Pagina 1 van 1
relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 14:11
door Bart van Dessel
Ik heb hier een Discovery 300 tdi aut. staan die vanmorgen wat moeite had met -12 graden, hij sloeg wel aan maar met pijn en moeite. Ik heb de gloeistiften allemaal eruit gehaald en gecheckt, allemaal werken ze, los gecontroleerd met de accu.
Nu meet ik op het relais geen hoofdstroom, hij klikt wel als de auto op contact wordt gezet. Stata er op de dikke bruine voedingsdraad altijd 12 Volt dus direct op de accu of dynamo of starter?
Gr, Bart
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 19:53
door AadG
Bart, bij de defenders komt er een bruine draad direct vanaf de + van de accu via een zekering van 100A naar het gloeiplugrelais.
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 20:08
door Bart van Dessel
Ik heb 'm inderdaad al gevonden, bij de ombouw is ie per ongeluk op de min-pool terecht gekomen dus dat werkt niet. Nu gloeit ie weer, alleen heb ik een big-problem, hij loopt nu maar op 3 cylinders, de diesel zie je uit de retourleiding stromen, ik snap d'r helemaal niks van. Heb wel de gloeistiften eruit gehaald en vervangen, misschien is er wat rommel in de cylinder gekomen maar dat moet er toch direct uit gebrand worden? De gloeistift kan niet tegen een klep of zuiger aankomen. Auto is van klant en moet morgen weer terug.
gr, Bart
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 20:27
door Exfietser
Lijkt mij een kapotte of verstopte verstuiver.
Arnold.
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 20:46
door AadG
zit geen draadje aan .........sorry no comprendo
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 21:11
door Rickske
Als je vermoed een verstuiver stuk te hebben, kun je om uit te sluiten dat dat de oorzaak is die gewoon omwisselen met een van de andere 3?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2308e53fc7ee228765a5379f1b598f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10435653, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 21:33
door Frans Bonnes
Hoe kan je nu diesel uit de retourleiding zien stromen?
Heb je hem eraf gehaald, of zit er misschien een scheurtje in?
En heb je misschien een inspuitleiding losgehad?
fb
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 23:01
door Bart van Dessel
Vanavond heeft Andrew Colville me gered! Hij kwam toevallig even op bezoek en ging me helpen, ik zei dat ik de kleppendeksel een beetje had aangedraaid omdat ie een beetje olie lekte. Dus Andrew het kleppendeksel verwijderd en wat we toen zagen.......alle draadeindjes waarmee de tuimelaaras vastzit waren losgelopen, de kleppen hadden allemaal speling van hier tot Tokio, maar cylinder 3 (waar de diesel uit de verstuiver liep bovenin) deed niets meer, dus vanwege het niet meer open gaan van de klep liep de cylinder vol met diesel en die moet ergens naar toe.
Alle draadeindjes opnieuw vastgezet op goede koppel met hulp van een drubbeltje locktite, tuimelaaras weer vastgezet, kleppen gesteld op 0,20, starten en een weer een juweeltje van een 300 tdi!!
Ik ben echt blij, was bang dat er iets serieus kapot was.
Wat ik me wel afvraag is waarom de Disco gisteren nog zo fijn liep zonder tikken.
Morgenvroeg gaat de auto de werkplaats uit en kan ie weer de weg op.
Iedereen dank voor meedenken/lezen
gr, Bart
Re: relais voorgloei-installatie
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 23:23
door 110
Je zegt zelf:
"misschien is er wat rommel in de cylinder gekomen maar dat moet er toch direct uit gebrand worden?"
Misschien is er wat rommel tussen een klep en een zuiger gekomen ?
De bevestiging van de tuimelaar-as van een 300Tdi staat niet bekend vanwege z'n sterkte.
Ik hoop dat de draadeinden "losgelopen" waren en niet met draad en al naar boven geduwd.
Succes