Pagina 1 van 1

stroom/ sluiting?

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 18:31
door Dick graus
Weet eigenlijk niet of ik een stroom probleempje heb.(RR3.5 V8 met 70Amp. dynamo)

Als de motor loopt zonder stroomverbruikers en ik meet het voltage, geeft ie 14.2aan. Als ik licht aan zet zakt ie en blijft ie op 12.75. als ik daarbij de ventilator aanzet zakt ie idem naar 12.3 . als ik daarbij mistlampen en knipperlichten aanzet zakt ie naar 11.90 en daar blijft ie ook. Als ik de stroomverbruikers weer uit zet stijgt ie weer naar 14.2

Heb geen problemen met accu e.d.
Is dit normaal of heb ik ergens sluiting of lekstroom? Heeft iemand daar meer verstand van?

Re: stroom/ sluiting?

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 18:51
door G-men (Gargamel)
Als dat gebeurd bij stationair kan het wel voorkomen.
Zeker bij wat een langszaam lopende V8 kan het voorkomen dat de alternator bij stationair toerental te langszaam draait om alle stroom te leveren die op een koude winterdag gevraagd wordt. Een alternator levert pas maximaal vermogen bij 2000 (alternator) toeren.

Als je even gas bijgeeft en de motor zo'n1500 toeren laat lopen moet ie direct weer naar richting de 14 volt lopen.
Doet ie dat niet, dan heb je goede kans dat er een dioide van de gelijkrichter defect is en hij dus niet meer het volle vermogen kan leveren. Dan wordt het een nieuwe spanningsregelaar/diodeblok.
Ik zie hetzelfde verschijsel bij mijn 3,5. Daar zit een 45A dynamo op en die heeft het 's ochtends wel moeilijk. Zeker als ik de verwarmde voorruit bijzet. Als die uitgaat (na 6 minuten) laadt ie netjes 13,8-14 volt bij als ik rijd.


Gerrit