Pagina 1 van 1
koppeling LT95
Geplaatst: wo 02 dec 2009, 23:33
door partech@planet.nl
Ik heb het volgende vervangen:
koppelingsplaat/drukgroep/druklager/toplager/gaffel/slang en beide cilindertjes vzv nieuwe dichtingen
2x ontlucht met eesybleed/ 1x op de ouderwetse manier:
Toch komt de koppeling niet vrij?
wie weet raad?
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 11:27
door waterman
Heb je de gaffel voor montage vergeleken met de gaffel die er in zat? Hoe "voelt" het pedaal aan?
gr,
Yuri
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 11:55
door partech@planet.nl
ja zijn dezelfde gaffels.
er zit bijna geen gevoel in het pedaal, totaal geen weerstand
gr. Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 12:03
door G-men (gargamel)
Door de briljante montage van de slave cilinder ontlucht het systeem niet volledig als de auto ook maar een fractie voorover staat. (de ontluchtingsnippel zit dan namelijk niet op het hoogste punt en er blijft dan wat lucht tegen de cilinder staan....
Heb je uberhaupt enige tegendruk ??
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 12:24
door partech@planet.nl
heb een beetje tegendruk.
Heb net het volgende geprobeerd:
als de motor loopt, krijg ik hem niet in de versnelling
als ik hem eerst in zijn2 zet en dan start, gaat de auto niet gelijk rijden, werkt het dan een beetje?
Hoe is jullie ervaring met het reviseren van de cilindertjes?
alvast bedankt,
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 12:33
door waterman
Ik heb laatst een cilinder moeten reviseren en het ontluchten daarna was een drama. Ik ben meer dan een uur bezig geweest voor ik een beetje normaal aanvoelend pedaal had en de boel het normaal deed. Ik heb toch het idee dat er bij jou ook sprake is van lucht in het systeem.
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 12:39
door partech@planet.nl
zou het helpen als ik de voorkant opkrik zodat de lucht zeker naar de nippel stroomt?
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 13:02
door Frans Bonnes
Denk er wel om dat bij de slavecilinder de ontluchtingsnippel boven zit en de leiding onder.
Anders krijg je hem nooit ontlucht.
En zit de drukstang van de slave wel goed op de gaffel en geborgd met dat stomme plastic clipje.
fb
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 13:10
door partech@planet.nl
Hoi Frans,
Nippel zit boven, stangetje zit idd met plastic clipje vast.
Ik verbaasde me trouwens over dit plastic clipje en het plastik clipje waar de gaffel aan het druklager vast zit.
Toen kreeg ik het nieuwe druklager binnen (Brittparts), bleek deze ook deels plastic te zijn??
Het zal wel sterk genoeg zijn.
Ben nu aan het ontluchten met de auto voor opgekrikt, heb het idee dat er toch nog lucht uit komt.
Als iemand nog meer tips of ervaringen heeft dan hoor ik je wel!
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 13:20
door Gert
partech@planet.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toen kreeg ik het nieuwe druklager binnen
> (Brittparts), bleek deze ook deels plastic te
> zijn??
> Het zal wel sterk genoeg zijn.
>>
> groeten Rolf
Dit is een gewaagde uitspraak, beter bekend als paradox

Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 13:36
door partech@planet.nl
Nogmaals ontlucht.....en geen verbetering.
Zijn de deze druklagers niet goed? Had er zelf niet zo'n goed gevoel bij
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 14:03
door G-men (gargamel)
Het clipje op de gaffel dient puur om het stangetje op zijn plek te houden. Als de cilinder eenmaal gemonteerd is, kan hij er niet meer uit. op het functioneren heeft het geen invloed.
Wat het druklager betreft; ook het originele drukllager van landrover en bearmach is deels van kunststof. Rijd er zelf al zo'n 20.000 km mee rond. De eerste 110's hadden idd een volledig stalen uitvoering.
Ze zitten echter ook in de nieuwe defenders; dus dat zou gewoon moeten werken, ze zien er echter een stuk minder robuust uit als de oude versie. Dat ben ik met je eens.
Als je een stalen versie zoekt heeft bearmach die nog; maar dan is het ineens een heavy duty lager... (hoezo marketing ...)
Een snelle manier van ontluchten is de volgende, een krik zal ook werken; maar uiteindelijk vond ik het onderstaande de makkelijkste oplossing :
Zorg voor een vol reservoir.
Schroef de slave cilinder en de montagebeugel van de slang los, en haal de slave uit de bell-house.
Houd de cilinder schuin, met de nippel boven.
Slangetje eraan en open de ontluchtingsnippel. (als het goed is gaat het dan door de zwaartekracht al langszaam lopen, er zit n.l, geen klepje in het systeem)
Druk nu (zachtjes) de ze zuiger van de cilinder helemaal naar achteren, dan pers je de laatste lucht eruit.
Ontluchtingsnippel dicht, en het spul weer monteren.
Check nivo in reservoir, afvullen en dan een paar maal pompen tot je druk hebt....
Is wat meer werk; maar ik stiond verbaasd hoeveel lucht er nog uit kwam....
Gerrit
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 14:09
door partech@planet.nl
Hoi Gerrit,
Klinkt goed, ga ik meteen proberen.
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 14:54
door partech@planet.nl
Heb het net op gerrit z'n manier gedaan.
Wat ik denk is dat ik ergens "lengte of slag" te kort kom, het stangetje steekt niet uit het koppelingshuis (zit wel goed vast aan de gaffel) en het zuigertje van de cilinder was helemaal "uit"
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Wat zou dit toch kunnen zijn?
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 17:05
door G-men (gargamel)
Je zou haast zeggen dat er in de koppeling zelf iets niet goedzit en hij dus niet helemaal terugkomt.
Weet je zeker dat alles goed gemonteerd is ???
Niet toevallig een kromme gaffel ??? In de oude 110's zit/zat een gietstalen gaffel. In de nieuwere modellen hebben ze een verbetering doorgevoerd en is een plaatstalen exemplaat gebruikt; en ik heb weleens gelezen dat deze soms doorbuigen......
Sommige mensen van het forum hebben ze versterkt door er een plaat op te lassen.
Dat zou e.e.a. wel verklaren; ellende is alleen dat alles er weer onderuit moet......
Als de hydraulica echter goed werkt, is weer openmaken toch echt de enige mogelijkheid denk ik.
Je kunt proberen de koppeling met de hand te bedienen, zodat je kunt zien of hij dan wel vrij komt. Heb je echter wel heel erg veel kracht voor nodig en eigenlijk niet op een goede manier te doen.
mvg, Gerrit
Re: koppeling LT95
Geplaatst: do 03 dec 2009, 22:24
door Bart74
Heb je alleen nieuwe dichtingen/ringetjes geplaatst of ook andere zuigertjes?
Uit ervaring weet ik dat niet alle koppelingcilinders gelijk zijn.....
Bart
Re: koppeling LT95
Geplaatst: vr 04 dec 2009, 01:18
door Dennis101
Een oude cilinder trachten te reviseren lukt zelden omdat meestal de boring en de zuiger al versleten zijn.
Dennis B
Re: koppeling LT95
Geplaatst: vr 04 dec 2009, 10:04
door Huub
Om te isoleren of het de hoofdcylinder is of iets verderop kan je de flexibele slang dichtklemmen en dan voelen of je druk hebt als je het pedaal intrapt. Met geblokkeerde slang moet het pedaal na goed ontluchten keihard zijn. Met lucht een beetje sponzig, met een niet sluitend ventiel schop je hem gewoon naar de bodem...
Niet sluiten van het ventiel kan ook komen door te weinig vrije slag.
Just my two cents worth.
Huub
Re: koppeling LT95
Geplaatst: vr 04 dec 2009, 15:48
door partech@planet.nl
Hoi Gerrit,
Nee heb de gietstalen gaffel, alles nieuw. Bediening werkt ook, het is net of ik "slag" te kort kom.
We gaan nu via het kleine dekseltje met een spiegeltje naar binnen kijken, hopen dat ik daar wat wijzer van wordt.
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: vr 04 dec 2009, 15:50
door partech@planet.nl
Hoi Huub,
dat laatste, van die te weinig vrije slag en dan het niet sluiten van het ventiel vat ik niet helemaal.
Zou je me dat iets duidelijker uit kunnen leggen?
alvast bedankt!
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: vr 04 dec 2009, 18:29
door Huub
Wat er in de hoofdcylinder gebeurd als je het pedaal intrapt,
eerste stukje vrije slag, vervolgens wordt de aan het uiteinde zittende rubber afdichting tegen het instroomkanaal vanuit het reservoir gedrukt, dit is een bedoel ik met ventiel,als dit kanaaltje niet afgesloten wordt, pomp je de vloeistof vanuit de cylinder terug het reservoir in en gebeurd er niets richting slavecylinder. Bekijk de dwarsdoorsnede van de hoofdcylinder eens. Bij een goed werkende cylinder gaat na het afsluiten van het instroomkanaal de zuiger in beweging en wordt de vloeistof richting hulpcylinder geperst.
Wat betreft het effect bij te weinig vrije slag heb ik mij vergist. Bij te weinig vrije slag komt het ventiel niet open te staan en krijg je bij ontluchten geen of te weinig aanvoer van vloeistof vanuit het reservoir naar het system. Je krijgt dan een moeizaam of niet te ontluchten systeem.
De test met het dichtknijpen van de flexibele slang geeft duidelijkheid of de cylinder druk opbouwd. Bij een goed werkende hoofdcylinder hoort dan een hard pedaal.
Huub
Confused? Je kan ook even bellen, 0645765952
Re: koppeling LT95
Geplaatst: za 05 dec 2009, 08:40
door rolf.manon.mika@hetnet.nl
Het testen door de slang af te sluiten heb ik nog niet geprobeerd, ga ik wel even doen! Dit zou ik ook kunnen doen door het zuigertje in de werkcilinder (hangt nu toch even los) te blokkeren bijv. met een zware lijmklem?
Op zich werkt het allemaal wel, de zuiger van de werkcilinder is helemaal uit gedrukt.
Daarom heb ik het idee dat ik ergens " slag" te kort kom.
Kan het zijn dat het gat waar het asje (wat het draaipunt is van de gaffel) om een of andere reden dieper is geworden?
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: za 05 dec 2009, 10:49
door Dennis101
De hydraulische koppeling is zelf stellend, dus na de nodige keren bedienen zou dat gecompenseerd moeten zijn.
Dennis B
Re: koppeling LT95
Geplaatst: za 05 dec 2009, 21:31
door rolf001
de cilinder is al helemaal uitgesteld, nog verder en de zuiger zou uit de cilinder schieten. Dat bedoel ik met dat de slag te kort is.
Snap alleen niet hoe dat nou kan?
mvg Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 00:21
door Gerard E.
Gaffel verkeerd om geplaatst?
Re: koppeling LT95
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 11:58
door partech@planet.nl
Nee dat gaat niet, halverwege de gaffel zit een asje wat het scharnierpunt is. kan er maar op 1 manier op.
Wel bedankt voor het meedenken!
groeten Rolf
Re: koppeling LT95
Geplaatst: zo 06 dec 2009, 12:06
door Gerard E.
Wat mij wel is opgevallen toen ik vorige week een nieuwe drukgroep heb gemonteerd, is dat het prisma (de drukvingers) veel vlakker zijn dan de oude druk groep.
Ik heb geen idee of dit van invloed kan zijn.
Ik kan het ook niet uitproberen omdat ik net de motor en de bak heb teruggeplaatst in een rollend chassies.
Het is voor mij ook nog een verassing of het gaat werken.
Re: koppeling LT95
Geplaatst: di 08 dec 2009, 19:43
door waterman
En, ben je nog wat verder gekomen?
gr, yuri
Re: koppeling LT95
Geplaatst: wo 09 dec 2009, 20:51
door rolf.manon.mika@hetnet.nl
Ik ben weer wat verder:
Mario (van YoParts) heeft mee helpen zoeken en kwam met het volgende:
het dikkere asje (scharnierpunt) van de oudere types is korter
het druklager van de oudere types is langer
Ik heb het oude asje maar het nieuwe druklager en zo kom ik dus iets te kort.
Heb nu een verlengstukje gemaakt voor het asje van de werkcilinder naar de gaffel om zo het
lengteverschil op te lossen.
Nu maar hopen dat het werkt!
wordt vervolgd
groeten Rolf