Pagina 1 van 1
kapot lager?
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 13:49
door Mudbuster
Gisteren hoorde ik in mijn series III (2.25 diesel) een rammelend geluid onder de motorkap wegkomen. Stationair niet, maar bij iets gas rammelde er wat onregelmatig. Bij veel gas overheerst de dieselherrie het gerammel. Ook als de wagen niet reed en ik iets gas gaf hoorde ik het. Dus het zit niet in de aandrijflijn. Dacht zelf aan een kapot lager van de dynamo o.i.d..
Heb net de snaar eraf gehaald maar alles draait goed en zonder speling.krukaspoeli heb ik natuurlijk niet kunnen draaien maar zit geen speling in (met de hand gevoeld).
Vorige week, met de vele sneeuw hoorde ik ook al een schurend gelijk, dacht dat het een ijsklomp was wat ergens tegenaan liep. Waarschijnlijk hebben deze twee geluiden wel wat met elkaar te maken.
Wat zou het kunnen zijn? Wat kan ik nog meer nakijken?
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('e4ada599b90c849ff7f16f2e074c06f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10470805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: kapot lager?
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 19:50
door Johan V
Open deur: Zit je dynamo goed vast? Ik bleek een tijdje geleden de onderste bevestigingsbouten kwijtgeraakt. Dit liet zich ook horen in gerammel. Ditmaal maar voor zelfborgende moeren gekozen
Eerst kijken of je de makkelijk toegankelijke delen kunt afvinken voor je je motor in gaat.
Groet,
Johan
Re: kapot lager?
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 19:59
door bowy
Waterpomp lager.....?
Re: kapot lager?
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 20:01
door Bram109
Als ik naar de handtekening kijk zie ik een civiele uitvoering.
Daarbij zitten de waterpomp en dynamo op dezelfde snaar.
Als ik de tekst lees is juist die snaar verwijderd.
Wat doet de auto als je hem start zonder die snaar? (niet te lang laten draaien uiteraard, zodra de motor loopt zul je waarschijnlijk direct al het geluid horen/of niet).
Bram.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2009 19:03 door Bram109.
Re: kapot lager?
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 20:05
door Frans Bonnes
Als er ergens een (hitte)schild aan de uitlaat vastzit, kontroleer dat dan eens.
fb
Re: kapot lager?
Geplaatst: ma 28 dec 2009, 20:58
door Exfietser
Spruitstukken, downpipe uitlaat, eventueel aanwezige vacuumpomp, startmotor(niet waarschijnlijk maar ja je weet niet).
En verder heb je nog je druklager op je koppelingsplaat. Maar dat is niet waarschijnlijk als je zegt dat het geluid onder de motorkap vandaan komt.
Als je dit allemaal gechecked hebt kun je eens kijken of je iets kunt zien onder je kleppendeksel. Zitten alle tuimelaars nog vast etc.
Arnold.
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 11:16
door Mudbuster
Dat was mijn volgende stap. Alleen ben ik nu bezig de v-bak te wisselen dus de motor zonder snaar laten lopen moet nog even wachten
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 12:02
door Margriet
kan je hem niet gewoon effe laten lopen en dan met je kop onder de motorkap aan alle kanten luisteren waar het vandaan komt? (uitkijken dat je niet met je neus in de ventilator komt) misschien een stom idee hoor maar we kunnen hier wel vanalles gaan roepen wat er allemaal kan rammelen aan een ouwe laro maar volgens mij is dat heel veel.
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 13:24
door peter
misschien is het wel een bronzen bus( exacte engelse naam weet ik niet) van je klepstoters.
Ik heb hetzelfde gehad.
Je klep wordt bewogen door nokkenas.
Op de nokkenas zit een messing blokje waar de kop invalt van je klepstoter.
Maakt het geluid van een kapot lager.
Dan moet wel je kop eraf om er bij te komen
Deze zitten als je voor de motorkap staat aan de linkerzijde van het motorblok
Worden geborgd met een boutje wat je ziet zitten bij je verstuivers/
Zijn meestal geborgd met draad.
Het onderdeel is wel een slijtdeel.
mvg peter
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 18:38
door chris
Hoi,
Ik heb het zelfde 'gerammel ben nu bezig de distributie ketting tandwielen en spanner te vervangen, vervolgens de lagers van de geleide poelies, alle lagers hiervan maakte lawaai, dynamo lager (24 v) kon met wat vet erbij gewoon blijven zitten.
Als dit niet heeft geholpen gaan de drijfstang lagers eruit, net zolang tot ik em heb die klop.
Kijk nog even of hij wel op tijd staat, dit geeft ook een vervelende klop .
Chris
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 19:07
door WillemNoord
Als het je motor lager is zoals dat bij mij het geval is geweest. moet je ook vermogen missen. Als je de kop eraf haalt en het gedeelte waar je zuiger tegen aan komt is blank dan ben je het haasje. De volgende vraag is dan wat dit voor invloed heeft gehad op je krukas.
groet
WillemNoord
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 19:48
door Mudbuster
gelukkig mis ik geen motorvermogen dus ik denk dat dit nog wel meevalt. Heb vandaag het druklager gechekt (V-bak moest er toch uit). Geen probleem mee. Heb gelijk de motor laten lopen zonder de v-snaar. Was geen succes want ik had de uitlaat er onderweg liggen voor de v-bak. Hoorde niks geen gerammel door de herrie
Downpipe en spruitstuk zaten goed vast. Als ik de v-bak terug plaats nog eens starten zonder de snaar. Hoor ik dan niets dan is het waarschijnlijk het lager van de waterpomp. Hoor ik dan hetzelfde gerammel dan ga ik eens naar de klepstoters kijken
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('7b8f2d83521cf8d8c1ee01b78de38c28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10479712, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: kapot lager?
Geplaatst: di 29 dec 2009, 20:16
door chris
Lager van je waterpomp kun je voelen, als deze stuk is kun je de spelling voelen door het asje op te tillen.
Als je drijfstanglagers het zijn kan je zuiger nooit en tenimmer de kop raken.
Dan komt hij altijd eerst nog de kleppen tegen.
Een te slappe vsnaar kan ook een iritant getik en gesjilp opleveren.
Succes ik ben benieuwd bij wie het geluid het eerst weg is.
Chris