Pagina 1 van 1

Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: vr 20 nov 2009, 13:55
door Daktari
Ja hoi, hier ben ik weer met het zoveelste f#cking probleem!
De 2 groene controlelampjes van mijn richtingaanwijzer werken niet. Het gaat hier om een Ex-NL-legerwagen, dus 24V. Zowel het groene lampje IN de zwarte schakelaar als het lampje erboven werkt niet (de gloeilampjes zelf zijn overigens okee).
De rest van de unit werkt wél (relais en knipperlichtautomaat) want alle richtingaanwijzers op de wagen doen het en ook de noodknipperlichten (rode knop, zal ik maar zeggen) werkt probleemloos.
Het lijkt er dus op dat de groene lampjes geen stroom krijgen.
Waar kan dat aan liggen??????
Roept u maar!

Vriendelijke groeten van Ernst.

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 11:17
door Leisure Landy
Volgens mij is er dan een van je 4 knipperlichtlampjes stuk, ik zou eens rond de auto lopen.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben.

Marco

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 21:38
door Daktari
Ha Marco, dank voor je suggestie, maar de knipperlichtlampjes zijn okee (uiteraard reeds gecheckt voor ik 'm naar de APK bracht). Indien een knipperlichtlampje stuk zou zijn blijven de controlelampjes branden, maar gaan ze wel sneller knipperen. Dat heb ik namelijk ook al eens aan de hand gehad, dus empirisch ondervonden.
Groet, Ernst.

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 22:04
door die zijn onderweg
Rustig blijven! Tel tot 10, expresso erbij én een pepernootje of tig. Dan goed meten ergens stroom? Verbindingen opnieuw maken ... wonder graag, en there's light.
(Oh, wat hebben wij gesukkeld met een groot licht links wat aanging en dan gingen de gewone lichten uit ... knipogen is leuk maar ... zucht, alles los netjes vast zo het hoort, opgelost. Tja, ging het altijd maar zo, was tevens de enige keer dat de handjes níet opengehaald waren) veel succes grt Martijn en Caroline 109IIIDexleger1979

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 22:11
door Daktari
Heb alles al losgehad, schoongemaakt, heraangesloten en zo voorts. Ga het nog maar eens doen en dan alles proberen door te meten. Ik ben alleen niet zo goed in elektra... En het is echt de zoooooooveelste tegenslag, ik ben er eigenlijk wel klaar mee.
Maar dank voor de aanmoediging!
Groet, Ernst.

Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijzer (2

Geplaatst: do 26 nov 2009, 20:42
door Daktari
Het lijkt me stug dat niemand dit ooit eerder is tegengekomen. Of dat er niemand is die met al z'n technische know-how kan vertellen hoe ik dit probleem te lijf moet gaan...
Alle suggesties en tips zijn welkom!
Alvast bedankt, en de hartelijke groeten van Ernst.

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:02
door AadG
Zoek de cligoteur (knipperautomaat) op.
Deze zal van Hella zijn. Uiteraard moest er weer wat verandert worden in het leger en zit er een soort verloopstuk tussen.
Kijk eens of daar alles goed vast zit en niet aangetast is.
Ook het massadraadje wat je ziet zitten geeft nog wel eens problemen.
Kan ook zijn dat het in de knipper automaat zit.

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 23:29
door Daktari
Dank je Aad, ik ga er morgen meteen naar kijken.
Groet, Ernst.

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: za 28 nov 2009, 09:21
door Nick
Ik heb dat ook. Ik heb dan wel geen Nederlandse ex leger laro, maar een engelse ex Rijnleger. Daar zit ook zo`n vierkant hella knipperrelais in, de controlelampjes worden via 2 aparte draadjes (je kunt 2 controlelampjes aansluiten) aangestuurd door knipperrelais zelf, dat is volgens mij een apart circuit binnen dat kastje. De controlelampjes werken bij mij dus ook niet, maar wel de gewone richtingaanwijzers, het is dus gewoon binnenin het knipperrelais kapot. Ik weet niet of het exact hetzelfde knipperrelais is, omdat ik een 12 volts auto heb (origineel) maar ik denk dat er bijna dezelfde zal zijn. Waarschijnlijk is dus gewoon het knipperrelais kapot, je kunt gewoon wachten totdat de knipperlichten het ook niet meer doen en hem dan vervangen. Ik heb hem ook wel eens open gemaakt, en als je verstand hebt van elektronica en je kunt solderen dan denk ik dat het ook wel te repareren is, alleen vond ik dat niet echt nodig toen, ik wacht gewoon totdat het ding het helemaal niet meer doet.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: za 28 nov 2009, 14:25
door Exfietser
Die Hella units zijn eenvoudig te reparen hoor. Het bestaat uit een gedeelte dat het knipperen regelt. En drie extra schakelingen die de stroom meten. Elke schakeling is op een andere drempelwaarde ingesteld. Komt de waarde van de stroom boven de drempelwaarde uit dan wordt een van de drie extra uitgangen aangestuurd. Op die uitgang kun je dan een controle lampje aansluiten.

De steker waar de knipperunit opzit is overigens niet zomaar een landrover rarigheid. Die steker zit er in voor radio ontstoring. Er komt ook een extra draad uit die aan de massa moet zitten. Anders werkt de ontstoorunit niet. Waarschijnlijk zijn het een aantal ingegoten spoeltjes en condensators.

Bij de eerste meetschakeling en dus het eerste testlampje is die drempel waarde zo ingesteld dat het testlampje actief wordt als er twee(links voor en achter b.v.) knipperlichten knipperen. Als er dus maar 1 lamp knippert doet het controle lampje dus niets. Bij een defect lampje gaat de unit dus niet sneller knipperen. Dat is iets voor modernere luxe wagens.

Bij de tweede meetschakeling en dus heet tweede testlampje is die drempel waarde zo ingesteld dat het testlampje actief wordt als er drie(links voor en achter b.v.en aanhanger) knipperlichten knipperen. Als er nu dus maar 1 lamp,of in dit geval 2 lampen knipperen doet het controle lampje dus niets.

De derde meetschakeling met eventuele controlelampje wordt in mijn wagen niet gebruikt.

Als ik het goed heb waren die drempelwaarden instelbaar met een potmetertje. Als je de hella module openhaalt vindt je dus drie potmters waarmee je de afzonderlijke drempels kunt instellen.

Omdat ik hier in china mijn tekeningen en schema's niet bij de hand heb kan ik je niet verder helpen. Maar als je even zoekt, elk half jaar ofzo maak ik een posting over de knipperunit.
De knipperunit is er in de twaalf volt uitvoering, gebruikt in de 101FC en, de 24volts uitvoering gebruikt, in de nederlandse leger lightweigt en 109.

Een potmeter is overigens een vrij kwetsbaar onderdeel dat vervelend kan gaan doen onder invloed van vocht en temperatuur verschillen. Het is mogelijk dat je lampjes het weer gaan doen als je de potmeter een paar keer heen en weer haalt en dan weer op de zelfde stand terugplaatst. Geen WD40 o.i.d. inspuiten. Ook voor potmeters heb je een speciale contactspray.

suc6,

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2009 13:33 door Exfietser.

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: za 28 nov 2009, 15:13
door Daktari
Ha Nick, Ik denk dat je gelijk hebt, volgens mij is de knipperautomaat stuk. Het deel dat de controlelampjes moet voeden is waarschijnlijk overleden. Als ik het verloopstuk op de automaat druk doet het controlelampje het 1 keer, en daarna is het schluss.
Alleen is wachten tot de rest kapot gaat geen optie, m'n auto is afgekeurd op die controlelampjes, en dat gaat maandag bij de herkeuring dus weer gebeuren... K met peren dus.
Groet, Ernst.

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: za 28 nov 2009, 15:21
door Daktari
Ha Arnold,
Dank voor je input, alleen ben ik een elektra-beet, dus ik gruwel ervan omdat ik er niks van snap.
Maar ik zal de Hella-doos eens open proberen te maken en kijken wat ik aantref, alleen is het nu te laat om het voor de herkeuring van a.s. maandag nog goed te krijgen. Ik ga het wel proberen, een LaRo met APK is immers makkelijker te verkopen. Want dat ie eruit gaat staat vast, ik ben dat k*tding helemaal zat.
Veel plezier nog in China!
Groet, Ernst.

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: za 28 nov 2009, 19:58
door Dennis101
Dan sluit je de controlelampjes toch even aan op de draden die naar de knipperlichten zelf gaan?

Dennis B

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: za 28 nov 2009, 20:10
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Hoi Dennis,

Dat moeten dan vermoedelijk wel de draden zijn na de knipperautomaat, als je de draden vanaf de schakelaar doet zullen alle lichten gaan knipperen, links en rechts, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb hetzelfde probleem, vandaar mijn interesse.

Alvast bedankt,


John

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: za 28 nov 2009, 23:37
door paul, be
volgens mij wel, john.

paul, be

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 01:33
door Dennis101
Op het schema zie ik dat de Nederlandse ex-leger series 3 slechts 1 lampje heeft, net als de 101 en de series 2(a).
De schakelaar bepaalt direct welke lampjes er gaan knipperen en zit na de automaat, dus de controlelamp is het gemakkelijkste vanaf de schakelaar zelf te halen.
In dat geval kun je vanaf elke kant (links en rechts) een aftakking maken, hier in elke tak een diode aanbrengen en deze diodes op het lampje aansluiten.
Zo brandt het lampje zodra een van de richtingen is gekozen, zonder dat beide kringen elkaar kunnen beïnvloeden.
Deze "schakeling" is ook toe te passen in de knipperlicht schakelaar van een series 2(a), zodat je een standaard (civiele) series 3 knipperautomaat (dus zonder pilot aansluiting) kunt gebruiken.

Dennis B

Schema gevonden.

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 04:30
door Exfietser
Ik heb mijn schema's op internet gevonden dus kon ik even kijken hoe het ook al weer zat.

Er zijn wel twee lampjes hoor Dennis. Kijk maar goed. Het ene zit getekend in het symbool voor de militaire schakelaar. Het andere lampje staat los naast de clignoteur getekend. Dat losse lampje heeft nummer 44 in het schema.

Om het extra lampje te laten knipperen moet je de de lichtgroene draad met een bruine streep hebben. Die draad gaat van knipperunit naar de richtingschakelaar en de noodknipperschakelaar. Die richtingschakelaar is waarschijnlijk de orginele militaire knipperschakelaar op het dashboard. De schakelaar op de stuurkolom is er bij mij naderhand appart ingeknutseld met andere draadkleurtjes. Dat heb ik toen niet in het schema gezet. Het schema dat ik toen gemaakt heb is het orginele fabriekschema zoals alles ooit door de landrover bedacht is.
Je sluit dus je controle lampje aan op de lichtgroene draad met de bruine streep. Het knippert dan gewoon mee maar geeft niet meer aan of een van de knippers buiten wel niet defect is.

Het orginele schema van de nederlandse militaire 109D:
Foto-MTKBPNCD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4d46d2ee0ee5e5a793192bc5b346d8e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MTKBPNCD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MTKBPNCD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MTKBPNCD.jpg', '', 10297746, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het schema van de knipperlicht installatie appart genomen:
Foto-NWYUMW4U.jpg --> mod_embed_images_loadimage('652e7680844d068fe16ed2ab71d46960', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-NWYUMW4U.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWYUMW4U.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-NWYUMW4U.jpg', '', 10297746, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De legenda van de nederlandse militaire 109D:
Foto-QCZSPQTF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('878537a0396e038fe85a738c73e5206d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QCZSPQTF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCZSPQTF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QCZSPQTF.jpg', '', 10297746, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Arnold.

Re: Schema gevonden.

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 05:38
door Dennis101
Het schema van de noodknipperlicht schakelaar klopt niet helemaal, want het controlelampje zit nog achter een contactje in de schakelaar.
Direct na aansluiting 49a van de noodschakelaar zit namelijk een contact die pas sluit als de noodknipperlichten ingeschakeld worden.
Dit zorgt ervoor dat de controlelamp in de nood(knipperlicht)schakelaar gedoofd blijft als de normale knipperlichten ingeschakeld worden.
Door een controlelampje aan te sluiten op de lichtgroen/bruine draad (49a) bestaat de grote kans dat dit lampje er al voor zorgt dat de knipperlichten continue blijven knipperen of zelfs branden, want hij zorgt voor een permanente belasting op aansluiting 49a van het knipperrelais.
Je zal dus echt twee diodes moeten gebruiken en deze op de takken na de normale knipperlicht schakelaar aan moeten sluiten en via deze twee diodes de controlelamp moeten voeden.

In het schema staat ook slechts 1 controlelamp voor de normale knipperlichten zelf, de tweede controlelamp is het aanhangerlampje die 1x hoort te knipperen als er geen aanhanger is aangesloten en mee gaat knipperen met de andere lampjes als er wel een aanhanger is aangesloten.

De draad op aansluiting 30c (met het vraagteken) van de noodschakelaar is een permanente voeding, zodat de noodknipperlichten ook werken als het contact uit is (wel zo prettig als je de auto achter moet laten met de noodknipperlichten aan).
De draad bij aansluiting 49 op de schakelaar is een voeding die wel door het contactslot wordt geschakeld.

Dennis B

Re: Weten jullie het écht niet? Controlelampjes richtingaanwijze

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 17:22
door Daktari
Was het maar zo eenvoudig: het igaat wel om 2 lampjes maar dat zijn dan 1 lampje in de schakelaar en 1 lampje erboven. Beide lampjes knipperen (indien ze werken) simultaan wanneer de schakelaar naar links of naar rechts wordt gezet. Er is dus geen apart linkerlampje en geen apart rechterlampje...

Re: Schema gevonden.

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 17:25
door Daktari
Ha Arnold,
Ik ga morgen meteen aan de slag, misschien ben ik dan nog op tijd voor de herkeuring!
Dank voor al je input!!!
Groeten, Ernst.

Re: Schema gevonden.

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 17:30
door Daktari
Hmm, het wordt er niet makkelijker op. Wat is een diode eigenlijk en waar koop ik die, als ik al zou weten welk type ik moet hebben? En dat van het aanhangerlampje snap ik ook al niet, ik vrees dat ik naar een specialist zal moeten gaan...
Groeten, Ernst.

Re: Schema gevonden.

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 18:42
door Exfietser
Je hebt gelijk Dennis. Er zou een extra contact in de noodschaklaar moeten zitten. Ik heb dat toen waarschijnlijk niet gezien. En de kans is inderdaad groot dat door het lampje aan te sluiten op die groen bruine draad, het lampje blijft knipperen. De oplossing is inderdaad twee dioden of waarschijnlijk een nieuwe knippermodule.

Dennis had jij mijn mail nog gekregen?


Arnold.

Re: Controlelampjes richtingaanwijzer (24V) werken niet

Geplaatst: wo 05 sep 2012, 23:59
door robert
bedankt voor dit draadje!!!

ik had hetzelfde.

een ex leger ambulance mb 508 met extra knippers boven, dus per kant 4x21W.
het controlelampje knippert maar 1x, voor de rest doet alles het. ??? zeeeer merkwaardig. !!!

terwijl de apk gister alles ok was. ojaa wel even de achterbovenlampjes eruit gehaald omdat er wat wit licht door het glas kwam. dus per kant nu 3x21W


met deze draad gelezen natuurlijk direct de lampjes teruggezet.
et voila weg probleem.

gentlemen zeeeeer bedankt.
r