Pagina 1 van 1

koppeling

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 12:59
door Werner
Beste mensen,
Al enige tijd kamp ik met een koppelingsprobleem.
Bij het laten opkomen van de koppeling is het aangrijpingspunt steeds weer op een ander moment, soms zelfs bij wat langer ingedrukt houden,stoplicht,
is het aangrijpen zelfs later dan wanneer het pedaal helemaal los is gelaten.
In z'n vrij het pedaal snel los laten geeft een zuigend geluid alsof de zuiger van de cilinder, later dan het pedaal zelf, terug in de ruststand komt.
Alls is vernieuwd, koppelingsplaat, drukgroep, druklager, slavecilinder, hoofdcilinder. De prie-as licht met vet ingesmeerd, afgevult met DOT 4 en goed ontlucht.
Volgens de specificaties moet alles afgevuld worden met DOT 3. Volgens de automaterialenzaak is Dot 4 een beter product en volstaat dus ook.
En toen wist ik het dus niet meer, wie weet raad?

Groet,
Werner

Re: koppeling

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 17:54
door Dennis101
Welk merk koppelingcilinders heb je gebruikt?

Dennis B

Re: koppeling

Geplaatst: do 03 dec 2009, 10:45
door werner
Hallo Dennis,

Dank voor je reactie, ik voel hem denk ik al. Niet de duurste van lucas gebruikt maar de goedkopere uitvoering, merk.........?

Het betreft overigens een koppeling van een SIII

Groet Werner

Re: koppeling

Geplaatst: do 03 dec 2009, 11:06
door vossehoff
Tenzij je originele (dure) cillinders gebruikt vreet de DOT4 dwars door je series III rubbers heen. De automaterialen zaak had dat moeten weten (DOT4 is veel agressiever dan DOT3).

gr. Niels

edit: wijs door schade en schande ... en een volle dag internet om uit te vinden dat de originele cilinders dus wel DOT4 verdragen waar de replica's gewoon 'wegsmelten'.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2009 10:09 door vossehoff.

Re: koppeling

Geplaatst: do 03 dec 2009, 12:46
door Leendert
Heb je genoeg vrije slag op je pedaal? als deze te weinig is blijft het systeem soms nog even op druk staan.

Re: koppeling

Geplaatst: do 03 dec 2009, 23:14
door Werner
De speling op het pedaal en de asjes heb ik volgens de boeken afgesteld, daar kan het dus niet aan liggen.
Voor wat de DOT 4 betreft, ik had geen lekkende cilinders en de rubbers zagen er nog goed uit, niet overdreven zacht of plakkerig.

Tsja, wat is dan het verschil tussen de goedkopere imitatie en de duurdere Lucas?
Is DOT 3 wat glijkrachtiger dan DOT 4?

Groet,
Werner

Re: koppeling

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 01:16
door vossehoff
Uit mijn hoofd is DOT4 kwalitatief iets betere olie dan DOT3, maar je kunt je afvragen of je dat in een Landrover ooit zult merken. DOT4 heeft echter een aantal agressieve (zure) bestandsdelen die DOT3 niet heeft. Vooral oude rubbers (oldtimers) en lage kwaliteit rubbers (imitatie spul) hebben er last van.

Je kunt wat DOT4 aftappen uit je cilinders en kijken of het grijs of zwart is geworden. Dit kan er op duiden dat het aan je rubbers vreet (of je tapt alles af en vervangt het met DOT3 voor de zekerheid).

Ik zou alleen niet weten waar je oorspronkelijke probleem vandaan komt als je cilinders nog prima zijn.

gr. Niels

Re: koppeling

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 13:17
door Werner
Het klopt wel dat de olie behoorlijk grijs/zwart was uit de oude cilinder, deze zat er +/- twee jaar in. Dit geldt ook voor het remsysteem alleen heb ik daar geen problemen mee. Voor de zekerheid kan ik natuurlijk de olie vervangen door DOT 3 maar ben bang dat dit niets aan het probleem zal veranderen.

Groet,
Werner

Re: koppeling

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 13:17
door Exfietser
Dot4 kan hogere temperaturen verdragen. Belangrijk in remsystemen. Voor je koppeling niet belangrijk. Als je pakkingen in de zuigers zijn aangetast kun je ook lekkage in de cilinder krijgen. Daar merk je dus niets van. Je hebt (nog) geen zichtbare lekkage.Dat geld ook voor je remcilinders.
En inderdaad de garage is zeer te blameren door te zeggen dat er geen verschil in dot drie en vier zit maar wel beter is.
Er bestaad overigens ook nog dot vijf en dot 5.5. En daar zitten de verschillen in de maximum temperatuur maar ook in dec hygroscopische eigenschappen van de vloeistof. En sommige mag je wel mengen met elkaar en andere niet. En de geschiktheid voor onze oude auto's is ook verschillend.

Omdat het allemaal zeer onduidelijk is wat wel en niet kan, heb ik gewoon de voorgescheven dot3 vloeistof in mijn wagen zitten. Het is overiegns gewoon te koop bij de gamo, Brezan etc. hoor. Anders even vragen Mischien bestellen ze het voor je.
Door de hygroscopische eigenschappen is de vloeistof boverigens niet bewaarbaar. Wat over is gewoon weggooien naar het chemisch afval.

Arnold.

Re: koppeling

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 13:48
door G-men (gargamel)
Normaal gesproken is alles wat je nu koopt van een gerenomeerd merk gewoon te gebruiken met DOT4.
De zwarting komt ongetwijfeld van de slangen als je deze niet vervangen hebt. Niet erg, zolang ze maar niet opzwellen als je het pedaal intrapt.
Als de slangen origineel zijn, of erg oud kan het idd zijn dat het rubber door DOT4 wordt aangetast; maar dat zou betekene dat er nog spullen van minstens 20 jaar oud in zitten. Zo lang is DOT4 namelijk al de de-facto standaard voor auto's.

Ik rijd zelf al jaren met DOT4 en heb geen enkel probleem ondervonden (wagen is van '84). Dat het drukpunt veranderd zal hier zowiezo niets mee te maken hebben.

In dit geval zou ik me kunnen voorstellen dat het klepje in de hoofd-cilinder (reservoir naar cilinder niet helemaal goed functioneerd; of er ergens een verstopping zit.

Gerrit

Re: koppeling

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 14:07
door werner
Lijkt me sterk dat zich bij twee cilinders, de oude en de nieuwe,het zelfde probleem voordoet...........maar je weet maar nooit.
Zal eens naar het slangetje bij de slave-cilinder kijken of deze opzwelt wanneer het pedaal ingedrukt wordt.

groet,
Werner