Pagina 1 van 1
Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: za 19 dec 2009, 22:11
door Ron
Tijdje terug een bericht gepost over mijn gedrag van de dieselmotor tijdens deze kou.
Motor start vrijwel meteen, maar heeft heeeeeeeeeel veel moeite om vooruit te komen. S' ochtends start de rrc vrijwel meteen maar als ik na een minuutje of twee, weg wil rijden, kan ik echt niet harder dan 15km/h! Wegrijden is geen probleem maar na 10 meter lijkt de motor er mee te willen kappen en valt ook idd soms uit. Is lullig als ik telkens midden op de kruising sta! Bij stilstand lijkt het ok te zijn maar zodra ik even weg ben, lijkt het alsof ik met tractorpulling bezig ben. Ik heb de leidingen (voorzover ik kan zien) nagekeken maar kan niks raars/los/vocht etc vinden. Ik snap er eerlijk gezegd geen dr*l van.
Ook als de motor wat warmer begint te worden, blijft het probleem nog even ronddwalen.
Ik moet wel zeggen dat ik al maanden een kapotte radiateur heb maar dat mag het toch niet zijn? Gaat namelijk veel normaal water in, maar dan mag de auto toch wel normaal wegrijden en de koeling kan de motor toch niet zo knijpen?(ijs) Misschien toch de verstuiver?
Nadat ik wat km's heb gereden en ik de auto de rest van de middag laat staan is geen vuiltje aan de lucht.
Ik zie trouwens ook dat er in het begin er witte rook uit de pijp komt, of is dat simpelweg de kou? (olie ziet er puik uit...)
oh Maria, weet gij raad?
Ron
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: za 19 dec 2009, 22:28
door bas88pickup
Is je vervroegingsklep toevallig aan het overlijden? (zeg maar de choke van een diesel, deze vervroegt het inspuitmoment). Witte rook is normaal bij deze temp. Als het maar weg is als de motor warm is.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: za 19 dec 2009, 22:38
door Ron
Jij zegt het! Enig idee hoe ik daar achter kan komen? (enne, voor het geval dat: gaat om een 87er Isuzu motor)
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: za 19 dec 2009, 22:49
door richard78
klein vraagje, heb je bij deze temperaturen normaal water in je radiator zitten? Dat bevriest waardoor het koelsysteem verstopt raakt. Dan word je motor dus neit gekoeld. Daarnaast zet water uit als het bevriest en krijg je dus extra schade.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb.
verder zou ik ook even de brandstoftoevoer nakijken.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5154cf01d438cd5938bf95ee98eaa104', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10422942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2009 21:50 door richard78.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 01:58
door bas88pickup
Euh, Volgende vraag; is het een volledig mechanisch blok, of zit er een ecu aan vast? In dat laatste geval word het door middel van een electrische klep geregeld, die op de inspuitpomp zit. (meestal afgedekt door een rubber kapje, waaronder vandaan een draad komt.) Deze zou, en nu word het voor mij gevaarlijk, want ik ken deze motor niet, moeten tikken op het moment dat de auto op contact gezet word. Als die dat niet doet, dan is die klep kapot. (in theorie, in de praktijk kan dat heel anders uitpakken, electronica kan nogal wispelturig zijn is mijn ervaring). Welke regio woon je? In Harderwijk zit een goede Dieselspecialist, die je zeker kunt bellen of mailen; [www.buchli.nl] .(via deze link kun je een technische vraag stellen, of info over onderdelen inwinnen)
Bas
En idd, alleen koelwater is echt niet goed!!!!!! Daar hoort 50% Anti-vries in te zitten bij deze temperaturen!!!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2009 01:01 door bas88pickup.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 02:58
door Andrew Colville
ik lees izusu motortje, dan heb je warschijnlijk geen brandstof opvoer pompje, gevolg is teweinig diesel en niet vooruit willen.
de injectie pomp zuigt wel wat aan maar onvoldoende om zonder injectie pomp de diesel van je tank naar voren e krijgen.
de oplossing is eenn kleine lagedruk pompje ergens dicht bij de tank om de diesel naarvoren te pompen.
witte rook kan met het weer te maken hebben de izusu is een direct injection motor en wil ook zonder gloeien wel aanslaan, gevolg is wel witte rook en het niet reageren op het gas net na het starten.
oplossing is of je bestaande gloie systeem controleren op defecten of een gloei instalatie aan brengen.
ik ken al deze simtomen ook bij een 2.8 td isusu en met een pompje en een gloei tijd timer/relais is het probleem verholpen.
groetjes Andrew
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 03:19
door Bart van Dessel
Dat pompje van Andrew had ik ook al aangegeven. Waarom rij je al maanden met een kapotte radiateur? Vervangen dat ding en koelvloeistof in je systeem doen. Trekt je auto wel goed als ie op temperatuur is? Als ie dan nog zo traag is dan kun je evt. je inspuitpomp ietsje opschroeven maar dan moet eerst de rest in orde zijn. Heb je je kleppen ooit gesteld?
Gr, Bart
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 08:40
door Exfietser
Ik begrijp ook niet waarom jij je koelsysteem niet in orde brengt. Ik weet niets van een izuzu blok maar als het een motor met electronica betreft zitten er op diverse plaatsen temperatuur en andere sensoren. Afhankelijk van de info van die sensoren wordt de motor aangestuurd. Is die informatie fout dan is de aansturing dus ook fout en krijg je rare problemen. En bij een niet werkend koelsysteem heb je geen gelijkmatige temperatuur in je blok. Ook een niet electronisch blok gaat dan raar doen.
Het is heel goed mogelijk dat bij deze temperaturen een deel van je koelsysteen bevroren blijft omdat er water inplaats van iets dat niet bevriest inzit. Je zegt dat je hem telkens bijvult met gewoon water. Bij elke bijvulling wordt het percentage koelvloeistof/antivries en water ongunstiger. Het is dus zeer goed mogelijk dat je inmiddels meer water in je dan koelvloeistof in je systeeem hebt zitten. Met alle desastreuze gevolgen vandien.
Nadat ik dit gelezen denk ik dat een dermate mishandelde motor inderdaad aan het einde van zijn latijn is. s' zomers kan je dit soort dingen wel doen met gewoon water enzo. Maar in de winter is dit vragen om grote problemen.
Ik hoop ook dat ik je eerste posting niet goed begrepen heb, anders als eerste je koelsysteem in orde maken.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2009 07:46 door Exfietser.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 09:33
door offroadanimal
He Andrew,
Kan de originele benzine opvoerpomp ook diesel verpompen. De v8 heeft een brandstof retour zodat de pomp altijd zijn brandstof kwijt kan, zou de pomp stuklopen omdat hij brandstof naar de inspuitpomp moet pompen en het overtollige niet via de retour kwijt raakt. Hoe doen jullie dan met inbouw van een 200 of 300 tdi, behouden jullie en dan ook de originele brandstofpomp. Bij mij betreft het een 84er 3,5carb.
Sjoerd
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 11:53
door Ron
De radiateur is inmiddels vervangen en er zit ook een vat pure koelvloeistof in. Misschien dat er nog een laagje water in zou kunnen zitten en dat dit nog gevolg zou kunnen hebben, maar symtonen blijven bestaan, ook met een goed koelsysteem.
Bij de motor komt overigens geen elektro kijken dus dat verhaal is nvt.
Losstaand van de kapotte radiateur, is het dus hoogswaarschijnlijk toch de brandstoftoevoer, waar het naar alle waarschijnlijkheid ook naar uit ziet. Hij loopt idd na drie slagen, alleen zodra de auto moet vooruitkomen, is er dus een tekort aan diesel.
Zijn er nog trouwens redenen genoeg om de grill dicht(er) te maken ivm de kou?
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 12:16
door Ron
Andrew,
Weet jij ook wat de technische reden is waarom hij dus misschien een te kort aan diesel heeft? Ik bedoel, waarom bij -5 een tekort en bij 2 graden niet? Ik zal de stiften eveneens vervangen om te kijken wat het nu exact is. Motor slaat ook nu idd feilloos aan maar zodra de auto moet presteren, is er een tekort aan energie. Als ik stil sta, reageert de motor ook gewoon op gaspedaal en merk ik niks.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 12:27
door Marc-my-Words
Kou en diesel-problemen:
Uitvlokkende diesel vanwege geen winterdiesel (of koude winterdiesel daarnaast ook "dikker" is weet ik niet)?
Of een brandstoffilter/waterafscheider die vervuild/bevroren is.
Maar ... het zou ook aan de luchtkant kunnen liggen: een hevig vervuild luchtfilter zorgt ook voor een "versterven" bij een vermogensvraag.
Ik kan me best voorstellen dat daar dan ook een temperatuur-afhankelijk effect in zit.
Marc
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 14:27
door Exfietser
Dan blijft allen een tekort aan diesel over. Heb jij er nog een sediment afscheider inzitten. Als die gedeeltelijk bevroren is kan die de dieseltoevoer belemmeren.
Arnold.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 14:37
door mirza.denhond@hotmail.com
Zit er geen klein voorfiltertje in de injectiepomp?Op de toevoeraansluiting die in de pomp gaat. Een soort zeefje die partikels moet tegenhouden en dus ook kan toeslibben. Bij laag regime passeert er voldoende diesel,maar zodra het gaspedaal ingetrapt wordt is er te weinig debiet.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 15:24
door luc.b
bas88pickup Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is je vervroegingsklep toevallig aan het
> overlijden? (zeg maar de choke van een diesel,
> deze vervroegt het inspuitmoment). Witte rook is
> normaal bij deze temp. Als het maar weg is als de
> motor warm is.
Weet jij toevallig waar deze klep bij een 200tdi zit ? En is deze te. Vervangen ?
Ik heb namelijk precies dezelfde klachten met mijn 200tdi
luc
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 15:31
door pp!
kleppen stellen lijkt me idd ook wel raadzaam
Farther up the road
img19.imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('ca09107ef006868ff5d7f17d4ff8e67c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F5973%2Ffotobf.th.jpg', 'http://img19.imageshack.us/img19/5973/fotobf.th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F5973%2Ffotobf.th.jpg', 'http://img19.imageshack.us/i/fotobf.jpg/', 10426462, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 18:02
door Ron
Ik kan namelijk alleen een manuele opvoerpomp vinden maar verder geen filter etc. Maybe dat de pomp zelf nog een filtertje heeft.....
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 18:15
door Dennis101
Bij een diesel moet er op z'n minst een fijn dieselfilter tussen de tank en de (hoge druk) pomp zitten, anders is het vrij snel gebeurd met de pomp.
Dennis B
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: zo 20 dec 2009, 18:25
door mirza.denhond@hotmail.com
Bij mijn dieselinjectiepomp ( C.A.V. Rotodiesel) zit het filtertje binnen in de aansluiting van de aanzuigleiding, dus in de injectiepomp en niet te zien zonder de leiding af te koppelen.
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 01:11
door martin
als water in het koelsysteem bevriesd en je gaat de motor starten gaat de v-snaar ook kapot omdat de waterpomp niet kan ronddraaien en kun je de waterpomp ook weggooien en aan de zijkant van het onderblok zitten een soort van dopjes die erin geperst zitten die hebben de functie dat als het koelwater bevriest en deze gaat uitzetten dan springen die dopjes eruit zodat het ijs er via die gaten uitkan en dan blijft de schade wat beperkter.
martin
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 01:35
door bas88pickup
Nee, helaas. Maar als ik de pomp zo even bekijk kan dat ook maar zo op vacuum gaan. Bij mijn Mondi gaat dat elektrisch, er is dan ook een computer aangekoppeld, ondanks dat het een indirect ingespoten diesel is. Er zijn een aantal systemen in omloop. Onderdelenboek even raadplegen in combinatie met werkplaatshandboek. Sorry.
Gr, Bas
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: ma 21 dec 2009, 23:40
door luc.b
geen probleem, ik neem aan dat het dat ding is waar het slangetje van de turbo naartoe gaat. dat lijk top een membraam.
Moet ik alleen nog een adresje vinden waar zoiets te bestellen is. De grote leveranciers lijken geen onderdelen van een
200tdi pomp te hebben.
Grtz
Luc
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: di 22 dec 2009, 00:21
door 110
Brandstof inspuiting vervroeging/of verlating vindt plaats aan de onderzijde van de pomp (zoals geplaatst op een 200Tdi).
De leiding naar de turbo komt uit bij de "boost pressure diaphragm", deze regelt de brandstof toename bij toenemende turbo werking.
Onderdelen voor deze pomp, de Bosch VE pomp, zijn bij elke goede onderdelen leverancier te verkrijgen.
Zie ook:
[home.comcast.net]
Succes
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: di 22 dec 2009, 09:22
door luc.b
Tnx,
dat was de info die ik zocht. Nu nog een "goede" leverancier vinden.
Heeft hier iemand ervaring mee ?
Luc
Re: Geknepen diesel (vervolg "einde dieseltje?)
Geplaatst: di 22 dec 2009, 09:55
door 110
Via:
[www.bosch.nl]
[bosch.kittelberger.net]
Of de gouden gids,
of een zoekmachine,
of....
Succes