Pagina 1 van 1

motor

Geplaatst: za 05 dec 2009, 12:05
door WillemNoord
Aan alle prikkers,

Donderdag had ik de ellende weer. Temperatuur liep op en daarna geratel en geen power meer.
Door schade en schande wijs geworden, de boel gelijk aan de kant gezet en alles gecheckt. Wat bleek was een liter koelvloeistof te min in de radiator en olie was iets boven het gemiddelde. Maar de luchtfilter zat vol met water. Bij ons heb je diepe plassen. Nu was ik onderweg naar de garage dus het zekere voor het onzekere genomen en daar heen gesleept. Na een dagje sleutel, was iets met de koppeling, huiswaarts gekeerd. Na 3 km begon de ellende weer. Laten opslepen naar mijn reguliere garage en die constateerde lagers eruit.
Oplossing nieuwe motor.
Ik denk dat ik daaraan niet ontkom maar mocht iemand een ander idee hebben hou ik mij aanbevolen.
Heb al even gekeken naar een andere motor en kon een uit een 110 kopen. Andere vraag past dit op een SIII LW. Allebij zijn in 12 volt en benzine uitvoering.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Re: motor

Geplaatst: za 05 dec 2009, 12:46
door Apke
Het klinkt niet allemaal hoopgevend, maar goed, gelukkig is het een Landrover en kan jer er alle kanten mee op.

1. Water in het luchtfilter is geen goed teken. Meestal betekend dit dat je door te diepe plassen bent gereden waardoor het luchtfilter water aangezogen heeft in plaats van lucht.
De oplossing is eenvoudig hiervoor, of je vermeid diepe plassen of je koopt een snorkel.

2. Door het water in je luchtfilter kan er ook gemakkelijk water in de motor komen met alle gevolgen van dien. Hoe dan ook, Landrover motoren kunnen niet op water lopen en water in je blok moet je voorkomen.

3. De verdwenen koelvloeistof kan het gevolg zijn van een kapotte koppakking en een scheurtje ergens in je blok of cilinderkop. Dit kan gebeuren door pech of door water in je blok (water kan je nu eenmaal niet samenpersen zoals lucht).

Als ik het zo lees denk ik dat er inderdaad wel schade aan jou blok zit. Hoe groot de schade is en wat er allemaal beschadigd is kan alleen gezegd worden als het blok uit elkaar gehaald wordt. Ik weet niet op welke lagers de beste man van de garage doelt, maar lagers kan je behoorlijk aan puin draaien voordat ze er uit schieten.

Goed de vervolgacties .......
Je kan of een ander blok inbouwen of jet huidige blok reviseren (mist dit het nog waard is). De eerste oplossing is zeker sneller dan de tweede.
Ik heb geen idee hoe het zit met de benzine motoren van een 110 in vergelijking met die van een LW. Wat ik wel weet is dat een 2.5 ltr Diesel zonder al teveel moeite in een Series past (waar normaal een 2.25 ltr D in zit). De grootste verandering zit in de ophanging waarbij 1 steun verplaatst moet worden.

Succes met het opknappen van de schade.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec3bc2f850308612e22ead0aaa287103', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10337346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: motor

Geplaatst: za 05 dec 2009, 14:18
door Gert Jan B
Hoi, de 2,25 benzine uit een 110 pas 1 op 1 in je LW. Ombouw problemen met een motorsteun heb je alleen als je een serie ombouwd naar een 2,5 diesel of nieuwer.

Re: motor

Geplaatst: za 05 dec 2009, 14:56
door westfries
[www.mod-sales.com]

Re: motor

Geplaatst: za 05 dec 2009, 14:59
door Exfietser
Als je het over een 2.25 motor hebt past het gewoon. Het enige is dat in de lightweigt normaliter de militaire uitvoering van de 2.25 staat.Maar omdat je het over 12 volt hebt is die mischien al eens door een civiele versie vervangen. Maar het hoeft niet. De militaire kan ook twaalf volt zijn.

Het verschil tussen de militaire en de civiele uitvoering zit hem in je distributie deksel en ik dacht een iets dieper carter met een extra klotsplaat er in.

Je kunt een civiel blok gewoon door deze onderdelen van je oude blok af te halen en op je nieuwe blok te zetten militairiseren. Ook 24 of twaalf volt is geen probleem. De gloeistiften blijven het zelfde voor 24 en 12 volt.Je startmotor en dynamo moet je van je oude blok afhalen.

Dus gewoon dat blok kopen een weekend sleutelen en je kunt weer rijden. Omdat je het over een 84'er 110 hebt is het waarschijnlijk nog een vijf maal gelagerde versie van het 2,25 blok ook.

Overigens water in je luchtfilter duidt op het rijden door heel diep water of 100 jaar geen onderhoud. Aan beide kun je zelf veel doen.

Arnold.

Re: motor

Geplaatst: za 05 dec 2009, 23:13
door Dennis101
Een 2.25 of 2.5 benzinemotor uit een 110 past er zo in, maar zorg er wel voor dat de motor compleet is met (register) carburateur en toebehoren als het een 2.5 motor is.
Bij een 2.25 kun je eventueel het inlaat en uitlaatspruitstuk van de oude motor overzetten, alleen kun je mogelijk problemen krijgen als je nu een Weber 34ICH carburateur hebt.
Bij de 2.5 en 2.25 zal de uitlaat niet op het originele 110 spruitstuk passen, dus daar zal je e.e.a. aan moeten passen.
Als je bij zowel de 2.25 als de 2.5 de Weber 32/34 DMTL carburateur van de 110 wil blijven gebruiken dan is er ook een (kleine) wijziging nodig in de inlaat, omdat de elleboog net de verkeerde kant op wijst maar dit is met een 135 graden 63mm bocht en een stukje pijp zo op te lossen.

Dennis B

Re: motor

Geplaatst: zo 06 dec 2009, 16:19
door WillemNoord
Heren,

Bedankt voor jullie advies.

Voor diegene die vandaag het rondje Noord Drenthe gaan rijden. De crossbaan en het pad met de uitdaging waar Niels het over had ,daar heb ik dus het water in de luchtfilter van opgelopen. En Ja, ik had de boel voordat ik wegging gecontroleerd en schoongemaakt. Dus een snorkel erop is bij geen overbodige luxe.
Ik ga asap met een kennis de motor eens wat grondiger bekijken. Want in theorie moet hij het nog doen. Een lekke koppakking is een van de aandachtspunten.

Indien ik inderdaad allerlei spannende dingen weer tegen kom is vervanging de snelste klap. Ik heb wel een voordeel dat ik zo langzamerhand routine krijg in het ombouwen van motoren want dit wordt de 3X. Weliswaar in 5 jaar tijd en altijd met niet volledige gereviseerde motoren.

Groet

WillemNoord

Re: motor

Geplaatst: ma 07 dec 2009, 15:37
door Bob met Piet
Als ik bij mijn 90 kijk hoe hoog het aanzuigpunt van het luchtfilter zit, moet je toch natte voeten hebben gehad
Of heel schuin voorover hebben gestaan

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('9f2b7552530aad155da1ef27e92f6a5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10347440, 600, 600, 'Loading image ...', false);