Pagina 1 van 1
Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt allemaa
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 20:03
door Boelo
Ik heb vandaag de eerste kilometers gereden met mijn gerepareerde LT 95 en de overdirve. De T-bak en OD doen het perfect, mooi stil en geen lekkages, de V-bak ben ik nog niet helemaal zeker van (terwijl ik daar alleen de olie van ververst heb). Er zat eerder een heel dikke olie in , ik vermoed 80W90, en waarschijnlijk was dat niet voor niets. Met de dunnere olie die ik er gister in gedaan heb, een 10W40, hoor ik een ratelend geluid bij het inschakelen van de twee, ik vermoed een verkeerd afgestelde schakelstang/vork. Zou het kunnen dat de schakelvork het tandwiel van de 2 te ver doorduwt en dat er een ratelend geluid ontstaat doordat de 2 tegen een ander tandwiel aanloopt. Zodar je de pook weer loslaat verdwijnt het geluid. Als je de pook in de uiterste stand forceert dan komt het geluid weer opzetten. En kan het zijn dat ik dit eerder niet merkte met een dikkere olie? Ik heb namelijk niets aan de V-bak gedaan en zou geen andere mogelijkheid kunnen bedenken.
Verder nog een vraag over het schakelen met de OD.
Hoe schakel je met de OD, moet je eerst de V-bak vrij zetten wanneer je de OD in- of uitschakelt en dan de V-bak in de gewemste versnelling zetten?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fb003a5789f05e799634126cd1c0341f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10342866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2009 20:15 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 21:50
door Marijn & Simba
Er moet volgens mij wel 80W90 in. Staat in ieder handboek.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('20a807998706ff15606a8b81a61ad9a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10343595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 21:51
door Marijn & Simba
Waar het gerammel vandaan komt. Tja, misschien beginnen je synchro's toch te slijten.
Hoeveel heb je gereden vóórdat het rammelen begon??
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6aad88ee806919a748f197f65fffd683', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10343606, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:08
door Frans Bonnes
Er moet GEEN 80W90 in een LT 95, maar gewoon motorolie.
Volgens mijn gegevens 20w50
DAT staat er in elk handboek.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2009 21:10 door Frans Bonnes.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:19
door Boelo
Heeft niets te maken met synchromessen volgens mij, het geratel treedt op als 2e versnelling al is ingeschakeld, het zit als het ware in het "einde" van de 2e versnelling, in het einde van de beweging zeg maar. Als je heel voorzichtig schakelt waardoor je de schakelbeweging niet ver doorzet dan hoor je het maatr een klein beetje. In en uit de 2 gaat prima.
En hoeveel deze bak heeft gelopen weet ik niet. Het is niet de originele bak.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2009 21:22 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:20
door Boelo
20W50 it is Frans óf 10W40, mag ook.
groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:23
door henk de witte
In de hoofdbak moet motorolie (10W40) en in de tussenbak moet transmissieolie. Dat staat in mijn boek.
Groet,
Henk de Witte.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:26
door Boelo
Ahum, ik vraag eigenlijk iets anders hoor
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:30
door Frans Bonnes
Dat weet ik, maar daarop weet ik geen antwoord.
Maar ik vond de olie opmerking toch ook heel belangrijk.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2009 21:31 door Frans Bonnes.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 00:23
door Gerard E.
Ik had begrepen dat de hoofdbak en de tussenbak een open verbinding met elkaar hebben of altans dat de olie van de ene bak in de andere kan komen.
Het lijkt mij dan geen goed idee om twee verschillende soorten olie te gebruiken!?
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 09:32
door Dennis101
De hele dikke olie die er in zat zal waarschijnlijk geen 80W90 transmissieolie geweest zijn, maar een 20W50 motorolie want die is nog dikker als de 80W90.
Het is mogelijk dat de schakelvork niet helemaal goed in het midden staat, waardoor je nu wel wat hoort als je hem iets te ver doorduwt.
Een hele dikke olie zou dit inderdaad kunnen verbergen.
Heb je ook al geprobeerd wat er gebeurt als de bak al goed op temperatuur is?
De OD kun je gewoon in en uitschakelen door de koppeling in te trappen en alleen de OD te schakelen.
De OD is gesynchroniseerd, dus je hoeft de versnellingsbak niet eerst naar vrij te schakelen.
Dennis B
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 09:51
door Boelo
De Vbak en de Tbak zijn gescheiden door een keerring op de hoofdas, daarom kun/moet je twee verschillende olieen gebruiken.
Groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 10:05
door Boelo
Bedankt voor jullie reacties
@ Dennis: Ik heb gister een kilometer of 20 gereden, ik denk te weinig om de bak echt op temperatuur te laten komen. Gaandeweg werd het schakelen van de overige versnellingen wel beter (ging aanvankelijk ook stroef, de bak heeft wel twee weken droog gestaan tijdens de reparatie), maar het ratelgeluid in de 2 bleef. De nieuwe olie moet zijn weg vinden tussen de synchromessen. Ik zal van de week eens een echt lange rit van 100 km plus maken.
Als het geluid aanblijft ga ik me eerst eens verdiepen in de V-bak en of ik de schakelstang in situ kan aanpassen, kan dat niet en moet de bak eruit en daar heb ik nu geen tijd voor en geen zin in (na drie weken zwoegen op de T-bak) en kan ik eerst nog even proberen of een 20W50 soelaas biedt.
iemand een idee of de schakelvork van de bak in situ af te stellen is?
Schakelen met OD is helder, eerst vrij schakelen V bak is niet nodig.
Albvast bedankt voor al jullie antwoorden.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2009 09:09 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 16:45
door Dennis101
De selecteurassen en de vorken liggen helemaal bovenin, dus daar kun je zo bij als je het bovendeksel verwijdert.
Heb je de maximale axiale speling van de hoofdas wel gecontroleerd voor het plaatsen van de OD?
Deze speling zou niet meer als 0,05 mm mogen zijn.
Ik neem aan dat je eerst geen overdrive had en het plaatsen van de overdrive heeft mogelijke gevolgen voor de positie van de hoofdas als de speling niet juist is.
Dennis B
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 17:09
door Boelo
Aha, ik had eerder idd geen OD.
Bij het plaatsen ervan heb ik de maximale axiale speling gecontroleerd en deze was te groot. ik heb deze met vulringen teruggebracht tot 0,05 mm.
Ik denk dat de speling eerder zonder OD groter was en dat bij een kleinere tolerantie in de setting met OD nu , de problemen met de 2e versnelling veroorzaakt worden.
Thanks Dennis, daar had ik nog niet aan gedacht.
Heb net een dikke 100 km gereden en er is nog een probleempje bijgekomen, na 90 km wilde de Vbak niet meer in zijn 1e versnelling? Vreemd. Ik ga eerst maar eens de olie wisselen. Ik heb er zondag BP 10W40 API GL-4 in gedaan. Ik kon zaterdag de olie die jij eerder aanraade niet krijgen. Ik heb net een Kroon 20W50 API-SF gekocht, die doe ik er vanavond in en dan maar even zien of de problemen met de 1e versnelling over zijn. De schakelvork ga ik zoals je aangaf via het bovendeksel afstellen.
Thanks en groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 19:56
door G-men (Gargamel)
Boelo,
Dat ratelen is niet abnormaal, mijn LT95 doet het ook na het plaatsen van de OD (± 25.000 km terug).
Het heeft te maken met de verstoring van het lager dat in het deksel zit. Dit is vervangen door de overdrive en de as zal nu (minimaal) anders in zijn (zwevende) voorlager zitten. Gezien de leeftijd van deze bakken kun je er wel vanuit gaan dat dat lager geen 110% meer is.
In mijn geval treed het rammelen op in 2 en 3; vooral na lange rit waarbij alles warm wordt en de olie lekker dun is. Na een stukje binnendoor wordt het weer een heel stuk minder.
Volgens mij kan het geen kwaad zolang het niet erger wordt; de LT95 staat erom bekend de meest robuuste en meest lawaaige bak te zijn die LR gemaalt heeft.
Het helemaal niet meer in de eerste versnelling willen kan eigenlijk niet met de olie te maken hebben, schakelvork zoals Dennis zegt zou heel goed kunnen.
Zo af en toe heb ik ook weleens last dat ie als ie koud is (net) niet in zijn een wil (bij stilstand). Het is dan net of je tegen een randje aan zit te duwen. Als je dan heel zachtjes de koppeling even laat pakken glipt ie er zo in. (Of in z'n 2 optrekken daar heeft een V8 geen problemen mee, en ik ben graag lui)
Bij de LT95 geld vooral : geen haast hebben met schakelen. Dan gaat het alleen maar slechter. In dat opzicht is het wel onthaasten....
Ik zou er eerst eens een 1000-2000 km mee rijden zodat het spul op elkaar kan inlopen. Is het dan niet beter dan kun je het eens met een 15W40 proberen. 10W40 is wel erg dun.
Overigens in geen geval 80W90 erin. Je hebt dan grote kans dat bij koud weer het koppelingetje in de interne oliepomp het begeeft en dan heeft ie helemaal geen smering meer.. De olie wordt dan net stroop en daar is de pomp niet op berekend.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aha, ik had eerder idd geen OD.
> Bij het plaatsen ervan heb ik de maximale axiale
> speling gecontroleerd en deze was te groot. ik heb
> deze met vulringen teruggebracht tot 0,05 mm.
> Ik denk dat de speling eerder zonder OD groter was
> en dat bij een kleinere tolerantie in de setting
> met OD nu , de problemen met de 2e versnelling
> veroorzaakt worden.
> Thanks Dennis, daar had ik nog niet aan gedacht.
> Heb net een dikke 100 km gereden en er is nog een
> probleempje bijgekomen, na 90 km wilde de Vbak
> niet meer in zijn 1e versnelling? Vreemd. Ik ga
> eerst maar eens de olie wisselen. Ik heb er zondag
> BP 10W40 API GL-4 in gedaan. Ik kon zaterdag de
> olie die jij eerder aanraade niet krijgen. Ik heb
> net een Kroon 20W50 API-SF gekocht, die doe ik er
> vanavond in en dan maar even zien of de problemen
> met de 1e versnelling over zijn. De schakelvork ga
> ik zoals je aangaf via het bovendeksel afstellen.
> Thanks en groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 20:36
door Boelo
Ha Gerrit,
Nee, ik doe er geen 80W90 in.
Het rare is dat ik aan de V-bak niets gedaan heb, alleen olie ververst.
Nu wil terugschakelen naar 2 ineens niet meer en inschakelen in z'n 1e versnelling ook niet.
Ik heb zojuist 20W50 API SF van Kroon in de V-bak gedaan en even gereden....mmmmmh wordt er niet veel beter op en het ratelen, wanneer je in de eindstand van de pook in de 2e versnelling bent, blijft. Maar ja dat zal wel te maken hebben met het plaatsen van de OD zoals jij en Dennis al aangeven.
Ik denk dat ik voorlopig maar even doorrij, tenminste als de 1e en iig de 2 zich maar in laat schakelen. Toch blijf ik het raar vinden, ik heb alleen maar olie ververst. Het plaatsen van de OD zal toch geen invloed hebben op het (terug)schakelen? Zou het dan door de olie gekomen zijn die ik er zondag in deed (BP 10W40 GL-4) of zou het kunnen komen (bedenk ik net ) doordat ik een keer of twee zonder olie de eerste en tweede versnelling heb ingeschakeld tijdens het sleutelen toen ik de auto op aan het krikken was?? Ik hoorde gister dat het schakelen zonder olie absoluut niet de bedoeling is.....
Fijn zo'n DIY reparatie. Aan de ene kant leuk, leerzaam en goedkoop maar aan de andere kant frustrerend omdat je nooit weet wat je nu weer tegenkomt en hoe je het moet interpreteren en aanpakken...grrrr.
Groet Boelo
PS ik heb de Castrol GTX te pakken, de brezan heeft het vandaag uit haar depot gehaald, maar ik wacht nog even met verversen, even zien hoe dit V-bak verhaal afloopt, wie weet moet alsnog de bak eronder uit....
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2009 19:38 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 20:44
door Dennis101
Zeker met de winter voor de deur is 80W90 versnellingsbakolie of de zelfs nog dikkere 20W50 motorolie inderdaad niet zo'n goed idee.
De 10W40 olie zou geen probleem mogen zijn, omdat die alleen in koude toestand dunner is als een 15W40 en daarom juist bij lagere temperaturen en nog koude bak beter zou moeten schakelen.
Dennis B
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 23:08
door G-men (gargamel)
Al dan niet schakelen zal niet direct iets met de olie te maken hebben.
In de handleiding van de OD staat ergens iets over het soms wel en soms niet noodzakelijk zijn van een bus op de tussenas waar de OD op komt. Zou je daar een probleem kunnen hebben ? Volgens mij kan de tussenas schuiven als hij niet correct wordt opgesloten.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de bouten van de OD even los draaien en kijken of je hem een fractie kunt bewegen. Long shot maar misschien helt het.
En als laatste kun je natuurlijk hem demonteren en de plaat weer monteren.
Maar het lijkt me stug dat dit zo'n effect heeft op de V-bak; maar zo kun je in elk geval wat dingen elimineren zonder de bak er compleet af te halen.
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ha Gerrit,
>
> Nee, ik doe er geen 80W90 in.
> Het rare is dat ik aan de V-bak niets gedaan heb,
> alleen olie ververst.
> Nu wil terugschakelen naar 2 ineens niet meer en
> inschakelen in z'n 1e versnelling ook niet.
>
> Ik heb zojuist 20W50 API SF van Kroon in de V-bak
> gedaan en even gereden....mmmmmh wordt er niet
> veel beter op en het ratelen, wanneer je in de
> eindstand van de pook in de 2e versnelling bent,
> blijft. Maar ja dat zal wel te maken hebben met
> het plaatsen van de OD zoals jij en Dennis al
> aangeven.
>
> Ik denk dat ik voorlopig maar even doorrij,
> tenminste als de 1e en iig de 2 zich maar in laat
> schakelen. Toch blijf ik het raar vinden, ik heb
> alleen maar olie ververst. Het plaatsen van de OD
> zal toch geen invloed hebben op het
> (terug)schakelen? Zou het dan door de olie gekomen
> zijn die ik er zondag in deed (BP 10W40 GL-4) of
> zou het kunnen komen (bedenk ik net ) doordat ik
> een keer of twee zonder olie de eerste en tweede
> versnelling heb ingeschakeld tijdens het sleutelen
> toen ik de auto op aan het krikken was?? Ik hoorde
> gister dat het schakelen zonder olie absoluut niet
> de bedoeling is.....
>
> Fijn zo'n DIY reparatie. Aan de ene kant leuk,
> leerzaam en goedkoop maar aan de andere kant
> frustrerend omdat je nooit weet wat je nu weer
> tegenkomt en hoe je het moet interpreteren en
> aanpakken...grrrr.
>
> Groet Boelo
>
> PS ik heb de Castrol GTX te pakken, de brezan
> heeft het vandaag uit haar depot gehaald, maar ik
> wacht nog even met verversen, even zien hoe dit
> V-bak verhaal afloopt, wie weet moet alsnog de bak
> eronder uit....
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 23:37
door Boelo
gerrit,
Ik zat ook in die richting te denken, het kan niet met de olie te maken hebben. Zeker omdat ik zelfs denk dat er 80W90 of iig transmissieolie in heeft gezeten (daar ruikt de afgetapte 10W40 van vanmiddag namelijk naar) en deze is minder dik dan de olie (20W50) die er nu inzit. Ergo, of er nu 10W40 of 20W50 in zit, de schakelproblemen blijven aanwezig.
Als ik dan terugdenk aan de veranderingen die ik heb aangebracht blijft over het plaatsen van de OD. Waarschijnlijk was de speling in de situatie vóór de OD, groter dan 0,05 mm. heel aannemelijk dat de ratel bij de 2e V te maken heeft met de verandering in tolerantie op de axiale speling van de hoofdas. Jij gaf al aan dat ik even moet proberen om de speling te meten met een iets geloste OD, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik ben zelf het volgende van plan. Morgenavond haal ik de OD er even vanaf en verwijder één van de vulringen, nl een ring van 0,2 mm dik. De boel weer monteren en dan eens zien wat het verschil is. de situatie vóór de OD is geen referentie voor me, omdat ik niet weet hoeveel de speling daar bedroeg, het zal dus een kwestie van elimineren worden, eerst 0,2 eruit, kijken of dat afdoende is, zonodig de speling verder vergroten.
Je blijft lekker van de straat zo... of ik niets anders te doen heb, babykamer afmaken bijvoorbeeld
Hou jullie op de hoogte van de vorderingen,
groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2009 22:42 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: di 08 dec 2009, 10:44
door G-men (gargamel)
De vulringen op de as is precies wat ik bedoel. Ook in de beschrijving geven ze aan dat in sommige gevallen wel, en in sommige gevallen geen extra ring nodig is. Als de speling te krap is, kan ik me voorstellen dat bij het warm worden van de bak door uitzetting her en der wat krachten komen te staan waar die niet bedoelt zijn.
De tussenas is zwevend opgehangen en moet een klein beetje axiale ruimte hebben om zich te kunnen zetten.
Bij montage had ik in eerste instantie ook die extra ring gemonteerd; maar in mijn geval kreeg ik toen de OD niet goed op zijn plek.
Zonder ring had de as wel iets ruimte maar paste alles naadloos.
Ding zit er ondertussen zo'n 25k onder en naast het lichte ratelen bij warme olie werkt het prima. Afgezien van de standaard lekkages via de ontluchting....
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> gerrit,
> Ik zat ook in die richting te denken, het kan niet
> met de olie te maken hebben. Zeker omdat ik zelfs
> denk dat er 80W90 of iig transmissieolie in heeft
> gezeten (daar ruikt de afgetapte 10W40 van
> vanmiddag namelijk naar) en deze is minder dik dan
> de olie (20W50) die er nu inzit. Ergo, of er nu
> 10W40 of 20W50 in zit, de schakelproblemen blijven
> aanwezig.
> Als ik dan terugdenk aan de veranderingen die ik
> heb aangebracht blijft over het plaatsen van de
> OD. Waarschijnlijk was de speling in de situatie
> vóór de OD, groter dan 0,05 mm. heel aannemelijk
> dat de ratel bij de 2e V te maken heeft met de
> verandering in tolerantie op de axiale speling van
> de hoofdas. Jij gaf al aan dat ik even moet
> proberen om de speling te meten met een iets
> geloste OD, ik begrijp niet helemaal wat je
> bedoelt.
> Ik ben zelf het volgende van plan. Morgenavond
> haal ik de OD er even vanaf en verwijder één van
> de vulringen, nl een ring van 0,2 mm dik. De boel
> weer monteren en dan eens zien wat het verschil
> is. de situatie vóór de OD is geen referentie
> voor me, omdat ik niet weet hoeveel de speling
> daar bedroeg, het zal dus een kwestie van
> elimineren worden, eerst 0,2 eruit, kijken of dat
> afdoende is, zonodig de speling verder vergroten.
> Je blijft lekker van de straat zo... of ik niets
> anders te doen heb, babykamer afmaken
> bijvoorbeeld
>
> Hou jullie op de hoogte van de vorderingen,
> groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 18:57
door Boelo
Even een update:
Ik heb de axiale speling van de hoofdas vergroot van 0,05 mm naar 0,25. Dit had enig effect op de 'ratel' bij de 2e V, het was zo goed als verdwenen, maar het terugschaklen naar 2 lukte nog steeds niet en bij warmere olie werd inschakelen van de 1 ook niet beter.
Toen heb ik de axiale speling nog meer vergroot naar 0,55 mm. Ratel bleek soms wel weer even terug te zijn, dus al met al zeker niet beter dan de situatie met 0,25 mm speling. Het moeilijke terugschakelen blijft. De bak gaf veel "kloinken" en voelde onstrakker aan bij het schakelen, geen optie dus die 0,55 mm speling op de hoofdas.
Ik ben dus niet veel opgeschoten, wel iets wijzer. De "ratel" is oplosbaar door de speling van 0,05 ter vergroten naar 0,25 en komt weer iets opspelen bij 0,55. Het moeilijke`schakelen blijft onveranderd en heeft kennelijk niets met de positie en speling van de hoofdas te maken., zou de 10W40 GL4 olie dan toch de veroorzaker van de schakelklachten zijn....
Om zeker te weten of de schakelproblemen te maken hebben met de plaatsing van de OD ga ik volgende week de boel weer ombouwen naar de oude situatie, dus OD eraf en het ronde deksel er weer op, zien of de symptomen dan weg zijn.
Ik vraag me ondertussen af of de olie die eerder in de Vbak zat toch niet toevallig 80W90 is geweest. De 10W40 die ik er afgelopen zondag indeed en uithaalde rook er in elk geval naar. De nu in de bak zittende 20W50 is idd dikker dan 80W90, zoals Dennis al zei. Daarmee zijn de schakelprobleemn niet opgelost. Wat is er dan op tegen om niet toch te proberen of de problemen op te lossen zijn met 80W90? De oliepomp redt het ook met de dikkere 20W50 (en dat is een dikte die LR voorschrijft).
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2009 18:09 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 19:24
door Dennis101
Voor ons klimaat schrijft Land Rover geen 20W50, maar 15W40 motorolie voor.
Bij een dikkere olie zijn juist schakelproblemen te verwachten, omdat de synchro ringen dan meer moeite hebben om door de oliefilm heen te komen en de primaire as af te remmen c.q. te versnellen.
Aangezien de problemen zijn begonnen voordat de bak deels uit elkaar is geweest (zo heb ik het althans begrepen) zal het probleem waarschijnlijk toen zijn ontstaan, dus de olie zal hier waarschijnlijk weinig mee te maken hebben.
Weet je zeker dat je een 10W40 GL4 olie had gekocht, want 10W40 duidt op een motorolie, terwijl GL4 een kwaliteitsklasse is die voor transmissieolie gebruikt wordt. Een combinatie zoals deze komt erg vreemd over.
Kijk anders nog even op de verpakking van de 10W40 olie die je gekocht had en geef even door wat er precies op staat.
Dennis B
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 19:59
door Boelo
Ha Dennis,
De problemen met het schakelen zijn pas begonnen nadat ik de lekkages aan de T-bak heb opgelost en de olie van de T en V- bak heb verwisseld en de OD heb geplaatst.
Daarvoor was er niets aan de hand met de V-bak!
De olie die ik er in deed(V-bak):
BP Terrac
Foto-TKG3EEPZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('938b35512b26136d2160da874f5a614c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-TKG3EEPZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKG3EEPZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-TKG3EEPZ.jpg', '', 10367971, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu zit er Kroon 20W50 API SF in.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2009 19:01 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 20:15
door Dennis101
Aha, je hebt dus een olie gekocht voor landbouw machines.
Hoe die zich gedragen in een versnellingsbak voor weggebruik kan ik je helaas niet vertellen.
Dennis B
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 20:29
door G-men (Gargamel)
Er is nog een andere mogelijkheid, en dat is dat de speling wel dergelijk de grondoorzaak is; maar dat door de 80W90 hij nog steeds zo moeilijk schakelt. Aangezien 20W50 zelfs dikker is als 80W90 bij deze temperaturen gaat dat ook niet helpen.
Ik zou voor de zekerheid er een keer de voorgeschreven 15W40 ingooien en eventueel de speling vekleinen tot 0.25mm. dan nogmaals proberen. Al is het maar de olie van de Lidl om even te proberen......
De opbrengst van de interne oliepomp is met die dikke olie een stuk lager als met gewone motorolie.
Als dat het niet is, dan misschien toch iets met de schakelvorken ?? Of een gebroken veertje in dat gebied ??
Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even een update:
> Ik heb de axiale speling van de hoofdas vergroot
> van 0,05 mm naar 0,25. Dit had enig effect op de
> 'ratel' bij de 2e V, het was zo goed als
> verdwenen, maar het terugschaklen naar 2 lukte nog
> steeds niet en bij warmere olie werd inschakelen
> van de 1 ook niet beter.
> Toen heb ik de axiale speling nog meer vergroot
> naar 0,55 mm. Ratel bleek soms wel weer even terug
> te zijn, dus al met al zeker niet beter dan de
> situatie met 0,25 mm speling. Het moeilijke
> terugschakelen blijft. De bak gaf veel "kloinken"
> en voelde onstrakker aan bij het schakelen, geen
> optie dus die 0,55 mm speling op de hoofdas.
>
> Ik ben dus niet veel opgeschoten, wel iets wijzer.
> De "ratel" is oplosbaar door de speling van 0,05
> ter vergroten naar 0,25 en komt weer iets opspelen
> bij 0,55. Het moeilijke`schakelen blijft
> onveranderd en heeft kennelijk niets met de
> positie en speling van de hoofdas te maken., zou
> de 10W40 GL4 olie dan toch de veroorzaker van de
> schakelklachten zijn....
> Om zeker te weten of de schakelproblemen te maken
> hebben met de plaatsing van de OD ga ik volgende
> week de boel weer ombouwen naar de oude situatie,
> dus OD eraf en het ronde deksel er weer op, zien
> of de symptomen dan weg zijn.
>
> Ik vraag me ondertussen af of de olie die eerder
> in de Vbak zat toch niet toevallig 80W90 is
> geweest. De 10W40 die ik er afgelopen zondag
> indeed en uithaalde rook er in elk geval naar. De
> nu in de bak zittende 20W50 is idd dikker dan
> 80W90, zoals Dennis al zei. Daarmee zijn de
> schakelprobleemn niet opgelost. Wat is er dan op
> tegen om niet toch te proberen of de problemen op
> te lossen zijn met 80W90? De oliepomp redt het ook
> met de dikkere 20W50 (en dat is een dikte die LR
> voorschrijft).
>
> Groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 21:14
door Boelo
Ja klopt, maar afgaande op het bericht van de LRCH site>techniek> olieen en vetten, dacht ik dat de specificaties van de "landbouw" olie voldoende waren voor mijn V-bak.
Groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 10 dec 2009, 21:18
door Boelo
Er zit geen 80W90 in hoor Gerrit,
maar 20W40.
Ik ga eerst de OD demonteren, zijn er dan nog klachten bij het schakelen dan ga ik weer terug naar een dunne olie in de V-bak. Als dat het niet is dan gaat de bak open en ga ik de schakelvorken bekijken.
Zucht.
Groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: vr 11 dec 2009, 01:09
door Dennis101
Op die pagina staan, zoals ik eerder al schreef, diverse fouten dus daar kun je beter niet kijken.
Dennis B
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: za 12 dec 2009, 11:49
door G-men (Gargamel)
Och, wat zal ik zeggen. Heb gisteren de oliepomp maar weer eens van het blok geschoefd omdat de nieuwe lekte op de pakking naar blok toe. Blijkt het pasvlak van de nieuwe niet helemaal vlak te zijn aan de bovenzijde; en dan doet een papieren pakking het niet....
Motorblok en onderkant van de wagen gelijk beschermd tegen de pekel voor dit seizoen. (2 liter olie in 300 mijl eruit )
Nieuwe was niet meer op voorraad dus maar dun laagje vloeibare pakking erbij. Het lijkt nu dicht en ik heb meer als voldoende oliedruk..... op hoop van zege dus maar... het blijft engels.
Succes !
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zit geen 80W90 in hoor Gerrit,
> maar 20W40.
> Ik ga eerst de OD demonteren, zijn er dan nog
> klachten bij het schakelen dan ga ik weer terug
> naar een dunne olie in de V-bak. Als dat het niet
> is dan gaat de bak open en ga ik de schakelvorken
> bekijken.
> Zucht.
> Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2009 10:49 door G-men (Gargamel).
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:24
door Boelo
Even een update:
Ik heb de originele setting hersteld, dwz de OD verwijderd. Nu is het schakelprobleem verdwenen!!
kennelijk is er op de hoofdas van de V-bak iets teveel axiale speling mogelijk, de hoofdas wordt door de OD in voorwaartse richting geduwd waardoor het terugschakelen naar 2 onmogelijk wordt. In de originele setup wordt de as op z'n plaats gehouden door een sluitring die in een groef van de as valt, hierdoor kan de as onmogelijk naar voren bewegen en wordt het schakelen niet negatief beinvloed. Is het nog te volgen?
Anyway, probleem opgelost en dank voor jullie meedenkwerk.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('180a14df815c7ece37c38a62699132f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10449991, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:40
door Dennis101
Het is prima te volgen en de oplossing van het probleem is heel eenvoudig.
Bij het monteren van de overdrive heb je de fout gemaakt om de snapring niet te plaatsen.
Ook bij gebruik van een overdrive blijft de hoofdas opgesloten door de snapring die normaal gesproken het tandwiel ( bij een overdrive de "clutch sleeve" ) opsluit.
Als je alles dus monteert zoals het bedoelt is werkt zowel de versnellingsbak als de overdrive goed.
Grappige detail is dat ik de overdrive voor mijn 101 fc nog niet gemonteerd heb, omdat ik nog geen nieuwe snapring heb gekocht.
De functie van de snapring vond ik te belangrijk om een oude te gebruiken.
Dennis B
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:46
door Boelo
Wat stom van me, maar ja alle begin is moeilijk, was immers de eerste keer dat ik een V/T-bak opende en repareerde en een OD plaatste...
Ik begrijp wat je bedoelt, ik wist totaal niet dat de snapring ook bij de OD gemonteerd moest worden. Maar nu valt het kwartje. aaaarghh, maar goed dat ik het nu weet, dank je Dennis!
Groet Boelo
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2009 22:02 door Boelo.
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:08
door Hans de Ruiter
Bespeur ik enig sarcasme? Dat zou jammer en geheel overbodig zijn. Maar misschien vergis ik me...
Met groet, Hans
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:39
door Boelo
Nou nee hoor totaal niet, dus ja, je vergist je, big time!
En als het zo overkomt dan is dat absoluut niet de bedoeling, ik heb juist ontzettend veel aan de hulp van Dennis, gerrit en anderen gehad.
Groet Boelo
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:43
door Hans de Ruiter
Ah sorry, dan heb ik mij gelukkig vergist! Iedereen fijne feestdagen dan maar!
Met groet, Hans
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:52
door sjeroens
Als je wilt heb ik nog de inbouw instructies met plaatsing ringen. als je wilt kan ik ze morgen inscannen en plaatsen. (ze zijn ook ergens online te vinden)
jeroen
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:58
door Boelo
Nou graag, dank je Jeroen.
groet Boelo
Re: Oplossing is eenvoudig
Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:59
door Boelo
Geeft niets hoor! Nu ik het zo terug lees kan ik me een heeeel klein beetje voorstellen dat je dat dacht....
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 24 dec 2009, 09:16
door sjeroens
Als jij mij een mailtje stuurt naar ra349@hotmail.com dan kan ik jou de ingescande instructies toesturen (met een pb kan ik geen bestanden toevoegen. Ik heb er een .rar-bestand van gemaakt.
Hier alvast een voorproefje:
od+uitelicht.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb9ad9bcb1f1571937494718bdf04a10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FSzMUf753iXI%2FAAAAAAAAAF4%2FQNb8csFkRgk%2Fs400%2Fod%2Buitelicht.jpg', 'http://4.bp.blogspot.com/_7fHeIp5dXb0/SzMUf753iXI/AAAAAAAAAF4/QNb8csFkRgk/s400/od+uitelicht.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FSzMUf753iXI%2FAAAAAAAAAF4%2FQNb8csFkRgk%2Fs400%2Fod%2Buitelicht.jpg', '', 10452108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dan heb je dit nodig: (excl snapring)
Sj774.jpg --> mod_embed_images_loadimage('072be8e7b765c073649d5e550809740a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FSzMOCDAuwTI%2FAAAAAAAAAFo%2FaLuvnmS-30E%2Fs400%2FSj774.jpg', 'http://4.bp.blogspot.com/_7fHeIp5dXb0/SzMOCDAuwTI/AAAAAAAAAFo/aLuvnmS-30E/s400/Sj774.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FSzMOCDAuwTI%2FAAAAAAAAAFo%2FaLuvnmS-30E%2Fs400%2FSj774.jpg', '', 10452108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en dan zou het zo erin moeten zitten:
Sj784.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53c36fbffa47715522d57d99ff412975', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FSzMj1GS_qiI%2FAAAAAAAAAGA%2FkkOh7sYUt4U%2Fs400%2FSj784.jpg', 'http://1.bp.blogspot.com/_7fHeIp5dXb0/SzMj1GS_qiI/AAAAAAAAAGA/kkOh7sYUt4U/s400/Sj784.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F_7fHeIp5dXb0%2FSzMj1GS_qiI%2FAAAAAAAAAGA%2FkkOh7sYUt4U%2Fs400%2FSj784.jpg', '', 10452108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2009 09:19 door sjeroens.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 24 dec 2009, 10:00
door Boelo
Ha Jeroen, Ik stuur je een mailtje.
Maar even over je plaatjes hier, de eerste is heel helder en daar zie ik precies wat ik verkeerd deed, tweede is de clutch sleeve met vulringen, maar op het derde plaatje is volgens mij het originele tandwiel niet verwijderd en zit daardoor de Clutch sleeve niet ver genoeg op de as? Of zie ik dat nou niet goed?
Groet Boelo
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 24 dec 2009, 10:20
door sjeroens
sorry, was nog niet helemaal wakker, goede foto staat er inmiddels
J.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 24 dec 2009, 14:04
door Boelo
Ah ok, was ik dus al wel wakker
dank,
boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2009 13:05 door Boelo.
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 24 dec 2009, 16:18
door G-men (Gargamel)
Hey Boelo,
Heb je gistermiddag laat nog geprobeerd te bellen. Het verklaard wel e.e.a........
Stond het niet in de handleiding die je meegenomen hebt uit Den Oever ???
Plaatje komt me namelijk heel bekend voor
Maar mooi dat het opgelost is !!
Gerrit
Re: Proefritje met gerepareerde LT95 bak en nieuwe OD, lijkt all
Geplaatst: do 24 dec 2009, 17:40
door Boelo
Ja het stond inderdaad in de handleiding, maar doordat het een copie van een copie is, was het niet heelemaal goed leesbaar, dat zal de reden geweest zijn dat ik er overheen gelzezen heb, stom. Maar goed nu weet ik het en ga ik het oplossen.
Bedankt en groet,
Boelo