Pagina 1 van 1
remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 16:02
door Jeroen IIA '63
Hoi,
Ik ben al 2 weken bezig remdruk te krijgenna het vervangen van de wielremcylinders en wat ik ook probeerde, het lijkt alsof d'r lucht in blijft komen (5 liter dot3 en 2 onluchtingsaparaatjes verder). Welnu, zojuist eindelijk gevonden dat mijn remcylinder links voor blijkbaar lekt. Wel jammer is dat ik die net allemaal had vervangen.
Iemand enig idee, waarom een (nieuwe) remcylinder lekt? Doe ik iets verkeerd met montage?
Vraag 2: hoe krijg ik mijn trommel weer olie/vet vrij? Remmenreiniger?
Vraag 3: De autoonderdelenshop beweert bij hoog en laag dat dot 5.1 veel beter is voor onze voertuigen (IIA '63) om dat het minder agressief is. Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Jeroen IIA '63
Re: remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 17:17
door Exfietser
Hier was van de week ook een discussie over. Ik gooi er gewoon dot3 in omdat dat is voorgeschreven. Dot4 kan problemen geven doordat het de kunstof delen van goedkope replica cilinders op kan lossen. Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat dot 5.1 kan. Alleen ga ik het niet testen. Met dot3 doet mijn wagen het al 33 jaar. Lijkt me wel voldoende bewijs dat het werkt.
De andere dots zijn verbeterd op punten van maximale gebruikstemperatuur en kookpunt. Iets dat belangrijk is in moderne remsystemen van snelle wagens. Voor een landrover niet echt interressant. Verder schijnen de vloeistoffen minder hygroscopische te zijn. Dan hoef je ze dus niet elk jaar te vervangen. En er zijn ongetwijfeld meer verbeteringen.
Je remtrommels gewoon schoonmaken met remmen reiniger. Je remschoenen (links en rechts) zul je moeten vervangen. De kosten van een setje schoenen wegen niet op tegen de risico's van boze brokken denk ik. Dus niet gaan knoeien reinigers, branders en weet ik wat. De tijd die je daar aan besteed is al meer waard dan een set schoenen.
En oh ja, Vet je remcilinders in met een beetje remmenvet. Gebruik hiervoor alleen speciaal remmenvet. Gewoon vet en remvloeistof is de slechtst denkbare kombinatie. Die twee stoffen hebbn oorlog met elkaar.
suc6,
Arnold.
Re: remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 18:03
door bas88pickup
Vet je remcilinders in met een beetje remmenvet. Gebruik hiervoor alleen speciaal remmenvet
Misschien ten overvloede; uiteraard niet de buitenkant van de cylinder insmeren, maar het stofkapje terugslaan, en de boring van de remcylinder insmeren met remmenvet. (voor ons misschien normaal, maar voor velen niet)
Dot 5.1 heeft een hoger kookpunt, dat heb je niet nodig in de 2a, Dot 5 is siliconen remvloeistof, dit trekt in het geheel geen water aan, en is de oplossing, maar kan niet gemengd worden met de andere Dot's zonder zijn werking te verliezen, alleen toe te passen in een volledig nieuw systeem. Dot 3 en 4 zijn mengbaar, maar gebruik voor de 2a en 3 en andere auto's waar Dot 3 wordt voorgeschreven alleen Dot 3, dit is idd minder agressief voor bepaalde rubber soorten.
Laat je niet ompraten door die lui van de automaterialenzaak, die hebben daar helemaal niet voor geleerd, en weten vaak minder dan de gemiddelde klant.
Dot 3 is Dot 3. Full Stop.
(en terwijl ik dit aan het schrijven was had G-man ook al zoiets neer getypt)
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2009 17:11 door bas88pickup.
Re: remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 18:04
door G-men (Gargamel)
Dot 5 kan in theorie; maar dan moet alles nieuw zijn.
Het is namelijk op siliconenbasis, en niet compatible met DOT3 en DOT4. Dus tenzij je alles vervangt niet te gebruiken in een oud bestaand systeem.
Voordeel van DOT5 is voornamelijk dat het niet hygroscopisch is en dus geen vocht aantrekt.
Nu schint DOT5.1 wel uitwisselbaar te zijn; maar ik ga het niet proberen.
Dot 4 zou geen probleem moeten zijn.
Re: remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 23:27
door Frans Mien Mesjien
Dat zo'n nieuwe wielremcylinder lekt kan komen door slijpsel van de fabrikage. Dan bijft de cylinder waarschijnlijk te ver open staan. Weer even demonteren en vanbinnen bekijken of er schade is. Zoiets heb ik ook gehad, geen schade in de cylinder gelukkig, maar wel een stukje metaal van de fabrikage. Hierdoor kon het zuigertje niet terug naar binnen.
Re: remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 00:40
door Gert
Jeroen IIA '63 Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Iemand enig idee, waarom een (nieuwe) remcylinder
> lekt? > Alvast bedankt,
>
> Jeroen IIA '63
Britpart_logo.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06b0e5158636bfd9716824194453e22e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mps4x4store.co.uk%2F4x4_images%2FBritpart_logo.jpg', 'http://www.mps4x4store.co.uk/4x4_images/Britpart_logo.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mps4x4store.co.uk%2F4x4_images%2FBritpart_logo.jpg', '', 10344566, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Stond dit op het doosje ?
Overigens kan het ook een kwalitatief prima cilinder zijn, met een productiefout. De kans daarop is denk ik statistisch gezien kleiner dan mijn eerste vermoeden.
Groeten,
Gert
Re: remtrommel vol olie, dot 5.1 voor IIA?
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 01:07
door plaetje
Als ik nieuwe onderdelen er op zet dan maak ik het eerst schoon (oude vet er uit) en stop er nieuw vet in. En rem cylinders doe ik zelf eerst na schoonmaken en voor het vet er in gaat even opschuren met 1200 schuurpapier. Dan gaat het jaren mee en dan remt die beter dan schijfremmen (op mijn auto is dat zo)
plaetje