Pagina 1 van 1
Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 00:11
door robertekas
Hoe hoog moet het voltage van een td5 tijdens het laden zijn? Die van mij hangt zo tussen de 12,5 en 13,2 heb zelf het idee dat dit aan de lage kant is en ie de accus niet goed bijlaad.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 00:59
door Marc-my-Words
Dag Robertekas,
Da's te laag om een normale 12V accu op te laden.
Maar waar heb je gemeten (en met een meter die deugt)?
In de titel wijs je nogal expliciet richting dynamo, heb je ook de spanning op (of nabij) de dynamo gemeten?
Groeten Marc
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 02:27
door Exfietser
En bij welk toerental heb je dat gemeten. Geef eens een dot gas en meet dan nog eens. Bij een stationair draaiende motor is dit niet zo'n rare waarde.
Heb je problemen met je accu?
Arnold.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 05:21
door Andrew Colville
14,5 volt is wat je moet hebben, de td5 dynamo in goede staat haalt dit al stationair, maar met een wat oudere dynamo kan een tikkeltje gas (onder de 2500 toeren) de warde als nog halen.
je moet wel even op diverse plaatsen meten, direct aan de dynamo, of bij de starter, aan de accu, etc.
De ECU van de Td5 heeft een goede spanning nodig om goed te blijven lopen, en zoals al gezegd zal 13 volt een accu niet goed laden.
het kan best zijn dat je een slechte verbinding hebt in de kabel vande dynamo naar je accu, om deze reden moet je ook direct op de dynamo meten.
Groetjes Andrew
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 09:23
door robertekas
Heb er een nanocom tussenhangen (om af te lezen) en een dualsplitcharger voor de dubbele accu, in stationair geeft de nanocom een hogere waarde van 13,5 en tijdens het rijden in hogere toeren 12,5 tot 13,2. (koolborsteltjes?)
De startaccu geeft steeds minder voltage (in stilstand met moter uit) aan en heb het idee dat ie niet helemaal vol geladen word. Na lange rit is startaccu wel weer oke. Dus hij laad wel, maar naar mijn gevoel niet voldoende. Heb nog niet rechtstreeks gemeten vanaf de dynamo (zal ik eens doen).
Andere mogelijkheid is dat accu kapot is en zichzelf heel langzaam ontlaat maar dit lijkt me sterk omdat ie er pas een half jaar inzit. Hoewel dat als een accu constant maar half word bijgeladen, dit heel erg slecht is het wel eens zou kunnen dat ie kapotgaat.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 09:31
door Exfietser
Wat voro splitter heb je er tussen zitten? Een met mosfets, diodes of gewoon een relais?
Arnold.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 10:10
door robertekas
Het een National luna intelligent split charging device dus nauwelijks voltagedrop. Maar heb het gemeten met de nanocom dus aan de computer en zou dus geen verschil moeten maken.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 11:32
door G-men (Gargamel)
Normale loodaccu's hebben een laadspanning tussen de 13,5 en de 14,2 volt (ngeveern 2.25 volt per cel). Boven deze spanning gaan ze gassen, en dat is slecht voor de accu. Ik weet wel dat bepaalde types van Optima liever een iets hogere spanning willen.
Een normale dynamo is afgeregeld op zo'n 14,2 volt; als je er dus een spliter op hebt zitten verlies je toch al snel 0,2 volt. Is het niet door de splitter, dan is het wel door de overgangsweerstanden van de connenctoren en verbindingen.
Meet voor de zekerheid even met een voltmeter op de accu; daar zou je ergens rond de 13,5 - 14 volt moeten meten bij uitgeschakelde verbruikers en een motortoerental van 1500 of hoger.
De nanocom meet via de computer, en die spanning komt via allerlei zekeringen, stekkertjes en je contactslot; wat ook een afwijking zal geven.
In mijn 110 geeft de voltmeter ook iets van 0,4 volt lager aan als de laadspanning van de accu.
Dat de accu bij uitgeschakelde motor snel; terugloopt is normaal. De klemspanning van een volle accu in rust is zo'n 12-12,5 volt.
Gerrit
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 12:05
door Aad Koene
Zoals eerder gezegd laad de Td5 dynamo, stationaair en op toeren, 14,4 volt.
Met de Nanocom, in de stand "Td5 Engine" / "Read Fuelling", krijg je de exacte waardes per seconde te zien.
Deze variƫren tussen de 11,5 en 14,4 volt bij stationair toerental.
Het verbruik van de condensatoren en de electromagneten van de Pompverstuivers is erg hoog en naar mate deze ouder worden wordt het hoger (er moet meer gecorrigeerd worden).
Op toeren wordt de onderlijn van het voltage meer opgetrokken en zal die steeds vaker tussen de 12,5 en 14,4 volt liggen.
Het inschakelen van extra verbruikers heeft hier nauwelijks invloed op, ook niet vreemd als je met 125 Amp/H aan het laden bent.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 15:13
door Exfietser
Gargamel heeft gelijk. De waarde die de computer aangeeft is niet representatief voor de werkelijke waarde. Je kunt het beste direct op de accuklemmen meten en direct op de dynamo. Zit hier verschil tussen dan heb je ergens een spanningval zitten. En dat kan ook je split charge systeem zijn. Ook relais contacten hebben een overgangswerstand. Normaal gesproken zou dat heel weinig moeten zijn. Maar het hoeft niet. Het is echt de moeite waard om dat even te testen.
Dit soort metingen moet je altiijd bij de bron doen.
Arnold.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 15:35
door Marc-my-Words
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gargamel heeft gelijk. De waarde die de computer
> aangeeft is niet representatief voor de werkelijke
> waarde. Je kunt het beste direct op de accuklemmen
> meten en direct op de dynamo. Zit hier verschil
> tussen dan heb je ergens een spanningval zitten.
> En dat kan ook je split charge systeem zijn. Ook
> relais contacten hebben een overgangswerstand.
> Normaal gesproken zou dat heel weinig moeten zijn.
> Maar het hoeft niet. Het is echt de moeite waard
> om dat even te testen.
>
> Dit soort metingen moet je altiijd bij de bron
> doen.
>
> Arnold.
Bij de bron meten is belangrijk, maar ... als je om te beginnen eens op de accu zelf meet, dan weet je misschien in een keer meer.
Als nl de waarden op de accu deugen -- dus 12,x "kaal", ook zoiets net gestart op stationair en eventueel dan al iets oplopend, en 13,x bij middel hoge toeren -- dan hoef je verder niks meer te meten, dan deugt het namelijk allemaal (behalve dan de Nanocom-meting).
Haal je deze waarden niet, dan loont het om terug naar de bron te gaan.
En dan kan je kiezen om vanaf de accu terug "top down", of vanaf de dynamo op "bottom up" (of ergens "middle out" te beginnen).
Als je de genoemde waarde niet haalt dan laad de accu niet voldoende en dat is bij koude snel funest - men leze dodelijk - voor de accu (nog afgezien van de ongemakken van slecht starten). Echter, het niet halen kan zowel aan de dynamo als aan overgangsweerstanden liggen.
Marc
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 20:05
door robertekas
Dank voor de info
Heb bij de accu gemeten een mooie constante 14,6 volt bij statinair en 1500 toeren. Conclusie! De nanocom meet niet goed de laadspanning dus dicht bij de bron meten.
Een andere vraag. De startaccu loopt heel erg langzaam leeg.Dit kan liggen aan slechte accu of lekstroompje. Hoe kan ik weten of een accu nog goed is? Voordat ik op zoek ga naar een lekstroom die er misschien niet is.
En is heftig lieren misschien een reden dat een accu kappot gaat?
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 22:21
door Roelie
Als accu langzaam leeg loopt en je wilt dit controleren of het lek stroom is haal dan een accu klem los als je hem weer een tijdje laat staan en kijk dan hoe accu dan is, leeg dan accu stuk anders lekstroom.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('725fbcd72ca66a575323528cb35df58d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 10343794, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 12:06
door Exfietser
Je kunt ook een accuklem loshalen en een ampere meter tussen de accupool en klem plaatsen. Wel de motor uit natuurlijk. Je meet dan de stroom die de wagen gebruikt als de wagen is uitgeschakeld. Die stroom mag niet meer zijn dan een paar mA. Die stroom wordt gebruikt voor het geheugen van je radio, het alarm, klokje enz.
Arnold.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: di 08 dec 2009, 01:52
door Andrew Colville
let er op dat de meeste Hobby/profi gebruik multiemeters zijn gezekerd op 10 ampere, het kan echter zijn dat je lekkage groter is, maar dan moet jou accu ook binnen een dag leeg zijn.
de staat van de accu kun je vaak laten controleren bij de grotere/betere automatriaalen zaaken.
als je wilt meten terwijl je accu pool nog gemonteerd is dan kun je de aanschaf van een ampere tang overwegen, dit zijn echter wel prijzige kerst kadootjes, al zijn ze wel enorm handig.
Groetjes Andrew
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: di 08 dec 2009, 22:01
door robertekas
Amperage bij motor uit 0,23 ampere!! Is dit wat de alarminstalatie verbruikt? Voor de rest accus alles goed.
Dank voor de antwoorden trouwens ben er veel mee opgeschoten.
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: wo 09 dec 2009, 09:33
door Aad Koene
of de drop van het Voltage meten tijdens het starten.
Voltage mag niet onder de 10 Volt zakken.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Re: Voltage td5 dynamo
Geplaatst: wo 09 dec 2009, 12:11
door G-men (gargamel)
Voor een oude wagen zou ik 0,23 ampere vrij hoog vinden.
Echter voor een moderne TD 5 met alarm lijkt het me niet abnormaal gezien de gebruikers die permanent aan blijven :
- Alarmsysteem
- ontvanger afstandsbediening
- radio
- Klokje
Gerrit
robertekas Schreef:
-------------------------------------------------------
> Amperage bij motor uit 0,23 ampere!! Is dit wat de
> alarminstalatie verbruikt? Voor de rest accus
> alles goed.
> Dank voor de antwoorden trouwens ben er veel mee
> opgeschoten.