Pagina 1 van 1

dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 15:04
door art1
Hoi hoi,

Mijn kachel ventilator reageert op het toerental, bij gas geven verhoogt ook het toerental van de ventilator.
Nu heb ik er net een 70 Ah accu ingezet ipv de 40 Ah die erin stond (leek me wel erg weinig), de ventilator deed dit ook al met de 'te' lichte accu.

Nu had ik tegen beter weten in gehoopt dat de oude accu te licht was met zijn 40 Ah, vermoed nu dat de dynamo / spanningsregelaar het aan het begeven is.... is dit zo? en hoe te constateren / meten? of zou ik de nieuwe 70 Ah accu moeten "vol" rijden?

hoor het graag van de electra techneuten..

Grt Art

Re: dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 15:17
door Marc-my-Words
Dag Art,

't Is niet zo gek dat de boordspanning wat varieert, en daarmee dus ook de draaisnelheid van de aanjager.
Meet eens de boordspanning bij stationair, en bij een verhoogd toerental, en dit dan zonder en met stevige verbruikers (grootlicht+achterruitverwarming+aanjager).
Boordspanning "hoort" bij een werkende dynamo, en zeker bij een stevige belasting iets te varieren (niet onder de 12.5 V) en onbelast kan de boordspanning oplopen tot rond de 14 V. De dynamo levert normaal nl bij stationair er weinig, en bij een toenemend toerental gaat de dynamo toenemend werken, en vervolgens grijpt de spanningsregelaar in zodat een en ander afgevlakt wordt.
Dit alles dan bij een (redelijk) gezonde accu -- de maat van de accu doet er overigens niet echt veel toe.

Marc

Re: dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 15:30
door jan110tdi+109d
hoi Art,

Van de andere kant bekeken en uitsluitend ter indicatie is mijn ervaring met de laatste 5 dynamo's over de afgelopen 20 jaar dat ze alle 5 bij 250.000 km (+/- 5000 km) elektrische of mechanische problemen kregen.

Groet,

Jan

Re: dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 16:58
door Hans
Dit kan ook een massa probleem zijn, had namelijk hetzelfde met mijn LW, bleek de hoofdschakelaar niet helemaal fris te zijn. Hoe harder ik ging rijden hoe feller de verlichting.

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f48b5644f38cb6b38942ab8b0aea0882', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 10440938, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 17:41
door Hans 109
Arthur,

Prolectro aan de Carousselweg 7 heeft alle equipment om de boel te controleren. Anders bel je maar even.

Groet,

Hans

Re: dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:00
door art1
Hoi hans,

Toevallig de nieuwe accu vandaag bij Prolectro gehaald, morgen ga ik er weer heen om de bestelde massa schakelaar op te halen.
Zal de Laro morgen eens meenemen en kijken wat hun zeggen, denk dat de massaschakelaar inbouwen wel klusje is wat gaat lukken :-) maar met twee altijd gezelliger he?

Grtn Arthur

Re: dynamo op?

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:02
door Hans 109
Laat maar horen wanneer je wilt gaan inbouwen. Tussen kerst en nieuwjaar ben ik vrij, altijd leuk om een elektrisch klusje te doen!

groet Hans

Re: dynamo op?

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:13
door art1
Vandaag gemeten,

Accu zonder verbruikers aan, 14,7 V, Dynamo laad dus bij.
Accu met dimlicht en ventilator (stand2), 12, 5 V, te weinig? ik denk van niet?

V-snaar is goed gespannen, de koplampen of andere verbruikers reageren niet op het toerental, enkel de ventilator, soms lijkt het of er een stand 3 op zit, heerlijk..
Een massa probleem valt dus af denk ik, of is de fan motor apart geaard en kan dit de oorzaak zijn?
Iemand anders nog suggesties??

Oh ja, het werkt tuurlijk wel min of meer dus kan het altijd nog zo laten...

Grtn Art

Re: dynamo op?

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:16
door Hans 109
Waar meet je? Als je een spanningsval direkt op de accu hebt is er wel degelijk iets mis!
Of het is inderdaad ergens een massa probleem....

grtz Hans

Re: dynamo op?

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:36
door Eric&Betty Boop
Met welk toerental heb je dit gemeten?
Met iets verhoogd toerental moet je op de accu met die verbruikers aan nog een dikke 14V meten.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58cb0d745f84b8011f88949619b7ee75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10450070, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('05808957261aa89bb5347618ec8162ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10450070, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: dynamo op?

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:49
door art1
Hoi Eric,

Dit was bij stationair toerental (laadlampje uit) en direct op de accu gemeten, bij gas geven zie je het voltage dan ook weer toenemen.
Gekke is echter dat de Fan motor de ene keer wel met het toerental mee versneld, en een andere keer gewoon constant blijft draaien.. moet ik het dan wel zoeken in dynamo e.d.? Of misschien iets in de fanmotor zelf?

Grt Art

Re: dynamo op?

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:50
door art1
Hoi Hans,

Heb je ff PB gestuurd.

Re: dynamo op?

Geplaatst: do 24 dec 2009, 11:14
door Hans&Co
Een kapotte spanningsregelaar zou mijn eerte verdenking zijn.

Grt.

Hans

Re: dynamo op?

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:04
door Marc-my-Words
Hans&Co Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een kapotte spanningsregelaar zou mijn eerte
> verdenking zijn.
>
> Grt.
>
> Hans


Maarrrrr ... dan moet ie zonder verbruikers met een toenemend toerental "sky-high" gaan en daarbij de accu uiteindelijk droogkoken.

Even het spanningsverloop testen bij toenemend toerental met en zonder verbruikers. En misschien is de dynamo wel wat klein of moe bij alle gebruikers tesamen ... normaal heb je die slechts zelden echt allemaal langdurig tegelijk aan, mocht dus bij alle gebruikers aan de boordspanning teveel zakken (dwz ergens in de buurt van de 12,5 blijven hangen dan dus niet langdurig alles tegelijk aanzetten (en naar een betere dynamo omkijken).

Marc

Re: dynamo op?

Geplaatst: do 24 dec 2009, 17:01
door G-men (Gargamel)
Bij stationair toerental kan een dynamo niet zijn maximale vermogen leveren. Gevolg is dat de spanning wat lager zal zijn als de gewenste 13,-14 volt. Zeker als er wat gebruikers aan staan. Pas vanaf 2000 dynamo toeren kan hij vol vermogen leveren. en dit is zo'n 1500 toeren van de motor.

Zolang hij maar netjes de 13,8 volt haalt als je rijd (met gebruikres aan), is er niets aan de hand.
Mijn V8 heef tegenwoordig een verwarmde voorruit en spiegels (totaal 32 Ampere) en bij stationair toerental heeft de dynamo gewoon te weinig vermogen om naast de voorruitverwarming, verlichting e.d. ook nog eens de accu's te laden. Het is een 45 Ampere dynamo en dat is ook zo'n beetje wat ik dan verbruik.
Sterker nog hij trekt (bij stationair) dan zelfs nog een ampere of 8 uit de accu's, en de boordspanning zakt dan tot zo;n 11,7 volt. Tijdens het rijden zit ie dan op de 12,4 volt. Dan is de opgewektse stroom dus praktisch gelijk aan het verbruik.
Door de timer duurt dit nooit langer als 5 minuten en daarna zie je hem netjes gaan laden; en het spul oplopen naar ruim 13 volt.
Na 2-3 minuten later is het hele spul weer netjes op de 13,5 volt.
Dit gaat al weken goed, terwijl het spul elke dag aangaat.... (de peus staat stil, want daar moet ik krabben ;-))

Naast het starten zit een accu er bij oudere wagens ook om in noodgevallen even bij te springen als de dynamo het even niet red. Daar is ook niets op tegen, het is zelfs goed voor de acu. Bij de nieuwere wagens is dat niet meer nodig omdat daar minstens een 70A dynamo, die bij lagere terentallen meer stroom levert in zit, en veeeeel meer gebruikers. Bovendien zijn die veel geveliger voor spanningsfluctuaties door al hun cmputers en andere electronica.

Als ik het zo lees werkt die dynamo prima. Mocht je je er echt niet lekker bij voelen, dan zou je kunnen overwegen een iets kleinere poelie te monteren. Dat geeft meer dynamo omwentelingen bij lage motortoeren. Voor de V8 kun je ook op zoek op de sloop naar een dynamo uit een Ford scorpio. die schijnt 1:1 te passen. Of dat op een diesel past weet ik niet.
Maar ook hier geld mijns inziens : If it in't broke........ don't fix it.

Groetes, Gerrit
art1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Eric,
>
> Dit was bij stationair toerental (laadlampje uit)
> en direct op de accu gemeten, bij gas geven zie je
> het voltage dan ook weer toenemen.
> Gekke is echter dat de Fan motor de ene keer wel
> met het toerental mee versneld, en een andere keer
> gewoon constant blijft draaien.. moet ik het dan
> wel zoeken in dynamo e.d.? Of misschien iets in de
> fanmotor zelf?
>
> Grt Art



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2009 16:04 door G-men (Gargamel).