Pagina 1 van 1

SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:21
door Niexor
Hallo,

Natuurlijk hier ook lekker veel sneeuw(gehad), en al rijdende met de 4x4 aan geen enkel probleem met mijn 109SIII met M+S banden.
Maar wanneer kan het nu eigenlijk kwaad bij te "lang" aan laten van de 4x4 op de soms met veel besneeuwde wegen en soms minder sneeuw?

Groet

Niek

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:38
door Apke
Bij een SIII zit er geen dif tussen de voor en de achteras. Bij bochten en bij verschillende bandenmaten (door bijv. slijtage) kan er een verschil in omwentelingen tussen de vooras en de achteras ontstaan.

Op zand, modder, sneeuw, ijs of welke andere gladde ondergrond dan ook wordt het probleem van het verschil van de omwentelingen opgelost door 1 wiel iets door te laten slippen.
Op een stroeve ondergrond lukt dit echter niet. Gevolg: er komt veel spanning op de aandrijflijn te staan. Uiteindelijk zal de zwakste schakel breken.

Goed, doorrijden in 4x4 op het asfalt kan enorme slijtage in de aandrijflijn opleveren en er zelfs voor zorgen dat (steek)assen breken.

Natuurlijk rijd het super in 4x4 op sneeuw en gladde wegen. Toch doe ik het zo min mogelijk.
Het is een sport op zich om ook met een twee wiel aangedreven laro zo ver mogelijk te komen (voordelen van de grote wielen en het eigen gewicht van de auto). Verder is het zo dat als ik vast kom te zitten je even een "hengst" op de gele pook kan geven om weer los te komen

Oh, niet vergeten. In de stand 4x4 remt de auto even slecht als twee wiel aangedreven.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41b0d97b0b265dad932399d10ee68475', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10442764, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: di 22 dec 2009, 23:58
door Peter T.
Gewoon remmen gaat misschien net zo "slecht" in de 4wd maar bij remmen op de "motor" gaat een stuk beter en veiliger. Ik rij hier op de zand/rotswegen overigs heel veel in de 4wd, voelt toch wat safer en minder belasting van de aandrijflijn bij afwisselende steile hellingen en dalen.
Op asfalt of ander echt stroef materiaal gaat de 4wd er meteen uit om de reden die Apke al aangaf.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42f51a62f5fc92f1464f91f2b07ef713', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10444694, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 00:41
door Marc-my-Words
Peter T. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gewoon remmen gaat misschien net zo "slecht" in de
> 4wd maar bij remmen op de "motor" gaat een stuk
> beter en veiliger. Ik rij hier op de
> zand/rotswegen overigs heel veel in de 4wd, voelt
> toch wat safer en minder belasting van de
> aandrijflijn bij afwisselende steile hellingen en
> dalen.
> Op asfalt of ander echt stroef materiaal gaat de
> 4wd er meteen uit om de reden die Apke al aangaf.

Precies, om deze reden gebruik ik in de Defender soms Diff-Lock: wanneer je een deels verijsde bosweg helling op gaat gaat het allemaal prima, ook zonder Diff-Lock, je merkt vanzelf als het niet meer gaat. Diff-Lock kan wel handig zijn om bij diepe sneeuw + sporen net iets meer beheersing over het voertuig te krijgen. Maar met name helling af, wanneer je op de motor remmend en zo veel mogelijk van de voetrem afblijvend beneden wil komen dan is Diff-Lock nuttig. Als zo nu en dan een wiel zijn grip verliest dan blijven de andere wielen hun werk gewoon doen. Pas als twee wielen - op iedere as één - zijn grip verliest wordt het penibel <> dit is natuurlijk niet ondenkbaar, als een spoor verijsd is over een langere afstand ...
Anyway: een Defender met Diff-Lock doet net hetzelfde wat een Series met ingeschakelde 4x4 doet.

Marc

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 00:53
door Apke
Misschien even een kleine aanvulling op het remmen.
Met remmen bedoel ik letterlijk het gebruik van de voetrem en niet het afremmen op de motor (wat wel beter gaat in de 4x4).

Door in 4x4 te rijden kan je onterecht de indruk krijgen dat je lekker wat grip hebt, optrekken gaat goed en geloof me, zelfs met een aanhanger met twee motorblokken achter je aan kom je behoorlijk weg (hmmm, PeterT kreeg er toen 1). Afremmen met de voetrem gaat echter net zo slecht als bij iedere andere auto.
Daar schuilt het gevaar juist met gladde wegen.

PeterT rijd momenteel rond in volgens mij 1 van de mooiste gebieden waar je met een Landrover kan zijn ;-) Portugal. En yep ook in Slovenië reed ik hele stukken 4x4 laag. Veel grip weinig vooruitgang, genietend van de natuur en soms diep de afgrond in kijkend haha.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4f55141a5f11d55da59fdb99d794679', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10445096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 14:29
door Daktari
Ja, allemaal heel fijn in de sneeuw, maar wat heb ik weer?
Wanneer ik met de 4x4 ingeschakeld een scherpe draai maak, dan schudt de voortrein alsof het minstdraaiende wiel door de bocht heen stuitert. Dat hoort toch niet, want door het differentieel zouden de wielen toch onafhankelijk van elkaar moeten kunnen ronddraaien? Nu lijkt het alsof m'n diff niet werkt en de wielen op een of andere wijze toch met elkaar verbonden zijn... Of maak ik me druk om niks?
Groeten,
Ernst.

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 14:49
door Apke
Op een gladde ondergrond of op het (stroeve) asfalt?

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d775fd43a16fa743c179b2779328f3e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10447376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 15:26
door Daktari
Juist op een stroeve ondergrond, "kaal/schoon" asfalt dus eigenlijk.

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 15:36
door Marc-my-Words
Hmm ... toch is er een klein pluspuntje van vast 4x4 en remmen:
Rijd je op echt gladde ondergrond waarbij je makkelijk te maken hebt met stevig gripverlies dan zorgt een vaste 4x4, (dus een Series in 4x4 of een Defender/Disco met locked Diff-Lock) ervoor dat dat gripverliezende wiel minder gauw blokkeert.
Het ertegenoverliggende wiel zou dan nl ineens tweemaal zo hard gaan draaien, maar dat wordt ook geremd en heeft bovendien nog wel grip.
Heb je een open midden-diff dan kan een wiel veel makkelijker tijdelijk blokkeren, en eenmaal geblokkeerd schuift het weer makkelijker door.

Anyway, ik ben bij echte gladheid eigenlijk heel blij met zowel ABS/ETC als een lockable midden-diff, dan kan je makkelijk kiezen hoe voorzichtig je wilt zijn.

Marc

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 15:46
door Marc-my-Words
Daktari Schreef:
-------------------------------------------------------
> Juist op een stroeve ondergrond, "kaal/schoon"
> asfalt dus eigenlijk.


Dag Ernst,

Als je een bocht maakt rijden de achterwielen altijd een iets kortere bocht, ze gaan door de binnenbocht, hoe scherper de bocht hoe meer ze de bocht afsteken.
Als je voor as-vast aan de achter-as koppelt (bij een Series door het inschakelen van 4x4, bij een Defender/Disco d.m.v. DiffLock) dan moet de vooras dus evenveel omwentelingen maken als de achteras, de as differentieels zorgen er dan alleen maar voor dat de buitenste wielen vaker kunnen draaien als de binnenste. Op harde ondergrond gaat er iets mis, en dan heb je dus geluk als de kracht weg kan zoals je nu beschrijft <door de bocht heeft kennelijk het binnenste wiel voor net iets minder grip en daar hoor je dus iets schuiven>.
Op een harde ondergrond dus geen vaste 4x4 !! En da's dus het mooie van de permanent 4x4 met een lockable midden-diff: op vaste ondergrond rijd je met een open middendiff, is er sprake van serieus gripverlies dan kan je dat diff locken en dan heb je net iets meer tractie/controle.

Marc

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 16:21
door harro
Wat jij bedoelt heeft denk ik niet zo veel met je diff's te maken maar met de kruiskoppeling in de aandrijfas van het voorwiel. Een enkele kruiskoppeling geeft onder een hoek de beweging niet eenparig door... vandaar dat een aandrijfas altijd 2 kruiskoppelingen heeft waarbij de flenzen altijd evenwijdig moeten staan...

[nl.wikipedia.org]

Vandaar dat ze uiteindelijk homokineten uitgevonden hebben


Harro

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 16:41
door Apke
Zoals eerder geschreven:
Bij een SIII zit er geen dif tussen de voor en de achteras. Bij bochten en bij verschillende bandenmaten (door bijv. slijtage) kan er een verschil in omwentelingen tussen de vooras en de achteras ontstaan.

Op zand, modder, sneeuw, ijs of welke andere gladde ondergrond dan ook wordt het probleem van het verschil van de omwentelingen opgelost door 1 wiel iets door te laten slippen.
Op een stroeve ondergrond lukt dit echter niet. Gevolg: er komt veel spanning op de aandrijflijn te staan. Uiteindelijk zal de zwakste schakel breken.

Goed, doorrijden in 4x4 op het asfalt kan enorme slijtage in de aandrijflijn opleveren en er zelfs voor zorgen dat (steek)assen breken.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2468d2936afdc5e6d1b03747cac5fa98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10448160, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 19:49
door Exfietser
Kort gezegt. Dat effect dat jij beschrijft is normaal. Bij mij werkt het ook zo. Niets om je druk over te maken.

Arnold.

Re: SIII met 4x4 en de sneeuw

Geplaatst: do 24 dec 2009, 17:52
door Daktari
Weederom gerustgesteld, dank je Arnold.
Fijne feestdagen!
Groet, Ernst.