Pagina 1 van 1

Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 00:45
door Margriet
Hallo mensen.

Kan iemand mij vertellen wat ik ongeveer kwijt ben voor het (laten) reviseren van een 2.25 onderblok? Een gereviseerde cilinderkop heb ik al los erbij.

Het blok wat ik nu heb spuugd zelf de pijlstok uit op de snelweg als ik niet eens echt gas geef ( en 80 of 85 km/u rijd) en binnen de bebouwde kom komt de olie komt langs de bouten van het kleppedeksel eruit zodat het altijd een glimmende en glibberige drijfnatte zwarte oliebende is onder de motorkap.

Ik had al een carterontluchting gemaakt vanaf het kleppedeksel en vanaf de olievulpijp naar het oliebadfilter maar dat zit nu steeds zo vol met olie dat ik bang ben dat ie binnenkort op hol slaat doordat ie een slok olie in de inlaat zuigt. Die onluchtingsslang gaat vanaf morgen in een colafles ipv het filter dan kan ik de olie gewoon weer af en toe terug gieten in het blok

Iemand nog tips, alles is welkom.

(En nee, ik koop geen motorblok wat (niet aantoonbaar) gereviseerd is en los bij iemand in de schuur staat. dat is ongeveer de zelfde manier zoals ik aan dit blok kwam een paar maanden geleden). en bedankt.


Vriendelijke groet,

Margriet
88 SIII SoftTop 2.25 dsl 1978

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 01:24
door Exfietser
Voor alleen het onderblok reviseren moet je uit gaan van ongeveer 1000 a 1200 euro. Dan moet je denken aan opboren, hohnen, nieuwe zuigers en veren, nieuwe distributie, nieuwe lagers en keringen en het opnieuw monteren van de krukas en zuigers en drijfstangen en distributie.
Het uit elkaar slopen van het blok en naderhand weer samenbouwen van de rest moet je dan allemaal zelfdoen.
De krukas en zuigers zou ik ne weer laten doen. De distributie en de rest zou ik nu zelf doen.

Dit is een bedrag dat je bij elk revisiebedrijf ongeveer zult horen. Hoe hoog het uiteindelijk wordt hangt een beetje af van wat je zelf doet. Als je alleen een volledig kaal onderblok aanlevert en dat laat boren en hohnen kun je voor een paar hondert klaar zijn. Persoonlijk vind ik dat het plaatsen van de krukas, drijfstangen en zuigers met veren een specialistisch klusje is. Ook het bepalen van hoe groot de boring moet worden bij een bepaalde overmaatse zuiger is iets dat je aan een specialist over moet laten

Als je de motor volledig doet en dus elk onderdeel dat er een beetje oud uitziet vervangt door nieuw zodat je echt een verse maagdelijk motor hebt ga je al snel naar de 2 a 2,5 k euro. Ik ga er dan vanuit dat je alleen echte genuine of oem onderdelen gebruikt.

Je zult van allerlei mensen straks prijzen horen die waarschijnlijk veel lager liggen. Persoonlijk moet ik je zeggen dat ik dat niet erg realistisch vind als je een echte motor revisie doet. Een beetje hohnen en nieuwe zuigerveren is geen revisie maar een reparatie. Door sommige mensen wordt dit al een revisie genoemd. Ik heb inmiddels twee revisies achter de rug en wet dus wel een beetje wat het kost. Ik heb geen onderdelen in engeland besteld maar alleen bij nederlandse leveranciers. In engeland kan het goedkoper inderdaad. Persoonlijk doe ik het liever hier. Voor 3000 euro een nieuwe motor kopen is ook niet zo'n gek idee, om te doen.

Maar over jou motor. Heb je al eens gekeken wat er loos is en waarom hij olie spuit. Doe eens een compressiemeting. Als die dramatisch laag is moet je inderdaad aan aan een revisie gaan denken. Een oliespuiter kan ook door een veel te hoge oliedruk veroorzaakt worden. Mischien zit de regelklep voor de oliedruk wel vast o.i.d. Er zijn ook mensen die gewoon met 4 x 20 bar rondrijden zonder problemen. Alleen als hij koud is start hij dan wat lastig. Hoe start het ding bij jouw met deze temperaturen. Als dat niet veel problemen geeft is er waarschijnlijk niet zo veel mis met de compressie.


suc6,

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 10:14
door Paul Stroink
Ik heb hier nog wel een zéér goede 2.5 dieselmotor staan voor de verkoop. Komt alleen op zijn vroegst over een maand beschikbaar, nu dus nog lopend te zien.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 11:27
door Margriet
Hoi Arnold.

Allereerst onzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar leer ik wat van!

Ik moet eelijk zeggen dat ik het wel een hoop geld vind waarvan ik me afvraag of ik nog zin heb om het eraan uit te geven. Het is iedere keer iets zo en uiteindelijk zal het er toch op uitdraaien dat ik weer een 90 wil dus wat is wijsheid?! Maar misschien hou ik hem wel gewoon als ie goed loopt want ik vind het toch langzamerhand wel een leuk karretje.

Vanaf de eerste dag dat ik dat ding heb heeft ie me bakken geld gekost.
onderweg huis draaid de motor in de prut. Een ander blok erin gebouwd wat goed zou moeten zijn en dat dus duidelijk niet is. Het blok stond onder de werkbank bij iemand in de garage. Zag er gewoon normaal niet al te smerig uit voor een blok van 1984 en hij zei dat hij goed liep, niet rookte maar alleen slecht starte, Ik ga geen namen noemen hoor want daar heeft niemand wat aan en dat is ook niet mijn bedoeling van dit verhaal.

Maar goed: het blok.
Wat ik vreemd vind: Toen ik het kocht was het helemaal niet zo smerig en maar aan 1 kant zat er wat door de jaren heen verzamelde drap tegen aan. geloof aan de in/uitlaat kant.
Als je kijkt hoe het blok er nu uit ziet dan is dat moeilijk te geloven.
Het rare is dat ik me echt niet kan voorstellen dat die man dat blok schoon het gepoetst.
Dus dan is de vraag, hoe kan het dat er bij mij aan alle kanten olie uitkomt en bij hem niet?

We hebben er nieuwe gloeipitjes ingezet en nu start ie eigenlijk wel redelijk. Alleen heb ik niks om het mee te vergelijken. Ik gloei meestal zo'n 15 sec voor en dan starte hij vrij direct. Moet zeggen dat dat de laatste week wat meer moeite kost maar als ik even tijdens het starten met het gas pomp dan start ie. Wat er dan aan rook uit de uitlaat komt is van ver te zien. De hele straat zit in de mist. Dikke grijs zwarte rook tijdens het starten en als je dan nog even een paar keer wat gas geeft zodat ie lekker loopt komen er dikke walmen uit de uitlaat. Tijdens het rijden rookt heel veel dikke blauwe pluimen tot ie op temperatuur is en dan rookt ie minder maar wel heeel vaak een blauw plofje. Als ik gas geef rookt ie volgens mij een beetje zwart. Blauw is olie en zwart is diesel dat weet ik. Volgens mij verbruikt hij helemaal niet zoveel olie er moet echt wel regelmatig wat bij. laten we zeggen een halve liter op 800km. maar dat ligt er aan of ik veel snelweg heb gereden. De meeste olie gooit ie er langs het blok uit. Iedere dag moet ik de pijstok aandouwen, als ik dat een dagje vergeet dan is ie zover omhoog gedrukt dat ie los gaat en dan komt daar heel veel olie langs. Ligt er zo een plasje onder als je ergens voor een stopligt staat. Als je dat weet dan druk je die gewoon iedere keer voor je gaat rijden even aan. maar onder de pijlstok zal mijn chassis niet snel gaan roesten.


Een paar plaatjes erbij. Het regent hier heel hard anders had ik de kap er even afgehaald dan zie je het beter.
dus ze zijn niet echt goed gelukt. Als je over het inlaatspruitstuk onder de buis door kijtk dan zie je de kopbouten en de rand van het kleppedeksel. De olie komt bovenlangs de achterste 2 boutjes van het kleppedeksel naar beneden lopen en dan zoveel dat het blank staat. (ja er zitten ringen tussen. Allerlij verschillende al geprobeerd.) Het komt niet langs de pakking, al lijkt dat nu misschien zo.

Ben benieuwd of er nog nieuwe ideeen komen.

Vriendelijke groeten

Margriet

xlmgxx.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c67f9a299eed154448596bace264d998', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2Fxlmgxx.jpg', 'http://i49.tinypic.com/xlmgxx.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2Fxlmgxx.jpg', '', 10483954, 600, 600, 'Loading image ...', false);

2r7qz50.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff626059235d3a5b177781a50b2519e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi47.tinypic.com%2F2r7qz50.jpg', 'http://i47.tinypic.com/2r7qz50.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi47.tinypic.com%2F2r7qz50.jpg', '', 10483954, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 10:31 door Margriet.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 12:51
door Nick
Ik zou zoals Arnold ook al zei eens een compressiemeting doen bij dat blok, ik kan me namelijk niet voorstellen dat ie er zoveel olie langs gooit doordat de zuigerveren versleten zijn, en dat je er nog "normaal" mee kunt rijden. Volgens mij krijg je je blok niet eens meer gestart als hij zo verschrikkelijk veel overdruk je carter in pompt, ik denk dan ook eerder aan een oliepomp die veeeeeeeel te veeeeeel druk opbouwt, je zou daar ook eens een drukmetertje op kunnen zetten en kijken hoe hoog de druk is. En ik zou eens kijken hoe hoog het olieniveau onder je kleppendeksel staat, er hoort maar een klein plasje onder te staan, eigenlijk niet hoger dan de pakking voor zover ik weet.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 14:38
door Exfietser
Als ik lees dat hij gewoon start na 15 seconden voorgloeien en verder goed trekt is er denk niet zo heel veel mis met dat blok. Maar dat weet je pas zeker als je een compressiemeting hebt gedaan. Als dat blok lang stil heeft gestaan kan het inderdaad mogelijk zijn dat er zich ergens vuil heeft afgezet. Er kunnen kanaaltjes verstopt zijn geraakt maar het meest waarschijnlijke is dat het regelklepje in je oliepomp vast zit door vuil. Loopt het blok wel regelmatig? Dus niet dat er een cilinder niet wil meewerken? Voor je dure en drastische dingen gaat doen zou ik eerst even de boel (laten) onderzoeken. Dus oliedruk meten en compresie meten. Dit kun je bij elke vakgarage laten doen en mag niet de wereld kosten. Het is echt de moeite waard. Compressie van een nieuwe warme motor moet tussen de 31 en 33 bar zitten. Maar bij een compressie van 21 Bar doen ze het ook nog prima. Alle vier de cilinders moeten wel ongeveer gelijke waarden hebben. Er bestaan ook cleaners die je door de olie gooit om alles schoon te spoelen. Je hebt dan alleen kans dat er ook allerlei oliekeringen gaan lekken, die nu door vuil dichtblijven. Meet eerst de oliedruk en compressie en check daarna de regelklep in je oliepomp. Daarna zou ik pas iets gaan doen met cleaners.

Zwart roken als je gas geeft is een normaal goed teken. Dat doen alle diesels ook de nieuwe let maar eens op.
Blauwe walm is inderdaad olie. Als je oliedruk veel te hoog is dat niet raar. Ik heb daar zelf ook last van helaas en ik heb de oliedruk gemeten en die is bij mij stationair dus al 4,75 bar. Terwijl ik iets tussen de 2 en drie bar had verwacht. Ik moet dus ook de oliepomp er af halen om te kijken wat er loos is. Die klus is een fluitje van een cent, alleen een heel erg vies fluitje En met dit weer op de parkeerplaats zie ik het even niet zitten om nu te doen.

En wat geld betreft: Oude auto's zijn duur. Ik weet niet wat je voor dat blok betaald hebt bij die jongen. Maar op zo'n aankoop kun je geen garanties verwachten en wat je al zei, dat blok was niet heel vuil. En als het is schoongemaakt zie je dat echt wel. Het is een oud gebruikt blok dat lang heeft stil gestaan, dan zijn dit soort dingen niet heel ongewoon. Er is natuurlijk een reden geweest waarom een blok uit een wagen is gehaald. De verkopende partij kan best eerlijk geweest zijn en hier niets van geweten hebben.
Als de rest van de wagen en dan met name het chassis in orde is, is het echt wel de moeite waard om de motor weer goed te krijgen. Je zegt zelf al dat je het heel leuk vind om mee te rijden. En het is een soort van hobby en die kosten geld. En mijn ervaring is dat als je het op een goedkope manier doet met goedkope (gebruikte en tweede handse) onderdelen enzo je achteraf echt veel duurder uit bent dan als je het meten goed doet.

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:23
door Margriet
hallo alweer,

ik heb net even het een en ander getest.
ik heb nu een ontluchting op de olievuldop via een slang naar een 1 ltr cola fles en een ontluchting bovenop het kleppedeksel en die gaat met een slang in het oliebad filter,

nou heb net ongeveer 20km gereden waarvan 10km op de snelweg, 5 km de ene kant op en 5 km weer terug de andere kant op. allebij de kanten op reed hij 100 op de teller. vind ik zowiezo al wonderbaarlijk want dat heeft ie nog nooit gedaan.

ik begon met een lege cola fles. toen ik net onderweg na 10km snelweg de motorkap open deed begon ik spontaan te janken (en nee ik ben geen jankert) de colafles is voor meer dan 3 kwart gevuld met olie. en alles onder de motorkap zit vol. zie foto's

maar hij liep best aardig vond ik. wel komt er nu hij warm is stationair blauwe rook uit de uitlaat maar tijdens het rijden niet echt. de andere foto is van de koude start.


HELLUP! HELLUP!

29w0plg.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e03253790c5819e49c6db5b031b59b51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F29w0plg.jpg', 'http://i48.tinypic.com/29w0plg.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F29w0plg.jpg', '', 10485410, 600, 600, 'Loading image ...', false);

2i0exj4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f78131ad28791e520926cc827538f8c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F2i0exj4.jpg', 'http://i49.tinypic.com/2i0exj4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F2i0exj4.jpg', '', 10485410, 600, 600, 'Loading image ...', false);

2e32z35.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c445e35f0c391cf3032b9fa4ffe06a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2e32z35.jpg', 'http://i48.tinypic.com/2e32z35.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2e32z35.jpg', '', 10485410, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:30
door Bram109
Welke waarden heeft de oliedruk als de motor warm is bij stationair toerental en bij versneld (±1500 rpm) toerental?

Bram.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:31
door Exfietser
Als jij gewoon 100 kan rijden is je motor echt niet zo slecht denk ik en dat soort blauwe rook heb ik ook. Ik denk echt dat de kans heel groot is dat je oliedruk veel te hoog is. De olie onder je kleppendeksel moet via de gaten van de klepstoterstangen in je kop terug in het carter komen. Dat werkt gewoon met zwaartekracht. Als je heel olie bovenin pompt kan het niet snel genoeg meer weg en kun je dit krijgen. Het enige dat ik niet begrijp is dat je peilstok omhoogkomt.
Heb je soms een foute (te korte) peilstok en daardoor teveel olie in je carter?

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:32
door Margriet
geen flauw idee bram want ik heb niks om dat mee te meten.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:33
door bas88pickup
Van Dam heeft nog frisse 2.25 diesel blokken staan, rechtstreeks uit het krat, met garantie. Voor prijs even bellen, 0317 618320. (dacht zo om en nabij 2k.)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:38
door Margriet
hoi arnold, de pijlstok die ik heb die zat er in toen ik dat blok kocht. met olie verversen kwam er 9 liter uit en die heb ik er weer ingegoten en toen stond ie op pijl volgens de pijlstok.
iemand enig idee hoeveel liter olie erin hoort te zitten en misschien ook iemand zin om even de lengte van zijn pijlstok op de meten? het is een 2.25 diesel 12 volt en die kwam volgens de vorige eigenaar uit een 110 uit 1984

die olie die in de colafles zit die komt euit geblazen via de olievulbuis. niet via het kleppedeksel. de olievulbuis zit onder in het carter dus dat heeft nietzoveel er mee te maken dat de olie via de "klepstoterstangengaatjes" (mooie voor scrable) terug moet lopen want die is al beneden. toch?

de ontluchting op het kleppedeksel komt minder olie uit, die gaat ook gewoon in het oliebadfilter want dat is niet zo schokkend. al moet ik straks nog even kijken hoeveel daarbij gekomen is want die heb ik gister weer een eind leeg gemaakt dus dat kan ik nu mooi zien.


waar zit de olie pomp? sorry ben een vrouw he.... kan niet alles weten

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:39
door pp!
zit er niet veel te veel olie in je blok, en is het de viscositeit wel helemaal hetzelfde, maw. is het wel 20W40-10W50-15W40 of wat je er ook in/bij hebt gedaan, en zit er ook wel de JUISTE olie in??
en is je cartervent. niet verstopt???

Farther up the road
img19.imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('3cb51e144b6b7a479503148c9e141328', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F5973%2Ffotobf.th.jpg', 'http://img19.imageshack.us/img19/5973/fotobf.th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F5973%2Ffotobf.th.jpg', 'http://img19.imageshack.us/i/fotobf.jpg/', 10485524, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:47
door Margriet
nou pp de carterventilatie is niet verstopt hoor want daar is in 10 minuten meer dan een liter olie uitgespoten dus dat lijkt me sterk dat ie verstopt zit.
(zat ie maar verstopt dan bleef de olie in het blok waar ie thuis hoort. nee grapje. )
d'r zit 9 liter olie in.(zoveel kwam er ook uit toen ik hem aftapte en hij stond op pijl)
volgens mij was het 15W40.en het is er allemaal in 1 keer ingegaan uit 2 dezelfde kannen dus daar ligt het niet aan.

het verhaal van de pijlstok zou nog kunnen dat dat niet de goeie is maar dat lijkt me sterk.


groeten margriet

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 15:53
door Bram109
9 liter??

Als je niet de extra optie hebt dat er een plaat tussen het motorblok en de carterpan zit hoort er net 7 liter in.

Als er 9 liter in zit kan ik me een beetje voorstellen dat de krukas telkens in de olie slaat wat een zeer overmatige carterdamp tot gevolg heeft.
Dan is het wel te verklaren dat overal de olie uitkomt.

Probeer het eens een stuk met 7 liter erin. (uiteraard wel opletten dan na het starten het oliedruklampje uitgaat)
En als je toevallig met meerdere landrovers ben, vergelijk de lengte van pijlstokken en de pijlstokbuizen eens met elkaar.

Bram.

Edit: De 15W40 is de correcte viscositeit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 14:53 door Bram109.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:08
door Margriet
daar ben ik weer,

de pijlstok is 47,5cm de pijlstokbuis is volgens mij voor zover ik het kan zien in het donker 29,5 maar dat moet ik straks even controleren met een lamp. en de carterpan in 15cm hoog ongeveer. iemand misschien zin om bij zijn landrover even de kijken?
het gaat om een 2.25 diesel uit een 110 van 1984. 12 volt.

overigens is nu, sinds de colafles vol is met olie, het pijl gezakt tot bijna het uiterste puntje van de pijlstok, ongeveer een cm onder het minimale pijl wat er op staat. en er brand geen oliedruk lampje. of gaat dat niet branden als er (volgens de pijlstok) te weinig olie in zit?

alvast bedankt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 15:17 door Margriet.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:26
door Nick
Hoi,
ik heb net eventjes bij mijn 2,25 diesel 3X gelagerd gemeten en daar is de pijlstok 49,5 a 50 cm lang. De peilstokbuis is ongeveer 29,5-30 cm lang, dit is dus wel bij een 3X gelagerde diesel,jij hebt waarschijnlijk een 5X gelagerde, ik weet niet of er verschillen zitten op het gebied van peilstokken.. Bij mij steekt de peilstok dus verder in ht carter dan bij jouw.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:28
door Exfietser
Inderdaad is 7 liter een beter getal. tenzij je de door Bram beschreven optie hebt. Bij onderkant peilstuk gaat het lampje niet branden. Dat gaat pas branden bij de teweinig druk en niet bij een te laag peil. Ik zal eens naar de lengte van mijn stok kijken.

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:30
door Margriet
hee nick , bedankt voor het meten!

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:36
door Margriet
kan ik dat vanaf de buitenkant zien, dat verhaal met die plaat?
ik snap namelijk echt niet wat je bedoeld en 2 liter verschil is wel veel.

ik moet zeggen dat ie wel lekker liep en is toch minstens een liter uit nu, dus nog maar een liter of 8 dan denk ik. niet dat ie mooier klonk ofzo, maar hij trok wat sneller op. kon ik merken met invoegen op de snelweg en bij kruispuntjes enzo.
dus het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt.

als ik nou 2 liter minder heb, gaat dat oliedruk lampje dan wel branden? of gaat dat lampje branden als het al te laat is en hoor dan nog 1 keer een hoop gerateld enslaat vervolgens je blok vast??


groeten margriet

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:37
door Exfietser
Mijn peilstok is ongeveer 45cm lang en de buis is ongeveer 30cm. Dit bij een vijf maal gelagert blok.

Best een groot verschil eigenlijk. Vraag me af of dat goed is. Zijn er nog meer mensen die willen meten?

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:46
door Margriet
hey arnold,

wil je misschien ook eens de carterpan opmeten hoe diep die is?
als je je rolmaat tegen de rand houd waar de boutjes doorzitten tot aan de onderkant.
mijne was 14,5 cm dacht ik maar mijn oprit staat blank en alles zit vol olie en het stopt niet met regenen dus kruip er nog effe niet helemaal onder.


ik heb ook een "hoelang is die van jou" berichtje gepost, als iedereen daar nou effe antwoord hoelang zijn pijlstok is dan zou dat wel grappig zijn aangezien er zoveel verschillen inztten. de pijlbuis is wel ongeveer bij iedereen 30 toch?



bedankt alvast



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 15:46 door Margriet.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:47
door Apke
Bij mij is het zo dat als ik te weinig olie in mijn blok heb dat het olielampje direct na de (koude) start wat langer blijft branden. Alles langer dan 2 seconden is voor mij een teken dat ik er weer olie in moet gooien.

Oh, te weinig olie kan ik inmiddels ook horen, het blok gaat wat meer geluid maken. Kwestie van ervaring.

Hoe je aan die ervaring komt ......
Met een verbruik van 1 liter op de inmiddels 60 kilometer doe je aardig wat ervaring op moet ik zeggen. Nog net een puntje olie aan de pijlstok (wel de goede lengte) is me inmiddels al een paar keer overkomen.
Ja mijn blok loopt echt op zijn einde, maar loopt nog steeds.
De olie komt vrolijk als blauwe walm uit de uitlaat en ook de carterontluchting kan het inmiddels niet meer aan. Gevoelsmatig loopt het blok steeds meer op 3 cilinders.

Starten met vorst geen probleem. Even voorgloeien en binnen 5 seconden loopt het blok. Ook bij vorst!
Ja die Landrover blokken blijven het doen

Apke
www.larrie.nl

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:50
door Margriet
hey apke,

wil je jouw pijlstok eens opmeten? en ook de lengte vd pijlstokbuis en de diepte vd carterpan alsjeblieft als je tijd hebt.

er zitten nogal verschillen in. wat heb jij voor blok?

groetn margriet

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:55
door Apke
Ik wil vanavond best mijn pijlstok meten (zit nu op mijn werk), maar of het zinnig is ........
Ik heb een 2,5 ltr D in mijn SIII zitten en hoop over niet al te lange tijd deze om te wisselen voor een andere 2.5.

Ach een 2.5 heeft wat voordelen ten opzichte van een 2.25. Ook wat nadelen trouwens.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe61a7571d6c51cd6981c06c0c3614a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10486072, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 16:57
door G-men (gargamel)
Ik kan me niet voorstellen dat een 2.25 9 liter olie hoort te bevatten.
De V8 heeft net geen 6 liter motorolie nodig; en de 2.25 is niet zoveel groter. Op de website van Kroon geven ze voor een 2.25 uit een 110 een capaciteit van 6 liter; en daar komt 0,85 liter bij voor het filter. (dus 6,85 liter max)
Dit klopt overigens met de volumes die LR opgeeft in zijn workshop manual voor een 2.25 diesel uit een 110.

[www.kroon-oil.com]

Als ie echt veel te vol zit, dan heb je een goede kans dat de krukas in de olie loopt en de spetters via elk gaatje naar buiten komen. Ook zal de drukvereffening tussen de cilinders niet lekker meer lopen, hetgeen de hoge carterdruk verklaard.

Moeite waard om idd even goed naar te kijken, het feit dat ie beter loopt als er wat olie uit is duid ook in deze richting.
Eenvoudig te cntroleren : even aftappen, en er weer netjes 6 liter in gooien.
Dan weet je gelijk of je idd een goede of verkeerde peilstuk hebt...... dan testritje.....

Succes !

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 17:04
door Margriet
arnold,
het zou nog kunnen dat de merktekentjes op een andere plek op de pijlstok staan toch?
dus bij die pijlstok van 49cm min en max pijl wat verder van de onderkant van de stok zit? dan is wel langer maar meet ie hetzelfde.

of niet?

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 17:06
door hans
hoi,

als je een oliekoeler hebt, dat is een extra radiateur voor de normale waar de waterslangen op zijn aangesloten,

dan heb je die plaat zeker erin, je hebt dan ook een groter olie systeem.

aan alle reacties te lezen zul je die niet hebben,
het is n.l. ook zo dat met oliekoeler je een hogere oliedruk nodig hebt.

dus als jij een motor hebt waar een koeler aan gehangen heeft heb je een hoger stationair(als ie uit staat) oliepeil, en een hogere olie druk.

maar waar je nu mee kunt beginnen is om te kijken of je olie peil zoiets 2 cm onder de rand van het carter staat.

dit kun je doen door te peilen in de buis en dan de peilstok erlangs houden.

als de olie hoger staat komt ie tot onder aan de peilbuis aan de binnenkant van het blok en dan sproeit ie zeker.

de olie druk afstellen zul je iemand anders moeten vragen want daar heb ik geen verstand van.

grtz hans

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 17:12
door Martin Venix
Margriet, heeft jouw Landrover een oliekoeler? (zie net dat Hans me voor was.....)
Als jij geen oliekoeler hebt en het blok wat je gekocht hebt heeft wel een pomp voor een oliekoeler, dan pompt hij teveel.
(maar dan moet er wel wat afgedopt zijn)

Ik hoop voor je dat het probleem in een te korte peilstok zit want dat is makkelijker op te lossen ;-)

succes
Martin

709576224_3_cyH-.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('86e27f919a8bef75efd588a9714faa23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.16%2F709550001-709600000%2F709576201-709576300%2F709576224_3_cyH-.jpeg', 'http://94.100.121.16/709550001-709600000/709576201-709576300/709576224_3_cyH-.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.16%2F709550001-709600000%2F709576201-709576300%2F709576224_3_cyH-.jpeg', '', 10486164, 600, 600, 'Loading image ...', false);
745373827_4_yPJ2.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('24105fd9b951dab53ae16390533a0ef4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.33%2F745350001-745400000%2F745373801-745373900%2F745373827_4_yPJ2.jpeg', 'http://94.100.121.33/745350001-745400000/745373801-745373900/745373827_4_yPJ2.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.33%2F745350001-745400000%2F745373801-745373900%2F745373827_4_yPJ2.jpeg', '', 10486164, 600, 600, 'Loading image ...', false);
721904742_3_ZCVp.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('2288d3057d5bda399b4545cba832f49c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.116.165%2F721900001-721950000%2F721904701-721904800%2F721904742_3_ZCVp.jpeg', 'http://94.100.116.165/721900001-721950000/721904701-721904800/721904742_3_ZCVp.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.116.165%2F721900001-721950000%2F721904701-721904800%2F721904742_3_ZCVp.jpeg', '', 10486164, 600, 600, 'Loading image ...', false);


series III - 88 (1974)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 16:13 door Martin Venix.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 17:18
door Martin Venix
Als tussen je oliefilter en je blok deze dikke rand zit heb je te maken met een oliepomp tbv een oliekoeler
829407412_6_QBrN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('a75da96c442c40e577511a47a625653c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.122.182%2F829400001-829450000%2F829407401-829407500%2F829407412_6_QBrN.jpeg', 'http://94.100.122.182/829400001-829450000/829407401-829407500/829407412_6_QBrN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.122.182%2F829400001-829450000%2F829407401-829407500%2F829407412_6_QBrN.jpeg', '', 10486221, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 18:00
door Margriet
denk ik het niet, volgens mij heb ik dan de goeie.
de mijne ziet er zo uit... vette troep moet je maar effe wegdenken.

21n1u2u.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3837759cd2421fd7c6addcd3333315ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2F21n1u2u.jpg', 'http://i50.tinypic.com/21n1u2u.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2F21n1u2u.jpg', '', 10486455, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 18:02
door Margriet
en als ik dan blijk te rijden met 2 liter olie te weinig.... draait ie dan(nog verder) in de soep?
of loopt ie vast? of loopt ie pas vast als je blijft rijden met dat brandende oliedruklampje?
of snap ik het nou niet?

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 18:47
door Apke
Helaas zit de oliepomp op een andere plek.

De oliepomp voor een blok met oliekoeler is inderdaad anders dan de pomp zonder koeler.
In de oliepomp zit een (over)druk ventiel wat opent als de oliedruk een bepaald niveau bereikt heeft. Die druk is (als het goed is) de maximale druk die in je blok ontstaat.
Bij een blok met oliekoeler is de maximale druk hoger omdat er ook olie door de koeler gepompt moet worden.
Het verschil bij de pompen zit in de borgbout waarmee de veerdruk voor de overdruk bepaald wordt. Deze is anders qua lengte.

In geval van het verwijderen van de oliekoeler moet je dus ook je pomp aanpassen. Helaas is van buitenaf aan je blok niet te zien welke bout er in de pomp zit.
Ik zal nog even proberen om de verschillende foto's op het net te zetten.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca9889491a406e80e9aa1d7cc857aaed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10486709, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 20:14
door Exfietser
Dit is het drukregel gedeelte dat in de oliepomp geschroeft zit:
Foto-3N7IESUE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35008ddcc615606aa8235118b2c0f13a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3N7IESUE.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3N7IESUE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3N7IESUE.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is de bewuste bout voor een systeem zonder oliekoeler:
Foto-HW6LCR8A.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e0bff63646c33a26e57b549f0f8f2cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HW6LCR8A.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HW6LCR8A.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HW6LCR8A.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En dit is de bewuste bout voor een systeem met oliekoeler.
Let op de groef in de boutkop.
Foto-HOMGHZMZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc5034d5c0c504dbe77fa351415b72e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HOMGHZMZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HOMGHZMZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HOMGHZMZ.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is de oliepomp met de bewuste bout(nummer=549909):
Foto-HDGMD3GM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('22db4ef702e9d02d955f1bbfa504ea43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HDGMD3GM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HDGMD3GM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HDGMD3GM.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is het standaard carter zoals die bij bijna alle wagens geleverd is:
Foto-LVYFRX6H.jpg --> mod_embed_images_loadimage('850ec023c5aeb991c69c46e119f2b5c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-LVYFRX6H.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVYFRX6H.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-LVYFRX6H.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Om de wagen ook onder extreme hoeken te kunnen gebruiken zonder dat de oliepomp droog komt te staan en dus geen oliedruk meer levert is de extra plaat bedacht. Die plaat wordt met draadeinden omder het blok vast gezet. Daaronder wordt dan een carter zonder binnenwerk vastgezet met moertjes op de draadeinden. Als jouw carter dus met moeren vastzit i.p.v. bouten heb jij deze optionele plaat in jouw auto zitten.
Foto-KWP6GOAV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9f9e6854b0b5f27d6295c748d0a9a745', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KWP6GOAV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KWP6GOAV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KWP6GOAV.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Van die plaat zijn ook weer twee versies leverbaar geweest:
Foto-3CJMJNBT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f517e0637309823ac178b9cfcba24881', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3CJMJNBT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CJMJNBT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3CJMJNBT.jpg', '', 10487250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het is niet erg waarschijnlijk dat jij die plaat hebt. Verder kunnen jouw problemen ook niet worden veroorzaakt door een fout oliepomp boutje. De oliedruk voor een oliekoeler is maar weinig meer dan die zonder. Bij zeer veel wagens is de oliekoeler er af gesloopt zonder dat er problemen zijn ontstaan. Als het probleem bij jou ontstaat door de oliedruk kan het alleen doordat de knikker(nummer 3748) of het pijpje(nummer 273711) van de drukregelaar door vuil o.i.d. vastzitten en daardoor niet meer kunnen regelen. Als jij een normaal carter hebt is negen liter echt te veel. Je moet dan even uitzoeken hoe dat zit met de lengte van jouw stok.
Verder moet de kleppendeksel ontluchting op een tuitje van je inlaatspruitstuk worden aangesloten en niet op je luchtfilter.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 19:15 door Exfietser.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 20:24
door Margriet
hey arnold,
ik zal morgen eens grondig onderzoek gaan doen.
moet evenkijken of iemand een afdakje heeft hier waar ik onder kan of een luchtbed aangezien mijn oprit blank staat.
dat van de carterontluchting dat op de inlaat klopt. alleen zit er op mijn inlaatspruitstuk geen tuutje om een slangetje op te doen. vandaar dat we het dus zo opgelost hebben.

zal morgen olie halen en de boel aftappen en een nieuw filtertje erin en dan weer vullen en het resultaat zet ik hier dan wel weer neer.

met jouw plaatjes en uitleg kom ik zeker een eind.
en anders mag ik het wel weer vragen , toch?

iniedergeval bedankt!

groeten margriet

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 21:10
door Exfietser
Vragen mag altijd.

Als jij geen tuutje hebt dan komt dat omdat waarschijnlijk je vlinder klep is verwijderd. Die vlinderklep schuif je op de tuit van je spruitstuk en op die klep komt dan je slang naar je luchtfilter. Op de klep zit ook het tuutje voor de ontluchting.

Hier een tekening van de vlinderklep:
Foto-Z64S6AJC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0430789cc807f3d8415c5094d50dcc32', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Z64S6AJC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z64S6AJC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Z64S6AJC.jpg', '', 10487750, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Die klep is bedoelt om vacuum te genereren voor je rembekrachtiger. Vaak worden die vervangen door een apparte vacuumpomp en dan wordt de klep verwijdert. De klep werkt namelijk niet echt ideaal en smoort de motor nogal met als gevolg een dikke rookpluim. Ik heb hem zelf ook verwijdert door het klepje uit het huis te halen en het huis met het tuitje verder te laten zitten. Om vacuum te genereren heb ik een mechanisch pierburgpompje geplaatst.

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 21:32
door Exfietser
Ik heb nog even gekeken naar jou foto's en je vlinderklep is inderdaad weg en daarvoor inde plaats is een electrisch vacuumpompje geplaatst.

Op deze foto is helemaal rechts net het zilverkleurige vacuumpompje te zien.
--> mod_embed_images_loadimage('ef858c567185f8ba952f0db22278baa2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fi49.tinypic.com%252Fxlmgxx.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2Fxlmgxx.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fi49.tinypic.com%252Fxlmgxx.jpg', '', 10487950, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 21:38
door Margriet
dat heb je goed gezien arnold, dat is een rembekrachtiger pompje uit een volvo.
hoef mijn rempedaal maar zachtjes in te drukken en hij remt prima.
daar ben ik dan weer wel blij mee.

en als je de bovenkant van het drukvat voor de rembekrchtiger eraf slijpt dan past past er mooi een colafles in voor de olie. maar dat kun je net niet zien...

wel leuk al die plaatjes van jou.

groeten margriet

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:23
door Apke
Ik zie net dat Arnold al foto's geplaatst heeft, bedankt Arnold.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e9c7e2dfffbf7f6f94129913c8d33c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10488423, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:28
door Apke
Bij mijn conversie naar 2.5 ltr hebben we de vlinderklep verwijderd en een tuutje op het overgebleven deel van het spruitstuk geplaatst.
Zoals te zien is, is er precies een verdikking met een vlak stukje in de bocht van het spruitstuk. Daar kan je een tuutje maken zodat de carterontluchting weer zoals oorspronkelijk in het spruitstuk uitkomt.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0729ac018a55eefef737af7f4767e1e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10488500, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:32
door Margriet
dat klopt apke maar ik wil de hoeveelheden olie die mijn blok nu spuugd niet in mijn inlaat spruitstuk hebben, dat snap je zelf ook wel he?
dan loopt ie zo op olie en dan rijd ie nog 1 keer 150 en dan hoor je een harde klap endat was dan mijn blokje

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:33
door Exfietser
Ja ik had de plaatjes toch. En dit vind ik nu een draadje of moet ik zeggen tjes want het zijn er twee. En je leert er altijd weer wat van.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2009 21:34 door Exfietser.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:41
door Apke
Ik had bijna dezelfde plaatjes, alleen een iets andere pomp.
oliepomp2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('368265dda443c8f9652a24273455c84d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.larrie.nl%2Fimages%2Foliepomp2.jpg', 'http://www.larrie.nl/images/oliepomp2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.larrie.nl%2Fimages%2Foliepomp2.jpg', '', 10488636, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Leuke discussie trouwens, maar volgens mij kan jij ook een avondvullende workshop geven over oliepompen

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a59c567ea1274907404046a32473f084', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10488636, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:55
door Margriet
nou zeker, al is het een algehele workshop over motoren in het algemeen dan hou ik me ook aanbevolen. ik kan een hoop leren van jou arnold. da's nu wel duidelijk. en van de rest ook trouwens maar ik vind het erg leuk dat je alles zo op gaat zoeken en met plaatjes erbij alles zo goed mogelijk probeerd uit te leggen! echt top!

bedankt, dit soort dingen maakt het echt leuk op zo'n forum.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 22:57
door Exfietser
Helaas door schade en schande over wel meer dan alleen dat pompie.

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 23:02
door Margriet
hee arnold sta jij ook in 't smoelenboek?
ik kan je niet vinden en ben benieuwd naar jouw land rover(s)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 23:57
door Martin Venix
Ik geloof dat ik er goed naast zat.....
Maar dit draadje is leerzaam Nu nog even de problemen van Margriet oplossen.....

Martin

709576224_3_cyH-.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('69083d0d8e99e90f3165b87ef7713261', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.16%2F709550001-709600000%2F709576201-709576300%2F709576224_3_cyH-.jpeg', 'http://94.100.121.16/709550001-709600000/709576201-709576300/709576224_3_cyH-.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.16%2F709550001-709600000%2F709576201-709576300%2F709576224_3_cyH-.jpeg', '', 10489256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
745373827_4_yPJ2.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('98579a94adfbbfe89eb6e365afa3a407', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.33%2F745350001-745400000%2F745373801-745373900%2F745373827_4_yPJ2.jpeg', 'http://94.100.121.33/745350001-745400000/745373801-745373900/745373827_4_yPJ2.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.33%2F745350001-745400000%2F745373801-745373900%2F745373827_4_yPJ2.jpeg', '', 10489256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
721904742_3_ZCVp.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('2eb1dca4e86e523279c6a855b82a9680', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.116.165%2F721900001-721950000%2F721904701-721904800%2F721904742_3_ZCVp.jpeg', 'http://94.100.116.165/721900001-721950000/721904701-721904800/721904742_3_ZCVp.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.116.165%2F721900001-721950000%2F721904701-721904800%2F721904742_3_ZCVp.jpeg', '', 10489256, 600, 600, 'Loading image ...', false);


series III - 88 (1974)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: do 31 dec 2009, 00:02
door Apke
Ach, we slaan allemaal de plank wel eens mis.

Leren doen we dagelijks, volgens mij wordt niemand met veel kennis geboren.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b9ec597c83c52cda46d7c2b0b681054', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10489284, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: do 31 dec 2009, 00:02
door Exfietser
Ja daar sta ik in, maar dan in het oude smoelenboek dat ik zelf ook niet meer kan vinden'
Ik ben even opzoek geweest naar oude draadjes en heb er een paar gevonden over de oliepomp.

[landrover.startpagina.nl]

En hier:
[landrover.startpagina.nl]

Van de mensen die hier gepost hebben heb ik toen heel veel geleerd. Ik ben ook ooit begonnen met het kopen van een landrover die niet zo heel goed meer was zeg maar. Ik wist toen ook nog niets van autotechniek. Ik ben gewoon maar gaan repareren en dan leer je een hoop hoor.

Zo was mijn wagen toen ik hem kocht:
Foto-XHNTQXE6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9e8b48e36fea0abda17e5984b48b20f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XHNTQXE6.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XHNTQXE6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XHNTQXE6.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nu is hij zo:
Foto-NTAPLYYQ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('820713d5d1565371dc216e65ec18f882', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-NTAPLYYQ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTAPLYYQ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-NTAPLYYQ.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-8MITHYRR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e65f20969eda83a652cfa11efea3cc83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8MITHYRR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8MITHYRR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8MITHYRR.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-XXTJDDGI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23763d782524d172456bab0819b752eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XXTJDDGI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXTJDDGI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XXTJDDGI.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-C7NE37CW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2a2b4fe3ca2c7d1867e0fd92189ef5b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-C7NE37CW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-C7NE37CW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-C7NE37CW.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-PLIOUGFX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2526accd785be51f44705123a0be18ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PLIOUGFX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLIOUGFX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PLIOUGFX.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-WFREGWME.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3486d0bd44bfc61b1fb0aad3f4579187', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WFREGWME.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFREGWME.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WFREGWME.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Maar daar was wel iets voor nodig. Dit is een foto van onder de wagen. Je ziet de krukas en de oliepomp.
Foto-IPTHNN3G.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c8920d1cb9070b41b071923694d18ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IPTHNN3G.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPTHNN3G.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IPTHNN3G.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit was mijn distributie:
Foto-EOMGRHOU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d962c5af5e9bde7b03402cb941345cd8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOMGRHOU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is mijn distributie:
Foto-GWRLDQSD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3eb2b1b2e3bd79115fa287d4e1c4fc2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWRLDQSD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Motor:
Foto-MXECRSVQ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b42ad1931be5b1182b942daf807ded5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MXECRSVQ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MXECRSVQ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MXECRSVQ.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Motor nieuw:
Foto-HDMR8GS4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d58613aad78959c10945228baf873079', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HDMR8GS4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HDMR8GS4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HDMR8GS4.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-HFHNN3QT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e956776fde9e2b097b911e9fd433041c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HFHNN3QT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFHNN3QT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HFHNN3QT.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Versnellingsbak:
Foto-FLUEW66K.jpg --> mod_embed_images_loadimage('884bf75ff1ddc0e0bac3156012d4aafa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FLUEW66K.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FLUEW66K.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FLUEW66K.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-86IAI3FI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('294c710d647996fad239a31209401ead', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-86IAI3FI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-86IAI3FI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-86IAI3FI.jpg', '', 10489285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De wagen is nu nu een soort offroad camper en mobile shack(=radio amateur station) Alles is aanwezig zoals een koelkast, gaskookplaat en stromend water. Twee slaaplaatsen de standaard 2,5KW leger dynamo zodat er een sterke zender gevoed kan worden. Dit jaar gaat alles er overigens weer uit gesloopt worden want ik wil hem op geel kenteken hebben met een achterbank, uitneembare kamperspullen en twee slaaplaatsen. Dus wel dezelfde mogelijkheden als nu maar even anders gerealiseerd en dan op geel. Hij moet ook geschikt worden om in de winter naar de noordkaap te kunnen reizen. Dus een stevige standkachel moet er ook in komen.

Dus nog werk zat. De wagen blijft autotechnisch verder gewoon standaard. Dus de standaard uitrusting uit het leger wat betreft veren, dempers, motor en v-bak.

Arnold.

Re: Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

Geplaatst: do 31 dec 2009, 00:09
door Margriet
heey martin,
we moeten allemaal leren hoor. en met mijn karretje komt het ook wel goed.
ben echt benieuwd wat er gebeurd morgen, met de nieuwe olie in de juiste hoeveelheid. anders moet ie misschien maar eens naar de dokter..

ik hou jullie op de hoogte!

groeten margriet