Pagina 1 van 1

Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: do 10 dec 2009, 20:42
door Gert
Hallo allemaal,

Op de een of andere manier kom ik er steeds maar niet achter waar de fout zit met betrekking tot mijn brandstofkeuzeschakelaar.
Voor beide tanks geldt dat het lampje van laag niveau wel werkt, maar de meter niet.

Van electra raak ik gek genoeg altijd in de war, dus ik vrees dat ik iets over het hoofd zie.
Is er iemand die tijdens aankomend Houthakkersweekend mij even een duw in de goede richting kan krijgen, of mij zelfs kan helpen het probleem op te lossen ? Zo niet, dan zal ik in het nieuwe jaar alles veel grondiger gaan doorlopen.

Ik neem een multimeter en ander electra materiaal mee.

Bij voorbaat dank !

Groeten,

Gert

S3 Ambulance, 24V.

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: do 10 dec 2009, 23:06
door Nick
Hoi Gert,
ik weet niet hoe het precies zit bij de Nederlandse ex leger laro`s maar het systeem zit eigenlijk vrij simpel in elkaar, tenminste bij mij. Op de brandstofkeuzekraan zitten 2 schakelaartjes, als jij je kraantje verdraait dan wordt 1 van de 2 schakelaartjes ingedrukt waardoor het draadje vanaf je vlotter wordt doorverbonden met je meter. Je ziet dan dus gewoon het niveau. Ik weet niet precies hoe het laag niveau lampje aangesloten zit (heb het altijd een raar systeem gevonden, omdat je met 1 lampje 2 niveaus bewaakt, terwijl dat lampje ook via die brandstofschakelaar loopt) dus misschien zit het verder wel in dat gedeelte van het systeem. je kunt iig testen of je meter wel werkt door het draadje van je vlotter af te trekken en aan de massa te houden, de meter moet dan vol uitslaan. Als dat niet werkt zit het dus in de bekabeling, werkt het wel is je vlotter kapot. De vlotter kun je ook testen op de goede waarde door hem in de tank op en neer te bewegen, het gat waardoor je tankt is net groot genoeg om je hand doorheen te steken en de vlotter naar boven en naar beneden te bewegen. Misschien dat je er wat mee kunt.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 00:26
door Aad Koene
Klop maar even aan.
Zal een Multimeter meenemen.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 11:50
door westfries
Komt goed gert

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 12:17
door Exfietser
Bij de nederlandse series 3 ex-leger is er voor elke tank een lampje aan wezig. Die zitten links en rechts boven in het dashboard. Bij een civiele uitvoering heb ik daar ook wel eens de lampjes voor de richting aanwijzers zien zitten. Dis geld dua alleen voor de nederlandse ex-leger 24 volt wagens.

In elke vlotter zit behalve een potmeter ook een schakelaartje dat het lampje naar massa schakeld. Niets raars aan.

Je meters zijn ook heel simpel. Van je meetinstrument in je dash loopt er een draad naar je tank keuze schakelaars. Dat zijn gewoon twee maak contacten. Die het draadje van je meter doorbverbinden met de de tank.

Bij mij werken de schakelaartjes soms niet helemaal goed meer en moet ik de kraan een paar keer heen en weer halen om ze weer werkend te krijgen. Hetzelfde heb ik met de vlotters. Schaklelaartjes zijn gewoon een beetje oud en vuil wearschijnlijk.

Verder kun je doen wat nick verteld. Steker er af en tegen massa houden, voltter met de hand op en neer halen etc.
Dus bedrading van de tank los halen en de draad van 1 tank naar massa. Schakelaars een paar keer bedienen, in de ene stand moet de meter volle schaal geven, in de ander stand niets. Dan de draad van de andere tank naar massa. De schakelaar geeft dan als het goed precies contra volle schaal en niets aan. Als dit allemaal werkt zit je prpobleem waarschijnlijk in je vlotters o.i.d.

Als je de draad van een van de twee tanks aan massa hebt en je hebt in beide standen van de schakelaar volle schaal uitslag. Dan blijft een van de twee schakelaars contact maken als hij niet bedient wordt. Je krijgt dan hele rare vloeistof niveau metingen waar niets meer van te begrijpen valt.

Maar je verteld niet wat nu eigenlijk het probleem is met je meters?

Arnold.

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 19:02
door Nick
Weet je zeker dat er 2 lampjes aanwezig zijn, voor elke tank 1 dus? Ik heb namelijk wel eens bij 2 ex nederlandse leger wagens gezien dat er maar 1 lampje in het dashbaord zit dat word meegeschakeld als je aan het dieselkraantje draait, dat vond ik dus ook het rare aan het systeem. Als je echt 2 lampjes hebt, dan snap ik het systeem wel en dan heb je niets te maken met die lampjes idd.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 20:00
door Erik One-ten+LW
Klopt, er is maar 1 lampje. Wordt meegeschakeld met het overzetten van de kraan. Als 't niet brandt is het blauw, brandend rood..
Althans zo is het in min Lightweight en zo was het ook in de 109ex-def.

Erik

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: za 12 dec 2009, 00:11
door Nick
Weet jij toevallig hoe dat werkt dan? Ik vind het een erg raar systeem namelijk. Je kunt namelijk niet de draden van de vlotter en het lampje via één schakelaar laten lopen, er moet dus ergens op de andere manier iets geschakeld worden om het lampje mee te schakelen naar de goede tank.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: za 12 dec 2009, 02:36
door Exfietser
Dan heb jij geen orgienele nederlandse wagen.

Dit is het orginele schema:
Foto-7FEM6LRI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d043d8820a672fd651f429ec2e39e82f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7FEM6LRI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7FEM6LRI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7FEM6LRI.jpg', '', 10376296, 600, 600, 'Loading image ...', false);

106C zijn de twee lampjes met draadkleuren WLG en WS
106 is het metertje met draadkleuren GB naar de tankschakelaars(77)
77 zijn de tankschakelaars (voor elke tank 1) bij het kraantje. Draden met draadkleuren LGR en LGS gaan vandaar naar de tankvlotters.
Het hele spul wordt gevoed door de +24 volt via drie groene draden die samen komen in een knooppunt onder het dashboard.

Ik heb de legenda van de draadkleurtjes hier niet bij de hand. Maar G staat voor groen en LG voor lichtgroen en R is rood. De rest weet ik even nbiet meer.

Bij mij zijn de twee lampjes overigens groen. Bij andere mensen heb ik ze wel eens blauw/paars gezien. De groene dopjes waren zeker op. In de echolons staan alle onderdelen overigens beschreven voor de nederlandse militaire wagen. Ook de twee tank lampjes. Bij Gert zit het overigens ook op deze manier.
Maar er zijn veel varianten wat betreft dashboard indeling en meestal zijn dat dan 12 volt uitvoeringen of engelse-duitse uitvoeringen voor het rijnleger. Die hebben vaak ook een heel ander electrisch schema.

Arnold.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2009 04:37 door Exfietser.

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: za 12 dec 2009, 13:06
door Erik One-ten+LW
Ik heb toch echt een originele NL lightweight 24V diesel..De 109 was dat ook, evenals de 109 die we aan het opknappen zijn..Die hebben het allemaal zo.

Erik

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: za 12 dec 2009, 15:18
door Exfietser
Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid verschillende versies die er rondrijden van onze wagen. Waar zitten bij jou dan de lampjes op het dash Erik? En wat zit er dan links en rechts boven bij jouw in het dash? Vraag me ook af hoe ze het doen met twee schakelaars en 1 lampje? Heb jij dan vier switches op je tankschakelaar zitten? Anders kan het niet.

Arnold

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: za 12 dec 2009, 18:23
door Erik One-ten+LW
Bij de LW zit ie boven in het midden, tussen de 2 meters zeg maar. Bij de 109 zat ie volgens mij linksboven in het dash. Helemaal rechts zat een afdekdopje, volgens mij zat daar civiel een 12V connectie. Bij beide zijn de lampjes blauw/paars. Oplichtend zijn ze overigens rood.

Ik heb me er nooit in verdiept hoe het elektrisch aangesloten was, het werkte goed. Op de kraan zitten 2 schakelaars. Zou het niet kunnen dat ze 1 lampje combineren? Bij de brandstofmeter is het immers ook gelukt, heb je er ook maar 1 van..

Erik

Re: Hulp brandstofmeter electra tijdens HHW

Geplaatst: za 12 dec 2009, 18:53
door Dennis101
Bij de versie met 1 lampje wordt een grenswaardemelder gebruikt.

Dennis B