Pagina 1 van 1

Knikkerbak

Geplaatst: za 26 dec 2009, 22:25
door Chris
Sinds vanmiddag komt er een kloppend geluid uit mijn motor van mijn ex def. 109.
Het geluid is er, als de motor niet veel kracht hoeft te leveren, vooral tijdens het gas terugnemen nemen is het net alsof er een lager uit ligt,wat ik niet verwacht overigens,motor is nog niet zo lang geleden gereviseerd.
Op het eerste gezicht zitten de spruitstukken vast, maar dat moet ik nog even checken.
Herkent iemand dit probleem, en de oplossing al gevonden .ik hoor het graag.

Chris

Re: Knikkerbak

Geplaatst: za 26 dec 2009, 23:06
door Eric&Betty Boop
Als het een diesel is zou het 1 of meerdere losliggende wervelkamers kunnen zijn.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('245a408f056fde273f91e8a424a7a9cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10463252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7e18cfd247431c826b464e8ba105b7a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10463252, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Knikkerbak

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 21:11
door wilberth
kwou het niet zeggen, maar deel je vrees, juist omdat hij pas gereviseerd is. Bij het vlakken van de kop moeten de wervelkamers niet meegevlakt worden. Zij moeten een stukje uit blijven steken. Doe je dit niet dan gaan ze bewegen, tot ze door de koppakking heen zijn en gaan liggen rammelen.

Tegen de tijd dat ze af en toe de zuigers raken wordt het geluid echt irritant en loop je bovendien het risico dat ze vroeger of later in de cilinder vallen.

Als je geen andere oorzaak voor je knikkerbak kunt vinden verdient het aanbeveling om (snel) een keer je kop te trekken voor de wervelkamers zover inslaan op blok/kop dat beiden onbruikbaar worden. Been there...

Groet, Wilberth

Re: Knikkerbak

Geplaatst: di 29 dec 2009, 20:21
door chris
Ik hoop dat je ongelijk hebt.
Waarom klopt hij dan alleen als de motor practisch onbelast draait.
Tijdens optrekken en op de motor afremmen hoor je niets.
Stationair loopt hij zonder een tikje.

Chris

Re: Knikkerbak

Geplaatst: di 29 dec 2009, 20:40
door Mudbuster
Je hebt gelijk, lijkt wel erg veel op mijn probleem

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('7698bf94c87fdb0677cff900855d2fd6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10480152, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di

Re: Knikkerbak

Geplaatst: di 29 dec 2009, 21:55
door Eric&Betty Boop
Heeft vermoed ik met de druk boven de zuiger op dat moment te maken Chris.
Ik had bij mij 2,5TD dezelfde symptomen.
Onbelast een rikketik,was vooral goed hoorbaar (maar heel kort) bij het overschakelen naar een andere versnelling,zodra ik dan de koppeling op liet komen was het weg.
Stationair niets te horen,met gas erop niets te horen en remmend op de motor niets te horen.
In de vrij met verhoogd toerental ook niets te horen.

Eerst heb ik toen de kleppentrein gecontroleerd,maar alles was daar ok.
Toen de kop gelicht omdat ik dus de wervelkamers vermoede en daar lagen er dus twee van los het cilinderblok,1 zat nog in de kop met veel speling en de vierde zat nog vast.

Landrover schrijft voor dat ze niet meer dan 0,025mm boven het oppervlakte van de cilinderkop mogen liggen en niet meer dan 0,05mm onder het oppervlak.
In de praktijk schijnt het zo te zijn dat als ze gelijk met of onder het oppervlak liggen dit problemen gaat geven omdat ze dan losrammelen. Revisie bedrijven die hiermee niet bekent zijn vlakken de hot-plugs vlak met de kop.
e.e.a hierover is ook te lezen op de site van Vis

Succes met het oplossen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('273a28e6a68433351516ab9d8d7fe800', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10480890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('55a2a1611aa79ea31d29b9ac12d5aa50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10480890, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2009 20:57 door Pepé le Pew&Porky Pig.

Re: Knikkerbak

Geplaatst: di 29 dec 2009, 23:45
door wilberth
In mijn ervaring kan het rammelen optreden zowel belast als onbelast, soms ook een tijdje niet. De eerste keer dat ik het hoorde was is zeer ongerust, heb ik hem aan de kant gezet, stationair was het niet hoorbaar, beetje gas en het begon weer.

Vervolgens een halfuurtje af laten koelen, toen was er niks meer te horen en ben ik verder naar huis gereden.

Later de rammel proberen te vinden, niets te horen. Kleppen gesteld, stonden slecht dus ik dacht het gevonden te hebben.

50 km later was het gerammel weer terug, dan weer dagen niet etc. tot ik het helemaal beu was en de kop heb gelicht.

Helaas, alle 4 lagen los, met veel ruimte in de kop. Een paar waren dieper dan 1 mm ingeslagen in het blok, zelfs tekening op de zuigers... En dat blok liep dus nog af en toe zonder bijgeluiden, met vermogen genoeg ?!?

Hoe dan ook heb ik de motor toen maar gelaten voor wat hij was en een andere ingebouwd.

Kortom, als hij net gereviseerd is (was de mijne ook), zou ik niet te lang wachten om de kop eens te lichten. Beter een keer teveel controleren, dan hier te lang mee doorrijden (zoals ik heb gedaan, of de vorige eigenaar eigenlijk al waarschijnlijk, jammer genoeg was hij tijdens de proefrit stil!) Niet om je onnodig bang te maken, maar heb dit al te vaak gehoord om mijn schade als toeval af te doen.

Groet, Wilberth
en zoveel werk is het lichten van de kop op onze motoren nu ook weer niet...

Re: Knikkerbak

Geplaatst: vr 01 jan 2010, 12:14
door chris
Helemaal mee eens, alleen ligt op dit moment mijn distributie eraf, alles gaat er nieuw in, volgens mij was hij door de slappe ketting iets van tijd af ,en veroorzaakte dat de diesel klop. (hoop ik)
Ik ga er van uit dat als ze bij defensie iets reviseren dit exact volgens de boeken doen, en verwacht dan ook nog geen losse wervelkamers.

Als na vervanging van de distributie de klop niet weg is trek ik eerst de carter pan eronderuit en haal mijn drijfstang lagers eruit.
Als dat niet de oorzaak is gaat de kop eraf.

Chris

Re: Knikkerbak

Geplaatst: vr 01 jan 2010, 13:32
door Cees Spithoven
hoi chris

als ik jouw verhaal zo lees denk ik meer aan een pisser, of te wel een kapote verstuiver
vollast voldoende verneveling voor goede verbranding en bij deel last een piesstraaltje die ongecontroleerd tot verbranding komt.

Cees Spithoven