Pagina 1 van 1

gaten in bell house SIII

Geplaatst: ma 07 dec 2009, 23:23
door paulus-109
allen,

ik heb twee bell house,s liggen een aan de auto en een los.
allebij hebben een uitgeslepen stuk tussen de starter en de koppelingcylinder.
zie het als een hap van een cm breed en 4 cm lang.

het vreemde is dat de delen niet van één eigenaar komen.
weet iemand waarom dit blijkbaar nogal eens gedaan werd?

paul

oh ja, ik heb graag een exemplaar zonder

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 08 dec 2009, 01:31
door mirza.denhond@hotmail.com
Hallo. Ik veronderstel dat het uitgeslepen stuk plaats vrijmaakt om de originele startmotor van een Indénor diesel te kunnen monteren bij zulk een motoraanpassing.( oef,wat een zin...)

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 08 dec 2009, 09:23
door Daktari
En wat ik wel eens ben tegengekomen is dat zo'n hap werd uitgefreesd om bij de koppelingshefboom te komen zonder de bak van het blok te hoeven schroeven.

In alle gevallen is het af te raden om gaten in een bellhouse te lopen frutten, aangezien het een ingang is voor zand en ander ongewenst vuil dat tussen je koppelingsplaten kan komen.

Tot slot: hou bij het uitzoeken van je nieuwe bellhouse in de gaten dat er een verschil is tussen het 4 cyl en 6 cyl bellhouse: de gaten voor de studs van het vliegwielhuis zitten op verschillende plekken, ze zijn dus niet uitwisselbaar.

Vriendelijke groeten van
Ernst.

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 08 dec 2009, 12:44
door paulus-109
dat zal het zijn, er lag een indenor in.
wel toevallig bij een bak die ik ook al jaren heb liggen!

paul

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 08 dec 2009, 14:14
door Exfietser
Volgens mij tast je ook de sterkte van je belhouse aan door er een groot gat in te maken.

Arnold.

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 08 dec 2009, 17:11
door Rickske
idd ook bij mijn indenor vind je het gat in het koppelingshuis.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50e2a888b0815753a9e7841d1ee3da34', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10354463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 08 dec 2009, 22:02
door Marijn & Simba
Rickske, vraagje, Paul heeft in zijn 109 ook een hoek in de tunnel zitten die er niet in hoort, voor waarschijnlijk de uitlaat. Hoe zit de uitlaat er bij jou onder? Heb jij ook een hoek? Anders moet ik dat ook nog aanpassen, want ik neem die Indénor van Paul over..

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc809e358d965d6d1c5c559488ff73d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10356292, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: wo 09 dec 2009, 00:56
door Rickske
bij mij loopt de uitlaat er onderdoor, geen ophangputnen of uitgesneden hoeken daarvoor, Wel ziet t er uit alsof de plaatselijke ijzerboer dat stuk uitlaat haast zelf gemaakt heeft.. .

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6849280f7c394ab411ec8a4083456c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10357838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: di 15 dec 2009, 21:56
door Marijn & Simba
Heb je foto's of laat je camera t afweten bij het aanschouwen van dat soort bak- en braadwerk???

Onderdoor lijkt me sowieso wel handig, de hoek en route hoe kan natuurlijk varieren...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('644fb77eb46e503b8761f0cc70ab6729', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10398384, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 00:10
door Rickske
BILD2256.JPG --> mod_embed_images_loadimage('171f2fb6a143465d7f15d9b023ae203d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.thebarncrashers.nl%2FLandrover%2FBILD2256.JPG', 'http://www.thebarncrashers.nl/Landrover/BILD2256.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.thebarncrashers.nl%2FLandrover%2FBILD2256.JPG', '', 10399618, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het is die roestige pijp, voor het crossmember is ie niet rond maar meer richting plat. Ik heb momenteel geen Digitale camera in huis, maar eventueel kan ik er wel een regelen als je nog meer nodig hebt. Langskomen is natuurlijk ook een optie, weet niet of je in de buurt van Enschede woond?

groetjes,

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('660dcc9d4d495aae96bb9ac8f844c501', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10399618, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 08:44
door Nick
Hoi,
In mijn 109 ambulance zat ook een indenor, 2,5 liter XD3 blok. Bij mij zat er een Steve parker uitlaat onder. Voor deze uitlaat hoef je niks aan te passen, het past allemaal zo er onder. Omdat de indenor de uitlaat aan de andere kant heeft zitten ten opzichte van de 2,25 motoren hebben ze een pijp gemaakt die van rechts (vanaf het indenor blok) naar links loopt zodat je voor de rest een originele uitlaat kunt gebruiken, het eerste stuk pijp van je 2,25 vervalt dus. Het stuk pijp van Steve parker loopt dan vanaf de indenor onder de voetenbak aan de bijrijderskant en onder de versnellingsbak door gebogen naar de andere kant. Wat mij wel opviel was dat de pijp heel erg dicht onder de versnellingsbak door liep, en dat het plaatselijk dus wel erg heet zou kunnen worden, ik weet niet of dat heel erg is, maar standaard is dat dus niet zo.

Als je er aan kunt komen kun je denk ik wel het beste zo`n pijp gebruiken, spaart je een hoop las, pas en braadwerk en je schroeft het zo eraan. Wel is het zo dat die pijpen niet meer gemaakt worden door Steve Parker en dat het dus wel eens lastig zou kunnen worden er eentje te vinden.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 09:35
door mirza.denhond@hotmail.com
Hallo Nick, wat zijn uw ervaringen met de Indénor-motor? Ik ben zelf ook met een ombouwprojekt begonnen.

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 12:18
door Nick
Op zich is het geen verkeerde conversie vind ik. De motor heeft meer dan genoeg kracht, tegen de 120 aan (op de teller, dat wel...) op de autobaan was best makkelijk haalbaar, ZONDER overdrive. O ja, en ik had GEEN TURBO erop, power genoeg dus voor zo`n blok. Het motortje liep heel erg goed, niks op aan te merken. Hij starte erg makkelijk, rookte niet bij het starten, zwaar trekken o.i.d. dat was allemaal prima. Ook heb ik het idee dat zo`n blok bijna niet te slopen is. Als je voor net wat meer power gaat maar je wil niet naar een td(i) dan is dit een goede conversie om te overwegen. Het is makkelijk aan te sluiten, en past op de originele motorsteunen, alleen de dingen er omheen, kosten je veel tijd en werk en maken het ook minder betrouwbaar dan een originele motor, voor mijn gevoel. Mits je de conversie goed uitvoerd en ervoor zorgt dat alle metertjes en andere dingen ook goed werken op de indenor, kan ik me voorstellen dat het een erg leuke conversie kan zijn. Maar ga je bezuinigen op de conversie, dan is het gedoemd te mislukken en dan ben je het blok ook zo weer moe.

Wat ik het grootste probleem aan de conversie vond, was de koeling. Je moet met losse thermoschakelaars, stukjes pijp met draad erin e.d. werken om een electrische fan aan te kunnen sturen. Ook zul je ergens een verloopje in moeten draaien om de temperatuursensor van een 2,25 motor in te draaien om de temperatuur goed af te kunnen lezen. Waar ik ook achter kwam toen ik de motor verwijderde was dat de versnellingsbak helemaal niet goed aansloot op de verloopplaat van de motor naar de versnellingsbak (het aangepaste vliegwielhuis), hier zat een groot gat omdat de vorm van het vliegwielhuis niet helemaal klopte ten opzichte van de versnellingsbak of zoiets, ik weet het niet meer zo heel precies. Ook moet je een oplossing voor de gaskabel verzinnen, die bleef bij mij soms hangen. Let ook op de slangen van de watergekoelde oliekoeler, deze komen bij een LHD erg dicht bij het asje van het gaspedaal te zitten waardoor ze door kunnen schuren en dus kunnen springen waarbij je zonder oliedruk komt te zitten, ik heb het niet meegemaakt omdat ik net op tijd zag dat de slangen behoorlijk ingesleten waren. De rest kom je denk ik wel tegen.

Ik moet er wel bij vermelden dat bij mijn wagen de conversie zeer, zeer, zeer slecht uitgevoerd was. Ik heb daarom toen besloten om de motor weg te doen, omdat ik geen zin had alles helemaal in orde te maken m.b.t. de conversie. Ik heb er toen een 2,25 diesel voor terug geplaatst. Dat het wat minder power heeft is dan maar jammer, maar het is voor mijn gevoel wel veel betrouwbaarder, en gemaakt voor een terreinauto met terreinauto specificaties.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: gaten in bell house SIII

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 22:41
door Marijn & Simba
Enschede kom ik wel eens langs. Wordt dan wel januari maar dat maakt niet uit.

Ga ook eens op zoek naar zo'n plug and drive Steve Parker pijp.
En anders toch de pijp die ik erbij krijg modificeren.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54a71689a232b96de94e08d13b1a32e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10404719, 600, 600, 'Loading image ...', false);