Pagina 1 van 1
gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 11:30
door Frits Velthuijsen
mijn 109 wil niet sneller dan max 80 op de weg, ik kom dan ook in vervelende situaties terecht.
ik kom er zelf niet achter wat de oorzaak is, wie weet een goede garage of kan mij helpen dit probleem op te lossen.
auto rega heeft de komende weken geen tijd.
ik woon in noord Holland
gr frits
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 11:39
door waterman
En wat voor motor zit er in? Diesel? Benzine? Lpg?
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 12:06
door Marco de Lange
Als het een benzine motor is dan heb ik wel eens gehad dat de klepzittingen versleten waren door gebruik van ongelode benzine, compressie verlies en niet voorruit te branden... MNaar dit kan een van de vele oorzaken zijn, bij diesel weer diverse andere redenen.
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 13:59
door Robert
Als de motor op zich goed lijkt te draaien, zou ik eens kijken naar de gaskabel. En dan wel of de gasklep volledig opengaat bij een ingetrapt gaspeaal. Een verschil van slechts enkele mm maakt al veel uit.
Rob
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 14:52
door Frits Velthuijsen
Het is een diesel, op zich draait de motor goed. echter de snelheid ontbreekt.
frits
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 15:39
door bas88pickup
Ook bij een diesel kan je het pedaal afstellen; zet je gaspedaal op volgas vast.(met de motor UIT!!!), en kijk dan eens of je de hendel aan de pomp nog verder naar het max kunt drukken met de hand, als dit kan, dan zit hier je probleem, en zul je alle speling eruit moeten nemen, van pedaal tot pomp. Volgas moet uiteindelijk ook gewoon volgas zijn.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 16:04
door Exfietser
Jep, als eerste controleren of de afstelling van je gaskabel in orde is. Daarna brandstoffilters en sediment afscheiders schoonmaken en verversen. Dan testen of de klep in je luchtinlaat helemaal opengaat bij volgas.
Arnold.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 16:32
door Jan
Als er een gasklep in zit? Zaten deze niet alleen in "onze" defensie 88 en 109's? Heb die klep er zelf gelijk uitgehaald en een snaar aangedreven pompje op gezet.
Succes Gr Jan
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 18:56
door Apke
Al alles goed afgesteld staat zou je 78 km/u moeten kunnen halen in de derde versnelling. Als het goed is staat de motor daarop begrenst.
Deze snelheid lukt (mij) alleen als ik volgas rijd.
Inderdaad het gaspedaal afstellen, controleren of de vacuumklep wel mee opent (anders zie je hele grote zwarte rookwolken), filters schoonmaken (brandstof en lucht).
Wat ik echter in dit verhaal mis is of de auto ineens langzamer is geworden of altijd al langzaam was. Verder mis ik het gedeelte rook. Bepaalde kleuren rook kunnen bepaalde oorzaken aangeven.
Ehhhh, mijn blauwe walm geeft aan dat ik nog steeds het oude blok er in heb
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0000e8b9a619f32fb70bc4ac91bebd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10282756, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 19:25
door paulus-109
bij een mede prikker bleek dat zijn nieuwe blok, voorzien was van een slecht werkende opvoerpomp.
deze zag er nieuw uit maar gaf te weinig, 80 was ook de max in dat geval.
paul
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 19:43
door Frits Velthuijsen
Hallo Apke,
ik heb hem nu 3 mnd en het probleem is er denk ik steeds geweest, ik reed echter alleen op 60 km wegen of waar je max 80 mag. de motor rookt alleen bij het starten na een min of 5 is dit verdwenen de kleur is blauw.
gr frits
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 20:35
door bagpiperob
Ik heb precies dezelfde problemen gehad.
De laro met 2,25 D revisieblok trok netjes op maar "flat-out" was het bij 85 op de GPS gedaan.
Na het gaspedaal op volgas te hebben vastgezet( motor uit !) bleek er op de pomp nog wel een 7mm over te zijn tot volgas.
En na het verstellen en speling opheffen een proefritje gemaakt waarbij de verloren km's weer zijn gevonden.
Nu op een lange rechte weg 107 km op GPS, dat is toch een groot verschil !!
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:56
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
bij mijn LW meen ik me te herinneren dat de brandstof klep (op de pomp) inderdaad begrensd was met een stelschroefje waar een ijzerdraadje en een loodje op zaten. Loodje (verzegeling) verbroken, stelschroef verder uitgedraaid en hij gaat sneller
Succes,
John
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 00:06
door Frits Velthuijsen
bedankt voor jullie reacties, ik ga hier morgen mee aan de slag.
ik meld me morgen weer met het resultaat.
gr frits
[www.fritspix.nl]
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 00:40
door Dennis101
Nee, deze smoorklep zit standaard op alle series 3 diesels.
Dennis B
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 14:18
door Gert
Dit is de toerentalbegrenzer. Als je deze begrenzing zou weghalen dan kom je mogelijk in gevaarlijke toerentalgebieden, waar de motor niet op is berekend. Deze begrenzer zou ik dus ten alle tijde laten zitten, en de afstelling elders zoeken.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 18:04
door Exfietser
Dat zijn stelschroeven waar je niet aan moet zitten. Deze instellingen worden op een testbank ingesteld op de juiste waarde. Namelijk een toerental van maximaal 4200 RPM. Er wordt dan ook een nauwkeurig bepaalde hoeveelheid diesel ingespoten die ook op de testbank wordt ingesteld. Daar moet je dus niet aan prutsen zonder dat je de juiste kennis en testappartuur in huis hebt.
Als je motor het maximum toerental niet haalt moet je het zoeken in de al genoemde dingen. En als het het dan nog niet lukt moet je je injectiepomp laten reviseren. En zo'n reviesie kan echt heel veel schelen.
Arnold.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 18:29
door Frits Velthuijsen
de stelschroef heb ik weer teruggezet op zijn oude positie. bij volgas slaat hij netjes tegen de begrenzer aan.
dus spelling heb ik dan niet in mijn volgas stand. welke tests kan ik zelf nog uitvoeren voor ik naar een garage moet afreizen.
gr frits
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 19:25
door Jan
Hé, dat wist ik niet. nooit te oud om te leren.
Gr Jan
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 20:44
door offroadanimal
Hoi Frits,
Al je smeerpunten goed nalopen. Verse olie in de assen en de fusees. Verse olie in de bakken. Kruiskoppelingen doorsmeren. Staan je remmen te strak afgesteld? Hoe lang heb je hem al. Mijn 88 liep slechts 75 op de teller van de auto die achter me reed, dus dan heb je het nog niet eens over gps snelheden. Bij mijn wagen, die ik toen net tweedehands had gekocht, was smeren het magische woord, iedere week weer een paar pompjes vet in de koppelingen en verse olie, na een paar weken ging hij als een banaan.
Groet, Sjoerd.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 27 nov 2009, 23:17
door Frits Velthuijsen
sjoerd,
ik ga er mee in de weer.
gr frits
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: za 28 nov 2009, 01:30
door Davy
Als je van 75km/h naar 100+km/h gaat door alleen je kruisjes te smeren en je olie te verversen vind ik dit knap.
Problemen die ik bij mijn 109 heb gehad:
roofrack: vooral bij tegenwind. Zonder leverde 10km/h op
speling gaspedaal: minstens 10km/h (bij jou dus niet het geval)
Daarnaast zou ik de bezinkselkolf eens schoonmaken (zit onder je wagen aan de bijrijderskant) door deze er af te halen en met wat diesel schoon te spoelen + je brandstoffilter vervangen. Is vrij simpel te doen. Heb het ook gehad dat ie in het begin bijna niet meer vooruit te branden was, maar na schoonmaken bezinkselkolf was dit al voor een groot deel opgelost.
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3bb5aae937fe47b85468a17ddfffb3b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 10292127, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: za 28 nov 2009, 18:19
door paul, be
en als je het dan toch over filters hebt, krijgt ie genoeg lucht? luchtfilter ook eens vervangen indien nodig.
Defender 110 300Tdi 1998
Discovery 200 Tdi 1992
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: za 28 nov 2009, 21:31
door richard78
Bij een 2.25D betekent dat je oliebad filter goed schoon maken en de olie verversen. Maar bij mijn 109 zat er alleen maar dikke drap in het bad en de motor blies, maar ik haalde nog met gemak 100km/h. Maar ik zou inderdaad alle punten die hier beschreven staan nagaan. 100 a 110 km.h moet makkelijk kunnen, nou ja, na een paar minuten dan
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7468e4a1c20559277088d9b6414f20f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10295705, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 00:53
door Frits Velthuijsen
Mannen.
de volgende zaken ga ik uitvoeren
brandstoffilters en sediment afscheiders schoonmaken en verversen
bezinkselkolf schoonmaken
oliebad filter goed schoon maken en de olie verversen
Het vervangen van de spruitstuk-pakking
injectiepomp laten reviseren in later stadium als bovenstaande niet werkt
als jullie nog aanvullingen hebben hoor ik dat graag.
gr frits
[www.fritspix.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2009 00:44 door Frits Velthuijsen.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 01:32
door Gromit
Inderdaad moet 100 km/u haalbaar zijn. Mijn S2 uit 1961 gaat nu ongeveer tot 105 km/u gemeten op de TomTom (de snelheidsmeting op het dashboard is niet erg betrouwbaar). Het vervangen van de spruitstuk-pakking scheelde bij mij +/- 15 km/u.
P.S. Als je toch langs de garage gaat, laat dan even een compressie test doen. Of leen/koop een compressie metertje en doe het zelf.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f4e4b8e8476adf00396269983e069c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 10297524, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 22:27
door Frits Velthuijsen
is er iemand in Noord-Holland omgeving Alkmaar waar ik even langs kan komen om de compressie te meten van mijn 2.25 diesel.
het lijkt me handig dit eerst te doen voor ik meer kosten ga maken.
gr frits
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 23:11
door Davy
De eerste drie zaken die je noemt is gewoon onderhoud wat toch periodiek moet gebeuren en kost het meeste niet. Spruitstukpakking heb ik geen ervaring mee, maar zal ook niet het meeste werk en kosten zijn. Ongeacht de compressie zou ik de eerste drie zaken uitvoeren, en afhankelijk van de resultaten eens verder zoeken.
Mijn 109 heeft op zn zachtst gezegd een slechte compressie, maar onder gunstige weersomstandigheden haalt ie toch de 100 wel.
Davy
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 23:45
door serine
dan rijd je even langs leeuwenkamp purmerend..die kan je ook wel helpen
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 00:05
door richard78
Zoals ik al zei blies mijn 2.25D behoorlijk wat betekent dat de compressie ook neit al te best was. De verbranding was meer bezig de olie door de peilstokbuis naar buiten de duwen ipv de auto vooruit te bewegen. Toch haalde ze 100km/h. Dus als je blokje niet blaast lijkt me dat de compressie wel goed zal zijn.
Misschien moet je de afstelling van de dieselpomp nagaan. Geloof dat dat ook kan schelen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bda86a8f8a543c1588c6fa932e8e7d29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10303541, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 00:11
door Gert
Ik ben zelf gecharmeerd van kraakman in Purmerend. De hoofdmonteur van de overleden Ton Knook heeft nu zijn eigen firma. Hij heeft veel verstand van series, omdat hij daarmee is opgegroeid. Leeuwenkamp heeft volgens mij alleen maar moderne dingen staan zoals disco's, veeeel santana's e.d.
Ik weet zeker dat Piet Kraakman je compressie kan meten, en je daarbij kunt vertellen of het in orde is.
Groeten,
Gert
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 10:20
door serine
leeuwenkamp doet tegenwoordig ook de oudere auto's..
hij melde dat omdat hij weet dat ik een 90 heb..maar ik moest hem teleurstellen murphy gaat zelf graag naar rega..
maar ik geval van nood...is het een optie..
over k moeten wij het maar niet hebben...als jij zegt dat die monteur zo goed is...moet je maar net die monteur treffen denk ik..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2009 09:21 door serine.
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 15 apr 2010, 19:19
door Jack
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat was nou de oplossing?
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: do 15 apr 2010, 21:01
door lumberjack
afsluitdijk over
Re: gevaar op de weg
Geplaatst: vr 16 apr 2010, 14:25
door chris Hesseling
Mijn 109 ex def. loopt ook niet harder dan max 90 kilometer.
Motor loopt als een zonnetje en rookt niks, klinkt als een klok.
Geen ruimte op gas stangen of iets dergelijks.
Nieuwe verstuivers en distributie.
Max toerental lijkt me lager dan 4200rpm.
Als hij niet harder gaat lopen denk ik dat hij volgend jaar te koop is.
100 km moet er toch uit te persen zijn.
Chris