. Vaak zeggen plaatjes meer dan woorden.

Mocht je van specifieke punten foto's willen. Geef maar een gil, als het niet te koud is ga ik wel naar buiten om het 1 en ander te fotograferen.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce3c43008999f87f4ebede2f7d29244a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10502627, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Inbouwen 2,5 D N/A Serie 3 Diesel

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 18:18
door v.smit
Zoek even op motorsteunen in dit prikbord. Ik ben geweldig geholpen door allemaal prikkers!
Mijn motor heb ik er net in gehangen. Je mag altijd komen kijken!

Groeten Vincent